Gå til innhold

Ble slukt av avgrunnen


Budeia

Anbefalte innlegg

  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse

palm_sunday-785565.jpg

 

 

SPOTT

Hvor raske er vi ikke til å kalle spott noe harmløst, til å latterliggjøre den. Og likevel må vi se i øynene at spott er synd. Riktignok tar denne synden seg godt ut i motsetning til mange andre synder. I selskapelige samvær skaper spotten en tvilsom humørfylt atmosfære, den koster ingen ting, men får latteren på vår side. Men spottens ånd, som ikke må forveksles med den Gud-gitte gaven humoren, er en ånd nedenifra. Det ser man av hendelsene omkring tornekroningen av Jesus. Spott - vi snakker ofte om den bitende hån - stammer altså fra helvete. Det som kommer nedenfra og blir sådd av oss, vil engang gi oss helvetes straff. Har vi anlegg for å spotte, må vi være klar over at dette er en stor synd som vil føre oss inn under dom. Som tegn på den siste tids antikristne menneske, inspirert av helvete, blir også spotterne oppregnet. (2.Pet. 3,3).

I salmene blir de gudløse og spotterne alltid nevnt sammen. I salme 1 heter det: "Salig er den mann som ikke vandrer i ugudeliges råd - og ikke sitter i spotteres sete." Og i Ordspråkene 21,24 står: "Den som er overmodig og oppblåst, kalles en spotter." Spott har altså denne ene roten: stolthet, hovmodighet. I helvete vil derfor forbannelse, hån og spott være å høre fra de hovmodiges munn. Himmelen vil bestå av dem som velsigner og har en ydmyk kjærlighet til hverandre. Derfor må enhver som vil eie himmelens herlighet, frigjøres fra denne gift som de hånlige ord representerer.

For at vi skal forstå årsaken til denne synd og bedre og bedre kunne bekjempe den, må vi innse hvordan hovmodet trer fram i spotten med en spesiell ondskap. Hvorfor spottet fariseernes tilhengere Jesus? Fordi de gjorde opprør mot Guds Sønn som sin Herre, men da de manglet en virkelig makt til å kjempe mot ham med, kjempet de mot ham med spott, hån og ydmykelser. Fordi de i virkeligheten ikke hadde noe middel til å komme denne hellige til livs, ville de ydmyke ham med hån og spott.

Slik gjør også vi mot mennesker som vi hater og misunner, eller som vi er bitre på: Vi gjør våre utfall mot dem idet vi griper til det billige, lave middel som ingen kan verge seg mot. Vi overøser dem med hån. Ja, bre en liten forhånelse - en liten hånlig bemerkning om en tredjemann kan være nok til at det koster vedkommende hans ære. Og vi vet at vår ære ofte er mer verdt enn vårt liv. Derfor må vi gjøre det klart for oss at vi faktisk kan drepe et menneske med hån, spott og ironi.

Engang vil vi få se hva som er følgene av vår handling. Da vil vi se hvordan mennesker vi spottet, ble såret i den grad at de tok skade av det for livet. Når vi vet at hån og spott er noe djevelsk, og et kjennetegn på de mennesker som i endetiden er inspirert av Satan, vil vi måtte erkjenne at vi er falt i hendene på Satan selv. Holder vi fram med å spotte, vil han ha krav på oss, og dermed vil den hinsidige dom møte oss her.

Vi må derfor, for enhver pris, bli løst fra den spottende ånd. På hvilken måte? For det første er det viktig at vi stadig lar Guds lys vise oss at denne lave måte å kjempe på - ved spott - kommer nedenfra, selv om fienden vil bagatellisere denne synden.

Videre er det til hjelp at vi åndelig blir opptatt med Jesu tornekroning. Istedenfor spott vil vi da få en dypfølt skam over det vi ved vår spott har gjort mot Kongen over alle konger. Men den som forblir i synden, som ikke hater og bekjemper den i troens bønn, er da å finne i Jesus motstanderes rekker.

Praktisk må vi be om Sannhetens Ånd slik at vi kan merke hvorfor vi bruker ironi mot dette eller hint menneske. Vi vil ofte måtte erkjenne at det er en ond rot i hjertet, kanskje misunnelse, sjalusi eller bitterhet som er årsaken. For ironi er jo ofte hevnens våpen som vi bruker bak folks rygg fordi vi er for feige til å si sannheten opp i ansiktet eller ta en sak opp til debatt.

Her gjelder Skriftens ord: "Omvend deg" fra din misunnelse, bitterhet eller hva roten enn måtte være, og den anger du da får, vil drive deg i Jesu armer. For Jesus vil rive oss løs fra synden som binder oss til Satan. Han er kommet for å ødelegge Satans verk og bgge opp kjærlighetens rike hvor det ikke lenger skal finnes hån og spott. Jesus står foran oss som den tornekronede - som Guds Lam. Et lam spotter ikke - det blir spottet. Vi er frelst til å ha et slikt vesen. Som Jesu etterfølgere skulle vi være beredt til å tåle forakt og hån i overflod for hans navns skyld, for "en tjener er ikke større enn sin Herre". (Joh. 13,16). Da vil nok spotten forstumme, og i stedet vil vi lære å velsigne våre fiender.

Bak synden står Satan og er beredt til kamp. Er jeg også det? Da står Jesus på min side, han som er seierherre.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Som Jesu etterfølgere skulle vi være beredt til å tåle forakt og hån i overflod for hans navns skyld, for "en tjener er ikke større enn sin Herre".

 

Det er ikke det at det skjer, men det er ønsket om at det skal skje som skinner så klart imellom her. Kristne er som kjent eksperter på å ta på seg offerrollen til tross for at det er fritt frem her i landet til å tro hva pokken man vil, men siden det ikke er så mange lenger som tror på løgnene om jesus og staten og skoler går vekk fra å forkynne løgnene så tror de at de er forfulgt... Da er det plutselig avkristning over hele linjen da, som om det faktisk reiser noen rundt og gjør forsøk på avkristning liksom... :no:

 

Og så var det dette med bjelken i sitt eget øye da, for de er snare med å fordømme andre disse kristne, det har de alltid vært. Flinke til å håne, til å forbanne og til å utstøte og flinke til å spre sin intoleranse og hat mot alle som ikke tror på løgnene i bibelen og hvordan var det dette ordtaket gikk igjen.... Jo, "Gjør mot andre som du vil at andre skal gjøre mot deg" var det ja... og kanskje det er dette de får i dag og kommer til å få i fremtiden? De får tilbake alt hatet og intoleransen de selv har vært med på å spre ved hjelp av sin tro. Og neida, det skal ikke gå utover dagens kristne hva fortidens kristne gjorde mot andre mer enn hva dagens uskyldige syntes dagens kristne fortjener som straff for forbrytelsene som ble begått mot fortidens uskyldige, rett skal være rett vet du.... :) Gjør mot andre som du vil at andre skal gjøre mot deg... Snakk om et misfortstått råd...

 

Men vi skal ikke være like barbariske som kristen tankegang ledet kristen til å være, så vi lar dere bare tro i vei vi. Det er først når dere kommer og maser om løgnene om jesus at ihvertfall jeg gir en reaksjon tilbake, men du verden hvor mange kristne som ikke tåler det!! For DE har da vel rett til å selge meg jesus men neimen om jeg har noen rett til å la være å kjøpe ham, der går grensen altså!! Og avfeier vi løgnene som det visvaset det er så blir de fornærmet, for da har vi trampet på DEM og ikke troen deres, mon tro om det er fordi de selv skjønner hvor mye visvas de forsøker å selge?

 

De finner på satan og påstår til overmål at alle som ikke tror på løgnene om jesus er satans lakeier, noe som er like dumt som å hevde at alle kristne som ikke tror på Zevs er lakeiene til gudn i dødsriket til Zevs...

 

Men de er raske til å dømme disse kristne, enten det kommer av ignoranse eller påtatt "fromhet", der de blindet av innbildningen om sin tros "rettskaffenhet" og "sannhet" gjerne vil bruke tvang for å få flere slaver til diktatoren jesus...

 

Dagens situasjon her i landet skulle vel gi en pekepinn om at så fort indoktrinering og tvang ikke lenger kan benyttes så faller folk fra den kristne tro som fluer fra fordervet møkk... Avkristningen gjør seg selv den og trenger ingen pådriver i så måte og de resterende kristens oppførsel, som Franklines innlegg i denne tråden, der hun ignorant tror at gud står bak hull i jorden og lignende ting for å fortelle folk at ateisme er galt og fordømmelsen, intoleransen og hatet hun fremmer i innlegget jeg siterer fra, skremmer enda flere vekk fra dnne gamle ignorante troen og løgnene i den og godt er det. til det bare sitter en ignorant og lite opplyst kjerne av livsløgnere igjen og kristendommen er død for godt her i landet, forøvrig en dag jeg gleder meg til...

 

Da kan de selv betale for kirker og annet de måtet benytte for tros hobbyen sin, akkurat som alle oss andre har måtte gjøre det hele tiden. Så får de enten selge eller rive kirkene slik at den kan brukes til noe nyttig.

 

Kristendommen vrir seg i døds krampene her i europa og det gleder et gammelt skeptikker hjerte å se at unge i dag satser på ordentlig viten og kunnskap fremfor utdaterte myter og gamle påstander, det er slik verden må bygges!! La religiøst hat og intoleranse og fordømmelse være!

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg forstår hva budskapet vil i bibelen, og koranen, og ikke minst i buddhismen - men det er bare i buddhismen jeg finner fremgangsmåter som er nøytrale og praktiske slik at det faktisk går an å kjenne at man beveger seg til troen, og at det også virker. Det blir for komplisert å lese bibelen og fatte hvordan skriften skal løfte en, hvis en ikke allerede er på vei til troen

 

Skjønner godt at folk blir både frustrert og forbannet over alt dette strevet

 

If you search for the Pure Land

Bent upon your own reward

You’ll only find yourself

despised

By the Buddha after all!

People have no enemies

None at all right from the start

You create them all yourself

Fighting over right and wrong

Clear are the workings of cause

and effect

You become deluded, but

don’t know

It’s something that you’ve done yourself

That’s what’s called self- centeredness

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg forstår hva budskapet vil i bibelen, og koranen, og ikke minst i buddhismen - men det er bare i buddhismen jeg finner fremgangsmåter som er nøytrale og praktiske slik at det faktisk går an å kjenne at man beveger seg til troen, og at det også virker.

Vil det si at du faktisk HAR prøvd å forstå budskapet i bibelen og koranen OG tilbedt begge gudene underveis eller er det noe du bare sier at du har gjort for liksom å innbille oss at du har en langt større plattform en den vanlige indoktrinerte stakkaren?

 

Det blir for komplisert å lese bibelen og fatte hvordan skriften skal løfte en, hvis en ikke allerede er på vei til troen
Du mener her kansje selve den mirakuløse tydingen, eller tolkningen av disse biblene, en tolkning som stort sett MÅ gjøres som troende for å "forstå", skal man tro de troende selv.... man må ihvertfall være troende for å tillegge absolutt alle uhyrlighetene disse gudene har gjort, i følge deres såkalte egne bøker, i favør av gudene og ikke omvaendt, slik man ofte gjør når man ikke leser dette med det filteret det må leses med og som det ser ut til at kun troende har. (Jesus briller som jeg kaller det, dette filteret som alltid tillegge den eller den guden den beste mening selv om historiene om dfem er aldri så jævelige og bloddryppende..)

 

Skjønner godt at folk blir både frustrert og forbannet over alt dette strevet

Stevet? Hadde det enda vært noe å streve etter... Ser ikke helt nytten av å tilbe eller tillegge eksistens til noe vi ikke aner om eksisterer engang, noe vi ikke har et eneste bevis utenfor folks fantasi for. Blir for meg som å vedde alle pengene sine på en travhest man tror blir født i fremtiden en dag og tro at den hesten vil vinne alle travløp den stiller opp i... Dessuten er jo livet mer enn å tilbe slike gamle påstander.... ihvertfall for meg :)
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Vil det si at du faktisk HAR prøvd å forstå budskapet i bibelen og koranen OG tilbedt begge gudene underveis eller er det noe du bare sier at du har gjort for liksom å innbille oss at du har en langt større plattform en den vanlige indoktrinerte stakkaren?

 

Jeg tilber ingen guder eller navn som er påfunnet av selvet - jeg følger de svarene som non-selvet har gitt. Og at det har kommet inn ord og begreper via morsmelken er jeg helt klar over, og er oppmerksom på hele tiden når jeg er i prosessen. For det er en levende prosess og ikke et fast sted hvor man kan sitte helt i ro.

 

Du mener her kansje selve den mirakuløse tydingen, eller tolkningen av disse biblene, en tolkning som stort sett MÅ gjøres som troende for å "forstå", skal man tro de troende selv.... man må ihvertfall være troende for å tillegge absolutt alle uhyrlighetene disse gudene har gjort, i følge deres såkalte egne bøker, i favør av gudene og ikke omvaendt, slik man ofte gjør når man ikke leser dette med det filteret det må leses med og som det ser ut til at kun troende har. (Jesus briller som jeg kaller det, dette filteret som alltid tillegge den eller den guden den beste mening selv om historiene om dfem er aldri så jævelige og bloddryppende..)

 

Hjertet leser hva hjertet vil, og jeg forholder meg til non-selvet og følger bare reglene som er påfunnet av de som allerede har gått veien før meg. Jeg skal ikke tolke

 

 

Stevet? Hadde det enda vært noe å streve etter... Ser ikke helt nytten av å tilbe eller tillegge eksistens til noe vi ikke aner om eksisterer engang, noe vi ikke har et eneste bevis utenfor folks fantasi for. Blir for meg som å vedde alle pengene sine på en travhest man tror blir født i fremtiden en dag og tro at den hesten vil vinne alle travløp den stiller opp i... Dessuten er jo livet mer enn å tilbe slike gamle påstander.... ihvertfall for meg :)

 

Vel, har man først kjent at det faktisk er noe der inne, og at det gir "frukter" så ser jeg ingen grunn til å ikke fortsette videre, selv om det også kommer til å bli veldig strevsomt - der går ingen veier tilbake, og det kan føles litt utmattende av og til. Men enda en gang; jeg tilber ingenting - det handler ikke om å bøye seg i støvet for noe - det handler om å følge sin natur på godt og vondt

 

:)

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

http://www.dagbladet.no/2012/06/23/nyheter/tyrkia/asfalt/22263435/

 

Mann falt ned i et stort hull i gata, i byen Ankara, og er siden ikke funnet.

 

Det samme kan skje med dere ateister.

Vend om i tide!

 

Amen! Hmm. Rart de ikke forstår.

 

Men du må huske på at ting kan skje med kristne også, så det virker vel egentlig som "Gud" spiller med terninger....

 

Fra Wikipedia, den frie encyklopedi:

Brannen i Grue kirke 26. mai 1822 krevde minst 113 menneskeliv, kanskje 116 eller 117 - flere enn ved noen annen kjent brann i Norge.[1]Hendelsen ble dokumentert av Kristian Østberg (1897) i Kirkebranden i Grue 1ste pinsedag 1822.[2]

 

En brannfelle[rediger | rediger kilde]

Det var inngangsdører på alle tre skip; disse slo innover, og stengte samtidig i åpen stilling trappen til galleriene. Vinduene med blyinnfattede glass var plassert høyt oppe på veggen og forsynt med jerngitter utvendig. Utvendig var kirken tjærebredd. Det er gjort beregninger som viser at kirken i tidsrommet 1600 til 1822 i alt var blitt innsatt med 17 tonn tjære.

 

Brannforløp og evakuering[rediger | rediger kilde]

1. pinsedag 1822 var kirken fylt til siste plass. Det var en klar og varm forsommerdag. Midt under sogneprest Iver Hesselbergs preken begynte det å brenne i ytterveggen på sørskipet, og brannen slo raskt inn. I løpet av 10-15 minutter var kirken fullstendig overtent og brant raskt ned til grunnen.

Evakueringen ble vanskeliggjort av måten dørene var konstruert på, og det oppsto raskt panikk inne i kirken og en alles kamp mot alle for å komme seg ut. Det offisielle tallet på omkomne er 113. Men tallet 116 og 117 er også nevnt. Av dem som brant inne, var betegnende nok bare 7 voksne menn. Minst 45 av de omkomne var barn under 16 år. Mange ble fanget i trappene ned fra galleriene, der de ugifte kvinnene pleide å sitte. De som var kommet seg ut, forsøkte å holde dørene åpne, men arbeidet ble vanskeliggjort av presset mot dørene innenfra og den voldsomme varmen. Noen reddet seg ut gjennom vinduene, blant andre sogneprest Hesselberg. Mange av de overlevende hadde svære forbrenninger. Bare én av de omkomne kunne identifiseres – fogd Dines Guldberg Høegh – ved hjelp av sabelen og uniformsknappene. Sabelen er i dag utstilt i sakristiet i Grue kirke.

1. juni ble ofrene gravlagt i fem kister på branntomten, hvorav Høegh i egen kiste.

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Grue_kirke-brannen

Endret av malmanomar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...