Gå til innhold

Ekte mat utifra mitt synspunkt.


Anbefalte innlegg

Hva er det veganere har røyka? Melk er jo f**n meg det beste man kan drikke! For å ikke snakke om å spise kua etterpå.

 

Melk er godt, jeg elsker melk. Men jeg drikker det ikke fordi den melka er til kalven, ikke til oss. Ja syns kjøtt er godt, jeg spiste det hele tiden før og tenkte aldri over det. Nå er jeg mer bevisst og velger å ikke spise det lenger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De har vel ikke funnet ut hvorfor dette skjer enda, det spekuleres i sonar bruk ifra ubåter forstyrrer retningssansen til hvaler & delfiner..

 

Jeg sier ikke at vi har funnet hvorfor de gjorde det, jeg sier bare at de utsatte seg for mer enn de tålte her. - Om det er grunnet sonaren på ubåter, det vet vi ikke.

 

For å sitere discovery magazine:

Based solely on the anecdotal evidence from this report, it’s hard to say that sonar was the major cause of the dolphins and other sea creatures dying on the Cornish shore.

Lenke til kommentar

Jeg ser det er flere som sverger til økologisk drykede råvarer for å unngå sprøytemidler. Som bonde kan jeg fortelle dere at økologiske bønder også bruker sprøytemidler, men de kan ikke være kjemisk fremstilt. Det som ødelegger en del er at noen disse organiske sprøytemidlene er mye mer skadelig for naturen og kroppen hvis du får noe av det i deg. Flere av de organiske sprøytemidlene er faktisk basert på tungmetaller noe som er noe av det værste du kan få i deg.

 

Det er synd at disse går som organiske eller så hadde de neppe vært lovlige i norge (Kobberbaserte sprøytemidler er ihvertfall lovlige i Norge). Noen kjemiske sprøytemidler for 15-20+ år siden var helt riktig mye farligere enn selv de værste organiske er i dag noe som har gitt kjemiske sprøytemidler et dogme som sier at det er farlig. Det er selvfølgelig også verstinger blant de kjemiske sprøytemidlene som fortsatt er tillatt i noen land, men Norge har vært ganske våkne her og passet på å ha reglementet på plass.

 

Dette er ikke ment som noe angrep på økologisk dyrket mat, men jeg vil at folk skal være klare over fakta. For dere som spiser mye økologisk mat så mener jeg at det skal være lister over hvilke grønnsaker/frukter/korntyper det er lovlig å bruke de farlige sprøytemidlene på så kan dere ta en vurdering neste gang dere handler.

Lenke til kommentar

De endret vist lovligheten av kobberbaserte sprøytemidler i år så det kan egentlig strykes fra posten min. Det skal etter forskriftene nå kun brukes ved ekstreme tilfeller (F.eks. Hvis en avling ikke er til å redde og du vil forhindre at det sprer seg til nærliggende jorder eller for at det ikke skal komme tilbake neste år).

 

Kilde 1

Kilde 2

Endret av Bjoolz
Lenke til kommentar

Hva er det veganere har røyka? Melk er jo f**n meg det beste man kan drikke! For å ikke snakke om å spise kua etterpå.

 

Melk er godt, jeg elsker melk. Men jeg drikker det ikke fordi den melka er til kalven, ikke til oss. Ja syns kjøtt er godt, jeg spiste det hele tiden før og tenkte aldri over det. Nå er jeg mer bevisst og velger å ikke spise det lenger.

 

Kalver drikker ikke melk fra mora veldig lenge. Etter kun et par uker er de på egenhånd og drikker vann. Skal vi bare kaste resten? Når kuene går veldig lenge med melken vil det bli veldig tungt og kan bli vondt (ble fortalt det når jeg var på melkegård).

Endret av ahpadt
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...