Gå til innhold

Hvorfor er folk redde for spøkelser/gjenferd?


Anbefalte innlegg

Medlem skrev (9 timer siden):

Ganske rart at noen er redd noe som ikke finnes :)

Er det? Redsel for det ukjente er jo noe som sitter dypt i oss. Og med fantasien vi mennesker har så kan vi skremme oss selv med mye rart. Det er rart å tro på spøkelser ja, men uansett hvor mye man vet at spøkelser og monstre ikke finnes så vil jeg fortsatt si det er helt naturlig å kjenne på frykten for noe slikt.

Jeg vet at spøkelser og annet ikke finnes, ingen tvil om det, men jeg ville fortsatt ikke overnattet alene i et typisk stort «Mansion» som folk ofte gjør i skrekkfilmer. Da hadde jeg nok kjent på innstinktene kicke inn og sett alt mulig rart i skyggene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Når folk virkelig trodde på spøkelser, gjorde de mye rart. F.eks. i norrøn tid (også etter kristningen) trodde man spesielt «vanskelige» (les: farlige og trøblete) mennesker gikk igjen etter døden og var troende til å terrorisere og angripe slektningene sine. Så når en slik person døde hugget man hull i veggen og tok ut liket gjennom hullet som så ble reparert igjen med det samme, istedenfor å ta liket ut gjennom døra, så den døde ikke skulle finne veien tilbake. Dette ble gjort bl.a. når Egil Skallagrimsson døde.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Litt på siden kanskje, men det er meg blitt fortalt at min oldemor, under krigen, våknet midt på natten å sa at det var skjedd noe med min mormors bror. Akkurat som sjelen stakk innom for å si farvel. Tro det den som vil
(Etter harde avhør prøvde han å flykte til Sverige, som gikk galt. Han ble 20 år gammel)

Personlig har jeg større tro på liv et eller annet sted i universet enn spøklser
 

Lenke til kommentar
Medlem skrev (40 minutter siden):

Litt på siden kanskje, men det er meg blitt fortalt at min oldemor, under krigen, våknet midt på natten å sa at det var skjedd noe med min mormors bror. Akkurat som sjelen stakk innom for å si farvel. Tro det den som vil
(Etter harde avhør prøvde han å flykte til Sverige, som gikk galt. Han ble 20 år gammel)

Personlig har jeg større tro på liv et eller annet sted i universet enn spøklser
 

At det er liv, andre steder i universet, er logisk, sannsynlig.

Spokelser, er overtro.

Endret av Karltorbj
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Boil-in-bag-ris skrev (På 8.8.2012 den 10:13 PM):

Jeg kjenner dessverre folk som tror på spøkelser og som genuint mener at det finnes, og flere av dem kommer med rare historier der de har sett gjenferd eller at et bord har stått og ristet eller at ting har flydd vegg i mellom osv, typiske spøkelses observasjoner.

 

Dette er de samme som sitter og ser på Åndenes Makt med store skremte øyne og skvetter hvis en lyspære går og sier "det må være spøkelse!!"...

 

Jeg syns forøvrig det er ganske så rart at jeg som ikke tror på det heller ikke har observert noe eller sett noe, men de som tror på det opplever det stadig vekk.

 

"Du må være åpen for det for at man skal kunne se det" ja jøss... :roll: blir like dumt som å si at man må dø for å komme nærmere gud. Har ingen logikk bak seg.

 

 

Så spørsmålet er, hvorfor være så redd for gjenferd? Greit de er redde for å få vondt, men de burde ihvertfall ikke være redde for å dø! For gjenferd er da bevis for at det finnes liv etter døden.

Hvorfor skulle de gidde og vise seg for noen som ikke tror på dem ? Disse pleier som regel og tiltrekke seg barn 😉

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Selv tror jeg ikke på spøkelser og den slags. 

Husker jeg leste en interessant artikkel for en del år siden om elektro magnetisk stråling og frekvenser som påvirket hjernen. Og ved lengre eksponering kunne personer som ble utsatt for dette over tid oppleve uforklarlige ting som andre som ikke var eksponert opplevde. Forsøkte å finne igjen artikkelen men no luck. 

Våre hjerner har en fantastisk evne til å fylle igjen hull med kunnskap vi allerede har. Tror dette er noe av grunnen til at noen opplever slike ting og noen ikke. Det meste har etter min erfaring en meget logisk forklaring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vil også tippe at søvnparalyse står for en hel del av de "uforklarlige" hendelsene, spesielt hvis det skjer på nattestid, når en tror en er i halvsøvne osv.

Et av de tre typiske trekkene ved søvnparalyse er akkurat at en føler eller "ser" noen eller en kraft som er til stede. At en itillegg er i en tilstand hvor endel av hjernen er våken mens den andre sover så kan en se og oppleve uforklarlige ting, og når en våkner fra denne tilstanden så er det ikke alltid at en er klar over at det skjedde i "halvveis drømme", men det føles som om det har skjedd i våken tilstand. En tror altså at en våkner "før" det uforklarlige i stedet for etterpå..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...