Gå til innhold

Til dere som betaler for musikk og filmer.


Anbefalte innlegg

Er det fortsatt noen som spiser på McDonald's? Synes den sammenligning var vag, men for å prøve å forme et svar som er relevant:

Ja, jeg tror at så lenge jeg er en del av noe så er jeg også ansvarlig for de følgene det medfører både for meg selv og for andre. Det kan være hva slags mat jeg spiser, skrur jeg av strømmen når jeg skal bort en helg etc.

Hvordan jeg oppfører meg i et samfunn som består av andre i tillegg til meg selv har i mine øyne mye å si for hvordan andre opplever sin hverdag. Du synes kanskje 5-30 kroner er for lite til at noen burde savne de kronene ved tapt fortjeneste - hvordan kan du da savne de selv?

 

Tror ingen av oss sitter og pusser glorie eller vinger. Du behøver heller ikke "angripe" selv om folk er uenig med deg og du ikke har særlig til argumenter å komme med. Det er lov å skifte mening, og det er lov å ikke gjøre det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eit anna døme, fortsatt på artist da.

 

Sei at det var konsert, og prisen er på 350 kr, og du har planlagt å betale. Du såg ein anledning til å snike deg inn gratis, ville du da gjort det? Husk at artisten er jo allereie betalt for av dei som arrangerer, så det er vel ikkje så viktig for deg at dei som bruker tid og penger på å lage ein konsert får betalt av deg?

Lenke til kommentar

Ja heller gi de penger til hva de enn bruker dem på enn at de skal gjøre noe dumt for å få tak i pengene. For mat/dop/regninger/barn må de ha penger til uansett.

 

Det er ganske dårlig av folk synes jeg og dømme narkomane til at det eneste de lever for er dopet. De har en hjerne og følelser og familie de også..

 

Jeg har ingen narkomane i min familie, men jeg akter å hjelpe de jeg kan om jeg har penger til det. Fordi jeg synes synd på dem, samme måte som dere synes synd på musikkbransjen eller artister eller hvem det nå er.

 

Men jeg er førsteprioriteringen i mitt liv ihvertfall, og jeg tar det jeg kan få.

Lenke til kommentar

Ja? Er dere enig eller uenig? Dere ble plutselig så stille, har dere gått for å sjekke om englevingene deres satt på feil vei eller?

 

Engleguttene til mamma... :tease::rofl:

 

Du har prestert å ignorere begge innleggene mine, så det her er bra tynt. Du er en snylter, en snylter som er stolt av det.

 

Stråmenn og latterligheter. Den mentaliteten ligner guttegjengpress hvor man er englegutt hvis man ikke knuser vinduer.

 

Det ironiske her er vel at man kan ta et bevisst valg ved å ikke spise på mcdonalds (altså avslutte kundeforholdet sitt) og dermed påføre de en kostnad pga. valget sitt (hvis man er uenig i hvordan kjøttet de får inn blir behandlet). Jeg støtter forøvrig drap av dyr for mat jeg, støtter ikke mcdonalds fordi det smaker piss. Er ikke noe argument for å stjele mat fra de uansett.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Bare nesten, ikke helt sikker på om jeg vil strekke meg hele veien.

 

Du vil benytte et tilbud som noen betaler dyrt for å få til, men du vil ikke støtte opp og betale din del av festen? "Din" artist spiller konsert og får betalt etter avtale. Du vil kanskje tro at artisten ikke vil merke noen forskjell om du betaler eller ikke, men det er ikke helt riktig. Arrangøren har sine kostnader som må dekkes, måten disse kostnadene kan dekkes på er i hovedsak sponsorer og billettinntekter. Det finnes visse muligheter for at arrangøren har lagt egne penger i grunn, samt fått offentlig støtte.

 

Hva skjer dersom arrangøren ikke får inn nok penger til å dekke sine kostnader? Da er det noen som ikke får sine penger. Arrangøren sitter igjen med regninga og det er stor sannsynlighet for at det ikke blir flere konserter med det første. Det er mulig kommunen satser litt på kultur og vil støtte opp med det de kan, og tar på seg å dekke underskuddet, bare for å få en ny konsert neste år (hvor de risikerer å gjøre det samme igjen).

 

Hva skjer dersom arrangøren får inn nok penger, og kanskje til og med et overskudd? Da finnes det en mulig for at det blir mer interessant for sponsorer å stille opp, større og flere artister vil spille der - kanskje til og med "din" artist kan spille der neste år. Kommunen slipper å dekke noe underskudd. Kanskje slipper kommunen å gi noe som helst bidrag til kommende konserter.

 

Vinneren hvis du ikke betaler er du. Vinnerne hvis du betaler er alle, inkludert deg.

 

Edit: Og de kronene du vil gi til de narkomane kan de heller få via tiltak fra kommunen, som jeg er sikker på vil gjøre de mer godt enn noen hundrelapper i hånda.

Endret av Holyashell
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg liker best svare generelt, jeg ignorerer ikke innleggene.

 

Det er stort sett det samme som å ignorere innvendinger for å kun terpe på eget budskap. Særlig siden du fortsetter å terpe på påstanden om at det ikke koster noen noe når du benytter deg av en tjeneste du ikke har betalt for.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Men det koster jo ikke noe om jeg stjeler noe som allerede er stjålet da, for å si det sånn.

 

Den er ferdig jo stjælt når jeg stjeler den. Ikke meg som skal ha pepperet...

 

Da har du igjen åpenbart ikke engang lest innlegget mitt, du stjeler ikke, du snylter og kostnadene må de som betaler for tjenestene og de som tilbyr de ta.

Lenke til kommentar

Ja ja ja snylting dah... :roll:

 

Men jeg klarer bare ikke se hvordan jeg skader dem når jeg snylter av en allerede stjålet vare. Det er jo opplasteren som er den stygge ulven her, jeg bare drar nytte av det som allerede skal kastes allikevel, restene.

 

Som gribbene. Jeg er en gribb. Left overs.

 

Sammenlign det heller med at noen har åpnet en dør, og du velger å gå gjennom den.

 

La meg gjøre det enda enklere, i et scenario hvor freeriderbegrepet vanligvis blir brukt:

 

Du hopper på bussen og tar bussen gratis, du benytter deg av en tjeneste og betaler ikke for det. Du liker tjenesten, men nekter å betale. Så er problemet at det koster å produsere tjenesten (i dette tilfellet sjåfører, bensin og generell drift, avgifter osv. I film og andre steder er det produksjon og ofte for spill er det også vedlikehold) og hvis ikke tjenesten går i pluss så må de ta bedre betalt for å gjøre opp for det. Så da går billettprisene opp, resultat, det blir dyrere per person som ønsker å benytte seg av tjenesten og de som tilbyr den tjener ikke penger de "fortjener" fra mennesker som bruker den.

 

Skjønner du nå hvordan du skader?

 

 

Kan godt være det er lett å snike seg på bussen, kan også være bussen tjener godt (rasjonaliseringer), men det skader likefullt både de som benytter seg av tilbudet og de som tilbyr det.

Endret av Rampage
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...