Gå til innhold

Til dere som betaler for musikk og filmer.


Anbefalte innlegg

Jeg kunne aldri tenke meg å betale for noe jeg ikke har eierskap over. Funker sikkert for andre dog.

Så du betaler altså ikke for noen tjenester?

Du har aldri vært på tusenfryd eller badeland, du har aldri vært på et alpinanlegg du har aldri vært på en konsert eller en festival, du har aldri vært på en forestilling, du har aldri vært på kino, du har aldri vært i en dyrehage, du har aldri reist noe sted, du har aldri leid noen ting, du har aldri tatt taxi eller buss, osv. For du vil jo ikke betale for noe du ikke eier etterpå...

Endret av flesvik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du misforstår. For meg er musikk, film og spill noe jeg benytter meg av mange ganger. Å betale for å leie gjør at jeg mister tilgangen når avtalen er utløpt eller firmaet går konkurs. Musikk jeg lagrer selv har jeg full råderett over, og den ene summen jeg betalte gjør at jeg kan høre på musikken livet ut uten bekymringer. Leie gjør at jeg betaler veldig mye for veldig lite etter mitt skjønn. Å dra til Tusenfryd er noe som konsumeres underveis, ikke noe jeg skal finne fram igjen dagen etterpå og om 50 år. Poenget er at musikk o.l. ikke er en tjeneste, for meg er det som en fysisk vare jeg setter uendelig stor pris på.

Endret av Dellers
Lenke til kommentar

Du misforstår. For meg er musikk, film og spill noe jeg benytter meg av mange ganger. Å betale for å leie gjør at jeg mister tilgangen når avtalen er utløpt eller firmaet går konkurs.

Hvis du regelmessig kjøper musikk så lønner det seg heller å ha spotify eller wimp, men hvis det er et veldig lite utvalg musikk du hører på derimot så kan det jo lønne seg å kjøpe den. Men selv da ville jeg foretrukket spotify eller wimp pga at det er så mye mer praktisk enn en fysisk CD da du har tillgang på det hvor som helst du har internet og spillelistene ligger der ferdig med strukturert alt av nødvendig informasjon (artist, album sang, ol.) og det hjelper deg også til å finne nye låter og artister som du ikke visste om fra før.

 

Og film kan jeg ikke skjønne at du vil betale mye mer for å kjøpe fremfor å streame. Jeg for min del ihvertfall ser stort sett på en film bare en gang også er jeg ferdig med den og har ingen glede av å ha den støvende ned i hylla. Med noen unntak da som f.eks flåklypa vet jeg ikke en gang hvor mange ganger jeg har sett men det er en del... og forest gump har jeg sett noen ganger, ol. men stort sett ser jeg bare en film en gang og etter det er det ikke noe interessant å se den flere ganger (selv om den er bra) fordi jeg da jo vet hva som skjer i den.

 

 

Før spotify kom ut så kunne jeg godt skjønne de som piratkopierte musikk (jeg gjorde det vel også selv), men etter spotify kom ut så kan jeg ikke skjønne de som laster ned musikk lenger. Ihvertfall ikke som bor i Norge.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Ute i boden har jeg 2-3 kasser med CD'er jeg har digitalisert og aldri bruker mer. Jeg har 6-7 kasser med LP'er som jeg ikke orker å digitalisere. Og jeg har hyllemetre med DVD'er jeg ikke kommer til å se på igjen. Alt sammen kjøpt og betalt.

 

Hadde streaming av film til en fornuftig pris vært et reelt alternativ for noen år siden, hadde jeg spart masse penger. Og det enda jeg stort sett kjøper dem i billighylla. Jeg har også noen filmer jeg ikke har tall på hvor mange ganger jeg har sett, men de fleste ser jeg bare en gang. Neste gang jeg finner DVD'en irriterer jeg meg over at jeg ikke ventet til den kom på Blu-ray. (Og noen har jeg endog kjøpt på nytt fordi jeg ville se dem i HD-kvalitet.)

 

Og så har jeg filmpakken på Viasat, som sender 90% møkkafilmer, 9 prosent gode filmer som jeg allerede har sett, og dermed bare en håndfull filmer jeg ikke har sett før og faktisk har noe ønske om å se.

 

En skikkelig streametjeneste hadde vært bedre enn alt det. Jeg har kjøpt meg en Apple-TV, så får vi se om jeg har noe glede av den.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Ute i boden har jeg 2-3 kasser med CD'er jeg har digitalisert og aldri bruker mer. Jeg har 6-7 kasser med LP'er som jeg ikke orker å digitalisere. Og jeg har hyllemetre med DVD'er jeg ikke kommer til å se på igjen. Alt sammen kjøpt og betalt.

 

 

Å digitalisere er mye styr ja. Det mange gjør er vel å ta en kopi av andre som allerede har gjort jobben, så de slipper å gjøre det selv. En moralsk gråsone, eller fy fy? Ulovlig er det vel i alle fall...

Endret av Aiven
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke. Men jeg synes vel ikke det ville være spesielt umoralsk. Jeg har jo alt betalt for alle disse LP'ene i sin tid. Jeg ville like å tro at det er musikken jeg kjøpte rettighetene til å høre på, uavhengig av medium. Men det er klart, den gangen jeg kjøpte dem var ikke det en aktuell problemstilling. (Med unntak av Phillipskasetter, som det var avgift på, siden man kunne kopiere andres plater også...)

 

Men jeg vil ikke bevege meg inn i nedlastingsgråsonen i det hele tatt. Så da sitter jeg der med 500 LP'er som jeg bare har digitalisert et dusin eller to av. Heldigvis har jeg Spotify da, så en del av musikken er jo tilgjengelig den veien.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Brukte thepiratebay ei stund, og funka fjell lenge, men då den eksterne harddisken tok kvelden mått eg finne nye metoder. Bruker spotify no, er greit men manglar ein del på spotify. Difor går det litt penger inn i kassa til Platekompaniet, er dyrt og tungvindt, men går fint :) Vil vell også sei at ei plate er best, er liksom litt spesielt å kunne holde coveret i hendene.

Lenke til kommentar

"Spotify" har jeg aldri sett på før nå. Og leste litt om det. Bruker dere gratisversjon med reklame da, eller betaler dere for bedre versjon?

Betaler selvfølgelig for Spotify. 100 kroner i måneden er utrolig lite, for en med fast arbeid. Om jeg kutter en hamburger i måneden, får jeg høre på så mye musikk jeg bare ønsker hele måneden lang. Billig.

Lenke til kommentar

Eg har lasta ned album i FLAC og kjøpt albumet etterpå. Det er i så måte uproblematisk.

 

Å bruke Spotify med reklame må vere for dei som er interessert i BDSM. 100 kroner er så lite at det ikkje er verd å tenke på ein gong. Dersom Spotify går konkurs etter 10 år, så har du betalt 12 000 kroner totalt for å ha tilgang til eit ufatteleg stort musikkbibliotek. Alternativt kunne du kjøpt 120 CD-plater til 100,- kr per stykk.

 

Ja takk begge delar seier eg. Brukar Spotify til mykje, men kjøper album her og der. Hovudsakleg dei eg vil ha med meg rundt i bilen eller på mp3-spelaren, samt favorittane.

Til samanlikning har du kanskje betalt 40 000 i same periode for å sjå på TV. Eg høyrer langt meir på musikk enn eg ser på TV.

Lenke til kommentar

Noen grunner til at jeg bruker Spotify:

- Nesten alle de "store" artistene er der. Og selv diverse små band som nesten ikke er å få tak i på feks the pirate bay.

- Man slipper filhåndtering og mye styr.

- Kan lage spillelister, synce de til offline og abonere på venners lister

- Se hva andre venner spiller/liker (koblet til via facebook).

- Kan lastes ned til iOS, Android og Windows.

- Lese mini biografier om bandene

- Radio

- Billig

- Sikkert. Slipper risken med å få virus ved nedlasting.

- Brukergrensesnittet er fantastisk enkelt. Men mange praktiske funksjoner.

Slik kan jeg fortsette..

Endret av kmatis
Lenke til kommentar

.... "Takk" for ditt innspill men nei, jeg er nok ikke det gitt. :nei2:

 

 

 

ok, så du betaler for nedlasting fordi du vil støtte artistene. Ja hvorfor ikke betale enda mer til de som allerede er millionærer.

 

Mange bandene jeg hører på er så små at de ikke/så vidt lever kun på det. (Selv om mesteparten er utdødd eller oppløst)

Så jeg ser en god grunn til å støtte de.

Endret av kmatis
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

En hundrelapp er ekstremt mye når man ikke har den, og uendelig mye mer enn gratis. Men ser jo at en lovlig og billig løsning frister de som ikke har noe dypere forhold til musikk.

 

Jeg har så mye følelser knyttet til musikk og film, så det blir vanskelig å forstå andre som ikke har samme følelser. Jeg er nok blandt de som måtte tenkt seg om om de skulle velge mellom å redde CD platene eller barna om det brant. Følelsen av fysiske produkter, spilt på stereoanlegg og ikke pc, med en konkret definert start og stopp, bestemte sanger på bestemte album gitt ut i bestemte år med bestemte bandmedlemmer og bestem cover og bestemt teksthefte skaper en hypnotisk helhet som det ikke finnes fnugg av på spotify og lignende tjenester.

 

Album jeg har trålet platebutikker i 20 år for å finne, er uintressanne når de er tilgjengelig på spotify. For mange er det akkurat det samme, men for meg er det motpoler.

Lenke til kommentar

En hundrelapp er ekstremt mye når man ikke har den, og uendelig mye mer enn gratis. Men ser jo at en lovlig og billig løsning frister de som ikke har noe dypere forhold til musikk.

 

Jeg har så mye følelser knyttet til musikk og film, så det blir vanskelig å forstå andre som ikke har samme følelser. Jeg er nok blandt de som måtte tenkt seg om om de skulle velge mellom å redde CD platene eller barna om det brant. Følelsen av fysiske produkter, spilt på stereoanlegg og ikke pc, med en konkret definert start og stopp, bestemte sanger på bestemte album gitt ut i bestemte år med bestemte bandmedlemmer og bestem cover og bestemt teksthefte skaper en hypnotisk helhet som det ikke finnes fnugg av på spotify og lignende tjenester.

 

Album jeg har trålet platebutikker i 20 år for å finne, er uintressanne når de er tilgjengelig på spotify. For mange er det akkurat det samme, men for meg er det motpoler.

 

Ø.. velge mellom CD plater og barna? Den har jeg vanskelig for å skjønne, selv om man skulle være et barn av CD. Hadde det vært snakk om vinyl så, fordi CD er og blir for min part noe plast og blikk-junk, som aldri kommer i nærheten av Vinylplaten. Det er vinyl som er den ekte varen skjønner du, både fysisk, grafisk og pr lydgjengivelse. En CD kan aldri gjengi lyden så bevegelig ekte som vinyl kan.

Så CD anser jeg ikke mer verd enn nedlastet.

 

Nå har jeg innstaleret Spotify for å teste det ut. Det virker greit. Men er ikke helt sikker enda om jeg vil gå på betalversjon.

Musikk streamet der finner man forresten like mye på youtube også nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...