Gå til innhold

Ekte mat utifra mitt synspunkt.


Anbefalte innlegg

Livsstilsykdommene som for eksempel "leve nesten dobbelt så lenge i forhold til uten oss".

 

Kattene mine ser ut til å ha det meget bra. De er ikke overvektige, de er ikke demente, de er over 16 år gamle og de klarer fremdeles å fange fugler og mus. Villkatter er heldige om de overlever i 10 år.

 

Jeg synes ikke synd på de, akkurat.

Endret av Pseudopod
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg snakker ikke om dine katter da vettu... Jeg snakker om i det store og hele.

 

Er det mulig..

 

jeg syns synd på dem. Vi har avlet frem selv for å få de dyra til å leve på samme måte som oss. De er ikke i sitt naturlige miljø selv om de har blitt tvunget til å tilpasse seg menneskets fangenskap.

Endret av RawNorway
Lenke til kommentar

Kan du da forklare hvilke livsstilsykdommer katter får som følge av å ete behandlet mat?

 

Det er nå ikke snakk om å fore de for mye mat slik at de blir feite. Dette er jo selvsagt at ikke er positivt, og de hadde nok blitt feite dersom man foret de med 10-20 ganger flere døde fugler enn de normal fanger.

 

Bare hold deg til å finne kilder på at tørrfor og boksmat for katter på generelt grunnlag ødelegger helsen deres. Kanskje du klarer å finne flere kilder på dette enn de andre tingene du snakker om. :)

 

Å ja, glemte å føre på det som tydeligvis er kult nå for tiden

 

Er det mulig...

 

 

Hvilket fangenskap? Katter har generelt sett oppsøkt mennesker selv, siden de er noen opportunistiske jævler som aldri sier nei takk til et gratis måltid. Katter har opp igjennom historien generelt sett aldri vært i en situasjon der de ikke kunne ha forlatt (for eksempel) gården og levd akkurat slik de ønsker.

 

Ja, over de siste (10-20) årene så har det blitt en økning i innekatter, noe jeg også synes er synd, men det er faktisk slik at kattene har utviklet seg nesten symbiotisk med mennesker rett og slett fordi de trivdes bedre rundt mennesklige samfunn. På grunn av skadedyrene som flokker seg rundt sivilisasjonene våre så har det alltid vært lett tilgang på mat for katter dersom de holdt seg til oss, samtidig så har mennesket godtatt katters rolle i vårt samfunn som skadedyrkontrollerere. Det har likevel ikke vært noen betydelig mengde fangenskap av katter på gang opp igjennom mesteparten av menneskehistorien.

Endret av Pseudopod
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ja, du passer på å få inn den lille "vi må ikke overmate dem men" for det er mange som gjør skjønner du. Og da blir det livsstilsykdommer da.

 

 

Ikke kom med det fjaset ditt om at katter har valgt dette livet selv fordi de vil ha mat. Nå får du slutte.

 

De trives bedre i menneske samfunn, ORLY?? Du skjønner ikke opplegget tydeligvis.

Endret av RawNorway
Lenke til kommentar

Hvorfor? Over de siste 4000 år så har de aller fleste katter gått fritt, og vært i stand til å forlate "eierene" sine dersom de ikke trivdes.

 

Og ja, klart passer jeg på å få inn "ikke overmat" biten. Har du en eneste jævla kilde på at behandlet mat for katter ødelegger helsen deres eller har du det ikke?

 

Om din neste post ikke inneholder en solid kilde på at tørrfor og boksmat til katter ødelegger helsen deres, så er det trygt å anta at du ikke har peiling i det hele tatt. En trend som virker ganske gjennomgående i denne tråden :).

 

Og dersom du faktisk klarer å fremdrive en god kilde, hvorfor gjorde du ikke det i ditt forrige innlegg i stedet?

Endret av Pseudopod
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Selvfølgelig, siden når var TV2 en troverdig kilde.

Forøvrig, belgisk dyreakupunktør, really?

 

Samme problem som tidligere, det er kun indisier og intet håndfast. Hadde du bare kunne kommet med dette til alle disse påstandene du har kommet med i løpet av tråden hadde ingen angrepet deg slik det gjøres.

Endret av Vizla
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vet bare at det er logisk at prossesert mat ikke er bra for oss og da er det ikke for andre dyr heller. Det er like logisk som at jorda er rund.

 

Det er ikke alt som står på internett og jeg vet da ikke hvor jeg skal se etter kilder på det, finnes sikkert noen lange vitenskapelige avhandlinger på det men da må man jo vite hvor å lete.

 

Men at dere skal gidde å bruke logikk er ikke til å forvente?

Lenke til kommentar

Det sier selv at det ikke er bra. Jeg gidder rett og slett ikke finne kilder på noe som du bare kommer til å drite langt i uansett.

 

men her er en kjapp link, men du kommer nok til å avfeie det med en gang ganske sikkert. Eller hva??

 

 

http://www.tv2.no/ny...in-3179552.html

 

Feil dyreart. Jeg anbefaler at du søker på Google Bilder etter "katt".

 

Menne dette begynner å bli litt kjedelig. Kan noen sende meg en privat melding dersom det kommer et bra argument? Gidder ikke sjekke tråden like ofte lengre.

Endret av Pseudopod
Lenke til kommentar

http://www.mn.uio.no...i/ovrebo12.html

 

Prosessfremkalte kontaminanter er en fellesbetegnelse for skadelige stoffer som dannes ved bearbeiding av mat og drikke. Det meste av maten blir bearbeidet på en eller annen måte, og varmebehandling er en av de mest benyttede metodene. Ved oppvarming av mat blir smaken endret og vi får en reduksjon av skadelige mikroorganismer. Samtidig kan det dannes en hel del stoffer som er helseskadelig. Mange av disse stoffene er vist å være kreftfremkallende, slik som akrylamid, stekemutagener og substituerte furaner. Det er viktig å studere den helseskadelige effekten og virkningsmekanismen til disse stoffene.

 

 

Under varmebehandling av mat dannes mange nye stoffer som ikke er tilstede i råvarene, og noen av disse stoffene kan være helseskadelige. 5-Hydroksymetylfurfural (HMF) er et stoff som dannes i store mengder når sukkerholdig mat og drikke varmebehandles eller tørkes. HMF kan bli omdannet i kroppen til et farligere stoff av en gruppe enzymer. Tidligere forskning tyder på at HMF øker utviklingen av tarmkreft hos gnagere.

 

http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainLeft_5631&MainArea_5661=5631:0:15,3845:1:0:0:::0:0&MainLeft_5631=5544:87244::1:5590:2:::0:0

Endret av RawNorway
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...