Gå til innhold

Ble slukt av avgrunnen


Budeia

Anbefalte innlegg

Du skal ikke ha andre guder enn meg.

Du skal ikke misbruke Guds navn.

Du skal holde hviledagen hellig.

Du skal hedre din far og din mor.

Du skal ikke slå i hjel.

Du skal ikke bryte ekteskapet.

Du skal ikke stjele.

Du skal ikke tale usant om din neste.

Du skal ikke begjære din nestes eiendom.

Du skal ikke begjære din nestes ektefelle, eller hans arbeidsfolk eller andre som hører til hos din neste.

 

De tre som står igjen kan dekkes opp med et ord, ærlighet...

 

Resten er totalt unyttige bud...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er mine bud til de som tar de ti bud seriøst:

 

-Det er frihet å tro på andre guder, det er ikke noe galt med det

-Det er frihet å ikke tro på guder, frihet er positivt

-Det er nødvendig å misbruke guds navn slik at de som er så høye på seg selv ikke kan bruke guds navn som hellig unnskyldning til å få sine sadistiske ønsker legitimert

-Samfunnet kan ikke eksistere med felles hviledag

-Dersom dine foreldre er gode kan du hvis du vil hedre dem, dersom de misbruker deg skal du anmelde dem til politiet

-Du skal bryte ekteskapet dersom det ikke er noe mer å hente ut av det

-Du skal ikke stjele

-Du skal ikke tale usant om din neste

-Du kan begjære hva du måtte ønske, det skaper konkurranse og er bare positivt

-Du kan begjære hvem du vil. Bare pass på hva du gjør.

Lenke til kommentar

Her er mitt sammendrag:

 

1. Du skal være ærlig. Du trenger ikke å si alt, men det du sier skal være sant.

2. Det er ikke galt at to eller flere mennesker har sex så lenge alle er enige om det.

3. Du skal ikke plage andre, men være hjelpsom, snill og grei.

4. La kjærlighet være din drivkraft og viten og kunnskap din ledestjerne.

 

Sånn. Dekker det meste :)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Du skal ikke ha andre guder enn meg.

Du skal ikke misbruke Guds navn.

Du skal holde hviledagen hellig.

Du skal hedre din far og din mor.

Du skal ikke slå i hjel.

Du skal ikke bryte ekteskapet.

Du skal ikke stjele.

Du skal ikke tale usant om din neste.

Du skal ikke begjære din nestes eiendom.

Du skal ikke begjære din nestes ektefelle, eller hans arbeidsfolk eller andre som hører til hos din neste.

 

De tre som står igjen kan dekkes opp med et ord, ærlighet...

 

Resten er totalt unyttige bud...

 

Hvorfor er det feil å ta en hviledag, og hvorfor ikke hedre sitt opphav?

 

Her er mitt sammendrag:

 

1. Du skal være ærlig. Du trenger ikke å si alt, men det du sier skal være sant.

2. Det er ikke galt at to eller flere mennesker har sex så lenge alle er enige om det.

3. Du skal ikke plage andre, men være hjelpsom, snill og grei.

4. La kjærlighet være din drivkraft og viten og kunnskap din ledestjerne.

 

Sånn. Dekker det meste :)

 

Ja det dekker egoet noenlunde greit - vil du ha ros eller ris?

 

:)

Lenke til kommentar

 

Hvorfor er det feil å ta en hviledag, og hvorfor ikke hedre sitt opphav?

Fordi jeg etter flere år enn jeg vil tenke på har jobbet det som er av helligdager for at andre folk skal få den helligdagen sin i fred OG komme på jobb på mandag... Skift kalte de det, 24/7265, i 21 år...

 

Her er mitt sammendrag:

 

1. Du skal være ærlig. Du trenger ikke å si alt, men det du sier skal være sant.

2. Det er ikke galt at to eller flere mennesker har sex så lenge alle er enige om det.

3. Du skal ikke plage andre, men være hjelpsom, snill og grei.

4. La kjærlighet være din drivkraft og viten og kunnskap din ledestjerne.

 

Sånn. Dekker det meste :)

 

Ja det dekker egoet noenlunde greit - vil du ha ros eller ris?

 

:)

Hvordan får du det til å dekke et ego..? Hva da med de ti orginale budene, dekker de også et ego eller er det greie syntes du?

 

 

 

 

@Shruggie for hvorfor i helvete skal det være en lov?

 

Tja, si det... Var bare en bedre omskrivning av de ti budene man finner i GT i den kristne bibelen... Mer et råd enn en lov...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Hvorfor er det feil å ta en hviledag, og hvorfor ikke hedre sitt opphav?

Fordi jeg etter flere år enn jeg vil tenke på har jobbet det som er av helligdager for at andre folk skal få den helligdagen sin i fred OG komme på jobb på mandag... Skift kalte de det, 24/7265, i 21 år...

 

Her er mitt sammendrag:

 

1. Du skal være ærlig. Du trenger ikke å si alt, men det du sier skal være sant.

2. Det er ikke galt at to eller flere mennesker har sex så lenge alle er enige om det.

3. Du skal ikke plage andre, men være hjelpsom, snill og grei.

4. La kjærlighet være din drivkraft og viten og kunnskap din ledestjerne.

 

Sånn. Dekker det meste :)

 

Ja det dekker egoet noenlunde greit - vil du ha ros eller ris?

 

:)

Hvordan får du det til å dekke et ego..? Hva da med de ti orginale budene, dekker de også et ego eller er det greie syntes du?

 

 

 

 

@Shruggie for hvorfor i helvete skal det være en lov?

 

Tja, si det... Var bare en bedre omskrivning av de ti budene man finner i GT i den kristne bibelen... Mer et råd enn en lov...

 

Jeg forstår slike regler som billedlige, ikke bokstavlig - når man gir de enkle ordene litt fylde, og den fylden er jo så klart fundert i helt vanlig vett og forstand, og det åndelige har ikke eierskapet heller.

 

Vil det å holde hviledagen hellig - noe som er grunnleggende viktig; nemlig å forholde seg til at man er naturlige vesner, som dessverre har både fantasi og vett i massevis, men likevel går ambisjonene mange til hodet. De sier at de traff liksom veggen ...

Alle bør kjenne etter før det smeller. Jeg synes det rådet er dritbra. Ordet "hellig" behøver vel ikke få det til å tilte i huet på noen, håper kanskje gud ... :p

Lenke til kommentar

"-Du skal ikke ha andre guder enn meg" forstår jeg som billedlig på antipolyteisme, religiøs imperialisme, teokrati og ødeleggelse av andres kulturer.

 

Å lage slike regler er meningsløst dersom de skal gjelde for mer enn en person. Det er like dumt som å si at alle skal spise på McDonalds. Prøv å fortell det til Hellstrøm.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar
Vil det å holde hviledagen hellig - noe som er grunnleggende viktig; nemlig å forholde seg til at man er naturlige vesner, som dessverre har både fantasi og vett i massevis, men likevel går ambisjonene mange til hodet. De sier at de traff liksom veggen ...
Hvorfor kalle det helligdag? Hvorfor ikke bare fridag? Etter 21 år med skift er søndag bare en helt vanlig dag for meg, da jeg har hatt like mye fri de andre dagene... At vi ikke trenger å jobbe 7 dager i uken, men 5 dager i uken, trenger vi ikke slike latterlige bud å vise oss, det sier seg selv.

 

 

Alle bør kjenne etter før det smeller. Jeg synes det rådet er dritbra. Ordet "hellig" behøver vel ikke få det til å tilte i huet på noen, håper kanskje gud ... :p
Å kalle slikt for hellig er bare en måte å opphøye påstander de visste ikke holdt mål. Mange kristne tror faktisk at bibelen er hellig og at den derfor har en helt egen "sannhet" ved seg, så er det noen som tilter på ordet hellig må det være dem.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Vil det å holde hviledagen hellig - noe som er grunnleggende viktig; nemlig å forholde seg til at man er naturlige vesner, som dessverre har både fantasi og vett i massevis, men likevel går ambisjonene mange til hodet. De sier at de traff liksom veggen ...
Hvorfor kalle det helligdag? Hvorfor ikke bare fridag? Etter 21 år med skift er søndag bare en helt vanlig dag for meg, da jeg har hatt like mye fri de andre dagene... At vi ikke trenger å jobbe 7 dager i uken, men 5 dager i uken, trenger vi ikke slike latterlige bud å vise oss, det sier seg selv.

 

 

Alle bør kjenne etter før det smeller. Jeg synes det rådet er dritbra. Ordet "hellig" behøver vel ikke få det til å tilte i huet på noen, håper kanskje gud ... :p
Å kalle slikt for hellig er bare en måte å opphøye påstander de visste ikke holdt mål. Mange kristne tror faktisk at bibelen er hellig og at den derfor har en helt egen "sannhet" ved seg, så er det noen som tilter på ordet hellig må det være dem.

 

Den dypere meningen med å holde hvildagen sin hellig - er at hver og en av oss har ansvar for å passe på seg selv, og sørge for å få nok hviletid, og hva den hviletiden fylles med er jo helt individuelt. De kristne vil foreslå en tur i kirken - muslimen en tur i moskè - buddhisten i templet, og kanskje du finner energipåfyll ved å gå en tur i marka. Alt er like greit - bare vi tar vare på oss selv, og bruker vett og forstand når vi blir presset til noe vi kanskje ikke er klar for. Det er eks. ikke så lett å si til sjefen at man vil denne gangen velge å prioritere seg selv fremfor å jobbe den overtiden, og fortsetter man å være "snill" og kompetent på den måten - for lenge, er det vel garantert at man vil slite etter hvert - helt unødvendig.

 

Så det handler om hvor glad du er i deg selv, og hvordan du viser det.

 

:)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Ja, men hvorfor gjøre det religiøst?

 

Intet er nytt under solen, og de gamle filosofer/tenkere/viteskapsmenn og kvinner har allerede funnet ut for flere tusen år siden at mennesket er skrøpelige, og tilfeldigvis har de fleste religioner også fått det med seg.

 

Men det diskvalifiserer vel ikke den gode hensikten eller effekten ...

 

:)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Nei, du kan ta det som bevis på at jeg ikke gidder å diskutere noe som ikke betyr noe for meg mot noen som åpenbart har mye å tape.

Det er slett ikke noe personlig tap for meg at du ikke har noen interesse annet enn å fortelle hvor mye du kjeder deg. At du finner det verdt å poste vet du vel selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...