Gå til innhold

? Windows 8 blir en katastrofe


Anbefalte innlegg

Gjest medlem-82119

Windows 8 ser ut til å bli ett veiskille på mange vis. Det ser ut til å være dårlig tilrettelagt for de som fortsatt organiserer egne mappestrukturer, rydder og sletter rester så tror at mange erfarne og tradisjonelle vil holde seg unna win 8. Videre har man alle bedriftene som sitter på masse spesielle bedriftsprogrammer som ikke er og sansynligvis ikke vil bli tilpasset win 8. Vi har videre steam og andre tilsvarende som ikke ønsker å tape kontroll. Ser også at siden både nettleser, antivirus, brannmur osv er bakt inn i win 8 så ser jeg ikke helt hvordan man kan f.eks velge andre antivirus. Da vil det jo være TO antivirus på maskinen. Sånn sett så ser jeg for meg at det blir en eviglang rekke med kommende saksøkinger.

 

Ser jo også nye veivalg bl.a med office hvor man skal over på månedsbetalinger, hvor skype og lignende blir endel av office og hvordan skydrive integreres med alt. Ser jo for meg at man skal oppgi kontonr og lignende til microsoft, og ser jo hvor ofte andre blir hacket og info kommer på avveie.

 

Det er vel også krav om at alle programmer skal støtte tiles systemet i won 8, og da vil vel nesten ingenting av dagens programvare støtte win 8....heller ikke spill.

 

Ser jo også at man skal knytte ting tettere sammen slik som apple gjør, men om tilesløsningen flopper så vil det få enorme konsekvenser både for win mobilene, pcene, nettbrett, og xbox. det er med andre ord mye som står på spill. MS kan også velge å selge med tap for å kapre markedsandeler. Det gjorde sony med ps3, og drev firmaet mot konkurs. Microsoft har en velfylt pengebinge, men den kan tømmes fort om de må inn og åpne opp en pengestrøm til nokia for å holde liv i det, samtidig som de skal pumpe ut win 8 til lave priser og lokkekampanjer.

 

Om win 8 får en sukesess så vil det påvirke hardwaremarkedet enormt. Med lagring i nettskyens, slik både apple og microsoft satser på, så vil behovet for svære harddisker stupe. De lekre skjermene man har skaffet seg vil bli "verdiløse" fordi de mangler touch, og stasjonære maskiner vil dø omtrent helt ut.

 

En annen sak er at nå nullstilles mange os. Fleksibiliteten, utbredelsen, programutvalget, brukemiljøet osv som win har dratt enorme fordeler av forsvinner med win 8. Selv flash og javastøtten forsvinner vel snart og da er det ingen selvfølge at man skal velge win lenger. Når apple, microsoft og linux i praksis gir ut det samme med samme støtte og funksjonalitet så vil det være mer tilfeldig hva folk kjøper.

 

Med fokus på touch og apper så forsvinner jo også de kraftige maskinene fra markedet, og tiden hvor man kun bruker nettbrett og apper mot nettskyen rykker stadig nærmere.Vil man egentlig velge en office versjon hvor man må betale hver måned når man har lagt opp til at man skal bruke touch og google docs eller office i skydrive?

 

Kanskje microsoft forsvinner etterhvert?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så, Microsoft har tenkt til å tvinge spill- og programutviklere inn i en butikk? Hvis ikke så mister de tilgang på det store Windows PC-markedet? Og når produsentene er tvunget inn der, så tar Microsoft en avgift på hvert salg? Dette virker jo som ren grådighet, og noe Microsoft gjøre utelukkende fordi de kan og fordi de vil har nye inntekter.

 

Dersom dette kan erstatte all annen distribusjon av spill og programvare uten å påføre utviklerne langt høyere kostnader, så er vel Microsoft Store kanskje et greit konsept. Så lenge de ikke kveler de små utviklere med lite ressurser. Det må gå an å introdusere et "betal etter evne"-konsept, slik at de minste aktørene kan komme inn i Microsoft Store. Det vil uansett være god økonomi for Microsoft.

Lenke til kommentar

Åhh... Holder meg til Windows 7, jeg. Windows 8 blir noe dritt, har aldri vært begeistret for det.

 

Har du *prøvd* Win8? I praksis merker man stort sett ikke noe til Metro-grensesnittet med mindre du aktivt jakter etter det. Start-skjermen oppfyller den samme funksjonelle oppgaven som start-menyen (for min del er jeg bare ute etter søkefunksjonen der), og oppfører seg identisk om du kun bruker "Windows-tast + skriv-en-tekst-for-å-søke".

 

"Windows 8 blir noe dritt som ikke funker til desktop-miljøer" er et argument som kun folk som ikke har prøvd det klarer å komme med :-)

Lenke til kommentar

Inntil den dagen man kan dobbelt-klikke på en driver/program/etc i Linux for å installere dette uten å måtte kompilere kjernen på nytt, vil det være forbeholdt "nerdene".

 

Har ikke tall på hvor mange rund-danser jeg har hatt for å få installert drivere til all maskinvare på en skikkelig måte. Brukervennlighet er et ukvemsord for Linux-miljøet, men det MÅ inn hvis den store massen skal over.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Inntil den dagen man kan dobbelt-klikke på en driver/program/etc i Linux for å installere dette uten å måtte kompilere kjernen på nytt, vil det være forbeholdt "nerdene".

Så da er det ikke forbeholdt nerdene i dag? Bruker man Ubuntu i dag er Nvidias egne skjermkortdrivere bare et par klikk unna.

 

Skal man installere ekstern programvare, Chrome si, så er det bare å laste ned og dobbeltklikke så blir den installert. Hva mer ønsker du? I tillegg vil man automatisk få oppdateringer til Chrome gjennom pakkebehandleren hvis man installerer Chrome på denne måten.

 

Dessuten er det svært få drivere man faktisk trenger å rekompilere kjernen for å få. Hvis driveren er laget skikkelig skal man bare trenge å kompilere den faktisk driveren, ikke selve linuxkjernen. Dessuten kommer Ubuntu med de fleste drivere ferdig kompilert opp og installert.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

"Windows 8 er en katastrofe for alle i PC-markedet. Operativsystemet vil få enkelte PC-produsenter og andre til å bukke under, fordi det setter utrolig mye press på salgsmarginene, sa Newell."

 

Hvem vil Windows 8 være en katastrofe for? Microsoft? Forbrukerne? Steam? Den nye versjonen av Windows vil medføre endringer for alle, men å kalle det en katastrofe syntes jeg er å ta hardt i. Det vil kun være en katastrofe for dem som ikke er villig til å gjøre de nødvendige omstillingene. Markedet endrer seg, og personlig syntes jeg det er spennende.

Endret av LordErik
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Her er en ganske ny review (impressions) fra 31. Mai 2012:

http://www.engadget.com/2012/05/31/windows-8-release-preview-detailed-impressions/

 

both the desktop and Metro versions have Flash 11.3 built in. Since Metro IE is plug-in-free by default, Flash works without any additional setup required. (If you want to disable Flash in the desktop version, though, you'll find that option in the add-on manager.

 

Media Center does not come installed by default. Rather, you'll have to download it from the Windows Store. A minor inconvenience if your permanent version of Windows will be of the consumer-friendly variety.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

"Windows 8 er en katastrofe for alle i PC-markedet. Operativsystemet vil få enkelte PC-produsenter og andre til å bukke under, fordi det setter utrolig mye press på salgsmarginene, sa Newell."

 

Hvem vil Windows 8 være en katastrofe for? Microsoft? Forbrukerne? Steam? Den nye versjonen av Windows vil medføre endringer for alle, men å kalle det en katastrofe syntes jeg er å ta hardt i. Det vil kun være en katastrofe for dem som ikke er villig til å gjøre de nødvendige omstillingene. Markedet endrer seg, og personlig syntes jeg det er spennende.

 

Det KAN bli en katastrofe for alle. Hvis markedet fortsetter å være skeptisk til win 8 og fokuset blir mot nettbrett og touch vil pcsalget stupe og produsenter med svake resultater ryker først. Det samme gjelder jo spillutviklere osv.

 

Kundene vil i første omgang tjene på det, fordi man sansynligvis vil dumpe prisene kraftig for å få produktene ut på markedet. I neste omgang vil de tape på det bl.a fordi steam og lignende vil trekke seg.

 

Det har jo også mye med utseendet. Microsoft fjerner nå det polerte og erstatter wallpapers og lignende med fliser. Mange vil flykte til apples univers kun for det.

 

Jeg tror ikke win 8 blir same suksess som win 7 ble. Men nå har jo MS en tradisjon med å gi ut gode/dårlige os annenhver gang. XP-->Vista-->W7-->W8-->?

Lenke til kommentar

well windows flopper jo med annenhvert os de hiver ut så jeg holder meg til windows 7 til de går tilbake til gamle veier, har ingen interresse av metro, windows store, windows live integrering, ribbon utseende i utforskeren eller å måtte kjøre 3 parts programvare for å få startknappen tilbake ei eller apps og widgets, holder at jeg kjører widgets på mobilen.

Så mye elendig piss de har "tenkt" seg fram til, ganske enkelt vista 2.0.

 

Skal være koselig å være tech support om en bedrift finner ut at de skal bytte til windows 8, gamlingene kommer jo til å sitte fast å bruke evigheter på å tilvenne seg dette idiotiske oppsettet, de som mente at overgangen fra xp til windows 7 var hardt bare vent.

 

Windows 8 will have a feature that was never found on PC’s before: A kill switch that can remotely delete software and edit code without the user’s permission. Although Microsoft claims the switch would only be used for software that is downloaded from its app store, no official policies clearly define the actual purpose of the kill switch. In other words, nothing is truly considered “illegal” and that includes issues regarding spying, censorship and free speech. Although the kill switch is promoted as a “tool against malware” it can potentially accomplish much, much more. In fact, it would not be impossible to have all smart-phones and Windows PC’s simultaneously shut down at any given time.

 

Hmmmmmmmmmmm, lets install windows 8 all :p

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Ja, ser for meg at malwareprodusenter går en god tid i møte. En malwareapp elelr program som aktiverer killswitch kan jo bli artig....

 

Nesten som om en flyprodusent skulle satt inn en knapp i cockpiten som fikk vingene til å falle av....

Lenke til kommentar
Klart han er redd for at Windows Store skal gi problemer for Steam, det er da helt naturlig. Men la oss se på det som skjer på en litt annen måte. La oss tenke at slike "lukka" butikker blir eneste måten å kjøpe/installere spill/programmer på datamaskiner. Er det noen fordel for oss, medfører ikke det en reell fare for at konkurransen faktisk kan bli svært redusert og at priser kan øke over tid.

 

Er det noen fordel at Microsoft, Apple og til og med Google skal ha muligheten til faktisk å bestemme "vareutvalget".

 

Nå tror jeg ikke nødvendigvis dette vil skje - av flere grunner:

- Blir låsinga for kraftig vil dette bli utfordret av konkurranselovgivningen - særlig gjelder dette Windows pga markedsandel.

- Linux vil bli et alternativ for både maskinvareleverandører og programvare-/spillleverandører. Om disse retter ressurser mot Linux, vil Linux faktisk bli et reelt alternativ for mange.

Lukkede systemer blir en tvangstrøye og konkurransehinder, men kan også være en trygghet hvis den brukes til kvalitetssikring av tilbudt programvare. Nå tror jeg ikke tryggheten kan bli så sterk at den opphever ulempene med konkurransehinderet, men det kan spille en rolle for omdømme. Åpne systemer kan bli litt mer risikable å bruke med tanke på programvarekvalitet og gi større andel "tulleprogrammer". Sånn sett tror jeg det er plass til både lukkede og åpne løsninger.

 

I et langt perspektiv ser det nå faktisk ut til å bli tre leire: Windows, Apple og Linux, kontra det vi har vært vant med de siste 20 årene: Windows-dominans. Det åpner for ganske spennende konkurranse, selv mellom lukkede systemer. Føler brukerne eller utviklerne tvangstrøya for mye så rømmer de til Linux.

 

Vi bør nok se dette i sammenheng med hvordan datateknologien og programvarepolitikken befinner seg i et historisk perspektiv. Vi er fortsatt et sted nært startgropa på den digitale alderen og det er veldig mye som vil skje de neste f.eks 50 årene. Alle eksisterende og eventuelt nye leire vil modnes og gi langt bedre total brukeropplevelse enn i dag. Det er de "politiske" forskjellene som åpenhet og lukkethet som vil avgjøre valgene i framtiden, ikke teknisk og brukeropplevelse for det vil være bra uansett.

 

Hvilken sjanger liker du best? Her er 47 forslag fra ulike sjangere.
Sorry Sam, men det der blir som å prøve å tilby spekk på brødskiva når det er smør som har vært gjeldende i årtier.

Det høres ut som du ikke er ute etter bestemte sjangere, men bestemte Windowsspill. I så fall er Wine en av de halvgode løsningene. Skikkelig porting til Linux er selvsagt bedre. Det er en sånn satsing vi applauderer Valve for her.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Windows 8 will have a feature that was never found on PC’s before: A kill switch that can remotely delete software and edit code without the user’s permission. Although Microsoft claims the switch would only be used for software that is downloaded from its app store, no official policies clearly define the actual purpose of the kill switch. In other words, nothing is truly considered “illegal” and that includes issues regarding spying, censorship and free speech. Although the kill switch is promoted as a “tool against malware” it can potentially accomplish much, much more. In fact, it would not be impossible to have all smart-phones and Windows PC’s simultaneously shut down at any given time.
Hmmmmmmmmmmm, lets install windows 8 all :p

 

Dette er antagelser. Som utvikler så tror jeg neppe at dette programmet er istand til å gjøre noe annet enn å fjerne metro-programer, og at det kreves en private-key for hvert program for å kunne fjerne dem. Altså, for å kunne fjerne et program så må man ha en spesiell nøkkel som kun microsoft og sluttbrukeren kjenner (generert fra brukerinformasjon, slik som passord) som er forbundet med hver transaksjon.

Microsoft sine servere kan poste en melding om at program X skal fjernes til alle brukere som er koblet til Windows Market Place, etterfulgt av en kryptert identifikator for hvilket program det gjelder. Denne identifikatoren er unik for hver bruker, og ettersom den er kryptert med en hemmelig nøkkel, kan ikke hvem som helst sende slike kommandoer. Kun microsoft og sluttbrukeren er istand til å dekryptere denne identifikatoren, som kun Microsoft og sluttbrukeren vet i utgangspunktet.

 

Det er ihvertfall min idé om hvordan de kunne implementert dette på en temmelig sikker måte. På den måten så har ikke Microsoft noen muligheter til å stjele personlig informasjon, eller slette andre programmer.

 

edit: forøvrig finnes samme funksjonalitet i Android, iOS ( og OS X?).

Endret av GeirGrusom
Lenke til kommentar

Det KAN bli en katastrofe for alle. Hvis markedet fortsetter å være skeptisk til win 8 og fokuset blir mot nettbrett og touch vil pcsalget stupe og produsenter med svake resultater ryker først. Det samme gjelder jo spillutviklere osv.Kundene vil i første omgang tjene på det, fordi man sansynligvis vil dumpe prisene kraftig for å få produktene ut på markedet. I neste omgang vil de tape på det bl.a fordi steam og lignende vil trekke seg.Det har jo også mye med utseendet. Microsoft fjerner nå det polerte og erstatter wallpapers og lignende med fliser. Mange vil flykte til apples univers kun for det.Jeg tror ikke win 8 blir same suksess som win 7 ble. Men nå har jo MS en tradisjon med å gi ut gode/dårlige os annenhver gang. XP-->Vista-->W7-->W8-->?

 

Trenger vi produsenter med svake resultater i utgangspunktet? Har de svake resultater, så er det fordi ingen vil ha det de lager. Om Valve går konkurs, så er det fordi de ikke lager produkter (nok) folk vil ha. Microsofts fokus på et minimalistisk og polert design kan kanskje skremme en del brukere over til Mac eller Linux, men samtidig vil det nok tiltrekke seg en rekke brukere også. Jeg har inntrykk av at markedet er generelt positiv til W8, men det gjenstår å se.

Lenke til kommentar

Windows 8 fremstår ikke som et fullverdig operativsystem. Tror det er en del som ikke vil ta del i denne overgangen, da spesielt de litt mer interesserte. Microsoft har vel sett en del diskusjoner og meninger på nett, og det inntrykket jeg har fått er at en bemerkelsesverdig andel av disse er negativt innstilt til Metro. Jeg skjønner ikke hvorfor de skal få alt til å passe i én ball. De mister i alle fall et kjøp fra meg, enn hvor mye dette måtte påvirke.

Endret av Okeho
Lenke til kommentar

Windows 8 fremstår ikke som et fullverdig operativsystem. Tviler på at de fleste kommer til å bruke penger på dette. Microsoft har vel sett en del diskusjoner og meninger på nett, og det inntrykket jeg har fått er at en bemerkelsesverdig andel av disse er negativt innstilt til Metro. Jeg skjønner ikke hvorfor de skal få alt til å passe i én ball. De mister i alle fall et kjøp fra meg, enn hvor mye dette måtte påvirke.

Folk er negativt innstilt til alle større endringer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...