Gå til innhold

Ble slukt av avgrunnen


Budeia

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hugo_Hardnuts skrev:

"Men en finner fortsatt belegg for drap på andre mennesker i Bibelen avhengig av hvilken tolkning man legger til grunn."

 

Ikke i Det Nye Testamentet, da er det i tilfelle apokalypsen man velger å lese.

Har hørt mange kristne påstå dette, men hva da med Evangeliet etter Matteus, kap.5?:

17 Tro ikke at jeg er kommet for å oppheve loven eller profetene! Jeg er ikke kommet for å oppheve, men for å oppfylle. 18 Sannelig, jeg sier dere: Før himmel og jord forgår, skal ikke den minste bokstav eller en eneste prikk i loven forgå – før alt er skjedd. 19 Den som opphever et eneste av disse minste budene og lærer menneskene å gjøre dette, skal regnes som den minste i himmelriket. Men den som holder dem og lærer andre å gjøre det samme, skal regnes som stor i himmelriket
Lenke til kommentar

Har hørt mange kristne påstå dette, men hva da med Evangeliet etter Matteus, kap.5?:

 

Noen lovbud fra GT er åpenbart blitt oppfylte, det gjelder påbud om å ofre dyr til fastsatte tider, for å få soning for syndene. Da Jesus ofret seg på korset, revnet forhenget i templet som utgjorde skillet mellom det hellige og det aller helligste.

 

Det er skrevet en tekst om det som er slik;

Fyrihenget rivna sunder då vår Frelsars hjarta brast. Heilagdomen som eit under blenkte fram som ljon i hast. Gud seg viste som ein Fader ventande med open famn. Syndarar i lange rader trygt gjeng fram i Jesu namn.

 

Dette betyr at de kristne ikke trenger å kontakte en menneskelig øversteprest for å komme inn i helligdommen. Sangteksten har åpenbart ikke så stor appell nåtildags; det eneste jeg fikk opp på Google var en dame som heter Rina Sunder :omg:

 

Et annet merke på et tidsskille var forventningene til Messias. Folket regnet det for selvsagt at Jesus skulle være en krigerkonge, som ville samle en hær og befri jødene fra romerne. En slik krigføring ville ha ført til mange falne, slik kriger alltid gjør.

Men Jesus "vendte det andre kinnet til" og unngikk konfrontasjoner før tida var inne for arrestasjonen. Selv da "opplot han ikke sin munn", men bar alle anklagene og prøvelsene med en stille tålmodighet. Han oppførte seg helt annerledes enn hærførerne i GT.

 

Årsaken er kan hende at Jesus skulle holde seg fra synd. Antageligvis ville et liv som hærfører innebåret stor risiko for å synde, og dermed ødelagt et oppdrag som gikk ut på å holde seg fra synd.

 

And, behold, the veil of the temple was rent in twain from the top to the bottom; and the earth did quake, and the rocks rent;

And the graves were opened; and many bodies of the saints which slept arose,

And came out of the graves after his resurrection, and went into the holy city, and appeared unto many.

Now when the centurion, and they that were with him, watching Jesus, saw the earthquake, and those things that were done, they feared greatly, saying, Truly this was the Son of God.

 

Skulle egentlig poste denne linken:

 

Falt ned i et hull i bakken

 

http://www.aftenpost...en-6975018.html

Lenke til kommentar

Ville du ikke vite om hele GT gjelder fortsatt, for dagens kristne?

Jeg trekker dermed fram at noe av GT er oppfylt, for eksempel tempeltjenesten. Og jeg trekker fram at Jesus ikke var en krigerkonge som ble forventet, men i ett og alt presenterte en ikke-voldelig lære som sa; "Vend det andre kinnet til".

Lenke til kommentar

Og jeg trekker fram at Jesus ikke var en krigerkonge som ble forventet, men i ett og alt presenterte en ikke-voldelig lære som sa; "Vend det andre kinnet til".

Så da jesus ble sint på noen tilhørere som ikke trodde på ham så øtruet han dem ikke med helvette altså, fordi han var så ikke voldelig?

 

Og ikke jaget han onde ånder inn i griser heller, denne ikke voldelige helten din? Noe som ihvertfall imine øyne var en totalt unødvendig handling for en allmektig gud... Man trenger ikke å plage dyr selv om man kan vettu... Og ikke forbannet han fiken treet fordi treet ikke hadde fiken utenfor sesongen heller da vel? Tror du bør lese bibelen en gang til jeg Frankline, OM du har lest den i det hele tatt da... Begynn gjerne med NT om det er lettere for deg og les alt denne helten du her forherliger, enten fordi du ikke vet bedre eller fordi du ikke vil vite bedre... For jesus var overhodet ingen ikke voldelig helt... Ikke at han var spesielt voldelig, men så ikke voldelig som du og flere skal ha ham var han altså ikke...

Lenke til kommentar

Ville du ikke vite om hele GT gjelder fortsatt, for dagens kristne?

Jeg trekker dermed fram at noe av GT er oppfylt, for eksempel tempeltjenesten. Og jeg trekker fram at Jesus ikke var en krigerkonge som ble forventet, men i ett og alt presenterte en ikke-voldelig lære som sa; "Vend det andre kinnet til".

Stemmer det. Trengte bare en presisering siden jeg ikke forstod det du skrev.

 

Jeg forstår det slik at jesus i Matt 5:17-18 nettopp presiserer at de gamle lovene skal stå til dommedag, og at dette er en uvanlig sterk og utvetydig presisering til bibelen å være. Din forståelse bygger derimot på tolkning av symbolikk og lesing mellom linjene, og i mine øyne dermed langt mer spekulativ enn den jeg fremmer. Personlig synes jeg dette blir "cherry-picking" av hvilke deler av Bibelen man velger å følge - man tar det man liker og forkaster det man ikke liker.

Lenke til kommentar

Personlig synes jeg dette blir "cherry-picking" av hvilke deler av Bibelen man velger å følge - man tar det man liker og forkaster det man ikke liker.

 

Noe vi skal være glad for at kristne gjør, da det ville blitt fryktelig trangt i fengslene om de hadde fulgt alt som sto der...

 

...MEN, når det er sagt, så syntes jeg vel at det må være på høy tid å revurdere hele suppa som de kristne kaller bibelen når de allikevel ikke følger en brøkdel av hva som står der og som sjefen selv sa at de skal følge.... Men der er vel kanskje de 35 000 forgreningene av kristendommen "løsningen" tydeligvis... Det er jo en grunn til at de dukker opp som paddehatter overalt i de 2000 årene som har gått... Og bedre blir det helt sikkert ikke...

Lenke til kommentar

"originalen" ble jo skrevet 300 år etter Kristus, så det kommer litt an på hva du mener. Vi _vet_ at godt over 50% av det som står i bibelen er total bullshit, vi _vet_ at alle gospelene er skrevet LENGE etter at "forfatterne" faktisk døde, og vi _vet_ at originalkildene er borte, og alt vi har igjen er kopier av avskrifter av fortellinger som har gått i arv.

 

Kort sagt: Asbjørnsen og Moe er nøyaktig like mye "Guds Ord" som det Bibelen er.

Lenke til kommentar

"originalen" ble jo skrevet 300 år etter Kristus, så det kommer litt an på hva du mener. Vi _vet_ at godt over 50% av det som står i bibelen er total bullshit, vi _vet_ at alle gospelene er skrevet LENGE etter at "forfatterne" faktisk døde, og vi _vet_ at originalkildene er borte, og alt vi har igjen er kopier av avskrifter av fortellinger som har gått i arv.

 

Kort sagt: Asbjørnsen og Moe er nøyaktig like mye "Guds Ord" som det Bibelen er.

 

De eldste skriftene om Jesus inneholdt ingen fortellinger om Jesus. De inneholdt kun Jesusord som man kan finne igjen i de gnostiske evangelier.

 

Disse Jesusordene er senere blitt satt inn i rammefortellinger, og gjort levende. I starten ble ikke disse tolket som historiske begivenheter, som virkelig fant sted, men rent billedlige allegorier. De som skrev, de skrev det de skrev, vitende om at det de skrev var kun ment billedlig og allegorisk, noe alle kristne i dag har missforstått...

Lenke til kommentar

http://www.dagbladet...sfalt/22263435/

 

Mann falt ned i et stort hull i gata, i byen Ankara, og er siden ikke funnet.

 

Det samme kan skje med dere ateister.

Vend om i tide!

 

Himmelriket er likt en skatt som var gjemt i en åker. En mann fant den, dekket den til igjen, og i sin glede gikk han bort og solgte alt han eide, og kjøpte åkeren.

Himmelriket er også likt en kjøpmann som lette etter fine perler. Da han fant en særlig verdifull perle, gikk han bort og solgte alt han eide, og kjøpte den.

 

Fiskenoten

På samme måte er himmelriket likt en dragnot som ble satt i sjøen og fanget fisk av alle slag. Da den var full, dro fiskerne den opp på stranden. De satte seg ned og samlet de gode fiskene i kar, men kastet ut de ubrukelige. Slik skal det gå ved verdens ende: Englene skal dra ut og skille de onde fra de rettferdige og kaste dem i ildovnen, der de gråter og skjærer tenner.

Har dere forstått alt dette?» «Ja», svarte de. Da sa han til dem: «Derfor er enhver skriftlærd som er blitt himmelrikets disippel, lik en husherre som henter fram nytt og gammelt av sitt forråd.»

 

Skjer det med meg skal jeg pisse Satan i trynet, og si drit og dra!

Lenke til kommentar

"originalen" ble jo skrevet 300 år etter Kristus, så det kommer litt an på hva du mener. Vi _vet_ at godt over 50% av det som står i bibelen er total bullshit, vi _vet_ at alle gospelene er skrevet LENGE etter at "forfatterne" faktisk døde, og vi _vet_ at originalkildene er borte, og alt vi har igjen er kopier av avskrifter av fortellinger som har gått i arv.

 

Kort sagt: Asbjørnsen og Moe er nøyaktig like mye "Guds Ord" som det Bibelen er.

 

De eldste skriftene om Jesus inneholdt ingen fortellinger om Jesus. De inneholdt kun Jesusord som man kan finne igjen i de gnostiske evangelier.

 

Disse Jesusordene er senere blitt satt inn i rammefortellinger, og gjort levende. I starten ble ikke disse tolket som historiske begivenheter, som virkelig fant sted, men rent billedlige allegorier. De som skrev, de skrev det de skrev, vitende om at det de skrev var kun ment billedlig og allegorisk, noe alle kristne i dag har missforstått...

 

Enki og vannmytene er 4000 år eldre enn jesus, 3500 år eldre enn jødene, og fremdeles den dag i dag presentert som "Original Jewish Myth! Never before seen!" som om Abraham tok ut copyright.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"originalen" ble jo skrevet 300 år etter Kristus, så det kommer litt an på hva du mener. Vi _vet_ at godt over 50% av det som står i bibelen er total bullshit, vi _vet_ at alle gospelene er skrevet LENGE etter at "forfatterne" faktisk døde, og vi _vet_ at originalkildene er borte, og alt vi har igjen er kopier av avskrifter av fortellinger som har gått i arv.

 

Kort sagt: Asbjørnsen og Moe er nøyaktig like mye "Guds Ord" som det Bibelen er.

 

De eldste skriftene om Jesus inneholdt ingen fortellinger om Jesus. De inneholdt kun Jesusord som man kan finne igjen i de gnostiske evangelier.

 

Disse Jesusordene er senere blitt satt inn i rammefortellinger, og gjort levende. I starten ble ikke disse tolket som historiske begivenheter, som virkelig fant sted, men rent billedlige allegorier. De som skrev, de skrev det de skrev, vitende om at det de skrev var kun ment billedlig og allegorisk, noe alle kristne i dag har missforstått...

 

Enki og vannmytene er 4000 år eldre enn jesus, 3500 år eldre enn jødene, og fremdeles den dag i dag presentert som "Original Jewish Myth! Never before seen!" som om Abraham tok ut copyright.

Ja. Du har rett i det også. Alt av bibelsk materiale er hentet fra annen tidligere, og samtidig mytologisk materiale, med den eneste forskjellen at man har gjort det til noe eget. Inkorporert det inn, og laget en ny forståelse av innholdet og så videre...
Lenke til kommentar

Bortsett fra at samsung forbedret produktet da.... ;)

 

(Har selv en samsung galaxie 10.1 nettbrett og er VELDIG mye mer fornøyd enn guttungen, som har en ipad 2...) Aldri noe tull, jeg kan laste inn hva som helst (han er avhengig av itunes...) og enheten er ti ganger så kjapp som ipad.... Så noe godt er det da... :)

 

Selv rappet apple ideen om ipod fra creative, som de tapte rettsaken mot og måtte ut med en drøss med dollar i bot for å ha rappet ideen (som den eksentriske eieren av creative hadde lagt igjen tegninger og div på møterommet til apple etter at han lurte på om apple ville kjøpe ideen hans, noe de da sa blankt nei til...)... Selv har jeg valgt creatives løsning og ikke apple her også, langt bedre og langt mer stabil i forhold til ipodsene jeg har vært i kontakt med.... Så det er ikke alltid det blir bedre om det er merket med et halvspist eple....

Lenke til kommentar

Hehe, nå grenser vi vel til OT her... /end understatement :p

Vel, tråden har jo vært død en stund allerede... Det eneste TS gjør er å komme med nye påstander og meningsløse bibel vers hun tror svarer på spørsmålene hun blir stilt... enten fordi hun ikke tenker selv eller fordi hun aldri har tenkt selv men lar disse sitatene gjøre det for henne...

 

Skulle likt å fått HENNES tanker rundt dette og ikke bare de grasalt ignorante bibel sitatene... Jeg har spørt etter hennes tanker og meninger før, men for de som har lest tråden kommer de aldri så jeg har begynt å helle til at hun ikke har noen egne tanker om trådens evne, nemlig hvorfor en gud skulle ha noen glede av, eller nytte av, å la uskyldige mennesker falle ned i hull i bakken.... En allmektig gud KAN rett og slett ikke være så dum, for selv en dum gud ville skjønt at ingen begynte å tro på ham for det.... Så vi får se hva som kommer....

 

Men tråden i seg selv er nok steindød ja...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...