Gå til innhold

Hvorfor er folk redde for spøkelser/gjenferd?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

ok, så når jeg dør så kan jeg gå rundt med favoritt kjolen min fra Hennes og Mauritz? Selv om den henger i skapet mitt i den virkelige verden der de levende hører til, så kan jeg da kopiere den på en eller annen magisk måte og få den inn i sjelens verden og ta den på meg?

 

Mange milliarder mennesker er døde. Hvorfor ser folk aldri våre forfedre fra mange millioner år tilbake? Hvorfor ser de bare dagens Homo sapiens? Og hvorfor er det slik at bare noen få ser døde og ikke alle siden det er så mange milliarder gjenferd?

 

Og hvorfor ser ikke folk døde dyr og insekter? Hvorfor kun mennesker? De burde se døde dinosauruser, hunder, katter, slanger, sjiraffer, fisk, edderkopper etc.

 

Man hører aldri om det! Why?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Pluss det jeg har nevnt før med at man blir kremert eller begravet og råtner. Men på et eller annet vis så kopierer kroppen seg og trer inn i den magiske usynlige dødes verden?

 

Hva med de som er født med funskjonshemminger? Følger denne funskjonshemmingen med inn i de dødes verden? da trenger man jo f.eks rullestol i døden? Babyer som dør, fostere etc. Hva med aborter. Ingen som ser abortete fostere som gjenferd?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror at gjenferd er avdøde som har opplevd stor urett før de døde. Eller at de venter på noen. Sjeler som er fanget mellom denne og etterverdenen. Eller så kan det være demoner, hvem vet.

Dette må ikke være et troll for det om det som foreslåes er like sinnssykt som de fleste religioner... Det er jo derfra det meste av slikt vissvass har oppstått, med sjele vandringer, troll og demoner og gud vet hva de ikke har røsket ut fra de dypeste kroker i sin fantasi for å skremme folk til å tro på sludder...

 

Så helt sikker kan vi ikke være på at dette er trolling...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei dette ser ikke ut som trolling for meg. Dette ser ut som en som er overbevist om at han har sett gjennomsiktig homo sapiens med klær (made in china) og vaskelapp på.

 

 

Merkelig er det også at de fleste forklarer at de ser menneskekikkelser i det de sovner eller våkner. Da er det jo ikke uunngåelig at det egentlig bare er en drøm også.

 

Pluss at de fleste ser gjenferd når det er mørkt. Og vi vet jo alle at øya kan spille en et puss når det er mørkt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

En annen gang våknet jeg av at en kvinne stod rett ved siden av senga. ph34r.pngph34r.png

Det har jeg også gjort, men jeg tolker det ikke som et gjenferd. Men at hjernen spiller meg et puss i overgangen mellom søvn og våkenhet. Dette er faktisk ganske vanlig og har ingenting med gjenferd å gjøre.

 

En annen gang var det en stemme som spurte hvilke mattefag man måtte ha for å ta andre mattefag etterpå og studere videre. Bryr gjenferd seg om sånt? Nei, altså var det ikke et gjenferd.

 

Det at man hører eller ser noe betyr ikke automatisk at det må være et gjenferd.

Lenke til kommentar
  • 9 år senere...
Boil-in-bag-ris skrev (På 8.8.2012 den 10:13 PM):

Så spørsmålet er, hvorfor være så redd for gjenferd? Greit de er redde for å få vondt, men de burde ihvertfall ikke være redde for å dø! For gjenferd er da bevis for at det finnes liv etter døden.

Jeg har aldri vært redd for gjenferd, og jeg har heller ikke sett dem... men jeg har opplevd mye uforklarlige ting og mye rart! 

1 Jeg hadde en veldig liten lekkasje mellom vindusspylertanken og slangen på bilen som jeg reparerte så den ble tett. Jeg fylte 4l spylevæske på den og kjørte den inn i garasjen. Neste morgen da jeg skulle på jobb, åpnet jeg panseret og tittet på spylevæskebeholderen og konstanterte at den var helt tom! Både bil og garasje var låst, og garasjegulvet under bilen var knusk tørt. Jeg fylte på nytt 4l spylevæske og kjørte på jobb. Der stod den i 8 timer, og beholderen var like full da jeg kjørte hjem. Jeg ante ugler i mosen, så jeg satte opp en alarm og låste bil og garasje som vanlig. Neste morgen var den igjen tom, da fylte jeg på bare vann og Zalo. Da skjedde det ikke flere ganger. - Forklaring?

2 Jeg skulle skifte dekk på bilen samtidig som jeg skiftet motorolje. I farta ble bånnpluggen borte. Jeg antok at jeg ikke var bevisst på hvor jeg la den, men fant den igjen i pukken ved høyre framhjul, og la den på luftfilterlokket og sa til den at nå ligger du der! Men da jeg hadde skiftet hjulene og var klar til å skru i bånnpluggen var den søkk borte igjen. Men så var det akkurat som det ble sagt til meg i hodet mitt at jeg skulle gå i min egen garasje (som var låst) og som jeg ikke hadde vært inne i den dagen - der skulle den ligge innerst i garasjen på midtre spikerslaget. og der lå den.  - Forklaring?

Det er mer mellom himmel og jord enn noen vil tro!?  

3 Jeg la nytt gulv i stuen, og en liten skrutrekker ble borte mellom to dager (om natten), den lå på gulvet bak sofaen. Har aldri sett den etter den gang, men kjøpte meg en ny en. Siden opplevde jeg at strømmen plutselig ble bort mens jeg støvsuget. Det var kun en kurs den var borte på, og sikringene var hele. Da gjenstod det bare å sjekke koblingsbokser på kursen, fant én hvor alle skruene var løsnet - helt merkelig! Ting jeg skal bruke blir borte, men dukker opp gjerne andre steder når jeg ikke har bruk for dem. Jeg har alltids backuper når det skjer at ting blir borte, for jeg er løsningsorientert! Når noe skjer pleier jeg si at det er han med skrutrekkeren!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Gjenferd er en kombinasjon av lys og skygge kombinert med en intelligens som har vansker med å skille disse to. Når du beveger et objekt og drar det fra A til B over en lyskilde (Og det kan være andre ting enn direkte lyskilder) så får du en bevegende skygge som går i motsatt retning på veggen foran deg, kombinerer du dette med mørket i et rom så har du definisjonen på et gjenferd.

Det er rett og slett lav intelligens + omgivelseslys + uante bevegelige objekter som kaster lyset i uante retninger.

Og med veldig mange folk så er denne intelligensen fryktelig lav, så lav at de knapt klarer å skille mellom en tøffel og en hund.

Disse menneskene klarer å få til å se et gjenferd hver eneste kveld.

Et eksempel er når en stor bil kjører forbi vinduet og kaster et lysglimt fra kanten av glasset videre på veggen.

Et annet er når klokka på armen skinner et ambient lys videre på veggen foran deg og beveger seg bortover.

Et tredje er når lampa i taket roterer pga ukjent luftgjennomtrekk i rommet og lyset forstyrres og kastes når den treffer den roterende lampa.

Et fjerde kan faktisk være en innbruddstyv som sniker seg gjennom huset.

Når du kombinerer lav intelligens og multipliserer det opp til 1 million mennesker, så er det umulig å ikke vinne spøkelseslotteriet.

Endret av SanneOrdForDeg
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Wall Dorf skrev (På 4.12.2023 den 5:32 PM):

Forklaring?

Noen forklaringer kan være:

1. At man er vimsete/somlete/rotete  og er av typen som kobler ut hjernen og tenker på mange ting samtidig mens man holder på med noe. Jeg opplever det stadig selv, og har antageligvis lagt fra meg mobilen midlertidig for å få to hender fri mens jeg konsentrerer meg om det jeg holder på med eller ser for meg Carmen Electra naken. Siden jeg ikke har noen erindring om å ha lagt den fra meg endevender jeg huset etterpå før jeg omsider finner mobilen i sokkeskuffen, i kjøleskapsdøra eller oppå sikringsskapet. Noen kan tro at andre har lagt den der (for det var ikke meg, jeg ville vel husket om jeg la telefonen ved siden av melkekartongen...). Når jeg snekrer sammen med faren min bruker vi ca. 10% av tiden til å lete etter tommestokken og blyanten. Selv om vi sier til oss selv at de hører hjemme i lomma når de ikke brukes så havner de i plankehaugen, oppå saga eller ved siden av kaffekanna...

2. Noen andre har lånt tingen og lagt den tilbake på et annet sted uten at man visste om det. Hvis man legger fra seg en skrutrekker under et arbeid og svigers er innom og uten at man får det med seg låner trekkeren og legger den tilbake i andre enden av rommet, så får man aldri vite at noe annet menneske flyttet på den. Det eneste man vet er at man la trekkeren på ett sted, og at den dukket opp på et annet.

3. Man ser det man stimuleres til der og da. Jeg ser f.eks. ikke at kona har klipt seg eller bytta gardiner i stua - det er ikke i mitt fokus. Selektiv oppmerksomhet. Om man holder på med én ting og konsentrerer seg hardt om det, så sklir andre ting som skjer rundt en forbi uten at man legger seg det på minne.

Disse, en blanding av disse og sikkert flere, naturlige forklaringer tror jeg mer på enn at noen går igjen, at 2 plan av eksistenser midlertidig krysses eller at ting blir midlertidig usynlige.

Passord, passet sitt, paraplyen, skjerf/votter, smykker, headset, bilnøkler, lommebok, mailen du skulle ha svart på, svarslippen i ranselen til datteren din du skulle signert, malingskvetten du satte et sted i boden til fremtidig flikking på listverk. Det er mange klassiske eksempler på ting man glemmer eller glemmer hvor er, hele tiden. Bunnplugg og skrutrekker passer fint inn på den lista, selv om man er overbevist om at man hadde kontroll på dem.

Endret av 1Dr.E
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...