Gå til innhold

? Windows 8 blir en katastrofe


Anbefalte innlegg

Gjest medlem-82119

Det er nok to veldig ulike verdener som krasjer sammen og hvem som kommer sjanglende ut av krasjen vil man jo se etterhvert. Skrivebordet for meg handler overhodet ikke om gjenkjennelse. Det handler om en for meg effektiv måte å bruke filer, dokumenter, organisere, ha flere winduer oppe samtidig, kunne ha direkte tilgang til endel funksjoner osv. F.eks, om jeg laster ned en fil eller installasjonsfil, så er det enklere synes jeg å laste den ned på skrivebordet da det er mest tilgjengelig for meg. Jeg kan også legge de mest brukte dokumentene der om jeg vil, eller samle f.eks ulike medieplayersnarveier i en felles medieplayermappe som tar lite plass men gir god oversikt.

 

Den tradisjonelle måten å bruke win på er nok også viktigere for vi som organiserer ting i egenvalgte mapper og har laget en egen mappestruktur kun for oss. Videre er det viktig for vi som tar en manuell opprydding etter å ha avinstallert noe.

 

En flis tar også mye mer plass enn en tradisjonell snarvei på skrivebordet. En annen sak er jo også at mange ikke ønsker mange snarveier på skrivebordet, men isteden hjememr dem vekk som snarveier under startknappen. Jeg er en av dem. Mine 4-5 snarveier skal erstattes med fliser som dekker alle snarveiene jeg tidligere hadde gjemt vekk.

 

Utseende har også endel å si for mange. Å starte opp win og bli møtt av en wallpaper med ungene eller whatever skal nå erstattes med møtet av en skjerm med fargerike fliser. Førsteintrykket blir mao dårligere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det tradisjonelle Windows bruker greisnittet funger da bra også på berørings skjermer.

Så her trengte ikke Microsoft å snu alt på hodet men bare gjøre en liten tilpassing

 

Så lenge man kan klikke på noe med musen så kan man bruke fingeren der markøren er

Når det gjelder markering mellom flere punkter så kan man bruke flere fingre og dra og slipp prinspipet

 

Så hvorfor skal alle herme ette hverandre ?

 

Metro designet er vel og bra men de har for mange tullete begrensninger

Lenke til kommentar

Hvis en ser tilbake til ideen bak skrivebordet, var det at man faktisk så ned mot skrivebordet sitt, og pilen skulle forestille hånden din. Dette var da ment for å gjøre det lettere for folk uten kjennskap til datamaskiner, ved å la dem knytte det til ting i hverdagen. Og selvom de fleste haters/fanboys/sofaeksperter her sikkert påstår noe annet, så er det tradisjonelle skrivebordet svært inneffektivt. Noe av det jeg liker med iphone er at man ikke kan gjøre noe avansert med de enkle firkantene, og derfor fungerer alt når det haster og når jeg faktisk trenger det mest. Man kan ikke komme bort ifra at med mindre man finner en erstatning for skjerm og mus/tastatur, så vil framtiden til slutt minne om metro. Tenk om check-inn-automatene på flyplasser skulle ha et skrivebord? Og er det rart at sykehus foretrekker ipad framfor windows 7-nettbrett? Når man skal diagnostisere en dødssyk hjelper det ikke så mye om legene kan forestille seg at de sitter på kontoret sitt. Det er et risikabelt steg av microsoft, og de vil sikkert tape mye penger, men i lengden er nok metro et skritt i riktig retning.

Klart, legg til at skriebordet ligger under 10 lag med programmer, værre virker ikke i det heletatt på min win7 og savner det ikke.

Problemet med metro slik jeg så det på server 2012 var at det ble fylt opp av irelevante programmer første dagen (server med sql og domene kontroller intet annet går over et HD skrivebord). Ja du kan organisere men: Jeg gidder ikke (trengte ikke gjøre det i win 7), Olga på 60 vet ikke hvordan hun skal organisere.

 

Noen forbedringer:

1) undermapper på en måte som at du klikker på den og får en popup med innholdet, greit for side programmer som office verktøy,

2) om noen prøver å kline inn en haug av ikoner i metro blir all dritten stappet i ei mappe.

3 Grupper siste brukte programmer på første rad ala win 7 start meny elsker den funksjonen.

 

Start menyen hos meg er på 100 mapper og er allerede for stor, grøsser hvordan win 8 vile se ut etter to år uten mapper.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Har ryddet og organisert så har kun fire snarveier på skrivebordet, og ni mapper under startmenyen. Kan knapt nok bli mer oversiktelig. Jeg ser selvsagt at flisene kan fungere i f.eks facebook og mail for å vise innhold og slikt, men det meste vil vel være kun snarveier.

 

Slik jeg har forstått det skal man også ha en metroversjon og en tradisjonell versjon. Man må vel ikke ha begge, men skal man kunne jobbe i metro må man jo ha tilgang til nettlesere og slikt og det samme om man bruker mer tradisjonell win med skrivebord. Leser det da som at man må ha to av alt, alternativt at man får ulike versjoner samtidig.

 

http://www.theverge.com/2012/4/5/2928189/firefox-windows-8-metro-almost-functional

 

http://my.opera.com/community/forums/topic.dml?id=1115792&t=1344785823&page=1#comment11833012

 

An interesting question would be, whether a Metro style Opera can perform the whole bunch of functionality the Desktop Opera offers, or not.

would a Metro style Opera just be a new version of Opera Mini/Mobile?

 

XnView ser ut til å være nær metro støtte: http://newsgroup.xnview.com/viewtopic.php?f=60&t=25028

 

Ut over det så ser alt jeg bruker til å støtte win 8.

 

Så har man dette: http://arstechnica.com/information-technology/2012/05/no-cost-desktop-software-development-is-dead-on-windows-8/

 

Så begynner noen å skille mellom cant`t og won`t:

http://www.geek.com/articles/news/dvd-playback-removed-from-windows-8-not-exactly-2012054/

 

Ikke noe stort problem, men krrev bare at man må ha dvd codec eller en dvd software på pcen.

 

Antar det rammer nye brukere mest, som ikke får spillt av dvd ut av esken og ikke kjenner til alternativene.

 

Overgang til linux blir heller ikke enkelt:

http://www.pcadvisor.co.uk/news/software/3374039/installing-linux-on-windows-8-pcs-no-easy-answers/

 

Vi får vel bare vente å se...

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg er egentlig kjempeglad for at Microsoft driter seg sporenstreks ut , kombinasjonen av dette og at Valve og andre spillutviklere nå ser litt mer på Linux kan føre til at vi går mot en ny generasjon der langt flere velger et åpent format.

Det eneste som må til for at flere skal ta i bruk Linux distroer er et enklere brukergrensesnitt og en "Easy" mode når det gjelder oppdateringer osv (selv om noen distroer sikkert har det).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vil nå påstå at Linux er enklere for nybegynnere enn Windows. Installasjonen skjer enklere og raskere. Alt av oppdateringer til OS og programmer skjer i samme grensesnitt. Til og med oppgradering av OS skjer enkelt og greit via samme grensesnitt. Programmer er tilgjengelig i ett grensesnitt, omtrent som Apple App store og Google Play. Valve kommer nok garantert til å sy sammen sin butikk med eksisterende programbutikker (pakkebehandlere).

 

Microsoft Store blir sikkert "bra", men husk at de starter med dette først nå. Linux-verden har over 10 års erfaring med lignende programvaredistribusjonssystemer. Når butikken åpner så må vi også huske at mange programvareleverandører vender Microsoft ryggen på grunn av et vanvittig prispåslag og rigide regler. Som eier av telefon med Bada OS og programbutikken Samsung apps så ser jeg ikke helt hvordan Microsoft store skal få skikkelig fotfeste i markedet med såpass fiendtlighet mot programvareselskaper. Deres første prioritet burde jo vært å få så mange som mulig med i butikken. Kanskje ved å sette 0% prispåslag og gjøre butikken cross-plattform.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Hva som er "enklest" avhenger mye av bruken. Om man liker det eller ei, så lages fortsatt det meste for windows og alternativene til mac og linux er ofte strippede versjoner.

 

Webupdater som jeg bruker endel http://www8.garmin.com/support/collection.jsp?product=999-99999-27 har en gammel versjon til mac og tilsynelatende ingenting til linux. Har man endel slike behov, så er ikke linux "enkelt"

 

Samsung kies http://www.samsung.com/no/support/usefulsoftware/KIES/JSP igjen, kun mac og win alternativer. Det er selvsagt mulig å få det til, men neppe "enkelt" for nybegynnere.

 

Linux blir bra den dagen alle tilbyr alt til alle plattformer.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Joda, men jeg aner ikke hva som er der og om programemr som webupdater og kies tilbys gjennom en av de pakkene. Linux versjonene er ihvertfall ikke omtalt på produsentenes sider.

Lenke til kommentar

Det er heller ikke software for å gjøre noe på maskinen, det er software for å kontrollere en ekstern enhet. At slike leverandører er kjipe er ikke noe nytt. Ikke forholder de seg til standardmåter for kommunikasjon heller. Svært spesifikke behov er det nå uansett, men til noen sånne ting finnes jo software for linux og.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Joda, men når det gjelder "enkelhet" så er det jo både enkel tilgang/støtte fra produsentene til software til os man bruker, og selve bruken jeg legger i det.

Lenke til kommentar

Flesteparten av de som påstår at Windows 8 er noe dritt har aldri prøvd det engang. En gjenganger nettopp denne kommentaren her: "Windows 8 suger så jævlig. Skrivebordet er ikke tilgjengelig engang".

 

Men slik er det ofte diskusjoner foregår. Man diskuterer på noe man tror isteden for å prøve det ut noen dager og deretter komme med sin egen mening. Det å anta og lese andres meninger for dermed å gjengi dem er bare latterlig og fører til elendig diskusjon.

 

Jeg var skeptisk til Windows 8 jeg også før jeg fikk det gjennom skole. Nå etter ca 4 uker bruk så er det seriøst nesten ikke noe forskjell fra den og Windows 7. Skrivebordet er der, men isteden for startmenyen har man metrogreiene. Noe jeg liker bedre, ettersom man kan ha apps osv der. Nå er det ikke mange apps tilgjengelig i Norge, men når det slippes senere i Oktober kommer det mange.

 

Vet derimot at det kommer apper som jeg personlig kommer til å elske, derav en FIFA turnerings app, t-bane app osv. Til nå er det noen apper som funker bra, dermed SmartGlass som kan brukes opp mot Xbox 360.

 

Etter å ha blitt vandt med Windows 8 så er den største forskjellen: fart - da spesielt boot up time. Nå sitter jeg med SSD i denne pcen, men forskjellen merkes betydelig fra Windows 7. Noe drivere mangler, men de er nok på plass til slippdato.

 

Min konklusjon er at Windows 8 er noe man må bli vandt til, og etter man har blitt det så legger man virkelig ikke merke til om det Windows 8 man bruker. Så isteden for å slakte noe man aldri har prøvd og være fordomsfull så kan man ta seg tid til å prøve eller holde kjeft!

Lenke til kommentar

et spørmål: kan du fjerne Metro helt uten for mye teknisk kunnskap ?

Det er nemlig påstått at man ikke kan fjerne det helt, og det kan finne på å forstyrre når det ikke skal gjøre det.

 

Nå lurer du sikkert på hvorfor jeg ikke ønsker Metro.

Jo det kommer av at det ligner for mye på det systemet man har på smart telefoner og nettbrett.

En del grunnlegende funksjoner der passer ikke på en Normal pc , spesielt når du kun får til kun de absolutt enkleste funksjonene hvis du bruker musen

 

så kan vi forsett med diskusjonen om hva som er det mest effektive måten å gjøre tingene på

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Metro er såpass sentralt at det ville vært ulogisk å ha en "fjern metro" knapp eller installasjonsvalg.

 

Er vel litt avventende til win 8. Synes presentasjonen av det feilet med veldig mye motstridende informasjon og feilaktige påstander som skapte mye forvirring. har vel ennå ikke fått noen skikkelig forklaring på det at programmer kommer både i metro versjon og tradisjonell skrivebord versjon og aner ikke hvorfor jeg skal fyre opp metroversjoen hvis den ikke støtter like mye som skrivebordsversjonen. Har fått forklart at metroversjonene er strippede versjoner, men skjønner ærlig talt ikke hvorfor jeg skal velge slike versjoner isteden for fullversjonen.

 

Det har også kommet endel påstander om at alle snarveiene som enkelte er glade i å legge ved kommer på hver sin app, dvs at om man legger inn office, libreoffice osv så vil alle snarveiene få hvert sitt ikon. Dette kan det ryddes opp i, men ser med grøss og gru på enkelte drivere som påser på med snarveier, justeringsmuligheter, help, feilsøking og oppsettsikoner. Canon er sånn sett ekstrem om du velger å legge inn ALT du tilbys som mange nybegynnere gjør. Ser for meg at metro da omtrent utelukkende kommer til å bestå av canonapper som dekker HELE startsiden.

 

Det var også endel snakk om at innstillinger gjort i metro ikke fulgte skrivebordet og dermed så måtte man gjøre samme innstilling to ganger om det skulle gjelde skrivebordsversjonen og metro.

 

Jeg ser også f.eks tilbehør som idag er gjemt under startknappen. I win 7 er det 15 snarveier der, som om det overføres til metro vil ta opp 15 fliser. Samme med spill. 13 nye fliser. Bare der er det 28 fliser.

Legg til en canon sak og svar ja på alle programmene og vips så har man hundre nye fliser til.

Jeg har videre et microsoft mus og keyboard. De legger til ytterligere 5 snarveier hver. det er videre 16 snarveier under startknappen knyttet til windows funksjoner. Slik det er vist på ulike sider så betyr det 150 fliser før man har omtrent slått på maskinen. Legger man til de programmer man bruker, spill man spiller osv så er man fort oppe i 300 fliser med alle snarveiene som følger med. Det kan jo bli intr. å navigere i.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...