Gå til innhold

Til dere som betaler for musikk og filmer.


Anbefalte innlegg

Ja ja ja snylting dah... :roll:

 

Men jeg klarer bare ikke se hvordan jeg skader dem når jeg snylter av en allerede stjålet vare. Det er jo opplasteren som er den stygge ulven her, jeg bare drar nytte av det som allerede skal kastes allikevel, restene.

 

Som gribbene. Jeg er en gribb. Left overs.

 

Sammenlign det heller med at noen har åpnet en dør, og du velger å gå gjennom den.

 

La meg gjøre det enda enklere, i et scenario hvor freeriderbegrepet vanligvis blir brukt:

 

Du hopper på bussen og tar bussen gratis, du benytter deg av en tjeneste og betaler ikke for det. Du liker tjenesten, men nekter å betale. Så er problemet at det koster å produsere tjenesten (i dette tilfellet sjåfører, bensin og generell drift, avgifter osv. I film og andre steder er det produksjon og ofte for spill er det også vedlikehold) og hvis ikke tjenesten går i pluss så må de ta bedre betalt for å gjøre opp for det. Så da går billettprisene opp, resultat, det blir dyrere per person som ønsker å benytte seg av tjenesten og de som tilbyr den tjener ikke penger de "fortjener" fra mennesker som bruker den.

 

Skjønner du nå hvordan du skader?

Rampage, her tar du feil. Rett og slett grundig feil.

 

Platebransjen tar seg allerede så godt betalt de kan. Om de gjerne skulle tatt mer betalt for plater for å øke overskuddet, så spiller ikke det noen rolle, fordi de ikke får nok til å kjøpe platene sine.

Det er hele tiden et samspill med etterspørselen. Det som skjer når man kan laste ned, er at betalingsviljen synker, og plateselskapene må ta MINDRE for platene, for i det hele tatt å få solgt noen skiver.

Samfunnsøkonomisk true fact.

Jeg er gammel nok til å huske pris på CD plater fra tidlig 90 og sene 80 tallet, prisene som stod stemplet på CD coverene den gangen var 1.5 ganger så høy som hva Justin Bieber plata koster i butikken nå. Og hvordan tror du regnestykket ser ut når man justerer for konsumprisindeksen?

 

Nei, tyvene kommer faktisk resten av betalende kunder på denne måten til gode, så lenge industrien fremdeles har eksistensgrunnlag.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er gammel nok til å huske pris på CD plater fra tidlig 90 og sene 80 tallet, prisene som stod stemplet på CD coverene den gangen var 1.5 ganger så høy som hva Justin Bieber plata koster i butikken nå. Og hvordan tror du regnestykket ser ut når man justerer for konsumprisindeksen?

 

Godt poeng - musikk har aldri vært så billig som nå, men alikevel synes folk at det er 'for dyrt', noe som selvfølgelig bare er et vikarierende argument for å ikke betale. De som stjeler kommer til å gjøre det uansett om prisen 149,- 99,- eller 29,-. Mange av dem som laster ned musikk og filmer i min vennekrets er godt etablerte mennesker med både egen bolig, hytte en bil eller to og råd til gode ferier hvert eneste år. De har selvfølgelig råd til å kjøpe musikk og film - men de gidder ikke.

 

Jeg har mange CD'er i samlingen min fra sent 80-tall og priser på 169,- eller mer var normen hvis man handlet hos de virkelig store butikkene. Mer utpå landet var vel priser opp mot 199,- ikke uvanlig.

 

Omregnet til dagens kroneverdi så tilsvarer 169,- i 1987 over 300,- i dag (!). Altså for en CD. Og alikevel hadde jeg som student med ekstrajobb på sent 80- og tidlig 90-tall ikke noe problem med å kjøpe en håndfull CD'er hver eneste måned og alikevel ha penger til overs til mat, bolig, fest og moro.

Endret av Schnapps
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Siste leddsetning der er en særdeles viktig forutsetning. Før var det noen få store plateselskap, i dag er det mange mindre. Noen gir ikke ut fysiske plater fordi de ikke har råd til det, men slipper platene kun på nett. Spotify og iTunes er eksempler på slikt. I tillegg finnes det andre hvor du betaler per nedlasting. Så kan man spørre seg "hvem er industrien?" - er det de store selskapene med ekstreme midler til rådighet? Er det den lille artisten som får hjelp til å "gi ut" en plate som er spilt inn i kjellerstua?

 

Prisene på CD plater var høye før, men det var i det minste mulig å få tak i de på andre steder enn bensinstasjoner og supermarked. Skal ikke glemme at på slutten av 80-tallet var CD skiva en ny greie. Jeg kjøpte i alle fall fortsatt kassetter i 1990. Hvor er kjedene som solgte plater blitt av? Nesten bare Platekompaniet som fortsatt holder koken. Når man kutter alle mellomledd og kjøper direkte fra produsent vil det nødvendigvis bli billigere. Jeg synes det er litt tynt å gi nedlasting all æren for billigere plater.

Lenke til kommentar

Ja ja ja snylting dah... :roll:

 

Men jeg klarer bare ikke se hvordan jeg skader dem når jeg snylter av en allerede stjålet vare. Det er jo opplasteren som er den stygge ulven her, jeg bare drar nytte av det som allerede skal kastes allikevel, restene.

 

Som gribbene. Jeg er en gribb. Left overs.

 

Sammenlign det heller med at noen har åpnet en dør, og du velger å gå gjennom den.

 

La meg gjøre det enda enklere, i et scenario hvor freeriderbegrepet vanligvis blir brukt:

 

Du hopper på bussen og tar bussen gratis, du benytter deg av en tjeneste og betaler ikke for det. Du liker tjenesten, men nekter å betale. Så er problemet at det koster å produsere tjenesten (i dette tilfellet sjåfører, bensin og generell drift, avgifter osv. I film og andre steder er det produksjon og ofte for spill er det også vedlikehold) og hvis ikke tjenesten går i pluss så må de ta bedre betalt for å gjøre opp for det. Så da går billettprisene opp, resultat, det blir dyrere per person som ønsker å benytte seg av tjenesten og de som tilbyr den tjener ikke penger de "fortjener" fra mennesker som bruker den.

 

Skjønner du nå hvordan du skader?

Rampage, her tar du feil. Rett og slett grundig feil.

 

Platebransjen tar seg allerede så godt betalt de kan. Om de gjerne skulle tatt mer betalt for plater for å øke overskuddet, så spiller ikke det noen rolle, fordi de ikke får nok til å kjøpe platene sine.

Det er hele tiden et samspill med etterspørselen. Det som skjer når man kan laste ned, er at betalingsviljen synker, og plateselskapene må ta MINDRE for platene, for i det hele tatt å få solgt noen skiver.

Samfunnsøkonomisk true fact.

Jeg er gammel nok til å huske pris på CD plater fra tidlig 90 og sene 80 tallet, prisene som stod stemplet på CD coverene den gangen var 1.5 ganger så høy som hva Justin Bieber plata koster i butikken nå. Og hvordan tror du regnestykket ser ut når man justerer for konsumprisindeksen?

 

Nei, tyvene kommer faktisk resten av betalende kunder på denne måten til gode, så lenge industrien fremdeles har eksistensgrunnlag.

 

Dette er under forutsetningen at man allerede går betraktelig i pluss, ja, prisene har gått betraktelig ned på musikk fordi de har hatt høy profitt og da har man en profittmargin man kan krympe inn på. Når man ikke har det, så fungerer det akkurat slik som jeg nevner. Det er en stor risiko å senke prisene når man allerede frykter å gå i minus, konsumtilbøyeligheten går opp når prisene går ned, men om den går høyt nok opp og om det har noe effekt på free-riderene er et stort spørsmål. Senker man prisene og majoriteten av freeriderne ikke har interesse av å delta, så vil de bare gå på et betraktelig større tap, da er det bedre å heve prisene litt, kanskje skrenke inn tilbøyeligheten litt, men gå i større overskudd fordi resten er villig til å betale litt høyere.

 

Uthevet den setningen du hoppet glatt over

Endret av Rampage
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Senker man prisene og majoriteten av freeriderne ikke har interesse av å delta, så vil de bare gå på et betraktelig større tap, da er det bedre å heve prisene litt, kanskje skrenke inn tilbøyeligheten litt, men gå i større overskudd fordi resten er villig til å betale litt høyere.

Vice versa, øker man prisene, og majoriteten er ikke villige til å delta, kan de gå på et betraktelig større tap.

Shiftet i etterspørselskurven inneholder tap av kjøpsinteresse hos freeloadere.

Lenke til kommentar

Jeg bare lurer på hvorfor noen velger å betale for noe som de kan få gratis?

 

Er det ut av redelighet?

 

At dere vil støtte artistene/skuespillerne/bransjen?

 

Bedre kvalitet og mindre virus etc?

 

 

Jeg syns bare det er rart når man kan få like bra underholdning gratis.

Betaler for Spotify fordi det er enklere og mindre tidkrevende enn piratkopiering, jeg slipper å ha store mengder musikk lagret på egen maskin, det gir meg tilgang til all musikken jeg hører på, samt at det gjør det enklere for meg å oppdage ny musikk. Utelukkende egosentriske grunner ;)

 

Film må jeg ærlig innrømme at jeg sjeldent betaler for, annet enn på kino. Grunnen til det er at det ikke finnes noen tilsvarende tjeneste som nevnt over. Men når det kommer blir det nok lett et abonnement der også.

Lenke til kommentar

Stolt premiumbruker av spotify. har aldri brukt så mye penger på musikk som jeg har gjort de siste 2 årene men har heller ikke hatt det så lett tilgjengelig eller med like god samvittighet. spotify på mobilen er gull verdt. Jeg vil ha mer musikk på spotify og har derfor absolutt ingen problemer med å støtte dem. Så lenge det er lettere eller like lett å være lovlydig så ser jeg ingen grunn til piratkopiering. Får filmindustrien til en like god løsning som spotify har jeg heller ingen problemer med å støtte dem på samme måten.

 

Pr i dag kjøper jeg kun de filmene jeg syntes er bra nok til å støttes.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Jeg handlet selv masse musikk i gamle dager. 240,- for en spesialimportert CD, 189,- for en vanlig. Samtidig kunne jeg tilbringe 6-8 timer på en dag på å bla gjennom plater, diskutere musikk med folk som hadde kunnskaper.

 

For meg tok plateindustrien en rekke katastrofale valg:

-Et enormt fokus på VG-lista, noe som smalnet alt annet utvalg til nesten null

-Byttet ut kunnskapsrike platebutikker med kunnskapsløse som hysj-hysj (grøss....)

-Fjernet verdien av plater ved å fjerne dem fra platebutikkene til en hylle i matbutikken eller på bensinstasjonen

-Flyttet fokuset fra plater til film og spill

-Service som forsvant. Etterhvert ble man behandlet som en verdiløs dritt som bare var dum som kjøpte plater isteden for å laste den ned fra pirate bay.

 

Som platekjøper vendte jeg vel ryggen til platebutikker i norge siden de gav blaffen i sine kunder. Kjøpte etterhvert alle plater fra svenske ginza, tyske nucklear blast, direkte fra artistenes hjemmesider, og mer obskure ting direkte fra artisten.

 

At platesalget stuper mener jeg er en blanding av at de vendte platekjøperne ryggen, at piratkopieringen eksploderte, og at tjenester som spotify og lignende ble tilgjengelige.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg handlet selv masse musikk i gamle dager. 240,- for en spesialimportert CD, 189,- for en vanlig. Samtidig kunne jeg tilbringe 6-8 timer på en dag på å bla gjennom plater, diskutere musikk med folk som hadde kunnskaper.

 

For meg tok plateindustrien en rekke katastrofale valg:

-Et enormt fokus på VG-lista, noe som smalnet alt annet utvalg til nesten null

-Byttet ut kunnskapsrike platebutikker med kunnskapsløse som hysj-hysj (grøss....)

-Fjernet verdien av plater ved å fjerne dem fra platebutikkene til en hylle i matbutikken eller på bensinstasjonen

-Flyttet fokuset fra plater til film og spill

-Service som forsvant. Etterhvert ble man behandlet som en verdiløs dritt som bare var dum som kjøpte plater isteden for å laste den ned fra pirate bay.

 

Som platekjøper vendte jeg vel ryggen til platebutikker i norge siden de gav blaffen i sine kunder. Kjøpte etterhvert alle plater fra svenske ginza, tyske nucklear blast, direkte fra artistenes hjemmesider, og mer obskure ting direkte fra artisten.

 

At platesalget stuper mener jeg er en blanding av at de vendte platekjøperne ryggen, at piratkopieringen eksploderte, og at tjenester som spotify og lignende ble tilgjengelige.

 

Hyggelig å se at det finnes noen få igjen av oss ... Før var det en hel kultur rundt hver plateutgivelse. I dag er det meste bare popcorn og den spretne stumpen til Rihanna, som gjelder ... tilværelsens uutholdelige lettvintheter ...

 

:)

Lenke til kommentar

La en gammel mann (gammel nok til å ha hørt Satisfaction det året den kom ut) få påpeke at musikken var kommers hele tiden. Der dere ser på 60-tallet og ser Stones og Kinks og Dylan, husker jeg Petula Clark og en lang rekke andre syngedamer. De var ikke så utfordrende som Rihanna, men like kommers.

 

Kommersen er glemt, mens kunsten har overlevet. Det er ikke anderledes enn at vi husker Bach og Beethoven og Mozart, men ikke dusinvis av mindre talentfulle komponister fra deres samtid. (Se Milos Formans storslåtte om ikke historisk korrekte "Amadeus").

 

Mange store artister ble ignorert før gjennombruddet: Beatles som fikk nei av et plateselskap, Springsteen som fikk første-utgivelsen radbrukket fordi plateselskapet ville ha en ny Dylan.

 

Og interessant nok, ettertiden har revurdert en del artister. Jeg ville aldri tatt i en Abba-plate med ildtang på 70-tallet, idag ser jeg at det er stor pop innimellom en del kitsch.

 

Sånn er det idag også. Det føles bare ikke sånn når man har det så nær innpå seg. Når dere blir så gamle som meg, så kommer Rihanna til å figurere på bestselgerlistene på Wikipedia, og kanskje på adresselistene i Beverly Hills. Men like lite i folks bevissthet som 60-tallets dusinvis av glemte syngedamer. (Utfordring: Nevn 3, uten å google det.)

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 2 uker senere...

Fordi, jeg liker spill og film og jeg vil arbeide i spillindustrien.

Men jeg laster ned musikk men det er fordi det er en musikktype som ikke eksisterer for

salg: Epic Trailer Music

 

1: Jeg kjøper ting fordi det støtter utviklerene/ansvarlige/skaperene

 

2: Det ser finere ut

Endret av EpicScore
Lenke til kommentar

Jeg er gammel nok til å huske pris på CD plater fra tidlig 90 og sene 80 tallet...

 

Jeg er også gammel nok til å huske den tida da folk kjøpte CD plater :p

 

Personlig prøver jeg først med torrents, kjøper det jeg liker best (online) og mener dette er mer moralsk rett enn å kaste penger etter først og beste rumperistende, oversminkede artist. Har også hatt Spotify premium i over et år nå.

 

Feighet er vel det eneste som stopper folk fra å gjøre det samme her. Du må ikke tro folk har moral.

 

Å forsøke å snakke for alle, er en populær men ikke så rent lite idiotisk idrott.

Endret av Aiven
Lenke til kommentar

Personlig prøver jeg først med torrents, kjøper det jeg liker best (online) og mener dette er mer moralsk rett enn å kaste penger etter først og beste rumperistende, oversminkede artist. Har også hatt Spotify premium i over et år nå.

Hvorfor drive å kaste bort tid på å drive å stresse med å laste ned torrents når du uansett har Spotify?

Og hvorfor kaste bort penger på å kjøpe plater når du uansett har Spotify?

Lenke til kommentar

Å forsøke å snakke for alle, er en populær men ikke så rent lite idiotisk idrott.

 

Mulig jeg formulerte det litt utydelig. Det var ikke en generalisering av alle mennesker, men av alle mennesker av trådstarters karakter. Jeg står ved at det er kun feighet som hindrer de samme menneskene fra å stjele alt de forbruker.

Endret av 1814_
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...