Gå til innhold

Ekte mat utifra mitt synspunkt.


Anbefalte innlegg

Når vi tilbereder maten ved koking, steking, fritering (det er vi vel alle enig om ikke er bra) osv så dannes det nye giftige gasser og man får i seg brente partikler og slikt. Noen stoffer i enkelte grønnsaker blir mer tilgjengelig ved oppvarming, mens andre forsvinner men i hovedsak så vil jeg si at det å spise all mat i sin rå tilstand, vil være bedre for kroppen da den får dra optimal nytte av maten.

 

Kan du dokumentere noen av disse påstandene, eller er du bitt av newage-/alternativbasillen og hoster opp noe svada du er blitt fortalt?

Etter det jeg vet så begynte dette med å varme maten da neandertalerne var på jorden. Da var det også andre menneskeraser og noen hadde funnet opp ilden. Det ble først brukt til å holde varmen.

 

Det neste mennesket gjorde var å bruke ilden til var å slenge kjøttet på bålet. Dette gjorde at kjøttet ble bedre og disse menneskene begynte å tilsette flere ingredienser for å få bedre mat og da fikk dem mer variert kosthold. På grunn av dette så begynte hjernene deres å utvikle seg mer og de fant opp nye verktøy for å få det lettere.

 

Siden det er bakterier og annet snusk som forsvinner ved oppvarming så blir det likevel sunnere å varme maten.

 

Eksempel:

 

En kald brødskive med gouda ost er ikke like smakfull og god som en som har ligget ovnen slik at den fikk smelta ost. Den smaker mye bedre og den er bedre for magen og hjernen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...