Gå til innhold

Ekte mat utifra mitt synspunkt.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

http://www.mn.uio.no...i/ovrebo12.html

 

Prosessfremkalte kontaminanter er en fellesbetegnelse for skadelige stoffer som dannes ved bearbeiding av mat og drikke. Det meste av maten blir bearbeidet på en eller annen måte, og varmebehandling er en av de mest benyttede metodene. Ved oppvarming av mat blir smaken endret og vi får en reduksjon av skadelige mikroorganismer. Samtidig kan det dannes en hel del stoffer som er helseskadelig. Mange av disse stoffene er vist å være kreftfremkallende, slik som akrylamid, stekemutagener og substituerte furaner. Det er viktig å studere den helseskadelige effekten og virkningsmekanismen til disse stoffene.

 

 

Under varmebehandling av mat dannes mange nye stoffer som ikke er tilstede i råvarene, og noen av disse stoffene kan være helseskadelige. 5-Hydroksymetylfurfural (HMF) er et stoff som dannes i store mengder når sukkerholdig mat og drikke varmebehandles eller tørkes. HMF kan bli omdannet i kroppen til et farligere stoff av en gruppe enzymer. Tidligere forskning tyder på at HMF øker utviklingen av tarmkreft hos gnagere.

 

http://www.fhi.no/ew...:1:5590:2:::0:0

 

Takk, nå begynner det å ligne noe. Dette er kilder som faktisk kan være verdt å lese. De er fremdeles litt kortfattede, og en av de ser ut til å være en hypotese som noen har tenkt, eller er i ferd med å skrive en avhandling om, og har ikke en konklusjon.

 

Det er likevel en markant forbedring i forhold til mye som har kommet tidligere i tråden. Fortsett i denne retningen, men finn gjerne enda mer omfattende undersøkelser. Om det kommer frem grundige nok data så er det absolutt mulig at det får meg til å kutte ned på inntaket av for eksempel stekt mat.

 

Se, jeg kan faktisk være grei jeg også :).

Endret av Pseudopod
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tørrfor for katter er det optimale for katten. Det er en god blanding av alt dyret trenger. Smådyr som de fanger ute vil inneholde diverse parasitter og bakterier som kan ta livet av katten, og sammen med andre farer som katteAIDS og slosskamper over terretorier (spesielt hos ukastrerte katter!!!) vil redusere livslengen til katten drastiskt.

 

Man kan komponere en ''naturlig'' diett ved å lage kattematen selv som vil inkludere en god dose kjøtt, men når så mange tyr til hurtige løsninger til seg selv så er det lite trolig at andre gidder dette. Det er også mye tryggere å kjøpe tørrfor som vil gi katten din det optimale utifra hva slags diett de trenger (du får alle slags varianter av kattemat, til kattunger, 'pensjonister', syke katter og til og med kresne katter).

 

Jeg har tre katter. To av dem har jeg hatt fra da de var gamle nok til å bli skilt fra sin mor, og de fikk tørrfor samt bløtfor i ny og ne. Den andre hadde andre eiere de første månedene av livet, og ble gitt rester og spiste småvilt, med tørrfor ved siden. På grunn av dette har hun aldri vokst større enn ''stor kattunge''-størrelse, og er noe undervektig (normalvekt varierer blant katter), og det er GARANTERT på grunn av at hun ikke fikk ett ordentlig kosthold da hun var yngre. Hun er forresten søstra til den ene jeg fikk da hun var kattunge, og hun jeg fikk og har gitt hovedsakelig tørrfor er muskuløs, slank og har perfekt vekt.

 

Gi tørrfor til katten din, alltid!

Endret av BuffyAnneSummers
Lenke til kommentar

http://www.hunde-sport.no/Customers/allprod/documents/pdf/Hva_er_det_egentlig_i_hunde.pdf

 

"Kjøtt mel, kylling mel, biprodukt mel og kjøtt og bein mel er ingredienser som er

vanlige å bruke. Med betegnelsen ”mel” menes det at disse produktene har

blitt ”rendered”.

Å rendere dette avfallet betyr at det blir kokt ved så høy temperatur at fett og vann

skilles ut. Dette skjer ved 130 C, men så høy temperatur kan også forandre eller

ødelegge proteiner og enzymer i råvaren.

 

På grunn av at det har florert mange rykter om at disse mel typene også inneholdt

rester av døde katter og hunder gjorde FDA, det nasjonale veterinær instituttet i

USA, en studie av disse produktene hvor de lette etter pentobarbital, som er det

mest brukte avlivings middel. De fant det! Ingrediensene som dette dukket opp

mest i var kjøtt og benmel produktene og dyre fett."

 

"Noen studier tyder på at bruken

av ethoxyquin kan være årsaken til sykdom, kreft, hud problemer og

fertilitetsproblemer hos hunder og mange veterinærer er enige i dette, andre igjen

mener at ethoxyquin er det sikreste, sterkeste og mest stabile

konserveringsmiddelet som en kan bruke i dyrefôr."

Lenke til kommentar

Kattemat produseres vel ikke i Norge gjør det? Flere av de merkene katte/hundemat jeg har sett på norske nettbutikker er importert fra blant annet USA. Men hvis det er produsert i Norge er det nok ethoxyquin som brukes som konserveringsmiddel man bør se etter. Dette er ulovlig å bruke i mat for mennesker men lov å bruke i dyrefôr.

Lenke til kommentar

Det virker litt på meg som om trådstarter et fast bestemt på at alt mennesker gjør er uanturlig, men alt dyr gjør er naturlig. Tar h*n fly, bil, buss eller båt? Dette er også unatulig og er en ekstremt stor faktor hva angår livstilssykdommer.

 

Ingen tok bil før, måtte du noe sted så måtte du ta beina fatt. Jeg føler at dersom trådstarter ønsker å leve sunt så bør dette være nøyaktig like viktig som maten.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Syntes det er spennende hvordan trådstarter (og andre vegetarianere) er så fast bestemt på å spise sunt, fordi det er naturlig, og alt som ikke er naturlig ikke er bra for oss.

 

Hvordan vet vi hvilken effekt datamaskinen og elektrisitet har på mennesker? - trådstarter utsetter seg helt ukritisk for risikoen som medfølger bruk av moderne teknologi. Hvorfor settes streken ved mat?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er også naturlig å sulte fordi at det er ingen dyr eller forhistoriske mennesker som hadde tilgang på mat hele tiden. Derfor måtte man jobbe for å leve. Ikke slike som i dag at man lever for å arbeide som er unaturlig. Derfor er det mange som skulker og sniker seg unna fordi det er unaturlig. Men de hadde jobbet dersom de måtte det. Det var derfor det bare var de sterkeste som kunne overleve og holde seg levedyktige. De svake måtte dø så derfor er det unaturlig å ta vare på syke folk som aldri blir friske og eldre folk som ikke kan arbeide noe mer. De som ikke kan arbeide har man ikke bruk for heller og de sterke hadde nok med å leve selv og sørge for å formere seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...