Gå til innhold

Den store 3D Print Tråden - Printer du?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vurdere å kaste printeren min snart.
Starter en print, ny dyse, relativt ny filament, ny bowden. Printer ca halve første lag, så stopper den, filament virker å være i orden, kan dytte gjennom manuelt. Aner ikke hvorfor.
Setter igang igjen, det samme skjer.
Setter igang igjen, så tettes dysa av en eller annen grunn(klarer ikke dytte gjennom).
Alle gangene ca halvveis i første laget..

Kan høres ut som det kanskje er på tide å demontere hotend å sjekke om de ter noe som blokkerer, selv om du klarer å bytte gjennom. Siden du nevner bowden, anter jeg du har en printer med bowden extruder, så kanskje åpne opp denne og rengjøre gir og, de kan bli fulle i plastpartikler som gjør at filamentet slipper. Og når du først er igang hvorfor ikke konvertere til direct drive? :ninja:

Evil-Duck skrev (4 minutter siden):

Kan høres ut som det kanskje er på tide å demontere hotend å sjekke om de ter noe som blokkerer, selv om du klarer å bytte gjennom.

Har jo gjort det, når man har dyse og bowden ute, så sjekker man jo også hotend.

Evil-Duck skrev (4 minutter siden):

anter jeg du har en printer med bowden extruder, så kanskje åpne opp denne og rengjøre gir og, de kan bli fulle i plastpartikler som gjør at filamentet slipper

Den er åpen by design og rengjort, den griper godt..
Ser godt om det er noe der.

Evil-Duck skrev (5 minutter siden):

Og når du først er igang hvorfor ikke konvertere til direct drive? :ninja:

Mtp problemene pr nå trenger jeg motivasjon til å i det hele tatt prøve å printe ut. Å bygge om er jeg usikker på om jeg gidder i det hele tatt mtp hvor lite jeg egentlig printer. Litt gøy å fikle og sånn men når jeg har sånn 10 feilede printer på rad og uansett hva jeg gjør så vil ikke dritten funke mer enn 5 minutter går man lei.

Ok, tror jeg fikset det.
Når jeg tok ut dysa, var jeg ikke sikker på størrelsen, så jeg sjekket Cura, der står det jo 0,2mm, så jeg skifter med 0,2mm.
For det står jo størrelsen på dysa der, helt åpenbart.

Så, jeg skulle stikke opp den nye dysa sånn i tilfelle, merker at nåle knapt går inn, det er jo merkelig, for den gamle 0,2mm dysa gikk den jo sånn minst 1cm ut av.

Men, husker ikke hvor jeg kjøpte den, så kanskje dårlig produsert?
Så går det opp ett lys for meg, kanskje jeg har sett feil i Cura, eller valgt feil profil.
Jeg sjekker igjen, det står fuckings 0,2mm laghøyde, med 0,4mm dyse, jeg har altså brukt for liten dyse.
Har printa en halvtimes tid nå uten problemer(5-6 lag nå, vs under ett halvt lag før)

Fuck :wallbash::wallbash::wallbash:

Endret av aklla
  • Liker 2
4 hours ago, aklla said:

Ok, tror jeg fikset det.
Når jeg tok ut dysa, var jeg ikke sikker på størrelsen, så jeg sjekket Cura, der står det jo 0,2mm, så jeg skifter med 0,2mm.
For det står jo størrelsen på dysa der, helt åpenbart.

Så, jeg skulle stikke opp den nye dysa sånn i tilfelle, merker at nåle knapt går inn, det er jo merkelig, for den gamle 0,2mm dysa gikk den jo sånn minst 1cm ut av.

Men, husker ikke hvor jeg kjøpte den, så kanskje dårlig produsert?
Så går det opp ett lys for meg, kanskje jeg har sett feil i Cura, eller valgt feil profil.
Jeg sjekker igjen, det står fuckings 0,2mm laghøyde, med 0,4mm dyse, jeg har altså brukt for liten dyse.
Har printa en halvtimes tid nå uten problemer(5-6 lag nå, vs under ett halvt lag før)

Fuck :wallbash::wallbash::wallbash:

En ting jeg gjør når jeg sliter med å feilsøke er å bruke noen default profiler på sliceren. Ofte har jeg gravd meg ned i et hull som er vanskelig å komme ut av. Om ikke annet så snevrer det området som er feil. 

Jeg hadde en ny feil her om dagen som jeg ikke har erfart før. Virka som tett dyse, ekstruderen hoppa og ville ikke mate ut. Viste seg at limet fra pappen på rullen hadde smitta over på filamentet og holdt den fast (Har løsna det på bildet). 

4efd1ae0-ba4a-475f-b692-e1f4afb8e6b0.jpg

• Liker 1
Mephisto- skrev (29 minutter siden):

En ting jeg gjør når jeg sliter med å feilsøke er å bruke noen default profiler på sliceren.

Å gå tilbake til default funker på mange områder. :)

Så får du heller lage notater på hvilke endringer du gjør for å oppnå X(ny dyse, nytt filament..)

1 minute ago, Kahuna said:

Å gå tilbake til default funker på mange områder. :)

Så får du heller lage notater på hvilke endringer du gjør for å oppnå X(ny dyse, nytt filament..)

Absolutt, men det blir veldig mye "skal bare", så fungerte det kjempe fint og man tenker ikke mer på det 😉

• 3 uker senere...
47 minutes ago, Aetius said:

Jeg har nettopp kjøpt meg en Creality Ender-3 V3 KE, men Prusa Slicer har ikke noen offisiell profil for den. Noen som har en som kan anbefales?

Orcaslicer har profil, ellers så har noen laget profil til Prusaslicer her: Creality Ender 3 V3 KE Slicer profiles for PrusaSlicer, les gjerne litt kommentarer.

• Liker 1
11 minutes ago, RRhoads said:

Tenkte på en ting angående dere som sleit for noen måneder siden med at filamentet knakk på spolen. Kan det være at fuktigheten i rommet er for lav? PLA kan bli litt skjør hvis den blir for tørket. 

Det kan hende, men våt filament knekker som spagetti.

• Liker 1
RRhoads skrev (16 timer siden):

Tenkte på en ting angående dere som sleit for noen måneder siden med at filamentet knakk på spolen. Kan det være at fuktigheten i rommet er for lav? PLA kan bli litt skjør hvis den blir for tørket. 

Jeg har aldri hørt om at det gikk an å få for LAVT fuktnivå i filament, umiddelbart må jeg si at jeg ikke tror på hypotesen.

• Liker 1
Leo_ skrev (18 minutter siden):

Jeg har aldri hørt om at det gikk an å få for LAVT fuktnivå i filament, umiddelbart må jeg si at jeg ikke tror på hypotesen.

https://all3dp.com/1/yes-you-can-over-dry-filament-heres-how-not-to/

Grunnen til at jeg startet å mistenke det var at det skjedde med mitt filament nå i vinter. Da er fuktigheten inne der printeren står med veldig lav. Dette skjedde med relativt nye spoler, ca to måneder gamle. Det har ikke skjedd før eller siden, kun på vinteren. 

Hadde ikke fuktighetsmåler, og jeg tenkte ikke på at jeg kunne klippe av litt filament fra rullen med problemet, og en identisk som ikke var åpnet, for å veie. Kommer til å gjøre det neste gang hvis det skjer. Var et helvete å fikse, fordi filamentet hadde knekt ca hver 5.cm i ptfe-slangen, og dum som jeg var prøvde jeg å dytte det inn i extruderen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...