Gå til innhold

Test: Apple MacBook Pro med Retina-skjerm


Anbefalte innlegg

Forøvrig så kjenner jeg mange som eier en mac, som driver med forskning, men som ikke bruker den til forskning.Men jeg kan jo ta eksmeplene jeg kjenner best, kjenner til folk som driver med forksning på DNA på St. Olav, endel som driver på kavli-institutatte for fremdragene forskning. Endel som jobber på instituttet på fysikk med forskning (NTNU), samt diverse folk som jobber med analyser av reservoarer osv i statoil o.l. Det er svært lite macbruk innen disse feltene. Både softwaren, og softwaren tilknyttet instumentene er ikke-esksiterende for OSX. Innen for matematikk er det litt mer, da matlab finnes (i noe begrenset versjon), til OSX, men har ikke inntrykk av at det er noen dominerende plattform ihvertfall.
Mer tåkeprat?Hopp over tåkepraten og synsingen og kom med dokumentasjonen på påstanden din som jeg ba om.
Jeg kom med følgende uttalse"Jeg kan jo alltid peke på de konkrete forskningsmiljøene jeg kjenner, og uttale at det ikke brukes i nevneverdig grad der, noe du forsåvidt kan undersøke, men jeg vet ikke hvor interessante det er."Hvorpå du svarer "Bare du kom med dokumentasjonen din istedet for å prøve å ro deg i land med ullent tåkeprat, så skal vi alltids få vurdert hvor interessant det er."Så svarer jeg med akkurat den informasjonen jeg har sagt jeg sitter med, og deretter beskylder du meg for tåkeprat? Ta deg sammen, du forholder deg ikke til det andre skriver, nå klarer du ikke å forholde deg til det du skriver selv engang. Når jeg spør deg konkret om denne informasjonen er interessant, og du svarer at du skal bedømme det når du får den, og deretter klager over at det er tåkeprat, så kaster du bort tiden min.AtW

 

Feil igjen.

Jeg kom først med to lenker til artikler som dokumenterte at andelen av Mac-brukere blandt ansatte og studenter på to av verdens mest prestisjetunge og nobelprisvinnende universiteter er opp mot hele 60%.

Fra den ene lenken (sitat): "On-campus Mac users quadruple?..in fact, 40 percent of Princeton students and faculty use Macs as their personal computers?..Sixteen percent of students chose Macs when the Class of 2008 arrived on campus the subsequent fall. The figure reached 23 percent the following year and then jumped to 31 percent of all personal computers on the network in fall 2006?..Students were offered a selection of Dell, IBM and Apple computers, and 60 percent chose Macs, up from 45 percent last year."

 

Du bestred så dette innholdet ved å påstå (sitat ATWindsor): "Din påstanden harmonerer ikke i det hele tatt med de forskningsmiljøene jeg kjenner"

 

Jeg etterspør så dokumentasjonen din på denne påstanden din. Jeg spurte om å få se andelene av Mac/PC-brukere i de miljøene du kjenner.

 

Den dokumentasjonen har du ennå ikke presentert.

 

Istedet fossror du mot land ved å komme med pisspreik som at artiklene jeg lenker til kun gjelder studenter og presenterer løgnaktig irrelevant jåss som at studenter ikke deltar i forskning, på tross av at artiklene omhandler HELE campus med statistikk hentet fra HELE nettverket der (som selvfølgelig inkluderer ansatte), og på tross av at artiklene i klartekst tydelig poengterer at dette gjelder også ansatte (faculty).

Så hva pokker er problemet ditt?

 

Den som kaster vekk tiden til andre og spammer ned debattfeltet med tåkeprat er ingen andre enn deg sjøl. Du bør ta deg kraftig sammen, mann.

 

Kanskje du bør følge litt med på hva som skrives? Og sies? For det første, det begynte ikke med at du postet lenkene, det begynte med følgende påstand fra deg:

 

1. "Kanskje test-journalistene i Hardware.no burde løsrive seg fra gamingen, ta av seg de tommetykke Windows-brillene sine og ta seg en tur ut til universitetene og i bedrifter som driver med forskning der Mac-andelen kan være helt opp i 60% for å finne ut hvilke kriteria som verdsettes blant proffe folk med høyere utdannelse og som derfor har relativt høye krav til en jobb-maskin?"

 

(bemerkelse, de 40% du snakker om er ikke jobbmaskiner, det er personlige maskiner)

 

Deretter sier jeg:

 

2. "Hva slags forskning er det du tenker på her? Din påstanden harmonerer ikke i det hele tatt med de forskningsmiljøene jeg kjenner (uten at det er utelukket at det er tilfellet i noen typer forskning)"

 

Du spør deretter:

3. "Kan du dokumentere hva Mac/PC-brukerandelen er i de "forskningsmiljøene" du kjenner?"

 

Jeg svarer så:

4. "Jeg kan jo alltid peke på de konkrete forskningsmiljøene jeg kjenner, og uttale at det ikke brukes i nevneverdig grad der, noe du forsåvidt kan undersøke, men jeg vet ikke hvor interessante det er."

 

Jeg er helt klar på akkurat hva slags informasjon jeg sitter på, og hva slags informasjon jeg kan komme med.

 

Du ber med deretter komme med informasjonen, til tross for at jeg tydelig har sagt hva konkret den inneholder:

 

5. "Bare du kom med dokumentasjonen din istedet for å prøve å ro deg i land med ullent tåkeprat, så skal vi alltids få vurdert hvor interessant det er.""

 

Jeg kommer med informasjonen, og du beskylder meg for tåkeprat, enda det er AKKURAT den informasjonen jeg har sagt jeg har, og kan komme med, og du ba meg komme med. Fint om du ihvertfall holder orden på hva du selv sier, det er ille nok at du ikke holder styr på hva andre sier.

 

Videre, lenken din sier 40% av students and faculty bruker en mac som privat maskin, ikke 60%. Du har hele tiden latet som det er 60% samlet, det er det ikke dekning for i lenken din. I beste fall 60% (selv om det ikke er riktig heller, da det bare er snakk om hva førsteårsstudenter velger fra ett program), om 60% av studentene hadde hatt mac, så vil - 20% av ansatte hatt en mac (MINUS 20% ja), fordi studentmassen er ca 3 ganger større enn alle de vitenskaplige og administrativt ansatte på universitet. Realiteten er nok at (ihvertfall da), under 60% av studentene brukte mac, og antakelig en enda mindre prosent av de ansatte.

 

AtW

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er uansett fint å se at den nærmest totale Windows-dominansen har blitt merkbart svekket, særlig de siste 5 årene, og at en stor andel framtidige beslutningstakere nå har erfaring med Mac.

 

Jeg tror ikke det gjør noe nei, OSX er også ganske ok per i dag, men blir det mere begrenset alle IOS så kan det bli ett problem om det får for stor markedsandel. Apple er ikke ett firma som "tåler" høy markedsandel så godt.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Gå for windows-basert, det gjør livet langt lettere!

Eller tristere og mer frustrerende...

 

AutoCAD finnes vel nå i mac-versjon, men tror du møter på problemer med både MatLAB og Pro/Engineer f.eks.

Autodesk satser stadig sterkere på Mac-plattformen:

http://usa.autodesk....atible-products

(og iOS: http://usa.autodesk....2&siteID=123112 )

 

MatLAB for Mac: http://www.mathworks.../macintosh.html

 

Og Pro/Engineer? :wee:

 

En ting er jo hva som finnes, en annen ting er hvilken versjon av programvaren som høgskolen faktisk tilbyr til studentene, og der er windows overlegent representativt.

 

"Eller tristere og mer frustrerende..." Må gjerne utdype, tåpelige utsagn og meninger uten noe form for begrunnelse er vel mildt sagt unødvendig.

Lenke til kommentar

Kanskje du bør følge litt med på hva som skrives? Og sies? For det første, det begynte ikke med at du postet lenkene, det begynte med følgende påstand fra deg:

 

1. "Kanskje test-journalistene i Hardware.no burde løsrive seg fra gamingen, ta av seg de tommetykke Windows-brillene sine og ta seg en tur ut til universitetene og i bedrifter som driver med forskning der Mac-andelen kan være helt opp i 60% for å finne ut hvilke kriteria som verdsettes blant proffe folk med høyere utdannelse og som derfor har relativt høye krav til en jobb-maskin?"

 

(bemerkelse, de 40% du snakker om er ikke jobbmaskiner, det er personlige maskiner)

 

Deretter sier jeg:

 

2. "Hva slags forskning er det du tenker på her? Din påstanden harmonerer ikke i det hele tatt med de forskningsmiljøene jeg kjenner (uten at det er utelukket at det er tilfellet i noen typer forskning)"

 

Du spør deretter:

3. "Kan du dokumentere hva Mac/PC-brukerandelen er i de "forskningsmiljøene" du kjenner?"

 

Jeg svarer så:

4. "Jeg kan jo alltid peke på de konkrete forskningsmiljøene jeg kjenner, og uttale at det ikke brukes i nevneverdig grad der, noe du forsåvidt kan undersøke, men jeg vet ikke hvor interessante det er."

 

Jeg er helt klar på akkurat hva slags informasjon jeg sitter på, og hva slags informasjon jeg kan komme med.

 

Du ber med deretter komme med informasjonen, til tross for at jeg tydelig har sagt hva konkret den inneholder:

 

5. "Bare du kom med dokumentasjonen din istedet for å prøve å ro deg i land med ullent tåkeprat, så skal vi alltids få vurdert hvor interessant det er.""

 

Jeg kommer med informasjonen, og du beskylder meg for tåkeprat, enda det er AKKURAT den informasjonen jeg har sagt jeg har, og kan komme med, og du ba meg komme med. Fint om du ihvertfall holder orden på hva du selv sier, det er ille nok at du ikke holder styr på hva andre sier.

 

Videre, lenken din sier 40% av students and faculty bruker en mac som privat maskin, ikke 60%. Du har hele tiden latet som det er 60% samlet, det er det ikke dekning for i lenken din. I beste fall 60% (selv om det ikke er riktig heller, da det bare er snakk om hva førsteårsstudenter velger fra ett program), om 60% av studentene hadde hatt mac, så vil - 20% av ansatte hatt en mac (MINUS 20% ja), fordi studentmassen er ca 3 ganger større enn alle de vitenskaplige og administrativt ansatte på universitet. Realiteten er nok at (ihvertfall da), under 60% av studentene brukte mac, og antakelig en enda mindre prosent av de ansatte.

 

AtW

 

HOW DARE YOU USE LOGIC!?

Lenke til kommentar

@ ATWindsor

 

Du griper etter halmstrå ved å flisespikke på små prosenter.

Jeg forteller at der høy intelligens, profesjonalitet og kompetanse er konsentrert, og der høye krav stilles til arbeidsvektøyet mht effektivitet, funksjonalitet og feilfrihet, dvs blandt studenter og ansatte ved prestisjetunge universiteter som er blant de mest nobelprisvinnende i verden, så bruker 60% Mac. I tillegg legger jeg ved lenker til dokumentasjon på mine påstander slik at folk kan lese seg til de detaljene sjøl.

Du svarer med å skrive lange innlegg for å flisespikke i et forsøk på å prute tallet jeg oppga ned med noen få ubetydelige prosent. Hva er hensikten din og hva tror du at du oppnår? Du mangler jo fullstendig gangsyn når du ikke klarer å innse at flisespikkeriet ditt ikke rokker ved poenget mitt i det hele tatt.

Lenkene jeg oppga var dessuten fra 2007 og var et uttrykk for tilstanden i enden på en monoton oppadgående kurve for andelen Mac-brukere. Ekstrapolerer vi til idag så er andelen av Mac-brukere antakelig enda høyere.

Det at du prøver å så tvil om tallene mine ved å henvise til din egen fullstendig udokumenterte synsing om Mac-andelen i de miljøer du ferdes i blir bare latterlig. Jeg gjør alltid det slik at dersom jeg har meninger som jeg vet kan virke sjokkerende og urimelige på de fleste mytetilhengere, så annonserer jeg dem ikke dersom jeg ikke kan dokumentere dem skikkelig. På denne måten unngåes enhver diskusjon, for fakta knuser enhver diskusjon. Du har åpenbart ikke skjønt dette viktige prinsipp, og innbiller deg i likhet med flere her inne at din udokumenterte synsing er likeverdig solid allment tilgjengelig dokumentasjon, derfor dine lange innlegg med flisespikkeri, kverulering rundt detaljer, unngåelse av poenget og fossroing. Akk så mye bortkastet tid for å oppnå så lite.

 

Jeg ser ikke på dette som opposisjon, og uten opposisjon blir det kjedelig for meg her inne. Derfor sier jeg takk for meg i trygg forvissing om at jeg har fått poenget mitt svært tydelig frem.

Lenke til kommentar

@ ATWindsor

 

Du griper etter halmstrå ved å flisespikke på små prosenter.

Jeg forteller at der høy intelligens, profesjonalitet og kompetanse er konsentrert, og der høye krav stilles til arbeidsvektøyet mht effektivitet, funksjonalitet og feilfrihet, dvs blandt studenter og ansatte ved prestisjetunge universiteter som er blant de mest nobelprisvinnende i verden, så bruker 60% Mac. I tillegg legger jeg ved lenker til dokumentasjon på mine påstander slik at folk kan lese seg til de detaljene sjøl.

Du svarer med å skrive lange innlegg for å flisespikke i et forsøk på å prute tallet jeg oppga ned med noen få ubetydelige prosent. Hva er hensikten din og hva tror du at du oppnår? Du mangler jo fullstendig gangsyn når du ikke klarer å innse at flisespikkeriet ditt ikke rokker ved poenget mitt i det hele tatt.

Lenkene jeg oppga var dessuten fra 2007 og var et uttrykk for tilstanden i enden på en monoton oppadgående kurve for andelen Mac-brukere. Ekstrapolerer vi til idag så er andelen av Mac-brukere antakelig enda høyere.

Det at du prøver å så tvil om tallene mine ved å henvise til din egen fullstendig udokumenterte synsing om Mac-andelen i de miljøer du ferdes i blir bare latterlig. Jeg gjør alltid det slik at dersom jeg har meninger som jeg vet kan virke sjokkerende og urimelige på de fleste mytetilhengere, så annonserer jeg dem ikke dersom jeg ikke kan dokumentere dem skikkelig. På denne måten unngåes enhver diskusjon, for fakta knuser enhver diskusjon. Du har åpenbart ikke skjønt dette viktige prinsipp, og innbiller deg i likhet med flere her inne at din udokumenterte synsing er likeverdig solid allment tilgjengelig dokumentasjon, derfor dine lange innlegg med flisespikkeri, kverulering rundt detaljer, unngåelse av poenget og fossroing. Akk så mye bortkastet tid for å oppnå så lite.

 

Jeg ser ikke på dette som opposisjon, og uten opposisjon blir det kjedelig for meg her inne. Derfor sier jeg takk for meg i trygg forvissing om at jeg har fått poenget mitt svært tydelig frem.

 

Ja, forskjellen mellom 40% og 60% er jo "ubetydelig", og forskjellen mellom jobb-PCer og private PCer er vel også "ubetydlige". Du svarte jo sågar nei på det direkte spørsmålet om 60%-tallet gjaldt bare studentene tidligere i diskusjonen. Det er fint med fakta, og jeg har ikke sådd tvil til undersøkelsesn validitet. Problemet er at du ikke klarer å forholde deg til det undersøkelsen faktisk sier, og kommer med påstander som det ikke er dekning for i tallene. Ikke klarer du å forholde deg til det andre skriver heller for den saks skyld. Og man har jo igjen problemet at selv om undersøkelsen sier mer enn ingenting, så er det veldig vanskelig å ekstrapolere hvor mye noe blir brukt som arbeidsmaskin innen forskning, basert på bruksandlen blant privatmaskiner på ett universitet.

 

Jeg har hele tiden vært klinkende klar på akkurat hva jeg baserer mitt inntrykk på. At du ikke klarer å oppfatte det jeg skriver er ditt problem, ikke mitt. Jeg er forsåvidt enig i at fakta med god margin overgår synsing, men faktaene du presenterer er desverre svært perifere mtp på å svare på spørsmålet som stilles, nemlig hvor mye det brukes innen forskning.

 

Du kan være trygg på at du har fått fram budskapet ditt som vanlig ja. Budskapet at du stort sett kommer med en sinnsyk rant, ikke forholder deg til det andre skirver, kommer med bastante påstander, som når de blir motgått plutselig er "flisespikking".

 

AtW

 

Tja, når man ser Windows 8 så har vel Windows-brukere minst like stor grunn til bekymring når det gjelder utviklingstendenser...mange vil nok mene at Microsoft ikke har tålt høye markedsandeler så godt heller, og at de er i ferd med å miste grepet, særlig i konsumentmarkedet...

 

Forbes: The End Of Microsoft ... As We Know It

 

Kanskje, eller dvs, ja MS har funnet på endel dill de også, men at det er minst like ille? Jeg vet nå ikke helt. At MS taper markedsandeler er ikke noen spesill stor grunn til bekymring i seg selv,og det er ikke det jeg mener med å tåle dårlig å være stor. Det jeg mener med det er at man begynner å benytte markedsmakten på en måte som er ugunstig for forbrukeren på sikt.

 

AtW

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

En "Mac" er bokstavelig talt en middelmådig PC med forrige generasjons komponenter, pakket inn i et stilrent børstet aluminiumskarosseri. Operativsystemet er en FreeBSD-klone som er tilrettelagt for brukere som knapt klarer å slå på datamaskinen, mens alt som foregår i bakgrunnen, inkludert de mest alvorlige systemfeil, blir skjult for brukeren. Jeg antar at en vesentlig andel psykologer og markedsføringseksperter deltar i utviklingen av "MacOS X", for å gi brukeren en mest mulig virkelighetsnær illusjon om at systemet er stabilt og feilfritt. Apple har skjønt at feilmeldinger skremmer vanlige brukere og gjør det vanskeligere å opprettholde den markedsførte fasaden av Den Stabile Maskinen.

 

Interessant påstand. Jeg har fått feilmeldinger på min MBP flere ganger -- Apple virker ikke redd for å vise meg dem når noe galt skjer. De tilbyr seg til og med å sende en krasjrapport til Apple (dette er valgfritt).

 

Hvis man selv er utvikler kan man se på rapporten og få ut en enkel stacktrace.

 

Litt mer on-topic. Denne maskinen har skjermkort med støtte for OpenGL 4, men OS X har fremdeles kun støtte for OpenGL 3.2. Er det noen som har noen formening om når Apple har tenkt å gi støtte for OpenGL 4? Jeg synes det virker svært rart at det ikke er støttet ennå.

Lenke til kommentar

Ser skjermen skal være glossy. Hvordan funker det i praksis? Sist jeg hadde glossy pc skjerm måtte jeg sitte i mørkt rom for å slippe irriterende gjennskinn, men kan jo håpe det har gått fremover siden den gangen.Jeg stusser også på hva man skal med en slik oppløsning på en liten bærbar. Kan sikkert få enkelte ting enda litt skarpere, men for daglig/vanlig bruk kan jeg ikke se hvordan det skal bety allverdens.Uansett, greiere med den oppløsningen på en bærbar enn et nettbrett. Der har de jo firedobled antallet piksler, men ikke datakraften. Alt jeg har sett tyder på nettbrettet vil kunne slite med ytelse på grafikk, og isteden skalerer man bare opp og sitter derfor igjen med akkurat samme bildet og oppløsning og en sliten GPU.

 

Jeg har ikke testet skjermen selv, men så en film på youtube der de sammenlignet den nye og den gamle Macbook Pro glossy skjermen, og retinaskjermen reflekterte tilnermet ingenting i forhold til den gamle. Har ikke tid til å finne filmen nå, men du finner den garantert på youtube.

Lenke til kommentar

Litt mer on-topic. Denne maskinen har skjermkort med støtte for OpenGL 4, men OS X har fremdeles kun støtte for OpenGL 3.2. Er det noen som har noen formening om når Apple har tenkt å gi støtte for OpenGL 4? Jeg synes det virker svært rart at det ikke er støttet ennå.

Har du testet om du kan bruke en av utviklingsdriverene til Nvidia for OS X? De slipper iallefall drivere for CUDA på OS X, sikker på at OpenGL 4 ikke er inkludert der?

Lenke til kommentar

Jeg vil påstå at mangel på LAN port er en jææææææævlig svær minus.

Du får lan-port gjennom thunderbolt adapter. MBPR er for tynn til å ha en integrert LAN port. Ellers bruker de fleste wifi - ihvertfall når de er ute av hjemmet.

 

aha. Har nettopp fått inn en til bedriftsbruk og ble litt paff da jeg så den manglet. Logisk nok at den kanskje ikke har plass, men det burde strengt tatt fulgt med thunderbolt->RJ45 adapter?

Lenke til kommentar

aha. Har nettopp fått inn en til bedriftsbruk og ble litt paff da jeg så den manglet. Logisk nok at den kanskje ikke har plass, men det burde strengt tatt fulgt med thunderbolt->RJ45 adapter?

Du kunne ha fått det med i pakken hvis du hadde bestilt det.

Koster 249 kroner ekstra for en Thunderbolt til Gigabit Ethernet adapter.

Lenke til kommentar

Jeg vil påstå at mangel på LAN port er en jææææææævlig svær minus.

Du får lan-port gjennom thunderbolt adapter. MBPR er for tynn til å ha en integrert LAN port. Ellers bruker de fleste wifi - ihvertfall når de er ute av hjemmet.

 

aha. Har nettopp fått inn en til bedriftsbruk og ble litt paff da jeg så den manglet. Logisk nok at den kanskje ikke har plass, men det burde strengt tatt fulgt med thunderbolt->RJ45 adapter?

VGA-thunderbolt, DVI-thunderbolt, displayport-thunderbolt + lan-thunderbolt kommer opp som options når man konfiguerer maskinen i bestillingsdelen. Thunderbolt adaptere er ganske dyre nå for tiden, siden det er en god del elektronikk i adapterdelen. Prisene går nok ned etterhvert.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Litt mer on-topic. Denne maskinen har skjermkort med støtte for OpenGL 4, men OS X har fremdeles kun støtte for OpenGL 3.2. Er det noen som har noen formening om når Apple har tenkt å gi støtte for OpenGL 4? Jeg synes det virker svært rart at det ikke er støttet ennå.

Har du testet om du kan bruke en av utviklingsdriverene til Nvidia for OS X? De slipper iallefall drivere for CUDA på OS X, sikker på at OpenGL 4 ikke er inkludert der?

 

Ikke utfyllende, nei. Det er dessverre litt lite informasjon å oppdrive om dette.

 

Jeg har bare en mid-2010 MBP (med GeForce 320M [OpenGL 3.3]) og CUDA Dev-drivere er installert, men glewinfo rapporterer fortsatt kun om OpenGL 3.2-støtte, selv om en skulle forvente OpenGL 3.3 fra kortet.

 

Etter hva jeg forstår er OpenGL-situasjonen i OS X litt spesiell. I OS X er nemlig OpenGL-APIet en del av OSet, og kommer ikke direkte fra OpenGL-driveren slik situasjonen er i Windows og Linux. Jeg tror derfor ikke at en enkel driveroppdatering vil gi meg høyere OpenGL tilgjengelig (selvfølgelig, det kan endre på hva den spiser av shader-programmer). Det kunne tenkes at noen kunne laget det ekstra API-laget mot driveren, men etter hva jeg kan finne fra google er ikke dette gjort ennå.

 

Dette er ikke krise for min del, men jeg synes det er meget pussig at Apple ikke har lagt inn støtte for nyeste OpenGL-versjoner.

Lenke til kommentar
VGA-thunderbolt, DVI-thunderbolt, displayport-thunderbolt + lan-thunderbolt kommer opp som options når man konfiguerer maskinen i bestillingsdelen.

Stemmer det at disse ikke kan daisy-chaines? Altså om du har en slik koblet til er den TB-porten terminert og kan ikke brukes av andre enheter?

Jo det kan du, ihvertfall på harddisker osv. Mener det var snakk om at på 2011 modeller kunne man ikke daisy-chaine skjermer, mest sannsynlig pga. støtte i video hardware- Usikker på om retina har samme begrensningen. Men harddisker og andre enheter - ingen problemer som jeg har hørt om.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...