Gå til innhold

? Windows 8 blir en katastrofe


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Driverrotet med Nvidia var vel mest relatert til dynamisk bytting av skjermkort for laptoper med to skjermkort? Meg bekjent (og fra en ganske betydelig mengde personlig erfaring) funker GeForce-driverne til Nvidia helt smertefritt på Linux (og har gjort det i lange tider).

 

De proprietære driverne til både AMD og Nvidia er skit på Linux. Det første som faller meg inn er ingen KMS og mangel av fbdev support.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

De proprietære driverne til både AMD og Nvidia er skit på Linux. Det første som faller meg inn er ingen KMS og mangel av fbdev support.

Jeg ser ikke helt fordelen med KMS eller fbdev-støtte for spilling. Du vil fjerne litt flickring i bootup, det er sant. Og det vil gi mulighet for opengl i framebufferen, men er det relevant for spill som uansett vil kjøre i X?

 

Såvidt jeg kan se vil KMS for det meste være småkosmetiske fikser for spillere.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Jeg kan være enig i det. For min del er det egentlig helt ubetydelige mangler (jeg takler at jeg får en liten ventetid fra jeg trykker ctrl+alt+f1 til jeg får opp VT1 :p )

 

Mine svar var mest basert på 0stepops kommentar "Spilling på Linux blir avhengig av at Nvidia endelig får opp øynene og rydder i driverene sine.". Og til spilling vil jeg påstå at Nvidia-driverne er mer enn klare.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

http://www.guidingtech.com/10086/shutdown-ways-windows-8-laptop-desktop-tablets/

 

Win 8, stenge ned:

-Windows + C button or by dragging your mouse to the top right or bottom right corner of the screen.

-Once the Charm Bar shows up, click on the Settings button to open settings bar (Windows + I direct shortcut)

- Look for the power icon here and click on it to shutdown

 

Med andre ord 1-Windows+c. 2-Trykk på settings. 3-Click på power icon. 4-Klikk på shut down.

 

Win 7, stenge ned:

-Klikk på start

-Klikk på avslutt

 

Ikke HELT sikker på om win 8 blir så mye enklere om dette er standarden på resten.

 

 

 

Det som ihvertfall jeg reagerer på er følgende:

 

-Settings og kontrollpanel ser ut til å være spredt litt her og litt der. Slik det vises i den første filmen så er f.eks ikke win 7 og eldre kontrollpanel hvor man bl.a legger til og fjerner programmer tilgjengelig der win 8 kontrolpanel ligger. Man må med andre ord lære hvor dette er spredd rundt.

 

-Noen ting krever flere trykk og tastekommandoer. Dette gjelder bl.a hvordan man slår av PCen og hvor man stiller inn strømalternativene osv.

 

-Ingen umiddelbar logisk måte å stenge ned programmer på, slik det vises med bl.a tegneprogrammet. Bruken av det "røde krysset" for å avslutte ser ut til å være borte.

 

-Enhetsbehandlingen, som ihvertfall jeg brukte mye, ser ut til å være godt gjemt.

 

-Flisene med sine oppdateringer ser ut til å støtte mest funksjoner som jeg ikke bruker, bl.a aksjekurser.

Tilsynelatende vil 99% av flisene kun fremstå som snarveier, og da synes jeg snarveiene på win 7 er penere.

 

-Dokumenter ser ut til å ligge åpent rett på flisene. Har man mange excel. word, pdf filer osv så håper jeg man ikke får 25000 fliser spredt utover.

 

-Info om bl.a nettverksstyrke ser ikke ut til å være like tilgjengelig.

 

-Flisene ser kun ut til å dekke en smal stripe på skjermen, men mulig det kan tilpasses. skal man først ha fliser kunne man vel like gjerne kjørt dem fullskjerm.

 

-Tilgang til filer ser ut til å være mer tungvindt, og vanskeligere å tilpasse eget mappesystem.

 

-Hva skjerm med å lagre filer på skrivebordet når flisene er der fra før?

 

-Printere har ulike vedlikeholdsprogrammer som virker lettere tilgjengelig i win 7 enn i win 8.

 

-Hurtig tilpasning av skrivebordet, som bakgrunner, skjermsparere osv ser vanskeligere ut. Dette gjelder også å f.eks justere volum og lignende.

 

-Jeg pleier å ha f.eks en mappe på skrivebordet som jeg kaller mediaplayere. og i den har jeg snarveiene til diverse medieplayere. Det gir en fin oversikt. Såvidt jeg vet kan man ikke samle fliser av samme type under fellesflis, dvs ha en mediaplayere flis og når man velger den får man opp fliser med mediaplayerne. Snarveiene vil dermed ta mer plass på skrivebordet.

 

-Appene gav et dårlig inntrykk. Bytter ikke til win 8 for å spille piano med en app. Her dukker det nok opp mer, men man burde sett mer av hva som var mulighetene. Vil f.eks google earth dukke opp som en app eller vil det fortsatt være program.

 

Osv osv.

 

Det blir som sagt spennende å se. Jeg tror at folk vil være avventende med å oppgradere, mens man vil få win 8 på nye pcer. Tror folk oppfattet overgangen fra vista til win 7 som en veldig stor forbedring men at mange nå oppfatter overgangen fra win 7 til win 8 som et tilbakeskritt om man bruker mus og tastatur.

Lenke til kommentar

Hva med å si/skrive noe om hva de mener er problemet da. På hvilken måte begrenser Microsoft Valves tilgang på plattformen?

Windows Store er en konkurrent til Valves Steam-plattform siden Windows Store også kan distribuere spill. Når da en av Windowsversjonene kun kan installere programmer og dermed spill igjennom Windows Store får Windows Store et stort konkurransefortrinn siden Steam ikke kan levere til denne versjonen.

Lenke til kommentar

http://www.guidingte...esktop-tablets/

 

Win 8, stenge ned:

-Windows + C button or by dragging your mouse to the top right or bottom right corner of the screen.

-Once the Charm Bar shows up, click on the Settings button to open settings bar (Windows + I direct shortcut)

- Look for the power icon here and click on it to shutdown

 

Med andre ord 1-Windows+c. 2-Trykk på settings. 3-Click på power icon. 4-Klikk på shut down.

 

Win 7, stenge ned:

-Klikk på start

-Klikk på avslutt

 

Ikke HELT sikker på om win 8 blir så mye enklere om dette er standarden på resten.

 

 

Enkleste måte å slå av Windows 7 og Windows 8:

 

- På skrivebordet trykk alt+F4 -> velg slå av.

- Bruk av/på knappen.

- Og som du sier selv så kommer du til setting ved å trykke Windows+I så hvorfor sier du at man må innom charms først?

 

 

 

-Settings og kontrollpanel ser ut til å være spredt litt her og litt der. Slik det vises i den første filmen så er f.eks ikke win 7 og eldre kontrollpanel hvor man bl.a legger til og fjerner programmer tilgjengelig der win 8 kontrolpanel ligger. Man må med andre ord lære hvor dette er spredd rundt.

 

"Desktop" programmer fjernes på samme måte som før med add/remove software. Windows 8 apps fjernes ve å høyreklikke på tilen til appen og velge uninstall.. Er da ikke så vanskelig det?

 

-Noen ting krever flere trykk og tastekommandoer. Dette gjelder bl.a hvordan man slår av PCen og hvor man stiller inn strømalternativene osv.

 

Slå av PC'en har jeg allerede snakket om. Strøminstillingen er den samme som i dag.

 

 

-Ingen umiddelbar logisk måte å stenge ned programmer på, slik det vises med bl.a tegneprogrammet. Bruken av det "røde krysset" for å avslutte ser ut til å være borte.

 

Alt+F4 har alltid vert den raskeste måten å stenge ett program på. Vanlige desktopprogrammer har fortsatt krysset opp i i høyre hjørne og Windows 8 apper kan du enkelt stenge ved å dra de ned fra toppen.

 

 

-Enhetsbehandlingen, som ihvertfall jeg brukte mye, ser ut til å være godt gjemt.

 

Om du vil bruke musa så er det raskere enn det er i dag, høyreklikk nede i venstre hjørne og velg "device manager" Alternativt kan du trykke "windows" skrive "device manager" og velge settings i margen.

 

-Flisene med sine oppdateringer ser ut til å støtte mest funksjoner som jeg ikke bruker, bl.a aksjekurser.

Tilsynelatende vil 99% av flisene kun fremstå som snarveier, og da synes jeg snarveiene på win 7 er penere.

 

Tiles kan vise alt mulig, nyheter,. aksjekurser, bilder, meldinger, eposter, ting på kalender osv osv.

 

 

-Dokumenter ser ut til å ligge åpent rett på flisene. Har man mange excel. word, pdf filer osv så håper jeg man ikke får 25000 fliser spredt utover.

 

Office-programmene er på dekstopen.og du kan selv bestemme hvor dokumenter skal lagres

 

-Info om bl.a nettverksstyrke ser ikke ut til å være like tilgjengelig.

 

I "metro" trykker du Windows+I, på dekstopen ser du det nede i "trayet" slik du gjør i dag.

 

 

 

-Flisene ser kun ut til å dekke en smal stripe på skjermen, men mulig det kan tilpasses. skal man først ha fliser kunne man vel like gjerne kjørt dem fullskjerm.

 

Smal stripe? Du kan selv tilpasse hvordan startskjermen ser ut ett eksempel:

 

http://www.findingnew.com/wp-content/uploads/2011/10/windows-8-Start-Menu-Programs-menu.jpg

 

 

-Tilgang til filer ser ut til å være mer tungvindt, og vanskeligere å tilpasse eget mappesystem.

 

Hvilke filer er det du skal ha? Bilder finner du i bildemappa, dokumenter under dokumenter, musikk under musikk osv.

 

 

-Hva skjerm med å lagre filer på skrivebordet når flisene er der fra før?

 

Hæ? Flisene er da ikke på skrivebordet. Skrivebordet er likt det skrivebordet du har i dag+ noen forbedringer.

 

 

-Printere har ulike vedlikeholdsprogrammer som virker lettere tilgjengelig i win 7 enn i win 8.

 

Hvordan er disse lettere tilgjengelig i Windows 7 enn Windows 8? Raskeste måten å åpne program på i Windows 7 er å trykke start og starte å skrive inn navnet. Det samme gjelder for Windows 8. I tillegg er printing kraftig forbedret i Windows 8, hvor den største forbedringen nok er at de "kvitter seg" med drivere, det er nå en "print class driver" som støtter det meste på markedet, så man slipper å installere en 200MBs driverpakke for å skrive ut ett A4-ark.

 

http://blogs.msdn.com/b/b8/archive/2012/07/25/simplifying-printing-in-windows-8.aspx

http://www.winsupersite.com/article/windows8/deobfusc8r-printing-143805

 

 

 

-Hurtig tilpasning av skrivebordet, som bakgrunner, skjermsparere osv ser vanskeligere ut. Dette gjelder også å f.eks justere volum og lignende.

 

Hvordan er det vanskeligere når det er nøyaktig samme som før?

 

Bakgrunner: høyreklikk -> personalize

Skjermsparer: høyreklikk -> personalize -> screen saver

Volum: De fleste tastaturer har snarveger for dette, men om ditt ikke har det så har du volumkontroll på skrivebordet (nøyaktig som i dag) samt under settings (Windows+I)

 

-Jeg pleier å ha f.eks en mappe på skrivebordet som jeg kaller mediaplayere. og i den har jeg snarveiene til diverse medieplayere. Det gir en fin oversikt. Såvidt jeg vet kan man ikke samle fliser av samme type under fellesflis, dvs ha en mediaplayere flis og når man velger den får man opp fliser med mediaplayerne. Snarveiene vil dermed ta mer plass på skrivebordet.

 

Fliser er ikke mapper, men du kan samle alle flisene for mediespillerne dine under en "fane" Eventuellt så gjør du som i dag og bruker skrivebordet. Og hvordan vil dette ta mer plass på skrivebordet? Det virker som om du har missforstott kraftig hvordan Windows 8 er bygget.

 

- Skrivebordet er det samme som i dag + noen forbedringer

- Startskjermen erstatter start-menyen.

 

 

-Appene gav et dårlig inntrykk. Bytter ikke til win 8 for å spille piano med en app. Her dukker det nok opp mer, men man burde sett mer av hva som var mulighetene. Vil f.eks google earth dukke opp som en app eller vil det fortsatt være program.

 

Hva som kommer av apper er opp til utivklere, og de har muligheter til å gjøre det meste.

 

 

Det blir som sagt spennende å se. Jeg tror at folk vil være avventende med å oppgradere, mens man vil få win 8 på nye pcer. Tror folk oppfattet overgangen fra vista til win 7 som en veldig stor forbedring men at mange nå oppfatter overgangen fra win 7 til win 8 som et tilbakeskritt om man bruker mus og tastatur.

 

Windows 7 er så langt det eneste OS'et fra Microsoft hvor en stor anndel av lisensene har vert oppgraderingslisenser. Med Windows 8 kommer nok dette til å gå tilbake til normen, hvor de fleste av de solgte lisensene er for nye PC'er.

 

Men når det er sagt så er ikke overgangen fra Windows 7 til Windows 8 ett tilbakeskritt for folk som bruker mus og tastatut. Snarere tvert imot da tastaturet blir enda mer nyttig, og start-menyen er erstattet med en mer funksjonell startskjerm, og alt det gamle er der fortsatt, men forbedringer, og da mener jeg ikke endringer, men at de samme tingene har blitt bedre, som f.eks. kopiering av filer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva med å si/skrive noe om hva de mener er problemet da. På hvilken måte begrenser Microsoft Valves tilgang på plattformen?

Windows Store er en konkurrent til Valves Steam-plattform siden Windows Store også kan distribuere spill. Når da en av Windowsversjonene kun kan installere programmer og dermed spill igjennom Windows Store får Windows Store et stort konkurransefortrinn siden Steam ikke kan levere til denne versjonen.

 

Og poenget er? At Valve nå får en konkurrent til sin Stream-store? Hvordan påvirker det Valve sine muligheter til å utvikle spill for Windows?

 

Jeg sier ikke at problemene han tenker på ikke eksisterer, men når han klager så hadde det vert fint å fått vite hva problemene faktisk er.

 

Steam som produkt vil kunne fungere nøyaktig som det gjør i dag. Og spill som selges der vil ikke kunne selges i Windows Store med mindre det er snakk om Metro-apper, og hva er problemet med at Valve får litt konkurranse i ett marked hvor de nermest har monopol, og på egne titler har ett faktisk monopol.

Endret av hvakrg
Lenke til kommentar

og Windows 8 apper kan du enkelt stenge ved å dra de ned fra toppen.

er du sikker for det er nettopp påstått at de ikke blir luket men ligger der klart til bruk

 

Hvordan er disse lettere tilgjengelig i Windows 7 enn Windows 8? Raskeste måten å åpne program på i Windows 7 er å trykke start og starte å skrive inn navnet. Det samme gjelder for Windows 8. I tillegg er printing kraftig forbedret i Windows 8, hvor den største forbedringen nok er at de "kvitter seg" med drivere, det er nå en "print class driver" som støtter det meste på markedet, så man slipper å installere en 200MBs driverpakke for å skrive ut ett A4-ark.

 

Printer drivere har egenskaper som man ikke har i en felles driver ,spesifikk for hver skriver modell/serie

 

 

Hvilke filer er det du skal ha? Bilder finner du i bildemappa, dokumenter under dokumenter, musikk under musikk osv.

 

Det er slik i Windows 7 også men det er ikke dermed sakt at alle filen blir lagret i "riktig" mappe for det.

spørsmålet er om Windows 8 i desktop utgave har en feilbehandler som lar det de filene på hele disken ( slik som i Win 7) ?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Og poenget er? At Valve nå får en konkurrent til sin Stream-store? Hvordan påvirker det Valve sine muligheter til å utvikle spill for Windows?

 

Denne artikkelen snakker om Valve som utvikler ikke Valve som eier av Steam.

 

Jeg sier ikke at problemene han tenker på ikke eksisterer, men når han klager så hadde det vert fint å fått vite hva problemene faktisk er.

 

Steam som produkt vil kunne fungere nøyaktig som det gjør i dag.

Jeg tror for det første at Windows Store vil få et uvanlig stort fortrinn i Windows 8. Valve er naturlig nok redd for dette. Microsoft har en stor anledning til å integrere denne tett i OS (bare tenk deg å kunne kjøpe et spill ved å trykke [WIN]-&--#62;"spillnavn" -&--#62;[ENTER]-&--#62;[kjøp]).

 

I tillegg vil Microsoft ha et veldig svært konkurransefortrinn ved å være den eneste tilbyderen av en spillbutikk på WinRT. Hvis folk uansett må forholde seg til Windows Store kan de likegodt også kjøpe spill derifra til PCen.

 

Spillutviklerne vil nok se at de kan få mer ut av å selge spillene sine gjennom Windows Store -- kanskje med avtaler om å selge med et fint lite minispill til Windows Phone, integrasjon med XBox Live, spesialtilgang til visse APIer, etc. Det er Microsoft som kontrollerer økosystemet rundt Windows Store, så de står sterkere til å tilby utviklerne det de trenger.

 

Når det er sagt tror jeg ikke det utelukkende er introduksjonen av Windows Store som skremmer. Windows 8 går mot å bli et mye mer lukket system. Slik jeg forstår Newell er han delvis oppgitt over de faktiske endringene (store konkurransemessige fordeler for Windows Store) samtidig som han frykter for hva som kan komme som en naturlig forlengelse av hva som har skjedd (enda mer lukket system).

 

Jeg tror litt av det de frykter er at ethvert spill som skal ha tilgang på Direct3D eller OpenGL må være signert av Microsoft (siden OpenGL går "direkte" mot hardwaren). Da kan plutselig Microsoft bli vanskelige med signeringen og gjøre det mer lukrativt å gi ut spillet direkte i Windows Store.

 

Etterhvert blir det kanskje obligatorisk å distribuere gjennom Windows Store. Kanskje vil installasjon av ekstern programvare kun være tilgjengelig velg å akseptere "Usikre eksterne kilder" slik det gjøres på Android i dag. Dette har selvfølgelig ikke skjedd, men jeg kan forstå at Valve frykter at det kan skje.

 

ZDNet (http://www.zdnet.com...pcs-7000001634/) gir også et lite hint om at deler av dette er et forebyggende tiltak mot ting som kan skje:

According to the publication, Newell describes the move with Steam towards the alternative operating system as a "hedging strategy," and it will "be good to have alternatives to hedge against that eventuality" if Windows 8 does disrupt the success of the Valve gaming portal and disrupt competing developers.

 

Delvis tror jeg nok flyttingen til Linux er for å gi Steam en konkurransefordel over Windows Store. Hvis jeg kjøper et spill på Steam får jeg det til Mac, Windows og Linux. Kjøper jeg det samme spillet på Windows Store får jeg det bare på Windows (muligens får jeg kanskje noen godbiter til Windows Phone eller Xbox360). Jeg tror mange vil sette pris på å vite at de ikke binder seg til en plattform når de kjøper spillet sitt. Spesielt nå som Macbook begynner å bli mer og mer allemannseie så tror jeg spesielt spillere ser verdien av at spill de kjøper på Steam blir tilgjengelige på "alle" plattformer.

 

Og delvis tror jeg flyttingen er for å ha et pressmiddel mot Microsoft hvis de skulle finne på å oppføre seg slemt. Jeg vil påstå at en svært stor andel av Steam-spillere absolutt er teknisk kompetente nok til å klare å installere Ubuntu. Microsoft vet at spillere er en viktig brukergruppe for Windows, og jeg tror nok Microsoft vil være lytter øre hvis Valve sier "Gi oss det vi vil ha, ellers sier vi at spillerne får bedre ytelse på Ubuntu!".

 

EDIT: Et ikke helt ubetydelig moment er ryktene om at Valve ønsker å lager sin egen konsoll. En slik konsoll trenger et OS, og Linux er en god kandidat. Det kan være at det de nå gjør er fotarbeid for en fremtidig spillkonsoll.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar
er du sikker for det er nettopp påstått at de ikke blir luket men ligger der klart til bruk

 

Testet det nå for å være sikker, og ja det blir lukket, det tar noen sekunder før det forsvinner fra Task Manager, men det forsvinner.

 

Printer drivere har egenskaper som man ikke har i en felles driver ,spesifikk for hver skriver modell/serie

 

Ja, men dette kan gjøres tilgjengelig i små Metro-apper, ikke de kolosale greiene som kommer i dag. Du ser eksempel på hvordan en slik App kan se ut i en av linkene jeg postet.

Det er slik i Windows 7 også men det er ikke dermed sakt at alle filen blir lagret i "riktig" mappe for det.

spørsmålet er om Windows 8 i desktop utgave har en feilbehandler som lar det de filene på hele disken ( slik som i Win 7) ?

 

Som sagt: eneste forskjellen fra desktoppen i Windows 7 til desktoppen i Windows 8 er små forbedringer her og der, ok, det er noen kosmetiske forskjeller også med f.eks. ribbon (valgfri) og at Aero er fjernet.

 

Men Explorer er på plass i Windows 8 også, men i RTM ryktes det at den har endrett navn fra Windows Explorer til File Explorer.

 

For mer dokumentasjon les dette:

 

http://blogs.msdn.com/b/b8/archive/2011/08/29/improvements-in-windows-explorer.aspx

 

Eventuellt se videoen på bunnen.

Lenke til kommentar

Nå var det ikke snakk om å måte bruke metro for å få skriveren til fungere optimalt men å kunne bruke en vanlig applikasjon uten metro. Da trenger man en egen driver .

ja jeg er ening at størrelsen på driveren kan diskuteres

 

Man kan ikke komme på det nivået at man må sette opp systemet for noe man ikke ønsker bare for skrive ut fotografier med best mulig kvalitet f.eks

Lenke til kommentar

Jeg tror for det første at Windows Store vil få et uvanlig stort fortrinn i Windows 8. Valve er naturlig nok redd for dette. Microsoft har en stor anledning til å integrere denne tett i OS (bare tenk deg å kunne kjøpe et spill ved å trykke [WIN]-&--#62;"spillnavn" -&--#62;[ENTER]-&--#62;[kjøp]).

 

I tillegg vil Microsoft ha et veldig svært konkurransefortrinn ved å være den eneste tilbyderen av en spillbutikk på WinRT. Hvis folk uansett må forholde seg til Windows Store kan de likegodt også kjøpe spill derifra til PCen.

 

 

Windows Store vil bare selge Metro-spill, ikke "x86-spill" som f.eks Half-Life 3 (som om det noen gang kommer) med mindre dette spiller er uviklet som ett Metro-spill. Blizzard har også tweetet at de ikke liker Windows 8, men om det er butikken som er problemet så ser jeg ikke problemet. De kan putte sine tre verdener i butikken Warcraft, Starcraft og Diable. Folk kan ikke kjøpe disse spillene gjennom butikken, men linkene peker til de sidene Blizzard tilbyr i dag hvor en kan kjøpe de.

 

Ja Windows Store vil være eneste mulighet for å installere spill på Windows RT, men dette er ikke noe annerledes enn av Itunes er eneste måten å installere apper på IOS-enheter. Windoews RT er ett separat produkt hvor bare Metro-apper (+Office) vil fungere. Altså ikke en plattform hvor spill som HL3 vil eksistere. Og i tillegg har man alltid muligheten for å bruke nettsider med HTML5 for distribusjon av lignende spill

 

En konkurrent er selvfølgelig HTML5-spill

 

Spillutviklerne vil nok se at de kan få mer ut av å selge spillene sine gjennom Windows Store -- kanskje med avtaler om å selge med et fint lite minispill til Windows Phone, integrasjon med XBox Live, spesialtilgang til visse APIer, etc. Det er Microsoft som kontrollerer økosystemet rundt Windows Store, så de står sterkere til å tilby utviklerne det de trenger.

 

Igjen, kun Metro-apper og om Microsoft kan tilby utviklere en bedre avtale så ser jeg ikke noe problem med dette. Utviklere kan fortsatt velge å utvikle for Steam og på den måten gjøre spillene sine tilgjengelig på andre plattformer som OSX og Linux. I tilleg er det vel også teknisk mulig å porte Metro-spill til andre plattformer.

 

Eneste konkurransen mot steam gjør er å gi utviklere flere alternativer, noe som jo er bra for utviklere, og det er vel strengt tatt det som teller?

 

Når det er sagt tror jeg ikke det utelukkende er introduksjonen av Windows Store som skremmer. Windows 8 går mot å bli et mye mer lukket system. Slik jeg forstår Newell er han delvis oppgitt over de faktiske endringene (store konkurransemessige fordeler for Windows Store) samtidig som han frykter for hva som kan komme som en naturlig forlengelse av hva som har skjedd (enda mer lukket system).

 

Windows RT blir ett lukket system, Windows "pro" er like åpent som Windows 7.

 

Igjen, Windows Store selger bare Metro-spill, så Steam vil fortsatt sitte på sitt "monopol" for x86-spill.

 

Resten av innlegget ditt er ren spekulasjon, så bunnlinja er følgende:

 

Windows Store blir en konkurrent til Steam på noen spillttyper, men ikke alle. Og Windows Store gjør i utgangspunktet ikke annet enn å utviklere flere valg og derfor potensiellt bedre villkår enn de har i dag.

 

Og om utviklere sitter igjen med mer penger på spill de selger gjennom Windows Store enn de gjør gjennom Steam, er dette en dårlig ting? Er vel omtrent som om Elkjøp klager over at det selges billigere telefoner på Komplett. Eller enda bedre: At Elkjøp klager over konkurranse fra Steam ;)

Endret av hvakrg
Lenke til kommentar

Nå var det ikke snakk om å måte bruke metro for å få skriveren til fungere optimalt men å kunne bruke en vanlig applikasjon uten metro. Da trenger man en egen driver .

ja jeg er ening at størrelsen på driveren kan diskuteres

 

Man kan ikke komme på det nivået at man må sette opp systemet for noe man ikke ønsker bare for skrive ut fotografier med best mulig kvalitet f.eks

 

Beklager, men skjønner ikke helt problemet ditt. Den samme driveren fungerer for både Metro og desktopapplikasjoner, og produsentens app for printer instillinger kan bli gjort tilgjengelig både i desktop og Metroformat.

 

Les avsnittet "Configuration UI" for mer info:

 

http://blogs.msdn.com/b/b8/archive/2012/07/25/simplifying-printing-in-windows-8.aspx

Lenke til kommentar

problemet er jo at metro fremstår som et eget system over Windows desktopp .

Når innstillingene er separate så vil jo driverne naturligvis også være det , selv om det ikke trenger å være det

 

Da trenger man driver som får skriveren til funger slik det er ment at den skal være uten at man trenger så mye fiksfakseri for å få det til å virke .

Her må du ta utgangspunktet at Windows 8 har egne innstillinger for metro og egne for desktop som ikke påvirker den andre delen.

jeg tviler for at man endre dette for bare skriverdriverne

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Windows Store vil bare selge Metro-spill, ikke "x86-spill" som f.eks Half-Life 3 (som om det noen gang kommer) med mindre dette spiller er uviklet som ett Metro-spill.

Hvor ligger problemet i å utvikle spill til Metro? Microsoft har allerede nå støtte for DirectX i metro (http://msdn.microsof...s/br229580.aspx). Kan man ikke se for seg at flere utviklere vil gå mot Metro-spill etter Windows 8-utgivelse? Det krever selvsagt at de bruker runtimesystemet til Microsoft, men hvis det gir utviklerne nok fordeler skal man ikke se bort ifra at det blir populært uansett.

 

Ja Windows Store vil være eneste mulighet for å installere spill på Windows RT, men dette er ikke noe annerledes enn av Itunes er eneste måten å installere apper på IOS-enheter.

Nå tror jeg ikke Newell er i overkant begeistret for AppStore i iOS heller, så jeg vet ikke om dette er et forsvarsargument for Windows Store for Valve.

 

Og i tillegg har man alltid muligheten for å bruke nettsider med HTML5 for distribusjon av lignende spill

 

En konkurrent er selvfølgelig HTML5-spill

Så var det dette med WebGL-støtte i Internet Explorer og Safari. Safari har fortsatt ikke støtte for WebGL, og Microsoft har sagt at de ikke vil støtte WebGL i Explorer (http://news.softpedi...GL-206696.shtml). Da blir plutselig spillutvikling til HTML5 svært begrenset til de to lukkede plattformene.

 

I tilleg er det vel også teknisk mulig å porte Metro-spill til andre plattformer.

Dette tror jeg lett kan bli en større jobb. Metro-spill må etter hva jeg skjønner bruke Common Language Infrastructure hvis de skal programmere mot C++. Det legger til ekstra syntax i C++-språket, slik at en vanlig C++-kompilator ikke vil spise koden. Det er til kontrast fra vanlige C++-APIer hvor en "kun" trenger å implementere de nødvendige funksjonskallene.

 

Jeg kan se for meg at dette kan bli en real jobb å porte spill fra CLI-C++ til vanlig C++. I tillegg til å måtte skrive om grafikkmotoren til OpenGL må en også håndtere alle de syntaktiske småforskjellene mellom CLI-C++ og vanlig C++.

 

Eneste konkurransen mot steam gjør er å gi utviklere flere alternativer, noe som jo er bra for utviklere, og det er vel strengt tatt det som teller?

Misforstå meg rett. Jeg synes det at Windows Store gir Steam konkurranse er kjempeflott -- det gir meg tydeligvis mulighet til å spille på Linux! Jeg prøver bare greie ut litt hva som kan være årsakene til at Valve gjør som de gjør.

 

Resten av innlegget ditt er ren spekulasjon(...):

Det stemmer, men som det ble nevnt i ZDnet-artikkelen, er deler av valget til Valve basert på spekulasjon fra deres side. Jeg fant det da ikke helt unaturlig å spekulere litt i nøyaktig hva Valve frykter. Og det er flere som begynner å frykte at Microsoft vil lukke Windows mer: http://www.pcgamesn....ified-microsoft

 

Igjen, som du sier, dette er bare spekulasjoner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...