Gå til innhold

? Windows 8 blir en katastrofe


Anbefalte innlegg

Hvor har du det fra at Metro og Desktop har separate instillingeR? Startskjermen (Metro) er ikke ett eget system over Desktop. Desktop og Metro er på det samme nivået i hierarkiet. Innstillingene man gjør i Metro-versjonen blir lagret "under" det nivået Metro og Desktop ligger på og vil derfor gjelde for både Metro og Desktop.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor har du det fra at Metro og Desktop har separate instillingeR? Startskjermen (Metro) er ikke ett eget system over Desktop. Desktop og Metro er på det samme nivået i hierarkiet. Innstillingene man gjør i Metro-versjonen blir lagret "under" det nivået Metro og Desktop ligger på og vil derfor gjelde for både Metro og Desktop.

 

hvorfor har alle andre da påstått at innstillingene man gjør i metro kommer ikke med i innstillingene til desktop ?

dette er bl.a nevnt i en test jeg leste

Lenke til kommentar

Hvor ligger problemet i å utvikle spill til Metro? Microsoft har allerede nå støtte for DirectX i metro (http://msdn.microsof...s/br229580.aspx).

Kan man ikke se for seg at flere utviklere vil gå mot Metro-spill etter Windows 8-utgivelse? Det krever selvsagt at de bruker runtimesystemet til Microsoft, men hvis det gir utviklerne nok fordeler skal man ikke se bort ifra at det blir populært uansett.

Jeg skal ærlig talt innrømme at jeg ikke vet mer om programmering enn det som skal til for å lage en geometri-kalkulator i Python, og jeg har nok glemt det meste av det også.

Det er ikke noe problem å utvikle spill til Metro, men er det mulig å utvikle AAA-titler som Half-Life, WoW eller SC2: HOtS som Metro-apper?

Om en ikke kan gjøre det så kan de ikke selges gjennom Windows Store, men de kan legge inn en link til hvor de selger spillene på egne sider.

 

 

Nå tror jeg ikke Newell er i overkant begeistret for AppStore i iOS heller, så jeg vet ikke om dette er et forsvarsargument for Windows Store for Valve.

Som sagt, med mindre det faktisk er tekniske ting som gjør at de ikke lenger kan utvikle og selge "x86"-spill på "desktop Windows" så virker det som om det er ett utspill som syrer gjennom av grådighet, hvor han enten rett og slett er redd for konkurranse (Windows Store) eller ønsker en større bit av kaka (IOS store)

Så var det dette med WebGL-støtte i Internet Explorer og Safari. Safari har fortsatt ikke støtte for WebGL, og Microsoft har sagt at de ikke vil støtte WebGL i Explorer (http://news.softpedi...GL-206696.shtml). Da blir plutselig spillutvikling til HTML5 svært begrenset til de to lukkede plattformene.

Dette tror jeg lett kan bli en større jobb. Metro-spill må etter hva jeg skjønner bruke Common Language Infrastructure hvis de skal programmere mot C++. Det legger til ekstra syntax i C++-språket, slik at en vanlig C++-kompilator ikke vil spise koden. Det er til kontrast fra vanlige C++-APIer hvor en "kun" trenger å implementere de nødvendige funksjonskallene.

Jeg kan se for meg at dette kan bli en real jobb å porte spill fra CLI-C++ til vanlig C++. I tillegg til å måtte skrive om grafikkmotoren til OpenGL må en også håndtere alle de syntaktiske småforskjellene mellom CLI-C++ og vanlig C++.

Som sagt så er jeg relativt blank på programmering, men er dette annerledes enn det er på mobilplattformer hvor en porter ting fra IOS til Android eller lignende? Det er selvfølgelig mer arbeid for større spill/programmer, men typen arbeid er vel den samme?

Ja, men da blir det vel slik at de som har komplekse spill vil utvikle og selge sine spill utenfor Windows Store da? Og kanskje gjennom Steam?

Misforstå meg rett. Jeg synes det at Windows Store gir Steam konkurranse er kjempeflott -- det gir meg tydeligvis mulighet til å spille på Linux! Jeg prøver bare greie ut litt hva som kan være årsakene til at Valve gjør som de gjør.

Hvorfor Valve gjør dette virker da åpenbart å være at de er redd for å miste sitt "monopol", men det at også Blizzard klager som får meg til å lure på om det er noe mer teknisk som ligger bak, men intill noen kan utdype rundt dette så blir det bare undring om en mulighet.

 

Det stemmer, men som det ble nevnt i ZDnet-artikkelen, er deler av valget til Valve basert på spekulasjon fra deres side. Jeg fant det da ikke helt unaturlig å spekulere litt i nøyaktig hva Valve frykter. Og det er flere som begynner å frykte at Microsoft vil lukke Windows mer: http://www.pcgamesn....ified-microsoft

Igjen, som du sier, dette er bare spekulasjoner.

Lenke til kommentar

hvorfor har alle andre da påstått at innstillingene man gjør i metro kommer ikke med i innstillingene til desktop ?

dette er bl.a nevnt i en test jeg leste

 

Det kommer vel ann på hva slags instillinger det er snakk om. Om du f.eks. endrer lyden på desktop så gjelder dette også på Metro.

 

I bloggposten står dette:

 

You can see that this UI has all the hallmarks of a Metro style app, but for your printer. It includes an attractive view of the ink levels of the printer, and is much easier to use, especially on touch-screen devices.

 

Windows will automatically show you the correct type of UI – desktop printer UI when you're printing from desktop apps, and Metro style UI when you're printing from Metro style apps.

 

Som for meg ihvertfall sier at det er ett program med 2 UI'er og at instillingene derfor vil gjelde både for Metro og Desktop.

Lenke til kommentar

Da gjenstår det å se hvor enkelt eller vanskelig det blir å konfigurere skriverer riktig .

Ikke særlig brukervanlig hvis man må bruke metro for å gjøre innstillingene for desktop.

jeg regner med at du mente at man ikke ville merke noe til metro selv med disse applikasjonene ( elle små programmene ) , skjønt en driver er jo i for seg også et program som kjører i bakgrunnen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Jeg skal ærlig talt innrømme at jeg ikke vet mer om programmering enn det som skal til for å lage en geometri-kalkulator i Python, og jeg har nok glemt det meste av det også.

Det er ikke noe problem å utvikle spill til Metro, men er det mulig å utvikle AAA-titler som Half-Life, WoW eller SC2: HOtS som Metro-apper?

Det hele bunner vel ut i hvor god ytelse en kan forvente av C++ under Metro. Mange utviklere som er fokuserte på ytelse (e.g. spillutvikler) frykter søppeltømmeren* mer enn døden. Fra hva jeg har lest skal det være fullt mulig å programmere i C++ uten søppeltømmeren i Metro. Og jeg betviler sterkt på at Microsoft kommer til å skremme bort viktige utviklere ved å kreve at de skal bruke managed code (med søppeltømmer) hele veien.

 

Ellers er det svært lite som tilsier at AAA-titler ikke skal kunne gjøres i Metro, og med tanke på hvor mye spillprodusenter "elsker" å bruke Windows-APIer (DirectX) skal en ikke se bort ifra at de kaster seg over Metro også.

 

Microsoft reklamerer selv med "If you know DirectX, you can develop a Metro style DirectX app using native C++ and HLSL to take full advantage of graphics hardware." [min uthevning] (http://msdn.microsof...s/br229580.aspx).

 

Metro må uansett kunne støtte relativt avanserte 3D-spill hvis mobilprodusentene skal kunne vise frem hva de kan gi av grafikkytelse.

 

Forøvrig har allerede Microsoft gitt ut et eksempel på programmering av skytespill i Metro (http://code.msdn.mic...irectX-18f98448) så det er tydelig at de ser for seg spillutvikling i Metro.

 

Som sagt så er jeg relativt blank på programmering, men er dette annerledes enn det er på mobilplattformer hvor en porter ting fra IOS til Android eller lignende? Det er selvfølgelig mer arbeid for større spill/programmer, men typen arbeid er vel den samme?

Dette stemmer nok i stor grad, ja. Jeg hadde litt glemt at slik porting allerede skjer i relativ stor skala, så det var et godt moment! Samtidig tror jeg nok at det er et større utbytte i å gjøre en slik porting mellom iOS og Android (mer jevn fordeling av brukerbase, mindre kode i utgangspunktet).

 

Skal utviklere "orke" å kode om applikasjonen sin for Mac/Linux må det nok flere brukere til enn et par Linuxspillere. Men igjen, hvis utviklerne ser det er et marked er de vel ikke sene med å kaste på en hær av kodeaper som kan porte koden over.

 

Ja, men da blir det vel slik at de som har komplekse spill vil utvikle og selge sine spill utenfor Windows Store da? Og kanskje gjennom Steam?

Eventuelt til Valves store frykt ser utviklere fordeler med Metro og velger ekteskapet med Ballmer fremfor det med Newell. Microsoft vet hvor viktig spill er, og jeg tror ikke de vil være sparsomme med verktøyene de gir til utviklerne.

 

Hvorfor Valve gjør dette virker da åpenbart å være at de er redd for å miste sitt "monopol", men det at også Blizzard klager som får meg til å lure på om det er noe mer teknisk som ligger bak, men intill noen kan utdype rundt dette så blir det bare undring om en mulighet.

Jeg kan se en teknisk grunn i dag: Metro-apps kan kun installeres gjennom Windows Store**. Så hvis Blizzard eller Valve ønsker å ha Metro-integrasjon må de igjennom Windows Store. Dette virker ikke som et viktig poeng for spill hvor en tilbringer hovedtida si i et fullskjerm OpenGL/Direct3D-vindu, men det er de små detaljene som fort kan være med på å få spillet til å føles "dårlig".

 

Hvis jeg skal starte Diablo 3 i dag får jeg først opp oppdateringsverktøyet til Blizzard, deretter får jeg lov til å starte Diablo 3. Hvis dette skal skje uten Metro må man inn på det trauste, gammeldagse Windows-skrivebordet, få opp oppdateringsverktøyet og så spille.

 

Skjer dette gjennom Metro kan en få en mye mer sømløs opplevelse***. Jeg har lekt meg litt i Windows 8, og jeg merker selv at jeg får litt "sjokk" hver gang skrivebordet dukker opp. Det føles som om nå har det skjedd noe galt, eller nå skjer det noe "farlig" (driverinstalleringer). Hvis Blizzard, eller Steam, skal ha denne sømløse opplevelsen må de overgi seg til Metro, og dermed til Windows Store.

 

 

* Også kjent som garbage collector på godt norsk. Python har en innebygget garbage collector, det er den som gjør at du slipper å slette objekter du har brukt etter at du er ferdig med dem.

 

** Fra http://en.wikipedia....i/Windows_Store "The Windows Store will be the only means of distributing Metro-style applications to users". Rett meg gjerne her hvis jeg tar feil.

 

*** jeg tror virkelig den vanlige bruker vil bruke mesteparten av tiden sin i Metro, uansett hvor mye hat en hører fra forumbrukere.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Da gjenstår det å se hvor enkelt eller vanskelig det blir å konfigurere skriverer riktig .

Ikke særlig brukervanlig hvis man må bruke metro for å gjøre innstillingene for desktop.

jeg regner med at du mente at man ikke ville merke noe til metro selv med disse applikasjonene ( elle små programmene ) , skjønt en driver er jo i for seg også et program som kjører i bakgrunnen.

 

Ja, det blir nok i bunn og grunn opp til de som skriver programmene, men eneste tolkningen jeg kan gjøre av det sitatet er at UI avhenger av om programmet du skriver ut fra er Metro eller desktop.

Lenke til kommentar

Jeg kan se en teknisk grunn i dag: Metro-apps kan kun installeres gjennom Windows Store**. Så hvis Blizzard eller Valve ønsker å ha Metro-integrasjon må de igjennom Windows Store. Dette virker ikke som et viktig poeng for spill hvor en tilbringer hovedtida si i et fullskjerm OpenGL/Direct3D-vindu, men det er de små detaljene som fort kan være med på å få spillet til å føles "dårlig".

 

Hvis jeg skal starte Diablo 3 i dag får jeg først opp oppdateringsverktøyet til Blizzard, deretter får jeg lov til å starte Diablo 3. Hvis dette skal skje uten Metro må man inn på det trauste, gammeldagse Windows-skrivebordet, få opp oppdateringsverktøyet og så spille.

 

Skjer dette gjennom Metro kan en få en mye mer sømløs opplevelse***. Jeg har lekt meg litt i Windows 8, og jeg merker selv at jeg får litt "sjokk" hver gang skrivebordet dukker opp. Det føles som om nå har det skjedd noe galt, eller nå skjer det noe "farlig" (driverinstalleringer). Hvis Blizzard, eller Steam, skal ha denne sømløse opplevelsen må de overgi seg til Metro, og dermed til Windows Store.

 

** Fra http://en.wikipedia....i/Windows_Store "The Windows Store will be the only means of distributing Metro-style applications to users". Rett meg gjerne her hvis jeg tar feil.

 

*** jeg tror virkelig den vanlige bruker vil bruke mesteparten av tiden sin i Metro, uansett hvor mye hat en hører fra forumbrukere.

 

Kutter ut det meste siden vi stort sett er så enige og høfflige at det nesten ikke hører hjemme på ett forum ;)

 

Ja, for å selge ett program/spill gjennom Windows Store så må det kodes i Metro, men Metro i seg selv er egentlig ikke særlig beskrivente siden det støtter så mange forskjellige språk.Og mange utviklere vil nok bruke eksisterende motorer for sine spill, Havoc viste f.eks. sin motor frem på Windows Phone Summit, og det var ett par andre motorer som ble nevnt også, og disse kommer nok også til Windows.

 

Men Microsoft må jo nesten ta kontroll over applikasjonene all den tid de faktisk skal kjøre på to så forskjellige plattformer som ARM og x86, og for meg ser det ut som om de har gitt utviklerne mange valg når det kommer til språk. Og selv om MS ikke støtter WebGL, så kan man nok ha endel casual games i HTML5 uansett.

 

Selv om jeg ikke vet noe særlig om utvikling så tviler jeg på at store utviklere (med mindre de er MS-vennlige) kommer til å gå for Metro, da jeg regner med at de nok allerede har utviklingsverktøy og motorer som de vil fortsette med fremover. Eneste grunnen jeg kan se for at de går over til Metro er nok om de vil selge til RT-maskiner også. Det er mulig jeg er helt på jordet, men jeg ser for meg at Metro blir brukt for casual games samt mobilspill, kanskje med noen unntak hvor utviklere vil vise hva de kan få til. Jeg tror AAA-titlene ikke ønsker å bruke managed code, men er som sagt mulig jeg tar feil, og vi får bare vente og se.

 

Ja du må inn på skrivebordet for å starte slike spill, men personlig tror jeg at hva man ser kommer veldig ann på hva slags bruker en er. Jeg personlig kommer nok til å tilbringe det aller meste av min tid når jeg sitter med den stasjonære maskina på dekstopen, da jeg spiller både SC2, TSW o.l. spill, og når jeg surfer så synest jeg det er mest effektivt å surfe der også når jeg har oppe flere faner men jeg ser fortsatt frem til hva Metro biten har å by på. Aller mest ser jeg frem til søkefunksjonen som søker i apper, samt det at jeg kan "docke" en app ved siden av desktoppen.

 

På en tablet blir det nok derimot 99% Metro, og en laptop kanskje 50/50. Men er vanskelig å spå.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Kutter ut det meste siden vi stort sett er så enige og høfflige at det nesten ikke hører hjemme på ett forum

Ja, jeg må bare beklage mangelen på utskjellinger for eventuelle tilskuere. :p

 

Selv om jeg ikke vet noe særlig om utvikling så tviler jeg på at store utviklere (med mindre de er MS-vennlige) kommer til å gå for Metro, da jeg regner med at de nok allerede har utviklingsverktøy og motorer som de vil fortsette med fremover. Eneste grunnen jeg kan se for at de går over til Metro er nok om de vil selge til RT-maskiner også. Det er mulig jeg er helt på jordet, men jeg ser for meg at Metro blir brukt for casual games samt mobilspill, kanskje med noen unntak hvor utviklere vil vise hva de kan få til. Jeg tror AAA-titlene ikke ønsker å bruke managed code, men er som sagt mulig jeg tar feil, og vi får bare vente og se.

Som jeg kanskje ikke sa helt tydelig, så virker det veldig som om Microsoft vil tillate unmanaged code i Metro, spesielt rettet mot spilldesign. Jeg leser faktisk følgende fra Microsoft sin DirectX-Metro-guide: "If you want to use DirectX in your game or graphics app, you must use native C++ for development, which means that you need to be familiar with references and basic memory management techniques." Med andre ord: unmanaged C++-kode.

 

Jeg betviler uansett sterkt at Microsoft vil gjøre noe som helst for å hindre AAA-utviklere i å bruke Windows Store. Spillsalg til 400 kr spillet er for lukrativt til gi opp. Og jeg tror spillutviklere uten for sterke bånd til Valve vil gladelig gifte seg enda litt mer med Microsoft (det å hive inn litt Metro-kall her og der er ingenting mot det å nyttegjøre seg av DirectX for hele spillet).

 

Ja du må inn på skrivebordet for å starte slike spill, men personlig tror jeg at hva man ser kommer veldig ann på hva slags bruker en er. Jeg personlig kommer nok til å tilbringe det aller meste av min tid når jeg sitter med den stasjonære maskina på dekstopen, da jeg spiller både SC2, TSW o.l. spill, og når jeg surfer så synest jeg det er mest effektivt å surfe der også når jeg har oppe flere faner men jeg ser fortsatt frem til hva Metro biten har å by på. Aller mest ser jeg frem til søkefunksjonen som søker i apper, samt det at jeg kan "docke" en app ved siden av desktoppen.

 

På en tablet blir det nok derimot 99% Metro, og en laptop kanskje 50/50. Men er vanskelig å spå.

Jeg har troen på Metro på skrivebordet. Ikke for superbrukeren, naturlig nok. For den jevne bruker tror jeg det kan bli mye brukt, ikke minst fordi det er Metro-programmene som først møter deg ved innlogging. Og det er Metro-programmene en får gjennom Windows Store. Vi vil nok se flere og flere bruke Windows Store for å få tak i programmene sine (enkelthet, trygghet), og dermed blir Metro plutselig det UIet folk ser programmene igjennom.

 

Mannen i gata ser uansett ut til å foretrekker fullskjermprogrammer hele tida*, og i så måte er Metro helt genialt -- spesielt når man også har tiling-støtte.

 

Dette er spekulasjoner, så vi får se hva tiden vil vise.

 

Når det er sagt er jeg ikke noen fan av Metro, men jeg har vel egentlig aldri vært spesielt fan av noe WindowsUI så jeg skal kanskje ikke uttale meg :p

 

Når det gjelder konkurransehensyn blir jeg kjempeglad hvis Steam får konkurranse, men jeg blir enda blidere hvis Windows får en reell konkurrent som spill-OS til PC -- Windows har i praksis hatt monopol her siden midten av nittitallet.

 

En må huske at Steam allerede har en konkurrent fra Microsoft innenfor digital distribusjon av PC-spill, nemlig Xbox Marketplace (sammenslåingen av Xbox Marketplace og Games for Windows Marketplace, så ikke la navnet narre deg) og Valve ser ikke ut til å ha reagert på denne konkurrenten. Forskjellen mellom Windows Store og Xbox Marketplace er at førstnevnte vil ha innhold Valve ikke har lov til å distribuere.

 

* Dette er basert på min høyst uoffisielle undersøkelse "Hva gjør mine mindre datakyndige bekjente", med andre ord en påstand som nok trenger litt større tallgrunnlag.

Lenke til kommentar
2500 spill over på Linux? Ja da vil jeg først se en Linux det faktisk går an å spille noe annet på enn Minecraft. There's a loooong way to Tipparary.........
Hvilken sjanger liker du best? Her er 47 forslag fra ulike sjangere.
Sorry Sam, men det der blir som å prøve å tilby spekk på brødskiva når det er smør som har vært gjeldende i årtier.

Når ble Minecraft, Heroes of Newerth, Quake 4, QuakeLive! og Doom 3 spekk?

 

Jeg ville vel heller sagt at det blir som å tilby Brelett, når folk er vant til å kunne velge mellom Brelett, Bremykt, Melange, Vita, Meierismør osv...

Endret av Visjoner
Lenke til kommentar

Da gjenstår det å se hvor enkelt eller vanskelig det blir å konfigurere skriverer riktig .

Ikke særlig brukervanlig hvis man må bruke metro for å gjøre innstillingene for desktop.

jeg regner med at du mente at man ikke ville merke noe til metro selv med disse applikasjonene ( elle små programmene ) , skjønt en driver er jo i for seg også et program som kjører i bakgrunnen.

 

Ja, det blir nok i bunn og grunn opp til de som skriver programmene, men eneste tolkningen jeg kan gjøre av det sitatet er at UI avhenger av om programmet du skriver ut fra er Metro eller desktop.

Mulig jeg er idiot, men jeg forstår ikke problemet helt, alle spill er fullskjerm uansett. Har kjørt 2012 server og merket ikke om jeg kjørte 2012 programmer eller gamle programmer.

Windows store vil være et sted for apps for pcer, dvs alle slags småprogrammer du bruker.

 

Ingen av de profesjonelle programmene som photoshop vil selges via window store om de ikke får meget gode betingelser (vi gjør det vi vill og dere får 300kr pr salg).

Hva med microsoft sin tunge programvare, visual studio, sql server osv.

 

Ser ingen grunn til at windows app store vil ha stor betydning for store programmer eller spill.

Tanken på at microsoft begynner å blokere er absurd, mye av årsaken til windows er en suksess er alle programmene, begynne antyde at de planlegger å rote her og de er i kjempeproblemer.

 

Tror Win 8 vil floppe værre en vista pga et knotete gui og upopularitet ikke pga dette.

Problemet med linux for spill er at det er alt for få spill, om du ikke kan få nesten alle er det uinteresangt.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

http://www.guidingte...esktop-tablets/

 

Win 8, stenge ned:

-Windows + C button or by dragging your mouse to the top right or bottom right corner of the screen.

-Once the Charm Bar shows up, click on the Settings button to open settings bar (Windows + I direct shortcut)

- Look for the power icon here and click on it to shutdown

 

Med andre ord 1-Windows+c. 2-Trykk på settings. 3-Click på power icon. 4-Klikk på shut down.

 

Win 7, stenge ned:

-Klikk på start

-Klikk på avslutt

 

Ikke HELT sikker på om win 8 blir så mye enklere om dette er standarden på resten.

 

 

Enkleste måte å slå av Windows 7 og Windows 8:

 

- På skrivebordet trykk alt+F4 -> velg slå av.

- Bruk av/på knappen.

- Og som du sier selv så kommer du til setting ved å trykke Windows+I så hvorfor sier du at man må innom charms først?

 

 

 

-Settings og kontrollpanel ser ut til å være spredt litt her og litt der. Slik det vises i den første filmen så er f.eks ikke win 7 og eldre kontrollpanel hvor man bl.a legger til og fjerner programmer tilgjengelig der win 8 kontrolpanel ligger. Man må med andre ord lære hvor dette er spredd rundt.

 

"Desktop" programmer fjernes på samme måte som før med add/remove software. Windows 8 apps fjernes ve å høyreklikke på tilen til appen og velge uninstall.. Er da ikke så vanskelig det?

 

-Noen ting krever flere trykk og tastekommandoer. Dette gjelder bl.a hvordan man slår av PCen og hvor man stiller inn strømalternativene osv.

 

Slå av PC'en har jeg allerede snakket om. Strøminstillingen er den samme som i dag.

 

 

-Ingen umiddelbar logisk måte å stenge ned programmer på, slik det vises med bl.a tegneprogrammet. Bruken av det "røde krysset" for å avslutte ser ut til å være borte.

 

Alt+F4 har alltid vert den raskeste måten å stenge ett program på. Vanlige desktopprogrammer har fortsatt krysset opp i i høyre hjørne og Windows 8 apper kan du enkelt stenge ved å dra de ned fra toppen.

 

 

-Enhetsbehandlingen, som ihvertfall jeg brukte mye, ser ut til å være godt gjemt.

 

Om du vil bruke musa så er det raskere enn det er i dag, høyreklikk nede i venstre hjørne og velg "device manager" Alternativt kan du trykke "windows" skrive "device manager" og velge settings i margen.

 

-Flisene med sine oppdateringer ser ut til å støtte mest funksjoner som jeg ikke bruker, bl.a aksjekurser.

Tilsynelatende vil 99% av flisene kun fremstå som snarveier, og da synes jeg snarveiene på win 7 er penere.

 

Tiles kan vise alt mulig, nyheter,. aksjekurser, bilder, meldinger, eposter, ting på kalender osv osv.

 

 

-Dokumenter ser ut til å ligge åpent rett på flisene. Har man mange excel. word, pdf filer osv så håper jeg man ikke får 25000 fliser spredt utover.

 

Office-programmene er på dekstopen.og du kan selv bestemme hvor dokumenter skal lagres

 

-Info om bl.a nettverksstyrke ser ikke ut til å være like tilgjengelig.

 

I "metro" trykker du Windows+I, på dekstopen ser du det nede i "trayet" slik du gjør i dag.

 

 

 

-Flisene ser kun ut til å dekke en smal stripe på skjermen, men mulig det kan tilpasses. skal man først ha fliser kunne man vel like gjerne kjørt dem fullskjerm.

 

Smal stripe? Du kan selv tilpasse hvordan startskjermen ser ut ett eksempel:

 

http://www.findingne...ograms-menu.jpg

 

 

-Tilgang til filer ser ut til å være mer tungvindt, og vanskeligere å tilpasse eget mappesystem.

 

Hvilke filer er det du skal ha? Bilder finner du i bildemappa, dokumenter under dokumenter, musikk under musikk osv.

 

 

-Hva skjerm med å lagre filer på skrivebordet når flisene er der fra før?

 

Hæ? Flisene er da ikke på skrivebordet. Skrivebordet er likt det skrivebordet du har i dag+ noen forbedringer.

 

 

-Printere har ulike vedlikeholdsprogrammer som virker lettere tilgjengelig i win 7 enn i win 8.

 

Hvordan er disse lettere tilgjengelig i Windows 7 enn Windows 8? Raskeste måten å åpne program på i Windows 7 er å trykke start og starte å skrive inn navnet. Det samme gjelder for Windows 8. I tillegg er printing kraftig forbedret i Windows 8, hvor den største forbedringen nok er at de "kvitter seg" med drivere, det er nå en "print class driver" som støtter det meste på markedet, så man slipper å installere en 200MBs driverpakke for å skrive ut ett A4-ark.

 

http://blogs.msdn.co...-windows-8.aspx

http://www.winsupers...printing-143805

 

 

 

-Hurtig tilpasning av skrivebordet, som bakgrunner, skjermsparere osv ser vanskeligere ut. Dette gjelder også å f.eks justere volum og lignende.

 

Hvordan er det vanskeligere når det er nøyaktig samme som før?

 

Bakgrunner: høyreklikk -> personalize

Skjermsparer: høyreklikk -> personalize -> screen saver

Volum: De fleste tastaturer har snarveger for dette, men om ditt ikke har det så har du volumkontroll på skrivebordet (nøyaktig som i dag) samt under settings (Windows+I)

 

-Jeg pleier å ha f.eks en mappe på skrivebordet som jeg kaller mediaplayere. og i den har jeg snarveiene til diverse medieplayere. Det gir en fin oversikt. Såvidt jeg vet kan man ikke samle fliser av samme type under fellesflis, dvs ha en mediaplayere flis og når man velger den får man opp fliser med mediaplayerne. Snarveiene vil dermed ta mer plass på skrivebordet.

 

Fliser er ikke mapper, men du kan samle alle flisene for mediespillerne dine under en "fane" Eventuellt så gjør du som i dag og bruker skrivebordet. Og hvordan vil dette ta mer plass på skrivebordet? Det virker som om du har missforstott kraftig hvordan Windows 8 er bygget.

 

- Skrivebordet er det samme som i dag + noen forbedringer

- Startskjermen erstatter start-menyen.

 

 

-Appene gav et dårlig inntrykk. Bytter ikke til win 8 for å spille piano med en app. Her dukker det nok opp mer, men man burde sett mer av hva som var mulighetene. Vil f.eks google earth dukke opp som en app eller vil det fortsatt være program.

 

Hva som kommer av apper er opp til utivklere, og de har muligheter til å gjøre det meste.

 

 

Det blir som sagt spennende å se. Jeg tror at folk vil være avventende med å oppgradere, mens man vil få win 8 på nye pcer. Tror folk oppfattet overgangen fra vista til win 7 som en veldig stor forbedring men at mange nå oppfatter overgangen fra win 7 til win 8 som et tilbakeskritt om man bruker mus og tastatur.

 

Windows 7 er så langt det eneste OS'et fra Microsoft hvor en stor anndel av lisensene har vert oppgraderingslisenser. Med Windows 8 kommer nok dette til å gå tilbake til normen, hvor de fleste av de solgte lisensene er for nye PC'er.

 

Men når det er sagt så er ikke overgangen fra Windows 7 til Windows 8 ett tilbakeskritt for folk som bruker mus og tastatut. Snarere tvert imot da tastaturet blir enda mer nyttig, og start-menyen er erstattet med en mer funksjonell startskjerm, og alt det gamle er der fortsatt, men forbedringer, og da mener jeg ikke endringer, men at de samme tingene har blitt bedre, som f.eks. kopiering av filer.

 

Win 8 er nok enklere med tastekommandoer, men jeg har ALDRI brydd meg om å lære dem og kun brukt menyene for å gjøre ting. Av de jeg har gitt litt opplæring og support til så har heller ingen brukt tastekommandoene. Kommentarene var derfor basert på å klikke seg gjennom menyer, og det som lå på div nettsider. Har oppfattet flisene som det nye skrivebordet. Fint om det ikke er sånn.

 

Mappestrukturen handler om vi som fortsatt lager vårt eget system med mapper. F.eks en fellesmappe man kaller bilder, og så har man undermapper som f.eks heter kamera hvor bildene fra kameraet havner, skanner, hvor bildene fra skanneren havner, mobil, hvor bildene fra mobilen havner osv. Håper det fortsatt er mulig å sette det opp slik fordi jeg synes det funker for meg. Ofte så virker det som om bilder sendes til en felles bildemappe, med oppdelinger etter f.eks dato men det systemet liker jeg ikke. Det er vel mulig å tilpasse håper jeg.

 

Det som forvirrer mest er at noen fremstilelr win 8 som to ulike brukegrensesnitt hvor man selv kan velge om man vil jobbe i et tradisjonelt "gammeldags" skrivebordmiljø eller det nye flisesystemet. Andre skriver at det er kun mulig å gå via flisene, og at det gamle skrivebordsmiljøet kun unntaksvis kan brukes og at man stort sett sendes tilbake til flisene om man vil eller ei. Omtalen av dette varier enormt, så virker nesten som om man har testet ulike os.

Lenke til kommentar

Tenkte bare at siden du allerede snakket om snarveger som win+c så måtte det da være ok med win+i også, men som sagt så kan du slå av maskina med alt+F4 og det er jo en kommando alle bør kunne uanset.

 

Jada, skrivebordet er der i Windows 8, og som sagt så kan du åpne File Explorer når du befinner deg på dette (det nye navnet på Windows Explorer) og gjøre det du vil med mapper og filer.

 

For å ta bilder spesiellt da så gjør vel Windows det normalt slik at om du bruker import-funksjoner så lagrer filene seg i separate mapper. Om du f.eks. synkroniserer en Windows Phone med en Windows laptop så vil bildene havne under "bilder\LG-E900\ (hvor LG-E900 er telefonmodellen), og om du scanner inn ting så havner det gjerne i ei "scanned images" mappe eller lignende.

 

Om du velger å kopiere ting manuelt, noe jeg har inntrykk av at du har fra Windows Phone tråden så er du selvfølgelig selv annsvarlig for hvor ting havner.

 

Når du først starter Windows 8 og har logget inn så havner du på flisene. Denne har nå erstattet den gamle "start-menyen", og heter nå "start-skjermen" fra denne kan du åpne skrivebordet, og da får du opp skrivebordet slik det er i dag med noen kosmetiske endringer og noen funksjonsforbedringer.

 

For å åpne startskjermen trykker du helt nede i venstre hjørnet (Start orben er borte, men det er fortsatt mulig å åpne startskjermen derfra) eller trykker windowsknappen på tastaturet.

 

Derfra kan du åpne andre Metro apper som mail, messaging og alt mulig annet som måtte dukker opp.

 

Om du ønsker det så kan du "leve" på desktopen, så er dette også mulig, men personlig synest jeg det er best å bruke startskjermen for å søke etter programmer, filer etc. Men jeg befinner meg stort sett på skrivebordet i dag ihvertfall.

Lenke til kommentar

 

 

Kutter ut det meste siden vi stort sett er så enige og høfflige at det nesten ikke hører hjemme på ett forum

Ja, jeg må bare beklage mangelen på utskjellinger for eventuelle tilskuere. :p

 

Selv om jeg ikke vet noe særlig om utvikling så tviler jeg på at store utviklere (med mindre de er MS-vennlige) kommer til å gå for Metro, da jeg regner med at de nok allerede har utviklingsverktøy og motorer som de vil fortsette med fremover. Eneste grunnen jeg kan se for at de går over til Metro er nok om de vil selge til RT-maskiner også. Det er mulig jeg er helt på jordet, men jeg ser for meg at Metro blir brukt for casual games samt mobilspill, kanskje med noen unntak hvor utviklere vil vise hva de kan få til. Jeg tror AAA-titlene ikke ønsker å bruke managed code, men er som sagt mulig jeg tar feil, og vi får bare vente og se.

Som jeg kanskje ikke sa helt tydelig, så virker det veldig som om Microsoft vil tillate unmanaged code i Metro, spesielt rettet mot spilldesign. Jeg leser faktisk følgende fra Microsoft sin DirectX-Metro-guide: "If you want to use DirectX in your game or graphics app, you must use native C++ for development, which means that you need to be familiar with references and basic memory management techniques." Med andre ord: unmanaged C++-kode.

 

Jeg betviler uansett sterkt at Microsoft vil gjøre noe som helst for å hindre AAA-utviklere i å bruke Windows Store. Spillsalg til 400 kr spillet er for lukrativt til gi opp. Og jeg tror spillutviklere uten for sterke bånd til Valve vil gladelig gifte seg enda litt mer med Microsoft (det å hive inn litt Metro-kall her og der er ingenting mot det å nyttegjøre seg av DirectX for hele spillet).

 

Ja du må inn på skrivebordet for å starte slike spill, men personlig tror jeg at hva man ser kommer veldig ann på hva slags bruker en er. Jeg personlig kommer nok til å tilbringe det aller meste av min tid når jeg sitter med den stasjonære maskina på dekstopen, da jeg spiller både SC2, TSW o.l. spill, og når jeg surfer så synest jeg det er mest effektivt å surfe der også når jeg har oppe flere faner men jeg ser fortsatt frem til hva Metro biten har å by på. Aller mest ser jeg frem til søkefunksjonen som søker i apper, samt det at jeg kan "docke" en app ved siden av desktoppen.

 

På en tablet blir det nok derimot 99% Metro, og en laptop kanskje 50/50. Men er vanskelig å spå.

Jeg har troen på Metro på skrivebordet. Ikke for superbrukeren, naturlig nok. For den jevne bruker tror jeg det kan bli mye brukt, ikke minst fordi det er Metro-programmene som først møter deg ved innlogging. Og det er Metro-programmene en får gjennom Windows Store. Vi vil nok se flere og flere bruke Windows Store for å få tak i programmene sine (enkelthet, trygghet), og dermed blir Metro plutselig det UIet folk ser programmene igjennom.

 

Mannen i gata ser uansett ut til å foretrekker fullskjermprogrammer hele tida*, og i så måte er Metro helt genialt -- spesielt når man også har tiling-støtte.

 

Dette er spekulasjoner, så vi får se hva tiden vil vise.

 

Når det er sagt er jeg ikke noen fan av Metro, men jeg har vel egentlig aldri vært spesielt fan av noe WindowsUI så jeg skal kanskje ikke uttale meg :p

 

Når det gjelder konkurransehensyn blir jeg kjempeglad hvis Steam får konkurranse, men jeg blir enda blidere hvis Windows får en reell konkurrent som spill-OS til PC -- Windows har i praksis hatt monopol her siden midten av nittitallet.

 

En må huske at Steam allerede har en konkurrent fra Microsoft innenfor digital distribusjon av PC-spill, nemlig Xbox Marketplace (sammenslåingen av Xbox Marketplace og Games for Windows Marketplace, så ikke la navnet narre deg) og Valve ser ikke ut til å ha reagert på denne konkurrenten. Forskjellen mellom Windows Store og Xbox Marketplace er at førstnevnte vil ha innhold Valve ikke har lov til å distribuere.

 

* Dette er basert på min høyst uoffisielle undersøkelse "Hva gjør mine mindre datakyndige bekjente", med andre ord en påstand som nok trenger litt større tallgrunnlag.

 

 

Ja, som sagt så vet jeg ikke noe om programmering så alt fra min side blir bare mine tanker uten noe fakta hverken ene eller andre vegen.

 

Er også enig i at mannen i gata vil ha stor nytte av Metro, kommer f.eks. å legge inn Windows 8 for min mor så snart jeg får hendene mine på en kopi.

 

Ja det finnes konkurrenter til Steam, men selv om Xbox Marketplace eksisterer så vil jeg ikke annse det som noen trussel for Steam. Det blir litt som Linux og Windows. Origin derimot kan nok bli en trussel, og det som er trist for forbrukeren er at Valve og EA vil sørge for at du må bruke begge tjenestene.

Lenke til kommentar

Ingen av de profesjonelle programmene som photoshop vil selges via window store om de ikke får meget gode betingelser (vi gjør det vi vill og dere får 300kr pr salg).

Hva med microsoft sin tunge programvare, visual studio, sql server osv.

 

Ser ingen grunn til at windows app store vil ha stor betydning for store programmer eller spill.

Tanken på at microsoft begynner å blokere er absurd, mye av årsaken til windows er en suksess er alle programmene, begynne antyde at de planlegger å rote her og de er i kjempeproblemer.

 

Som sagt så er det bare Metro-apper som kan selges gjennom Windows Store, det eneste som er mulig for f.eks. Microsoft Office eller Starcraft II (i dagens versjon) etc er å ha en link til ei webside hvor det er mulig å kjøpe programmet/spillet.

 

Grunnen til dette er at apper som kjøpes fra Windows Store skal kjøre både på x86 og ARM-plattformen.

Endret av hvakrg
Lenke til kommentar

De har vært spekk så lenge jeg kan huske - for meg.

Snakk heller om BF2, BF3, COD- serien, Fallout-serien, Skyrim, osv, osv.

Deg om det. Alt av Quake og Doom rager høyt over COD i mine øyne.

 

Post-Morrowind Bethesda-spill er absolutt ikke noe stort savn... for min del

 

Trivelig å sette seg ned og kose seg med gode klassikere av og til. Både de du nevner og andre. Endel som er vanskelig å legge helt fra seg :wee:

 

For meg er en enda større del av gaminga å teste ut nye spill. Både av solide spillserier og nye prosjekter (også beta tester). Kommer mer og mer interessant i Free2Play avdelinga.

Høyt grafikknivå er også viktig for meg (har fått med meg at ikke alle ser likt på dette). Har eksempelvis store forventninger til Far Cry 3 (forhåndsbesilt hovedsaklig pga grafikken og settinga).

 

Grafikkmessig og nyutgivelser(spes høygrafikk nyutgivelser) ligger Linux endel etter med. Hadde likt å se det endre seg, men ser for meg at det ikke skjer med det aller første.

Wine har jeg ingen erfaring med, men ser for meg at det tar litt tid å få støtte for nyutgivelser.

 

Jeg kjøper/bygger pc først og fremst med tanke på gaming. Media kommer i annen rekke, og annen bruk blir mer en tilleggsfunksjon for min del :p

 

Interressant å følge utviklinga..

Lenke til kommentar
Kanskje microsoft forsvinner etterhvert?

Veldig langt og flott innlegg. :thumbup:

 

Jeg tror ikke MS vil forsvinne, men de vil nok ikke ha den markedsdominansen som de en gang hadde. Windows vil nok få lavere markedsandeler fremover. Kundene vil flykte to veier: De som godtar å bli innelåst vil velge Apple, de som ikke godtar innelåsing vil velge Linux. MS er for sent ute til å klare å "ta en Apple" og skape sitt eget lukkede univers. Linux, MS og Apple vil bli mer jevnbyrdige konkurrenter.

 

MS sitt univers blir "vinn eller forsvinn". Enten klarer de å gjenoppfinne Apples univers eller så får de et hardt tilbakeslag og må gjenoppfinne Windows 7/XP sine kvaliteter i 9-eren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...