Gå til innhold

Årsaken til mye vold og annen krim i Oslo


Anbefalte innlegg

 

Norge har 51% flere voldtekter pr. innbygger enn New York. Oslo har 105% flere tilfeller av voldskriminaltet pr. innbygger enn New York.

 

 

Men samsvarer definisjonene av voltekt som er brukt i tallene fra NYC og Oslo? Er det ikke slik at de fleste voldtekter skjer hjemme hos folk og ikke ute i det offentlige rom, og således som sådan ikke er noe spesielt "byproblem"?

Endret av Teardrop
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Norge har 51% flere voldtekter pr. innbygger enn New York. Oslo har 105% flere tilfeller av voldskriminaltet pr. innbygger enn New York.

 

 

Men samsvarer definisjonene av voltekt som er brukt i tallene fra NYC og Oslo? Er det ikke slik at de fleste voldtekter skjer hjemme hos folk og ikke ute i det offentlige rom, og således som sådan ikke er noe spesielt "byproblem"?

 

Statistikken i NY er «forcible rape», hadde det vært kun overfallsvoldtekter så hadde det stått «assault rape».

 

[EDIT: fjernet dobbelt quote]

Endret av asicman
Lenke til kommentar

Hva baserer du det på og hva sammenligner du med?

 

Norge har 51% flere voldtekter pr. innbygger enn New York. Oslo har 105% flere tilfeller av voldskriminaltet pr. innbygger enn New York.

For å kunne svare på dette, må jeg ha tilgang til tallene du baserer deg på.

 

Hvis du scroller opp to innlegg over innlegget ditt som jeg kommenterte så finner du kildehenvisningene.

Lenke til kommentar

Hva baserer du det på og hva sammenligner du med?

 

Norge har 51% flere voldtekter pr. innbygger enn New York. Oslo har 105% flere tilfeller av voldskriminaltet pr. innbygger enn New York.

For å kunne svare på dette, må jeg ha tilgang til tallene du baserer deg på.

 

Som sagt så er kildehenvisningene mine ovenfor. Men hva baserer du utsagnet ditt på. Har du noen tall å vise til? Eller hva sammenligner du med?

Lenke til kommentar

Hva baserer du det på og hva sammenligner du med?

 

Norge har 51% flere voldtekter pr. innbygger enn New York. Oslo har 105% flere tilfeller av voldskriminaltet pr. innbygger enn New York.

For å kunne svare på dette, må jeg ha tilgang til tallene du baserer deg på.

 

Som sagt så er kildehenvisningene mine ovenfor. Men hva baserer du utsagnet ditt på. Har du noen tall å vise til? Eller hva sammenligner du med?

 

New York har 8 millioner innbyggere. Hele Norge har bare 6 millioner innbyggere. Oslo har ca 700000 inbyggere. Dette kan ikke sammenlignes i det hele tatt.

 

Du kan sammenligne Norge med Sverige Og Danmark.

Lenke til kommentar

Hva baserer du det på og hva sammenligner du med?

 

Norge har 51% flere voldtekter pr. innbygger enn New York. Oslo har 105% flere tilfeller av voldskriminaltet pr. innbygger enn New York.

For å kunne svare på dette, må jeg ha tilgang til tallene du baserer deg på.

 

Som sagt så er kildehenvisningene mine ovenfor. Men hva baserer du utsagnet ditt på. Har du noen tall å vise til? Eller hva sammenligner du med?

 

New York har 8 millioner innbyggere. Hele Norge har bare 6 millioner innbyggere. Oslo har ca 700000 inbyggere. Dette kan ikke sammenlignes i det hele tatt.

 

Du kan sammenligne Norge med Sverige Og Danmark.

Nei, men du kan sammenligne dersom du skalerer tallene. Da vil du kunne sammenligne enda mer.

 

Jeg mener at det vanskelig å sammenligne med sverige og danmark fordi Norge, Sverige og Danmark er helt forskjellig på sine måter. For eksempel i DK så har ungdom og folk mer disiplin og respekt i forhold til nordmenn. Og det er viktig å tenke på befolkningstetthet,

Lenke til kommentar

Hva baserer du det på og hva sammenligner du med?

 

Norge har 51% flere voldtekter pr. innbygger enn New York. Oslo har 105% flere tilfeller av voldskriminaltet pr. innbygger enn New York.

For å kunne svare på dette, må jeg ha tilgang til tallene du baserer deg på.

 

Som sagt så er kildehenvisningene mine ovenfor. Men hva baserer du utsagnet ditt på. Har du noen tall å vise til? Eller hva sammenligner du med?

 

New York har 8 millioner innbyggere. Hele Norge har bare 6 millioner innbyggere. Oslo har ca 700000 inbyggere. Dette kan ikke sammenlignes i det hele tatt.

 

Du kan sammenligne Norge med Sverige Og Danmark.

Nei, men du kan sammenligne dersom du skalerer tallene. Da vil du kunne sammenligne enda mer.

 

Tallene er pr. innbygger (eller pr. et fast antall innbyggere) og derfor skalert.

Lenke til kommentar

Hva baserer du det på og hva sammenligner du med?

 

Norge har 51% flere voldtekter pr. innbygger enn New York. Oslo har 105% flere tilfeller av voldskriminaltet pr. innbygger enn New York.

For å kunne svare på dette, må jeg ha tilgang til tallene du baserer deg på.

 

Som sagt så er kildehenvisningene mine ovenfor. Men hva baserer du utsagnet ditt på. Har du noen tall å vise til? Eller hva sammenligner du med?

 

New York har 8 millioner innbyggere. Hele Norge har bare 6 millioner innbyggere. Oslo har ca 700000 inbyggere. Dette kan ikke sammenlignes i det hele tatt.

 

Du kan sammenligne Norge med Sverige Og Danmark.

 

Det hadde vært enklere å diskutere dersom du forsøker å begrunne påstandene dine.

 

Hvis du forsøker å lese innlegget så er voldtekter og voldskriminalitet pr. innbygger og ikke absolutte tall dersom det var det du ikke forstod.

 

Hvis du derimot mener at man ikke kan sammenligne antall tilfeller av kriminaltet pr. innbygger mellom store land og små land eller byer så mener jeg man absolutt kan gjør det og i mange tilfeller må gjøre slike sammenligninger.

 

Tenk deg om Norge og Sverige og Dammark var voldsinfernoer uten like. Men at landene hadde like høy kriminalitet pr. innbygger. Da kunne man kanskje trekke konklusjonen at de ikke hadde så høy kriminaltiet?

 

Eller hva med Shanghai evt. at annen by med langt flere innbyggere enn andre byer? Siden det er ingen andre byer som har så mange innbyggere så kan man ikke sammenligne den med noen andre hvis man følger ditt argument.

 

Man kan selvsagt sammenligne, men man må prøve å forstå i hvilken grad forskjellene kan påvirke resultatet.

 

Man kan argumentere for at det store folketallet eller folketettheten i NYC kunne påvirke resultatet. Men her ville jeg tro en folktetthet i NYC på 10518/km² i forhold til f.eks. Oslo som har en folketetthet på 1300/km²ville gi utslag i mer kriminaltet fordi det blir sannsynlig med konflikter (ser at noen argumenterer tilsvarende med smale fortau lenger opp). Men til tross for at stor folketetthet skulle tale for mer kriminalitet i New York så har Oslo 105% flere tilfeller av voldskriminaltet pr. innbygger enn New York.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det tallene fra New York først og fremst viser er at det går an å snu en stygg trend. Det kunne vi kanskje lære av. Noen som vet hvordan de har fått det til?

 

Geir :)

 

Det som er skremmende er at i Oslo og Norge så har vi en motsatt tendens.

 

Vi har ingen kultur og infrastruktur for å beskytte oss i mot vold og kriminaltiet på linje med land som har levd med dette over lang tid. Samtidig så har vi en stor økning av kriminelle innvandrere og tilreisende. Jeg leste i media for ikke så lenge siden at kriminaliteten i et av da baltiske landene var fallende og enkelte mente det kom av at de kriminelle hadde reist til Norge. Når man i all politisk korrektet ikke engang kan påpeke det statistiske faktum at folk av forskjellige kulturelle bakgrunner, opprinnelsesland, osv. begår mer/mindre av en bestemt type kriminalitet osv. så blir det ganske vanskelig å kunne snu en slik trend. Jeg vil tro det vil bli langt værre før det kan bli bedre.

 

Men hva det kommer av at New York har snudd trenden er ikke så lett å svare på. Politiet argumenterer med godt politiarbeid. Det er også veldig mye synlig politi mange steder i USA. Jeg har selv bodd mange år i USA og politiet var alltid veldig synlig. Jeg tror det knapt gikk en dag uten at jeg så flere politibiler og betjenter i bybildet. Videre så var de svært ofte på skoler og underviste barna (se f.eks http://dare.com), på ungdomsklubber o.l. I Oslo kan det gå ukevis uten at jeg ser en politibil eller politi. Men dette er bare min observasjon uten at jeg har noe statistikk å vise til.

 

En ikke så poplulær teori er gitt av økonomen Steven Levitt i boken «Freakonomics» og «Superfreakonomics» (dersom noen ikke har lest disse bøkene så anbefaler jeg å lese dem). Han mener derimot grunnen er de mer liberale abortlovene som kom en gang rundt midten av 70-tallet. Han mener at de som hadde dårlige forutsetninger for å klare seg i samfunnet og ende opp som kriminelle faktisk aldri ble født. Derfor falt kriminaliteten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå påpekte jo 22. juli-kommisjonen at det store flertallet av norske politifolk er på jobb når det ikke er behov for dem. Ikke så lett å ha nok folk på patrulje på lørdags kveld når fagforeningene har sørget for at de jobber 8-4 på hverdager og har lørdagsfri...

 

Historien om de baltiske kjeltringene som var på Norgesbesøk leste jeg også. Nå er det sikkert ikke bare i Norge de befinner seg, men det er ikke utenkelig at historien har noe for seg. Det er utfordringen med at folk fra relativt fattige land har fri tilgang til rike land som Norge. Det vil selvsagt friste de uærlige sjeler blant dem.

 

Mitt inntrykk fra tallrike turer til ulike deler av USA er også at det er mer synlig politi. Og de bryr seg. Jeg husker jeg spaserte en kveld fra en restaurant tilbake til hotellet ute i et business-område utenfor Dallas. Da kom det en politibil forbi, og den snudde, og kjørte opp på siden og spurte om jeg hadde det bra. Ingen i Texas spaserer i 40 varmegrader for moro skyld. Jada, sa jeg, jeg er norsk. Vi gjør sånt... :wee:

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Det tallene fra New York først og fremst viser er at det går an å snu en stygg trend. Det kunne vi kanskje lære av. Noen som vet hvordan de har fått det til?

 

Geir :)

 

Har på ingen måte inngående kjennskap til prosessene, men leste for rundt ti år siden om hvordan new York var i ferd med å få bukt på kriminaliteten ved hjelp av flere og mer kompromissløst politi. Altså i større grad en nulltoleransepolitikk der man satte makt bak ordene.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Har selv samme erfaringer fra oslo når jeg er der i forbindelse med konserter, teaterbesøk eller besøker venner. Det er en krigssone og føler meg aldri trygg før jeg er utenfor byen. Det er mange årsaker:

 

-Mange ulike kulturer samles på samme sted, og mange gjenger skaper en spent situasjon som lett kan eksplodere

-Mange spesielt pakistanere ypper frem bråk fordi det er gøy

-Mange fremmedkulturelle ypper frem bråk for å kunne dra rasismekortet om man svarer eller tar igjen

-Mange ustabile rusede personer som flakker rundt og knapt aner hvor de er og langt mindre hva de gjør

-Så godt som fraværende politi. Om de kommer er det ofte to i en bil mot 100 rusa psykoer

-Oslo som "storby", dvs man har en forestilling om gangstere, horer, dopsalg osv som en naturlig del av storbyen

-Gjenger som deler byen opp i soner og skyter folk som forviller seg inn i feil sone, spesielt fra andre gjenger

-Fulle normenn i 50 årene som er ute en gang i året og tror at det er helt greit å skråle rasistiske vitser selv når det står 300 innvandrere rundt en

-Folk som ikke skjønner æreskodeksen, og tror at man kan se på en annen uten å få en kniv i magen

-Utviklingen av "gå dit på eget ansvar" holdning. Politiet trekker seg unna, og lar folk slå hverandre ihjel. Om folk holder seg unna, skjer ingenting og om de våger seg inn så er det dems egen feil når noe skjer.

-Plasseringen av konsertsteder, teatre osv midt i krigsonene, slik at man sikrer at folk som kun vil ha det gøy MÅ minst en runde gjennom helvete.

Lenke til kommentar
Artig å høre om "krigssonene" når man selv bor i Oslo. Har selv kjent folk fra temmelig små steder som var livredde for å dra til Oslo, og skvatt da de ble snakket til av en neger på togstasjonen. Om man blir litt kjent skjønner man fort at det ikke er fult så farlig som det kanskje kan virke.
Artig å høre hvordan de som selv bor i Oslo forsøker å få frem noen gode ord om den mislykkede byen sin. Dette var et godt forsøk men så lenge jeg har selv bodd i Oslo i 15 år og vært sporadisk i byen etter dette i 10 år så kan du ikke si at jeg ikke kjenner byen. Jeg kjenner byen svært godt i fra strøket og helt til utkanten. Jeg flytta vekk i fra Oslo fordi vennene mine som jeg hadde i byen og rundt byen ble mer og mer ødelagt på grunn av generelt tøffe miljø. De begynte med dop, de ble voldtatt, de fikk sprøyter med heroin mot sin egen vilje, de ble ranet, de ble utsatt for vold, de begynte med mer og mer dop. I dag så er de fleste døde, arbeidsledige, syke og uføre på grunn av dritten som de har vært utsatt for. Jeg har alltid vært mer forsiktig men det betyr ikke at jeg ikke liker spenning. Jeg fikk nok og jeg tok et valg, jeg kunne fortsette å bo i byen eller flytte og jeg flyttet etter å mista alle vennene mine og byen blir jo ikke noe bedre. Det er det samme som skjer hvert år.

 

Og det som skjer hvert år er at politiet er litt oppover karl johan og rundt byen på de rolige stedene for å få seg mat. Ellers i hverdagen så er de mye tilstede ved Oslo S og Bussterminalen for å vise seg frem til turistene som kommer. Skjer det noe annet så hører vi alltid at etterforskningskapasiteten er sprengt.

 

Sivilpoliti som driter seg ut har jeg sett ofte i Oslo. Det er noen av de største klovnene jeg har sett men jeg tenker at enten så var det en lærlinger eller folk som jobber for mye.

 

Det som var artig var at jeg sto på en bru ved bussterminalen å røyket meg en joint før bussen også etter 4-5 trekk så kommer 3 politifolk med ei bikkje som drar så hardt som jeg aldri har sett før og politiet sleper seg etter. De går fort og aggresivt. Jeg ser de, de ser ikke meg. Jeg tenker; faen der er snuten og jeg capper jointen og kaster gloa bort til et askebeger. Også måtte jeg legge jointen og lighteren opp i posen før jeg begynte å gå i mot Oslo S. De så meg heldigvis ikke og jeg gikk i fred resten av kvelden. Dersom dette hadde vært meg og jeg hadde vært politiet så ville jeg faktisk ha sett meg selv med en gang. Jeg vet ikke hva som skjedde eller hva de skulle. Kanskje de skulle sjekke folk som kom i fra utlandet. Jeg tror uansett at det vanskelig å bruke hund og jeg tror ikke at man kan stole på hunder når det gjelder å finne narkotika. Jeg tror heller at det er mer samarbeid mellom hund og fører slik at de plukker ut potensielle røykere og bærere av narkotiske stoffer. Da kan de få gjort så mye mer enn å bare gå bort til en person og bare si "hei, det lukter narkotika når vi ser på deg. Kan vi sjekke hva du har i lommene?"

 

Oslo er tragisk! Paralellene mellom en dårlig by med dårlige folk blir bare større og kontrastene til en god by med bra folk synes mye bedre etter å ha vært i flere andre store byer i utlandet. Jeg har flere opphold på 2-3 mnd i både London, Køben, Stockholm, Brussel, New Jersey, Seattle for å nevne noen... Jeg vet godt hva jeg ser, ikke ser og hva jeg sier og ikke sier. Så ikke kom til meg en gang til å si at Oslo er en bra by.

 

Oslo er en dårlig by med dårlige folk... Ferdig!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg elsker Oslo.

 

Jeg har i hvert fall aldri begynt med dop, blitt voldtatt, fått satt heroinsprøyter mot min vilje, blitt ranet, utsatt for vold, dødd, blitt syk eller ufør.

 

Men kanskje det bare er meg...

Det har noe med hvordan du lever men hvor mye bøyer du deg i støvet egentlig?

 

Jeg tror ikke at du går fritt i Oslo. Du er kanskje vant til dette at du ikke tenker så mye men når du tenker over så er det nok mye du tar hensyn til for å beskytte deg selv.

 

Jeg vil gjerne gå fritt i Oslo men jeg vet at det er farlig så jeg gjør det ikke. Men jeg liker ikke at jeg ikke kan går fritt i mitt eget land. Det er inen god feeling og mange har problemer med å takle at det faktisk er slik.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...