Gå til innhold

Slik blir HBO i Norge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Endelig får disse tullingene ut fingeren og møter forbrukerens behov. Da mangler det bare at musikk artistene gjør det samme.

 

Men vær så snill å la oss laste ned seriene i dugelig kvalitet!

 

Mange vil nok hevde musikkbransjen langt på vei har gjort det med Wimp og Spotify-lignende tjenester, i hvert fall er de på god vei.

 

Hva gjelder kvalitet så skal det være i full HD. Om båndbredden og programvaren takler å gi oss det er jeg jo spent på, spesielt for store skjermer. HBO Go har jo fått litt pes på ulike fora for å ikke være helt optimalt for annet enn mindre skjermer som nettbrett og mobiler :)

 

Ellers, så bekreftet teknologiansvarlig for HBO på torsdag at det også vil komme app for Apple TV - så eplebrukere kan ta det med ro :)

Lenke til kommentar
Endelig får disse tullingene ut fingeren og møter forbrukerens behov. Da mangler det bare at musikk artistene gjør det samme.Men vær så snill å la oss laste ned seriene i dugelig kvalitet!
Er ikke musikk artistenes feil, men heller de store mektige plateselskapene og filmselskapene som er grådige og ikke ser hvor mye de faktisk tjener og har tjent på nedlastning.

 

Helt korrekt, en skrivefeil av dimensjoner.

Lenke til kommentar
Håper virkelig de fatter at det ikke nytter å vente flere uker etter faktisk sendetid med å sende det er i Norge. Det ender bare med at største delen av de som ser serien bare laster den ned dagen etter den er sendt i USA som det gjøres i dag.
Kanskje du burde lese artikkelen før du kommenterer?Utdrag fra artikkelen:"Samtlige HBO-serier som går i USA vil bli tilgjengelig i Norden, kun et par timer etter de blir sendt på andre siden av atlanteren."

 

Dette er riktig. Men interessant nok leste jeg tidligere i dag at sperrefristen på ni måneder for andre kanaler består. Det kan nok bli en sak for konkurranse-tilsynet vil jeg tro. Ikke at jeg klager. Jeg har alltid sagt at den dagen jeg får innhold til en ok pris innen en rimelig tid, er mine dager med torrent over. Musikk er allerede fikset med iTunes, Spotify osv. Nå er endelig dagen kommet for tv-serier.:)

Lenke til kommentar
Endelig får disse tullingene ut fingeren og møter forbrukerens behov. Da mangler det bare at musikk artistene gjør det samme.Men vær så snill å la oss laste ned seriene i dugelig kvalitet!
Mange vil nok hevde musikkbransjen langt på vei har gjort det med Wimp og Spotify-lignende tjenester, i hvert fall er de på god vei.Hva gjelder kvalitet så skal det være i full HD. Om båndbredden og programvaren takler å gi oss det er jeg jo spent på, spesielt for store skjermer. HBO Go har jo fått litt pes på ulike fora for å ikke være helt optimalt for annet enn mindre skjermer som nettbrett og mobiler :)Ellers, så bekreftet teknologiansvarlig for HBO på torsdag at det også vil komme app for Apple TV - så eplebrukere kan ta det med ro :)

 

Mange vil nok mene at Spotify og Wimp er en god tjenste, men det er jeg sterkt uenig i. Tjenestene tilgjengeliggjør musikk på en ny måte som er enkelt for forbrukeren, men kvaliteten på innholdet er for dårlig... Jeg har ikke brukt disse tjenestene selv på egen PC, men slik jeg har forstått det er en låst til å benytte spotify for å spille av musikk fra spotify. Jeg personlig vil kunne kjøpe den musikken jeg vil ha og laste det ned i hvilken som helst kvalitet (24 bit 192 kHz, 16 bit 44.1 kHz, wav, flac, mp3 osv...).

 

Streaming av 1080p materiale som ikke er komprimert til døde kan du bare glemme å streame... derfor burde de først som sist tilby streaming av lavkvalitets materiale og la oss laste ned 1080p...

Lenke til kommentar
Sant det, men iogmed at det er snakk om en streaming tjeneste, ser jeg ikke hvorfor det skal bli noe problem å få sett det kort tid etter.
Ser for meg at det blir noe bråk med de som allerede sender tv seriene deres på Norsk tv, og at de krever at HBO holder streamingen til det er sendt på Norsk tv. Alt handler om penger, og penger skaper bråk, så enkelt er det.

 

Så det du sier, er at NRK og diverse vil si til HBO at seriene som NRK leier av HBO, må HBO holde igjen, fordi NRK ikke får ekslusivitet på HBO-seriene? Istedetfor at NRK bare begynner å sende de tidligere?

 

Forøvrig tror jeg ikke det er spesielt mange av de kanalene som kan finne på å klage på dette, som faktisk har noe spesiell stemmerett framfor HBO, spesielt med HBO selv, men også med HBOs samarbeidspartnere, da, som du sier, alt handler om penger. Det er langt mer penger å hente hos HBO enn hos noen av disse som kan finne på å stritte litt imot :-)

Lenke til kommentar

Så det du sier, er at NRK og diverse vil si til HBO at seriene som NRK leier av HBO, må HBO holde igjen, fordi NRK ikke får ekslusivitet på HBO-seriene? Istedetfor at NRK bare begynner å sende de tidligere?

 

Forøvrig tror jeg ikke det er spesielt mange av de kanalene som kan finne på å klage på dette, som faktisk har noe spesiell stemmerett framfor HBO, spesielt med HBO selv, men også med HBOs samarbeidspartnere, da, som du sier, alt handler om penger. Det er langt mer penger å hente hos HBO enn hos noen av disse som kan finne på å stritte litt imot :-)

 

Velkommen til Norge.

Lenke til kommentar
Håper virkelig de fatter at det ikke nytter å vente flere uker etter faktisk sendetid med å sende det er i Norge. Det ender bare med at største delen av de som ser serien bare laster den ned dagen etter den er sendt i USA som det gjøres i dag.
Kanskje du burde lese artikkelen før du kommenterer?Utdrag fra artikkelen:"Samtlige HBO-serier som går i USA vil bli tilgjengelig i Norden, kun et par timer etter de blir sendt på andre siden av atlanteren."

 

Dette er riktig. Men interessant nok leste jeg tidligere i dag at sperrefristen på ni måneder for andre kanaler består. Det kan nok bli en sak for konkurranse-tilsynet vil jeg tro. Ikke at jeg klager. Jeg har alltid sagt at den dagen jeg får innhold til en ok pris innen en rimelig tid, er mine dager med torrent over. Musikk er allerede fikset med iTunes, Spotify osv. Nå er endelig dagen kommet for tv-serier. :)

 

Slikt har avtalene vært i lang tid - så ser ikke det som mulig. Her hjemme har Canal + (snart C More) hatt førsterett på HBO-serier, ofte bare noen uker etter USA lansering. NRKs avtale var 6 måneder etter Canal +.

 

Om NRK og co ikke liker avtalen sin, så trenger de ikke signere den.

 

Samme avtaler benyttes av filmbransjen til å ødelegge streamingmulighetene der - ved å eksempelvis nekte Netflix å vise filmer før det er gått 90 dager etter DVD-utgivelse (som for filmer som kommer på kino betyr en forsinkelse på flere måneder).

 

HBO eier innholdet og de avgjør hvem som skal få vise det, og til hvilken vilkår. Det er ikke som om NRK kan forlange å få vise HBO-serier, det er noe de avtaler seg frem til og betaler en god slump penger for. Med mindre de har klausul i eksisterende avtaler kommer de nok ingen vei.

 

Ellers, har slengt ut oversikt over seriene her.

Lenke til kommentar

Oi! HBONordic er farlig nær ved å få meg som kunde. Jeg kan fint vente noen timer på seriene (selv noen få dager hadde vært ok). Om det hadde vært mulig å velge f. eks engelske subtitles (noen ganger kan det være en fordel å vite hva skuespillerne sier, uten den unødige fornorskingen) og å subscribe (i.e. få email eller andre type notifications) kan dette bli riktig bra.

 

Så blir det spennende å se hva Netflix kan tilby i Norge. Om de blir like konkurransedyktige (e.g. ca samme innhold og release-tid som i USA) tror jeg nesten at kabel-markedet i Norge vil få problemer med å overleve. Det eneste de kan tilby da er jo typisk tippeligaen, champions league (og lignende) og enkelte norske serier (hvem vil egentlig se på Den sjette sans?). Nei takke seg til. Kanskje det endelig vil være mulig å få med seg seriene man liker til en anstendig tid og en veldig grei pris.

Lenke til kommentar

Dotten har helt rett her. HBO gjør som de vil med unntak av der det eventuelt finnes klausuler i dagens avtaler, og det tror jeg ikke er mange.

 

Ellers så kan CMore og NRK fortsatt kjøpe seriene om de ønsker til de vilkår som de klarer å få til, prisen vil sikkert gå noe ned. Alle vil jo ikke betale for tilgang til HBO, samt at mange fremdeles har linjer som gjør at streaming ikke er noe alternativ.

Lenke til kommentar

Mange vil nok mene at Spotify og Wimp er en god tjenste, men det er jeg sterkt uenig i. Tjenestene tilgjengeliggjør musikk på en ny måte som er enkelt for forbrukeren, men kvaliteten på innholdet er for dårlig... Jeg har ikke brukt disse tjenestene selv på egen PC, men slik jeg har forstått det er en låst til å benytte spotify for å spille av musikk fra spotify. Jeg personlig vil kunne kjøpe den musikken jeg vil ha og laste det ned i hvilken som helst kvalitet (24 bit 192 kHz, 16 bit 44.1 kHz, wav, flac, mp3 osv...).

 

Det hadde ikke vært dumt, det, men forbrukere flest bryr seg ikke om kvalitet (kvalitet på filene som du tenker på, ikke kvaliteten på selve tjenesten) i like stor grad som oss nerder.

Lenke til kommentar

HBO eier innholdet og de avgjør hvem som skal få vise det, og til hvilken vilkår. Det er ikke som om NRK kan forlange å få vise HBO-serier, det er noe de avtaler seg frem til og betaler en god slump penger for. Med mindre de har klausul i eksisterende avtaler kommer de nok ingen vei.

 

Så vidt jeg har forstått, så er det nettopp dette som har vært problemet - eksklusive distribusjonsavtaler. Dersom Canal Digital har en eksklusiv avtale med HBO om å vise HBO sitt innhold i Europa, så kan ikke HBO tilby streaming til europeere om de aldri så mye ønsker det, før avtalen har løpt ut eller blir reforhandlet.

 

Nå ser det jo ut til at HBO endelig har fått ryggen sin klar avtalemessig, men jeg tror vi skal være forsiktige med å anta at alle de andre er dumme/onde/late. Det er snakk om årtier med avtalepraksis som skal omveltes her - USA er ett land og dermed langt enklere å få ryddet opp i enn Europa med sine 50.

Lenke til kommentar

Blir nok ett abonnement ganske tidlig for meg tenker jeg :) Men håper å se det til Xbox 360 etterhvert. Så jeg slipper å sitte på Mac'en.

 

HBO Go er på XBox 360 og den er ryktet til PS3. Regner med HBO Nordic kommer, deres egne uttalelser inkluderte spillkonsoller - så noe annet ville overraske :)

 

Så vidt jeg har forstått, så er det nettopp dette som har vært problemet - eksklusive distribusjonsavtaler. Dersom Canal Digital har en eksklusiv avtale med HBO om å vise HBO sitt innhold i Europa, så kan ikke HBO tilby streaming til europeere om de aldri så mye ønsker det, før avtalen har løpt ut eller blir reforhandlet.

 

Dette har nok HBO-juristene sjekket ut for lenge siden. Nå har ikke NRK uttalt seg, men andre har uttalt at de ikke frykter HBO Nordic - siden de satser på et litt annet publikum og ikke har et særlig stort tilbud utover HBO.

 

De fleste seere vil i en god del år fremover fortsatt se på serier "på gamlemåten". Lite tilsier at dette vil ha stor effekt for TV-kanalene med det aller første.

 

 

Nå ser det jo ut til at HBO endelig har fått ryggen sin klar avtalemessig, men jeg tror vi skal være forsiktige med å anta at alle de andre er dumme/onde/late. Det er snakk om årtier med avtalepraksis som skal omveltes her - USA er ett land og dermed langt enklere å få ryddet opp i enn Europa med sine 50.

 

HBO har vær til stede med HBO Go en god stund allerede i USA (men der må man abonnere på HBO kabel-tv for å få tilgang, det er ikke et selvstendig produkt) - så der borte er de godt i gang. I tillegg har de Hulu og Netflix.

 

En utfordring blir jo om de kannibaliserer sin gamle forretningsmodell. Vil streaming-inntektene være større enn de som ingen streaming i dag sikrer (DVD-salg og avtaler med ulike distributører)? Her er det nok en av grunnene til at et lite marked som Norden testes ut :)

Lenke til kommentar

Har hatt HBO noen år nå og det er kjempegreier at jeg slipper og vente på seriene som alle snakker om i Norge, i starten av juni var jeg ferdig med "Game of Thrones" i HD og hele serien er lagret i "decoen" :D da slipper en og benytte pirat sider for og se de siste av det siste ;)

Lenke til kommentar

Så det du sier, er at NRK og diverse vil si til HBO at seriene som NRK leier av HBO, må HBO holde igjen, fordi NRK ikke får ekslusivitet på HBO-seriene? Istedetfor at NRK bare begynner å sende de tidligere?

 

Forøvrig tror jeg ikke det er spesielt mange av de kanalene som kan finne på å klage på dette, som faktisk har noe spesiell stemmerett framfor HBO, spesielt med HBO selv, men også med HBOs samarbeidspartnere, da, som du sier, alt handler om penger. Det er langt mer penger å hente hos HBO enn hos noen av disse som kan finne på å stritte litt imot :-)

 

Velkommen til Norge.

 

Nei, det har ikke noe med Norge å gjøre... Sjekk for eksempel det Dotten sier :-)

Det var meninga at du skulle se selv at det selvfølgelig ikke kan fungere slik, men Dotten var også mer informert, og forteller da at dette er en problemstilling som allerede er i Norge, og det har ikke vært et problem da, i forhold til Canal+ og NRK :-) Da er det nok ikke noe problem da selveste HBO kommer, spesielt ikke siden det er DEM SELV avtalene faktisk går på :-)

Lenke til kommentar

HBO har vær til stede med HBO Go en god stund allerede i USA (men der må man abonnere på HBO kabel-tv for å få tilgang, det er ikke et selvstendig produkt) - så der borte er de godt i gang. I tillegg har de Hulu og Netflix.

 

En utfordring blir jo om de kannibaliserer sin gamle forretningsmodell. Vil streaming-inntektene være større enn de som ingen streaming i dag sikrer (DVD-salg og avtaler med ulike distributører)? Her er det nok en av grunnene til at et lite marked som Norden testes ut :)

 

Ja, jeg er klar over at slike tjenester har vært tilgjengelige i USA lenge. :) Det skulle jo bare mangle, de aller fleste av disse selskapene er amerikanske, og i USA har de historisk sett stort sett vært sine egne distributører. For at de i gamle dager skulle få solgt materialet sitt i Europa, måtte de derimot gjøre avtaler med underdistributører; og mange av disse avtalene sikret underdistributørene eksklusiv distribusjonsrett i sin region. Disse avtalene var også gjerne skrevet for flere tiår frem i tid, slik at det ikke bare var for de amerikanske produsentene å bryte alt av avtaler de hadde med europeiske underdistributører og begynne å konkurrere med dem på hjemmebane.

 

Det var det jeg mente med at en skal være forsiktig med å kalle dem dumme, onde eller late - det er nemlig ikke automatisk slik at "den som har produsert materialet, bestemmer"; bruks- og råderett kan utmerket godt avtales bort, og det er det som har vært tilfellet i store deler av 2000-tallet. Europeiske distributører som har nytt godt av eksklusiv distribusjonsrett er selvsagt lite interessert i å bli kannibalisert som du nevner, det er derfor de har strittet i mot.

 

Når nå både Netflix og HBO kommer hit, i tillegg til at vi har hatt film på XBox en stund og filmer i iTunes et kort øyeblikk tar jeg det som et tegn på at gamle avtaler nå er i ferd med å løpe ut og/eller reforhandles, og at det bare er et tidsspørsmål før slusene åpnes.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...