Gå til innhold

Årsaken til mye vold og annen krim i Oslo


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Etter å ha gått mye i Oslo så har jeg en teori om hvorfor det er mange voldstilfeller i Oslo. Samt ran, voldtekter, og annen kriminalitet.

 

Jeg har vært ute å sett med egne øyne så jeg vet alltid hva jeg skriver og prater om. Dette er en gåtur om natta fra regjeringskvartalet i gatene som går paralelt med Carl Johansgate, altså i kryss og tvers i gatene på siden som ikke er i mot fjorden helt ned til Grønland. Dette er forøvrig ikke de første ferdene mine i området om natta. Jeg har hatt utallige turer i byen og kjenner den godt men det har aldri vært mer farlig.

 

I Oslo så har vi veldig mange smale fortau. Slik at en ofte må vente på folk eller gå på rekke. På grunn av dette så vil det oppstå mer knuffing som igjen provoserer til mer vold. Til sammenligning så er Oslo den trangeste byen jeg vet om. Det er også mye dårlig skilting og markeringer. Jeg har heller aldri opplevd å møte på så mange sinte og aggresive personer i noen andre byer som i Oslo. Oslo er rotete og derfor blir det også vanskelig å holde oversikt.

 

Noe annet er at da jeg gikk gjennom Oslo den natta så kunne jeg ikke se noe som helst politi der det var bråk og folk. Det var ingen kontroll på noe. Da det begynte å roe seg i gatene så begynte jeg å se en og annen politibil men de politifolkene jeg så var bare ute for å kjøpe seg mat. Gatene i Oslo er ikk så store enn at det ikke går an å ha full oversikt men det var altså ikke politi. Da det hadde gått enda lenger tid så begynte politiet å dukke opp på bensinstasjoner og så på folk. Inkludert meg. Det var bare der det var rolige forhold og lite bråk hvor jeg kunne observere politiet.

 

Jeg måtte gå flere omveier for å unngå sinte og aggresive menn som går å skriker og man vet ikke når de kan slå rundt seg. Folk som kasta opp og pissa på gata var det nesten overalt. Jenter som gråt og satt på bakken. Folk som slåss, gruppeslagsmål, menn som slo dama si. Det var helt for jævlig. Det er det værste jeg har opplevd og dette var på 2 timer. Jeg har aldri sett noe mer jævlig. Aldri følgt meg mer utrygg. Etterpå fikk jeg skikkelig dårlig samvittighet fordi jeg ikke gjorde noe men jeg var mest opptatt av å ikke bli utsatt for noe selv.

 

Til opplysning så var dette samme natta som Sigrid forsvant. Med andre ord, lett å være kriminell i Oslo om man vet hvordan. Ikke noe problem å misbruke ei stakkars jente på byen, ikke noe problem å rane fulle folk som ikke har kontroll, ikke noe problem å kidnappe folk og ta de som slaver for det er liten mulighet for at noen ser det. Alt dette kunne jeg ha gjort flere ganger men jeg har respekt for folk.

 

Jeg har også mye erfaring med flere andre storbyer. Ikke bare Oslo så jeg vet veldig godt hva jeg snakker om.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv går jeg ikke på byen, eller på festing i det hele tatt. Bare gørre folk over alt.

Ok, Det handler om Oslo. Jeg går på byen og jeg liker det noen ganger men aldri Oslo. Det er ikke slik i andre byer. I hvertfall ikke så ille som Oslo. Jeg var ikke i Oslo for å gå på byen så derfor ble det til at jeg måtte gå den strekningen.
Lenke til kommentar

Selv går jeg ikke på byen, eller på festing i det hele tatt. Bare gørre folk over alt.

Ok, Det handler om Oslo. Jeg går på byen og jeg liker det noen ganger men aldri Oslo. Det er ikke slik i andre byer. I hvertfall ikke så ille som Oslo. Jeg var ikke i Oslo for å gå på byen så derfor ble det til at jeg måtte gå den strekningen.

Får bare vondt i hodet av alkohol jeg. Tåler det ikke på en måte. Om jeg drar på fest, så blir jeg spurt hele tiden, men må takke nei også hele tiden. Folk blir heller aldri lei av å spørre, og respekterer som regel ikke et vagt nei. Jeg må forklare hvorfor og hele den pakka hver eneste gang, og får nærmest en skyldfølelse hver gang... Det skal litt til før jeg sier noe sånt som dette, men drikkepress, det er det, det er helt sikkert. Jeg er sikkert ikke alene om å misslike alkohol. Jeg tror mange drikker bare for å kunne delta i det sosiale. De gamle vennene mine kuttet meg sakte men sikkert ut, siden jeg ofte takket nei til å bli med på fester. Jeg sa at jeg kunne bli med dem på andre ting da, når det ikke var fest, men de kuttet meg helt ut, ignorerte meg og fryste meg helt ut. Helt OK for meg. Kan ikke ha vært noe særlig av kameratskap når det bare er alkoholforbruket mitt det står på...

 

Blir fort utrolig sliten i hodet av mange fulle mennesker også, som sliter utrolig på. Pluss at de fulle folka nesten aldri har noe interessant å si... Å sitte å høre på sladder, baksnakking er heller ikke noe for meg.

 

Jeg ser i alle fall ikke noe positivt overhodet med "byn" og alt det der. Kommer selv fra Gjøvik, og har aldri "festet" i Oslo, og kommer aldri til å gjøre det heller...

 

At folk spyr og griner og alt det der, det er deres egen feil... Jeg syntes ikke noe som helst synd på dem.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Jeg tror all denne "dramatikken" rundt utelivet er det som trekker mange mennesker. De trenger å forlate komfortsonen sin i blant og sette seg selv i potensielt farlige situasjoner.

 

Folk burde heller oppfordres til å ta vare på seg selv og sine enn å skrike på politiet. Politiet vil til enhver tid kun kunne overåke en bitteliten prosentdel av sentrumsarealet, og det tenker jeg også er like greit.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Du burde kontakte vegvesenet og fortellet at volden vil bli redusert hvis de utvider fortauene...

 

Jeg synes faktisk at ts har ett lite, men godt poeng angående "for smale fortauer"

 

Tl;dr

 

La meg gi deg det korte og korrekte svaret; massiv innvandring fra den tredje verden.

 

Legg like greit skylden på "overdreven rusing", og gjerne "blandingsmisbruket"

Lenke til kommentar

Du burde kontakte vegvesenet og fortellet at volden vil bli redusert hvis de utvider fortauene...

 

Jeg synes faktisk at ts har ett lite, men godt poeng angående "for smale fortauer"

 

Tl;dr

 

La meg gi deg det korte og korrekte svaret; massiv innvandring fra den tredje verden.

 

Legg like greit skylden på "overdreven rusing", og gjerne "blandingsmisbruket"

Takk, prøv selv å legg merke til smale fortauer neste gang du går i Oslo's gater. Du har sikkert vært i københavn og andre byer og der kan du jo gjerne gå flere i bredden eller i grupper uten at det blir noe problem. I Oslo må en ofte gå ut i veien eller vente på grunn av smale fortauer, og når det er sinte fulle folk så blir det som sagt fort mye knuffing som igjen provoserer. Veiene er også ganske så smale så jeg ser hele tiden sjåfører som sliter. Eller så er det forferdelig mye blindgater, veiarbeid og generelt kaos i Oslo... Fysj for en by.

 

Forøvrig så gikk ferden forbi et av stedene jeg har lest om i avisa. Et sted som heter Vulkan... eller Vulkanen. Et område hvor det skulle være mye dramatikk i helgene og det var det. Det var det værste stedet jeg var på. Skikkelig plagsomt.

 

Dette er ikke noe nytt men dette er politisk så jeg vil gjerne engasjere meg i politikken eller formidle politiske utfordringer.

 

En annen faktor er at det ikke var noe som helst politi. Jeg mener at det var gode grunnlag til at politiet skulle være tilstede på disse stedene.

Lenke til kommentar

Selv går jeg ikke på byen, eller på festing i det hele tatt. Bare gørre folk over alt.

Ok, Det handler om Oslo. Jeg går på byen og jeg liker det noen ganger men aldri Oslo. Det er ikke slik i andre byer. I hvertfall ikke så ille som Oslo. Jeg var ikke i Oslo for å gå på byen så derfor ble det til at jeg måtte gå den strekningen.

Får bare vondt i hodet av alkohol jeg. Tåler det ikke på en måte. Om jeg drar på fest, så blir jeg spurt hele tiden, men må takke nei også hele tiden. Folk blir heller aldri lei av å spørre, og respekterer som regel ikke et vagt nei. Jeg må forklare hvorfor og hele den pakka hver eneste gang, og får nærmest en skyldfølelse hver gang... Det skal litt til før jeg sier noe sånt som dette, men drikkepress, det er det, det er helt sikkert. Jeg er sikkert ikke alene om å misslike alkohol. Jeg tror mange drikker bare for å kunne delta i det sosiale. De gamle vennene mine kuttet meg sakte men sikkert ut, siden jeg ofte takket nei til å bli med på fester. Jeg sa at jeg kunne bli med dem på andre ting da, når det ikke var fest, men de kuttet meg helt ut, ignorerte meg og fryste meg helt ut. Helt OK for meg. Kan ikke ha vært noe særlig av kameratskap når det bare er alkoholforbruket mitt det står på...

 

Blir fort utrolig sliten i hodet av mange fulle mennesker også, som sliter utrolig på. Pluss at de fulle folka nesten aldri har noe interessant å si... Å sitte å høre på sladder, baksnakking er heller ikke noe for meg.

 

Jeg ser i alle fall ikke noe positivt overhodet med "byn" og alt det der. Kommer selv fra Gjøvik, og har aldri "festet" i Oslo, og kommer aldri til å gjøre det heller...

 

At folk spyr og griner og alt det der, det er deres egen feil... Jeg syntes ikke noe som helst synd på dem.

Bra, fortsett sånn. Jeg drikker selv ikke alkohol så jeg vet litt om hvordan du har det men det er veldig off-topic at du skriver dette her. Men det er greit for meg. Jeg vil ikke rapportere med mindre folk plager meg.

 

Det er også mye bedre å våkne opp frisk og god enn å våkne opp etter en kveld med drikking. Alkohol er bare gift. Alt som gjør deg dårlig er giftig eller så har du fått for mye slik at kroppen ikke klarer å ta i mot mer så man får en reaksjon.

 

Jeg liker å feste og være sammen med mye folk men jeg liker ikke å drikke. Syns det er veldig artig med gode fester og i Oslo så har dem ikke gode fester. Oslo er en forferdelig by. Gå på byen i Oslo er direkte farlig om du ikke er forsiktig. Nordmenn generelt er dårlig med sosiale egenskaper. Aldri vært mer tydelig for meg etter jeg fikk venner i USA. Det som er synd er at jeg har rulleblad så jeg må dra til Canada også til USA med buss for å komme inn. Har sinnsykt lyst til å flytte over men det kan bli vanskelig. Jeg vil anbefale deg også å dra til amerika eller få deg venner i nord amerika. Det er noe helt annet enn i vår lille del av verden. Jeg har også møtt folk som ikke har hørt om Norge. Så ja, jeg har reist en del på eventyr ^^

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bra, fortsett sånn. Jeg drikker selv ikke alkohol så jeg vet litt om hvordan du har det men det er veldig off-topic at du skriver dette her. Men det er greit for meg. Jeg vil ikke rapportere med mindre folk plager meg.

Ja, jeg bare skrev det som falt meg inn i går jeg. :)

Klar over at det var litt off-topic.

Det jeg ville understreke er imidlertid at dette ikke er noe problem dersom man velger annerledes.

 

Det er også mye bedre å våkne opp frisk og god enn å våkne opp etter en kveld med drikking.

Selvsagt. Jeg har null forståelse for folk som ønsker å utsette seg selv for dette helg etter helg. Forstår ikke hva som er så morsomt med å bli full. Jeg tror egentlig forklaringen må være at andre reagerer annerledes enn det jeg gjør på alkohol.

 

Har prøvd hasj, ecstasy og LSD også for noen år siden på Roskildefestivalen (samtidig, hehe).

Det er mange år siden nå det også, men jeg fikk bedre effekt av disse. :)

Kom i god stemning, og følte en ekstremt velbehag. Sånn rent bortsett fra på slutten da jeg hallusinerte at jeg dreit i buksa. hehe... Men det gikk over... =)

 

Alkohol er bare gift. Alt som gjør deg dårlig er giftig eller så har du fått for mye slik at kroppen ikke klarer å ta i mot mer så man får en reaksjon.

Ja det er det. Derfor avstår jeg det. Det var gøy ei lita stund, inntil jeg gikk drit lei, og forstod at alle egentlig bare "gjør seg til". Jeg fikk en følelse av falskhet hos de tidligere vennene mine.

 

Nå gjør jeg ikke det hos alle, men hos disse gjorde jeg det spesielt. Hvis man for eksempel tenker seg at man er på en campingplass sammen med voksne mennesker som bare vil ha det hyggelig, og disse drikker litt øl eller vin, da er det noe HELT annet. Da kan jeg også trives svært godt.. Men ikke når det er handler om å drikke mest mulig på kortest mulig tid og alt det dritet der. Jeg har ADHD så det er litt rart jeg ikke liker det, men sånn er det.

 

Jeg liker å feste og være sammen med mye folk men jeg liker ikke å drikke. Syns det er veldig artig med gode fester og i Oslo så har dem ikke gode fester. Oslo er en forferdelig by. Gå på byen i Oslo er direkte farlig om du ikke er forsiktig. Nordmenn generelt er dårlig med sosiale egenskaper. Aldri vært mer tydelig for meg etter jeg fikk venner i USA. Det som er synd er at jeg har rulleblad så jeg må dra til Canada også til USA med buss for å komme inn. Har sinnsykt lyst til å flytte over men det kan bli vanskelig. Jeg vil anbefale deg også å dra til amerika eller få deg venner i nord amerika. Det er noe helt annet enn i vår lille del av verden. Jeg har også møtt folk som ikke har hørt om Norge. Så ja, jeg har reist en del på eventyr ^^

Jo, takk som byr, men jeg trives nok best her på berget. ;)

Om jeg uttrykte meg på den måten av at jeg "ikke har venner" - så er det feil. Jeg har mange venner, eller i alle fall akkurat nok med venner. =)

 

Den gamle vennegjengen er jeg imidlertid ikke med lenger, da disse tydeligvis ikke har interesse av å være med meg. Vi har ikke samme interesser og vi har rett og slett bare vokst fra hverandre. Sånn er det. Var ikke noe særlig i starten, men nå er jeg veldig komfortabel med det, og gleder meg over de vennene jeg har.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

"Årsaken til mye vold og annen krim i Oslo"

 

Hva med å først diskutere om det er mye vold og kriminalitet i Oslo? Noe jeg mener det ikke er.

 

Men du har jo "vært ute å sett med egne øyne så du vet alltid hva du skriver og prater om".

Til sammenligning med andre byer så er det mye vold og kriminalitet i Oslo som du ser på gata. Jeg snakker om gatebildet og det jeg ser på gata.

 

Så jeg vet hva jeg snakker om. Du har kanskje ikke så god kjennskap til andre byer enn Oslo?

Lenke til kommentar

 

Jeg liker å feste og være sammen med mye folk men jeg liker ikke å drikke. Syns det er veldig artig med gode fester og i Oslo så har dem ikke gode fester. Oslo er en forferdelig by. Gå på byen i Oslo er direkte farlig om du ikke er forsiktig. Nordmenn generelt er dårlig med sosiale egenskaper. Aldri vært mer tydelig for meg etter jeg fikk venner i USA. Det som er synd er at jeg har rulleblad så jeg må dra til Canada også til USA med buss for å komme inn. Har sinnsykt lyst til å flytte over men det kan bli vanskelig. Jeg vil anbefale deg også å dra til amerika eller få deg venner i nord amerika. Det er noe helt annet enn i vår lille del av verden. Jeg har også møtt folk som ikke har hørt om Norge. Så ja, jeg har reist en del på eventyr ^^

 

Hva mener du med "dårlig med sosiale egenskaper"?

Lenke til kommentar

"Årsaken til mye vold og annen krim i Oslo"

 

Hva med å først diskutere om det er mye vold og kriminalitet i Oslo? Noe jeg mener det ikke er.

 

Men du har jo "vært ute å sett med egne øyne så du vet alltid hva du skriver og prater om".

Til sammenligning med andre byer så er det mye vold og kriminalitet i Oslo som du ser på gata. Jeg snakker om gatebildet og det jeg ser på gata.

 

Så jeg vet hva jeg snakker om. Du har kanskje ikke så god kjennskap til andre byer enn Oslo?

 

 

Bare sånn nysgjerrig spurt. Hvilke andre byer er det du sammenligner med? Jeg har bodd i Oslo i 4år nå og har vært en del ute. Har enda til gode å se en slåsskamp.

Endret av Psykake
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...