Gå til innhold

? Windows 8 blir en katastrofe


Anbefalte innlegg

Windows 8 fremstår ikke som et fullverdig operativsystem. Tviler på at de fleste kommer til å bruke penger på dette. Microsoft har vel sett en del diskusjoner og meninger på nett, og det inntrykket jeg har fått er at en bemerkelsesverdig andel av disse er negativt innstilt til Metro. Jeg skjønner ikke hvorfor de skal få alt til å passe i én ball. De mister i alle fall et kjøp fra meg, enn hvor mye dette måtte påvirke.

Folk er negativt innstilt til alle større endringer.

Problemet her er at W7 fortsatt er et veldig solid operativsystem. Det eneste som kunne overtale meg til å oppgradere er bedre utnyttelse av maskinvare. Ellers ser jeg ingen grunn. I tillegg liker jeg ikke Metro.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Problemet her er at W7 fortsatt er et veldig solid operativsystem. Det eneste som kunne overtale meg til å oppgradere er bedre utnyttelse av maskinvare. Ellers ser jeg ingen grunn. I tillegg liker jeg ikke Metro.

 

Det samme synes de som kjører Windows XP i dag om sitt operativsystem, likevel sitter de med ett OS som har blitt droppet fra Microsoft sin side, med sikkerhetshull og bugs som ikke er rettet opp i. Å kjøre XP i dag er som å kjøre Windows 98SE når WinXP var ute. På ett eller annet punkt må du nok gå over til ett annet OS enn Win7.

 

EDIT: Uansett er retningen Microsoft tar med Windows skummel. Det de gjør er helt klart nedlåsing til deres tjenester, og pressing av skytjenester, som også er ett nogså skummelt konsept. Skytjenester har flere problemer. For det første kan du aldri være sikker på at dataen din er sikker, og du har heller ikke noe å si på hvordan den sikres. For det andre er ikke dataen i din kontroll lengre, og kan brukes av de som eier skytjenesten som de vil. Når det kommer til Windows sitt nye økosystem, så er ikke nedlåsing bra for markedet, og går kun i MS sin favør, noe som har vist seg med MS sin markedsføring opp gjennom tidene, feks. egne implementasjoner av programmeringspråk-standarder og betaling av skoler for å utdanne de i Win32 programmering istedenfor å gå etter standarden som er fastslått. De fleste gidder ikke, kan ikke nok, eller har ikke nok interesse til å velge bort Windows 8, og vil sikkert venne seg til Metro etter en del irritasjon. Jeg tviler Windows 8 kommer til å floppe med mindre alle de som interesserer seg sprer FUD om det i familien og vennekretser.

 

That said, så er jeg glad for at Steam kommer til Linux, men jeg er bekymret for økosystemet det kan bygge. For det første er Linux Game Publishing ikke garantert til å overleve dette, tvert i mot, det er sannsynlig det går rett til helvete for dem. For det andre, så har Linux i 21 år vært bygget rundt åpen programvare, nå som Steam kommer til Linux kan det godt være mange som ikke bryr seg om programvarefrihet skifter, og mange utviklere skriver også proprietær programvare til Linux, det er en ond sirkel hvis det skjer. Den frie programvaren som finnes på Linux eksisterer nok fortsatt, men utviklingsituasjonen og mengden i forhold til proprietær programvare kan lett bli like dyster som på Windows.

Endret av Kaymeerah
Lenke til kommentar

@Simen1: At det er plass til både åpne og lukkede systemer er det ingen tvil om - det viser dagens situasjon. Dog bør man fra brukersida være svært klar over de mulige negative aspektene ved lukkede systemer, som etter min mening har potensiale til å bli meget store. Eksempler på hva en som har kontroll med et lukket system kan gjøre:

1. Fjerne konkurrenter på applikasjoner/programmer som "eier" selv har alternativer til.

2. Styre prising i langt større grad enn i åpne systemer.

3. Velge egne standarder - dvs fjerne interoperabilitet

 

"Lukkede" systemer har også den potensielle negative effekt at den kan gjøre byttekostnader såpass høye (det skal faktisk ikke så mye til) at man faktisk får helt klare separate økosystemer, der den som kontrollerer økosystemet kontrollerer i realiteten det meste av både applikasjoner/programvare og utstyr rundt økosystemet. I verste fall kan det medføre at konkurransen kun blir marginal mellom økosystemene, fordi kostnaden/bryet med å bytte oppfattes som for stor. De som kontrollerer økosystemet vil også få reduserte initiativer til utvikling, da kundemassen vil være stabil og det er mer lønnsomt å optimalisere inntektene på denne i stedet for å konkurrere om nye kunder.

 

Nå skal jeg ikke påstå at dette vil skje, det er mange mekanismer som kan/vil virke mot noe slikt. Brukere kan reagere mot for sterk kontroll, produsenter/selskaper som risikerer å bli skviset finner nye platformer/utgangspunkt, konkurransemyndigheter kan velge å sette foten ned og teknologiske skift (særlig disruptive skift) kan gjøre at lukketheten ikke er reell. Men for aktører som Microsoft, Apple og faktisk også Google vil det være økonomisk interessant med en situasjon der man så langt som mulig "låser" den enkelte bruker til å bruke sine egne produkter. Dvs egne applikasjoner, egne skylagringstjenester, egen hardware (f.eks PC, nettbrett, mobil, TV) osv.

 

Så i realiteten kan det hende at det ikke er så lett å rømme til den åpne leiren om man ikke er bevist hva som kan komme til å skje.

 

Og jeg er ikke i tvil om at mer lukkethet hos Microsoft kan gi Linux en reell mulighet.

 

Jeg tror heller ikke at det vil være markante forskjeller i brukeropplevelse mellom de "ulike" leire, som du skriver er den digitale verden bare i ungdommen. Men akkurat som vi i ungdommen må gjøre valg som har betydning for resten av livet, kan valgene som skjer i den digitale verden legge "føringer" som kanskje viser seg ikke å være det vi ønsket. Personlig vil jeg i alle fall gjøre valg som reduserer risiko for å bli låst i et ikke ønsket økosystem - og anbefaler alle andre å være bevist dette. Det kan godt hende at det ikke blir noe problem, men som alltid er det "bedre å være føre var - enn etter snar".

 

PS! Hadde det ikke vært for Metro, så hadde Windows 8 vært alldeles glimrende. Forbedringen på andre punkt gir bra verdi. Men Metro er regelrett ubrukelig i min arbeidssituasjon. Og jeg har faktisk prøvd.

 

@LM1:

 

Problemet er ikke at ikke Steam virker i Windows 8 eller at man kan la være å kjøpe på Windows MarketPlace. Problemet er:

1. På en av Windowsversjonene er MarketPlace eneste muligheten til å få tak i, kjøpe og installere programmer.

2. Marketplace vi gi et fortrinn pga integrasjonen i OS-et. Dette gir ulike konkurransevilkår og økt mulighet for Microsoft til å kontrollere programvaredistribusjon.

3. Microsoft kan om de vil gjøre det umulig å installere noe som helst på andre måter enn fra Marketplace. Dette tror jeg dog ikke skjer på kort sikt, fordi om Microsoft hadde gjort noe slikt hadde konkurransemyndighetene gått til krig. Men potensialet ligger der.

Endret av Bolson
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Det KAN bli en katastrofe for alle. Hvis markedet fortsetter å være skeptisk til win 8 og fokuset blir mot nettbrett og touch vil pcsalget stupe og produsenter med svake resultater ryker først. Det samme gjelder jo spillutviklere osv.Kundene vil i første omgang tjene på det, fordi man sansynligvis vil dumpe prisene kraftig for å få produktene ut på markedet. I neste omgang vil de tape på det bl.a fordi steam og lignende vil trekke seg.Det har jo også mye med utseendet. Microsoft fjerner nå det polerte og erstatter wallpapers og lignende med fliser. Mange vil flykte til apples univers kun for det.Jeg tror ikke win 8 blir same suksess som win 7 ble. Men nå har jo MS en tradisjon med å gi ut gode/dårlige os annenhver gang. XP-->Vista-->W7-->W8-->?

 

Trenger vi produsenter med svake resultater i utgangspunktet? Har de svake resultater, så er det fordi ingen vil ha det de lager.

Dette er i beste fall en sannhet med modifikasjoner. Tilgjengelighet er en helt vesentlig faktor. Tilgjengelighet er også en faktor som i stor grad kan bli styrt av krefter utenfor produsentens styreevne (ved at store plattformer som iOS og Windows 8 hindrer dem å delta).

 

I dag godtar ikke Apple andre nettlesere enn de som er WebKit-baserte i iOS*. Det vil essensielt si at man ikke får konkurranse på HTML/JavaScript-rendering. Det samme er ikke helt utelukket at vil skje i Windows Store. Selv om nettleseren er tilgjengelige utenfor Windows Store, er det trolig produkter tilgjengelig gjennom Windows Store vil ha et konkurransefortrinn, ikke minst fordi de vil ha eksklusiv tilgang til visse Windows-versjoner.

 

Man kan da stå med et produkt folk vil ha, men som folk ikke har tilgang på. Man kan også stå med et produkt folk vil ha, men som de ikke blir oppmerksomme på.

 

I tillegg glemmer du helt at det er mer kompleks enn bare "folk vil ha produktet" ==> "produsent gir gode resultater". Inntjening per solgte enhet har mye å si, her kan produsenter "drite på leggen" ganske kraftig. Dog, her kan jeg gå med på de da har gjort en dårlig jobb i å prise produktet sitt.

 

* Hvis en ser bort ifra Opera som strengt tatt ikke kan oppfattes som en tradisjonell nettleser, siden den bare leser Operas eget bineærformat.

Lenke til kommentar

Åhh... Holder meg til Windows 7, jeg. Windows 8 blir noe dritt, har aldri vært begeistret for det.

 

Har du *prøvd* Win8? I praksis merker man stort sett ikke noe til Metro-grensesnittet med mindre du aktivt jakter etter det. Start-skjermen oppfyller den samme funksjonelle oppgaven som start-menyen (for min del er jeg bare ute etter søkefunksjonen der), og oppfører seg identisk om du kun bruker "Windows-tast + skriv-en-tekst-for-å-søke".

 

"Windows 8 blir noe dritt som ikke funker til desktop-miljøer" er et argument som kun folk som ikke har prøvd det klarer å komme med :-)

 

Ja, har selv prøvd det. Metro er et bra prinsipp, men selve "market" funksjonen blir et h******. Virker som microsoft (og andre for øvrig) prøver å kopiere Apple. Liker bedre Win7 funksjonen, og dessuten virker metro designet for touch-enheter og ikke vanlige fast Windows brukere. Holder meg til Win7 for øyeblikket, og hvis det blir noen Windows 9 med det samme metro grensesnittet blir det vel Linux eller Mac på meg. Hvis ikke jeg tvinger meg på Metro, noe som er uaktuelt for øyeblikket.

Lenke til kommentar

Om W8 ikke blir suksess, er det da ikke bare til å fortsette å holde seg til W7 inntil en bedre windows kommer? Jeg for min del prøvd vista, men likte det ikke. Jeg holdt meg til XP frem til W7 kom. Går det ikke an å bare fortsette å bruke W7 til en bedre windows kommer? Det vil jo samtidig gi MS signaler om at det de har implementert i W8 ikke er det vi vil ha.

 

Ang spill til linux vil jeg bare si at det er noe jeg har ventet på lenge. Jeg tror jeg er en av ..

 

... mange som hadde konvertert til linux for lenge siden hadde det ikke vert for at det ikke er kompatibelt med de spillene jeg vanligvis spiller. Alt har en begynnelse og dette er uansett et steg i riktig retning. Hadde linux hatt bredere støtte for spill generelt tror jeg MS hadde tapt betydelige markedsandeler på OS fronten.

 

 

Man kan tenke så fint man vil om hvordan slik forbrukerpåvirkning kan virke i teorien, lenge! Microsoft har på ingen måte tatt særlig hensyn til forbrukerne før, eller har de!? Til og med EU har de hatt rettslige omganger med, så hvor åpne for innspill tror du dette selskapet er, egentlig?

 

Det ser ut til at det eneste som betyr noe er å øke inntjening, og å tilfredstille aksjonærene sine. Microsoft er notert på børsen i USA.

 

Microsoft er også lite villige til å fikse på feil i operativssystemet, og ofte tyr de heller til å flikke på en feil, en å omskrive koden slik at feilen forsvinner.

 

HUSK!

 

Vi er i midten av en finanskrise i hele verden, og spesiellt i enkelte EU-land. Hvordan tror DU Microsoft vil ha åpne ører for hva som er det "viktige" (for oss forbrukere) problemet, oppi all den andre støyen fra finansmarkedet? Microsoft kan jo i et par OS-utgivelser surre rundt og tro at forbrukermarkedet ikke har tatt seg opp enda.

 

Da må store deler av forbrukermarkedet ha samme innstilling som deg i forhold til å holde seg klar fra å kjøpe Microsoft Windows i kanskje opp til 3 til 4 OS-versjoner før Microsoft ser hva som er galt oppi alt det andre.

Lenke til kommentar

Windows 8 ser ut til å bli ett veiskille på mange vis. Det ser ut til å være dårlig tilrettelagt for de som fortsatt organiserer egne mappestrukturer, rydder og sletter rester så tror at mange erfarne og tradisjonelle vil holde seg unna win 8. Videre har man alle bedriftene som sitter på masse spesielle bedriftsprogrammer som ikke er og sansynligvis ikke vil bli tilpasset win 8. Vi har videre steam og andre tilsvarende som ikke ønsker å tape kontroll.

Du må skille imellom Windows8 med desktop og uten (WinRT). Windows8 med desktop vil kunne kjøre alle eksisterende Windows programmer, og ha akkurat samme funksjonalitet som Windows 7.

 

Steam vil virke i Windows8 med desktop identisk til hvordan det allerede har virket. De har faktisk intet å frykte på de enhetene som utelukkende kjører WinRT. Valve har like mye å frykte fra Windows Store, som de har å frykte fra Apples App Store, men jeg leser ingen artikler hvor de jamrer over App Store. Så lenge Valve ikke tar en høyere andel for å distribuere spill enn Microsoft tar i sin Windows Store, bør det også gå helt fint for dem.

 

Ser også at siden både nettleser, antivirus, brannmur osv er bakt inn i win 8 så ser jeg ikke helt hvordan man kan f.eks velge andre antivirus. Da vil det jo være TO antivirus på maskinen. Sånn sett så ser jeg for meg at det blir en eviglang rekke med kommende saksøkinger.

Det er valgfritt på desktop-versjonen, usikker når det gjelder WinRT. Men behovet er ikke det samme for slike programmer på WInRT.

 

Ser jo også nye veivalg bl.a med office hvor man skal over på månedsbetalinger, hvor skype og lignende blir endel av office og hvordan skydrive integreres med alt. Ser jo for meg at man skal oppgi kontonr og lignende til microsoft, og ser jo hvor ofte andre blir hacket og info kommer på avveie.

Forstod jeg ikke helt. Fordi andre firmaer har blitt hacket og lagret info i ren tekst, så vil det samme skje Microsoft? De har vel slik info liggende allerede, mtp Xbox-brukere.

 

Det er vel også krav om at alle programmer skal støtte tiles systemet i won 8, og da vil vel nesten ingenting av dagens programvare støtte win 8....heller ikke spill.

Nei. Metro apps har hver sin flise, det er som en snarvei med ekstra funksjonalitet. Eldre programmer eller spill, vil ha sin egen flise, men bare som et ikon som bare opptrer som en god gammel snarvei.

 

Angående resten du skriver. Igjen. Windows8 != WinRT.

Dette beviser at det er flere der ute som er forvirret, det vil nok roe seg så fort MS slipper Windows8. Vet ikke om du har prøvd det enda, men det kunne vært en ide. Det samme gjelder flere her inne ser jeg.

 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

OpenGL 4.1 ser ut til å overgå DirectX 11. http://www.geek.com/...obile-20100728/

 

Men som vi vet, så vil nok ikke Nvidia røre på en finger med det første. Spilling på Linux blir avhengig av at Nvidia endelig får opp øynene og rydder i driverene sine. Noe som er lite trolig ifølge Linus.

 

Driverrotet med Nvidia var vel mest relatert til dynamisk bytting av skjermkort for laptoper med to skjermkort? Meg bekjent (og fra en ganske betydelig mengde personlig erfaring) funker GeForce-driverne til Nvidia helt smertefritt på Linux (og har gjort det i lange tider).

Lenke til kommentar

OpenGL 4.1 ser ut til å overgå DirectX 11. http://www.geek.com/...obile-20100728/

 

Men som vi vet, så vil nok ikke Nvidia røre på en finger med det første. Spilling på Linux blir avhengig av at Nvidia endelig får opp øynene og rydder i driverene sine. Noe som er lite trolig ifølge Linus.

 

OpenGL har overgått Direct3D i mange tilfelle. Mange kall er kjappere enn DirectX og OpenGL hadde Tesselation 3 år før Direct3D 11 kom ut. Uansett er OpenGL en fri standard, noe som er mye bedre enn en propritær standard som låser deg ned.

Endret av Kaymeerah
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...