Gå til innhold

Til dere som betaler for musikk og filmer.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147

Man får ikke ting gratis nesten hvor som helst. Da må man ta det.

 

Selvsagt vet jeg at det er galt å laste ned, men jeg bryr meg ikke, fordi det er enkelt å kjapt og for at det er ingen som mister noe om jeg laster ned. Tar jeg en tyggis i butikken så er det noen som mister noe.

 

Da kan jeg "nave" så mye jeg vil - fordi det er jo ingen som mister noe.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jo, du bruker jo ressurser som kunne blitt gitt til en annen.

 

Nei, jeg er flink til å "nave", og følger opp alle beskjeder jeg får av min arbeidsgiver, og er derfor en god ansatt. Jeg fortjener min lønn, og vil helst ha mer

Lenke til kommentar

Du har delvis riktig. Ingen tar vondt av det, siden du ikke stjeler en fysisk gjenstand. Din nedlastning gjør ikke at de taper penger.

 

Derimot, så er det en tapt potensiell inntektskilde. På samme måte som en restaurrant ønsker å ha inn kunder (som betaler for seg), ønsker musikk og film-bransjen kunder som kjøper varer. Ingen taper på at du "går forbi", men ei heller tjener de penger.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er jo helt feil synspunkt trådstarter. Jeg betaler gjerne ikke for musikk f, eks. Men det er fordi jeg er selv musiker og har et spesielt syn på akkurat det. Jeg bruker jo Spotify, så sånn sett betaler jeg kanskje litt for det. Men jeg er klar over at svært lite av de kronene går til musikerne.

 

Jeg mener at all digital musikk skal være gratis. Fordi du skal faenmeg være glad for at noen gidder å høre på deg overhodet... Pengene skal du tjene på å spille live. For det betaler folk mer enn gladelig for.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Kan jo bruke samme argument og si at "hvorfor skal jeg betale for å høre noen spille når jeg kan høre musikken uansett?". Artisten taper ikke penger på om jeg ikke betaler, fordi artisten ikke har utgifter på meg.

 

Jeg mener at nedlasting av piratkopier er tyveri, på lik linje med et hvilket som helst annet tyveri. Samtidig så innser jeg at stjeling anses som greit når det kommer til nedlasting av piratkopier. Regner med konsekvensene blir filmer med reklamepauser, operativsystem full av reklame, og generelt mer og mer reklame.

Lenke til kommentar

Det er jo helt feil synspunkt trådstarter. Jeg betaler gjerne ikke for musikk f, eks. Men det er fordi jeg er selv musiker og har et spesielt syn på akkurat det. Jeg bruker jo Spotify, så sånn sett betaler jeg kanskje litt for det. Men jeg er klar over at svært lite av de kronene går til musikerne.

 

Jeg mener at all digital musikk skal være gratis. Fordi du skal faenmeg være glad for at noen gidder å høre på deg overhodet... Pengene skal du tjene på å spille live. For det betaler folk mer enn gladelig for.

 

Hva er den prinsippielle forskjellen mellom "live" og plate hen?

Hva om jeg ikke gidder å betale for å se deg spille live? Hva er dine argumenter for at jeg skal betale for dette? Moralsk sett.

Endret av norskgoy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er dine argumenter for at jeg skal betale for dette?

For å slippe inn på konserten?

Artistene har sikkert ikke noe imot om du står utenfor og hører på det som kommer ut (kanskje noe bass og dempet musikk).

Men selvfølgelig prøver du og bryte deg inn så er det vel helt likt som å bryte seg inn på et hvilket som helst annet arrangement.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Man kan jo også dra det inn i dagligvarehandelen. Butikkene kaster endel mat, og det er alltid blader og aviser til overs som kastes. Om jeg stjeler noen brød, litt pålegg og litt melk samt en evis og noen blader så vil det med piratkopieringslogikken kun bety at jeg gjør butikken en tjeneste ved at de får mindre søppel å kaste.

Lenke til kommentar

Raw Norway.

 

Mesteparten av argumentene dine er som rasjonaliseringer, tåpelige unnskyldninger på at du velger å gjøre det som er mest fordelaktig for deg. Er det sannsynlig at du har inngående kompetanse og oversikt over hvor mye andre som lager musikk tjener?

Du laster ned og nyter musikk gratis fordi du kan. Ikke fordi du har funnet ut at det er moralsk høyverdig.

Og det er faktisk det beste argumentet ditt.

 

Når folk kommer med motforestillinger som å snike på trikk osv, så går de nemlig også i baret. De hadde sneket på trikk, dersom de ikke hadde fått implantert motforestillinger sosialt, og visste at de inngikk en sosial risiko. Folk har sperrer. De er der av evolusjonsmessige grunner.

 

Når du sitter bak pc-en, så fins det omtrent ikke konsekvenser.

 

Dersom du filosofisk setter nyttemaksimering for deg selv over alt annet, så er det riktig av deg å stjele musikk. Det er ingen som har et godt argument imot.

 

Kjør på.

 

Jeg mener at all digital musikk skal være gratis. Fordi du skal faenmeg være glad for at noen gidder å høre på deg overhodet... Pengene skal du tjene på å spille live. For det betaler folk mer enn gladelig for.

Fordringsfull drittunge?

 

Når faen ble musikere forpliktet til å levere deg godlyd?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har innrømmet at det er feil og stjeling.

 

Men økonomisk kriminalitet har aldri plaget meg egentlig. Og nedlasting er jo det laveste nivået man kan komme når det gjelder kriminalitet synes nå jeg selv da.

Enig med alt bortsett fra at det er feil.

Sosialt mener mange at det er feil.

Det kan du drite i.

Lenke til kommentar

Hva er dine argumenter for at jeg skal betale for dette?

For å slippe inn på konserten?

Artistene har sikkert ikke noe imot om du står utenfor og hører på det som kommer ut (kanskje noe bass og dempet musikk).

Men selvfølgelig prøver du og bryte deg inn så er det vel helt likt som å bryte seg inn på et hvilket som helst annet arrangement.

 

Å ja. Så det er bare en fysisk hindring som forandrer hele argumentet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...