Gå til innhold

Ekte mat utifra mitt synspunkt.


Anbefalte innlegg

Jeg er råveganer, dvs at jeg spiser vegansk mat og alt er i sin rå naturlige tilstand.

 

Mitt kosthold inneholder rå grønnsaker, frukt, nøtter, frø, kaldpressede oljer, alger og mye annet. Prinsippet er da og spise ren naturlig mat som ikke er varmebehandlet eller tilsatt noen stoffer.

 

For meg så er dette den mest logiske kostholdet for meg å ha. Jeg syns det er viktig å se hva naturen egentlig prøver å fortelle oss.

 

Ta f.eks melk da som jeg nevnte i en annen tråd. Kumelk er til kalven og ikke til mennesket. Menneskemelk er til mennesket. Og hva forteller naturen oss? Jo at vi kun trenger melk når vi er små.

 

Vi er også den eneste arten på jorda som spiser varmebehandlet mat. Og noe av årsaken til at vi har den hjernen vi har er jo pga varmebehandlet kjøtt/mat. Men jeg personlig mener vel at vår hjerne er det beste og det verste som har skjedd oss og alt liv på denne planeten.

 

Tommelfinger regelen inennfor råvegansk mat er den maten man kan putte i jorda også vokser samme type mat opp igjen, er da ekte mat.

 

Folk kaller meg gjerne for ekstrem og fanatiker, og også hjernevasket. Men er det egentlig slik? Nei, tenker jeg da. For hvem er det egentlig som har blitt "hjernevasket" fra vi var små? Jo, vi alle har vel det, av matprodusentene som forteller oss at vi må spise maten deres.

 

For meg så handler det ikke om vi er kjøtt-etere eller plante-etere, det handler om best mulig næring for kroppen.

 

 

Nå bare tenker jeg høyt her.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg syns det er viktig å se hva naturen egentlig prøver å fortelle oss. Ta f.eks melk da som jeg nevnte i en annen tråd. Kumelk er til kalven og ikke til mennesket. Menneskemelk er til mennesket. Og hva forteller naturen oss? Jo at vi kun trenger melk når vi er små.

No er det forskjell på morsmjølk/råmjølk og den mjølka som kyrne gjev til dagleg.

 

Fortel naturen oss kva me skal ete? Kvar seier den at me skal ete frukt og grønt?

Lenke til kommentar

Ja det er forskjell, men kumelk er jo ikke til primater. Den er jo til sine egne avkom.

 

Ja etter min mening så er det slik at naturen viser oss hva man kan spise og gjøre om vi åpner øya. Om vi ser på de andre dyra her i verden så spiser de jo alt rått.

 

Når vi tilbereder maten ved koking, steking, fritering (det er vi vel alle enig om ikke er bra) osv så dannes det nye giftige gasser og man får i seg brente partikler og slikt. Noen stoffer i enkelte grønnsaker blir mer tilgjengelig ved oppvarming, mens andre forsvinner men i hovedsak så vil jeg si at det å spise all mat i sin rå tilstand, vil være bedre for kroppen da den får dra optimal nytte av maten.

 

Rått kjøtt kan man vel spise også, men noe kan man bli syk av men det er vel folk som sverger til å bare spise rått kjøtt også om jeg husker riktig.

 

Altså, jeg skal ikke diktere hva som er best og sånn, men jeg bare personlig mener at vi er ganske svake og miserable som art i forhold til alle andre dyrearter. Og da kan man jo se hva de gjør og gjøre det samme, for det funker jo tydeligvis for dem. Mener jeg da..

Endret av RawNorway
Lenke til kommentar

Evnen til å tilberede mat ved å varme den er et av de store evolusjonsmessige stegene menneskearten har tatt. Varm mat er rett og slett en del av oss. Ikke at man skal varme alt. Jeg foretrekker også grønnsakene mine rå, men her som overalt ellers er akkurat passe helt perfekt. En streben mot det man innbiller seg er det ultimate er sjelden lurt - hva hvis man tar bare litt feil? Da er man helt på villspor. Og vi mennesker tar som regel litt feil.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvordan kan du si at vi er svake og miserable i forhold til alle andre arter? Det er jo vi som har utviklet oss til å komme dithen at vi kan ordne pølse og lompe, eller en saftig biff med fløtegratinerte poteter og en god øl ved siden av.

 

Tørr vedde en sekser på at Julius hadde gjort akkurat det samme hvis han hadde hatt mulighet til det.

 

Av ren nysgjerrighet, går du ut og spiser på restauranter?

 

Jeg snakker om vår fysikk, vår hjerne er det eneste som gjør at vi har overlevd. Ute i den rå naturen hadde vi ikke overlevd veldig lenge mot alle rovdyrene. Ikke kan vi løpe fort, ikke er vi sterke, ikke har vi tykk pels, vi må bruke andre dyrs pels og skinn for å klare oss osv.

 

Vi er miserable som art, vi sliter med psykiske plager, vi tar selvmord, vi er deprimerte, angst, psykoser vi sliter med overvekt og livsstilsykdommer o.l.

 

Jo, andre dyr spiser jo slik vi spiser om vi gir det til dem, men det er ikke gunstig mat for dem.

 

Fuglene utenfor McDonalds og andre steder der vi spiser har nok ikke den beste helsen. Og de tar jo med denne maten hjem til sine barn igjen.

 

Sosialt så spiser jeg som vanlig vegetarianer om det ikke finnes andre alternativ. Fant fort ut at det er blir veldig vanskelig å være rå utenfor hjemmet.

Lenke til kommentar

Hvis du tenker det at vi har en såpass komplisert hjerne som gjør ting vanskelig for oss til tider så kan vi være enige, men nå er vi ikke helt sikre på om dette ikke gjelder andre arter heller. Bare fordi vi er forskjellige og kanskje mer utviklet som mange vil si, så er det ikke gitt at vi er de med den mest kompliserte hjernen heller.

 

Hørte ett sted at hvis det kom aliens til planeten så hadde de ønsket å prate med de mest intelligente av oss (de med det mest kompliserte språket, siden det kan reflektere intelligense), og det hadde ikke vært oss mennesker for å si det sånn.

Lenke til kommentar

Evnen til å tilberede mat ved å varme den er et av de store evolusjonsmessige stegene menneskearten har tatt. Varm mat er rett og slett en del av oss. Ikke at man skal varme alt. Jeg foretrekker også grønnsakene mine rå, men her som overalt ellers er akkurat passe helt perfekt. En streben mot det man innbiller seg er det ultimate er sjelden lurt - hva hvis man tar bare litt feil? Da er man helt på villspor. Og vi mennesker tar som regel litt feil.

sies blant de fleste innen kosthold at man burde innta 50% rå mat av daglig kost, så det er jo en fin peke pinne :)

da selvsagt økologisk samt bio dynamisk dyrket mat..

Endret av DaniNichi
Lenke til kommentar

Det er da sånn på de fleste områder at de fleste mennesker gjerne gjør ting de liker fremfor å gjøre ting som hele tiden er det beste for dem, objektivt sett. Det handler absolutt ikke bare om mat. Mennesker liker å gjøre ting som gir dem nytelse, eller et "kick" osv. Mat skal være godt, synes jeg. Det er klart at det er mye vegetarmat (og også veganmat) som kan være godt, men det er så absolutt mye kjøttbasert som er knallgodt å spise. Jeg spiser ting fordi det er godt, og så prøver jeg å ikke spise altfor mye av det som er veldig usunt. Enkelt og greit.

Lenke til kommentar

Poenget er vel egentlig: Hva er poenget med å spise bare "naturlig mat"?

 

Mye mat er ofte bedre oppvarmet, og egg fra høna og ost fra kua er ting jeg liker og ikke ser noen grunn til å holde meg unna.

 

Om poenget er å kunne leve lenge i den rå naturen tror jeg det er andre ting man bør forkusere på en å spise rå/naturlig mat (før den tid kommer)

Lenke til kommentar

Jeg tenker på hvor mye tilsetningstoffer og kjemisk fremstilte stoffer man får i seg når man spiser matvarer også.

 

Ekte mat for meg råtner i løpet av dager/uke® spørs hva det er. Om det er tørre varer som pulver og nøtter og frø og slikt så varer det selvsagt lenger. Men det er jo ikke et bra tegn når mat kan holde seg i måneder og år uten å forderve?

 

Jo det trenger oksygen for å råtne men det er jo som regel noen stoffer i maten som ikke er helt heldig og som kroppen anser som fremmedlegemer.

 

 

Poenget med å spise naturlig mat er at kroppen får god ren næring. Vi kommer fra naturen og det er for meg logisk å tenke at ren natur er det vi burde få i oss også.

 

Det er ikke et mål å leve ute i den ville naturen.

Endret av RawNorway
Lenke til kommentar

Det er vitenskapelig bevist at kroppen har et behov for næringsstoffer som du ikke finner mye av i grønnsaker og frukt. Hvordan kan du da mene at bare å spise grønt er bra for kroppen?

 

Gastronomi er også noe å tenke over. Hvorfor skal jeg se løkkefotball når jeg kan dra på en kamp med storklubber? Hvorfor skal jeg spise hard og ensformig mat når jeg kan spise en bedre tilberedt middag med mange spennende smaker? Forsåvidt helt individuelt hva som smaker godt, men du forstår poenget...

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg tenker på hvor mye tilsetningstoffer og kjemisk fremstilte stoffer man får i seg når man spiser matvarer også.

Om du bare spiser FERDIGmat, ja. Selv lager jeg stort sett all maten min selv, fra bunn av med rent kjøtt og rene grønnsaker. Rent kjøtt, melk og egg inneholder ikke masse kunstige tilsetningsstoffer. Brød kjøper jeg aldri i butikken. Baker grove rundstykker selv, fra bunnen av, med nøtter, soltørkede tomater, olivenolje osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...