Gå til innhold

Ble slukt av avgrunnen


Budeia

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den eneste grunnen til at GT "ikke gjelder i dag" blant protestanter (som Frankline nevner), er fordi de er litt pinlig berørt over hva som står i den, og derved helst ikke vil vedkjenne seg den. De finner så på mer eller mindre absurde rettferdiggjørelser for å kunne ignorere den. Dette er en form for á la carte-religiøsitet hvor man velger de bitene av en religion som man liker, og forkaster de andre. I og for seg er jo det trivelig nok, da det medfører at kristne ikke lenger vil drepe folk som jobber på sabbaten o.l., men det gjør ikke akkurat troen deres noe mer plausibel.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Den eneste grunnen til at GT "ikke gjelder i dag" blant protestanter (som Frankline nevner), er fordi de er litt pinlig berørt over hva som står i den, og derved helst ikke vil vedkjenne seg den.

 

Men hvis hele GT skulle gjelde i dag for alle, ville det ikke vært noen forskjell på jøder og kristne.

Hva da med NT?

Islam hevder visstnok å være en etterfølger av både jødedommen og kristendommen. Muslimene hevder å stamme fra den samme Abraham som vi finner i Bibelen. Men for å kunne hevde at deres religion er en etterfølger av kristendommen, har islam logisk nok sin egen bok, Koranen.

 

Det er ikke uten grunn at de som holder fast på visse lovbud fra GT, som spiselovene, kalles for "nesten jøder". Dette gjelder bl.a. adventistene, som ikke har lov til å spise svin og reker.

 

Jødene holder fortsatt fast på dette med omskjæring, men ikke engang jødene steiner folk for lovbrudd (såvidt meg bekjent). Hvis man leter etter noen som steiner utro kvinner og lignende, er faktisk islam et "bedre" alternativ. Til dags dato kan man se opprivende scener der kvinner blir gravd ned i jorda til halsen, og steinet til døde i islamske stater.

Lenke til kommentar

Jovisst hadde det vært forskjell! Kristne = GT+NT

 

Ja, det er jo slik at kristne forsøker å leve etter GT+NT, og konkluderer med den livsstilen som er vanlig blant kristne i dag.

Man forsøker i størst grad å leve etter NT, så hvis GT sier at man skal drepe en heks, foretrekker man heller å frelse heksen med fredelige midler.

Lenke til kommentar

Man forsøker i størst grad å leve etter NT, så hvis GT sier at man skal drepe en heks, foretrekker man heller å frelse heksen med fredelige midler.

 

Med andre ord krever kristendom at du må være flink til å unnskylde den rå volden den guden skal ha de troende til å gjøre med alle som ikke er bibelsk A4....

 

Så dere dropper alt som har med steining av bønder som bedriver veksels bruk (noe gud tydeligvis ikke viste om på den tiden dette ble skrevet, at er den eneste måten å drive jordbruk på er ved vekselbruk, altså plante forskjellige planter på jordene hvert år, da gjentagende beplantning av det samme slaget år etter år utarmer jorden...), dere dropper dødsbudet om at kvinner som har mer enn et stoff i klærne de har på seg skal steines, dere dropper at utro kvinner skal dras til trappen til sine foreldre før de skal steines ved byporten i byen de kommer fra.... her er det kun hetsen av homofile dere stort sett er enige om å følge minus steiningen da...

 

Unnskyldninger, unnskyldninger og atter unnskyldninger.....

 

En religion av unnskyldninger, der har du kristendom pr i dag i et nøtteskall..... Hadde det ikke vært for at vi har valgt bort kristendommen så hadde du selv vært vitne til steining som lørdags underholdning her i landet også, pluss en del andre bestialske avstraffelser som er din gud og hans bok verdig... Du er jo total kunnskapsløs jo, selv ovenfor din egen religion!!!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Med mindre man har lyst til å drepe hekser, selvsagt.

 

Du mener altså at hekseforfølgelsene i seg selv er en grunn til å forkaste hele kristendommen, når de første kristne menighetene ikke løftet sverdet mot noen?

I stedet var det en del personer fra de første kristne menighetene som endte opp som martyrer.

Lenke til kommentar

Shruggie, det er ikke kristne som plukker og kaster, det er DU som plukker og kaster. DU velger ut "steines", det står i bibelen at en skal vende det andre kinnet til og elske sin neste som seg selv. Det er DU som plukker og kaster, i dette tilfellet velger du det eldste "Steine" istedet for det nyeste "elske din neste".

 

Det er du som plukker og kaster.

Lenke til kommentar

Shruggie, det er ikke kristne som plukker og kaster, Det er du som plukker og kaster.

 

De fleste som er kristne har ikke engang lest bibelen og har derfor ikke bakgrunn nok til å plukke å kaste engang... De tror bare det de har blitt fortalt av prester og andre autoriteter (og hvem har hørt en prest eller andre kristne autoriteter snakke om de heller dårlige karakter trekkene til denne guden?). Dette ser ut som plukk og kast, men er egentlig ikke er mer enn kunnskaps mangel i egen tro. De fleste kristne jeg har møtt har aldri en gang hørt om alle udådene som guden deres, før han hoppet av sitt utvalgte folk og begynte å ri de kristne, gjorde og trodde meg rett og slett ikke da jeg quotet deres egen bibel om hva guden deres skal ha de til å gjøre. Tipper at de ikke gikk hjem å leste det heller, da det såklart er mye lettere å fornekte hva ateister sier enn å sjekke selv.... Er jo så deilig å tro på jesus og alt det gode han gjorde mens man skyver ubehagelighetene og selvmotsigelsene vekk med et stempel om løgn på det....

 

Så har du de som aktivt går ut og plukker og kaster, som lonelyman her foreksempel. Han har dratt dette så langt at han har konstruert en liksom venn av guden sin, en "venn" han snakker med og lytter til mens han mer enn gjerne rakker ned på de kristne som fremdeles bare har bibelen å ty til (som ikke enda har, eller ikke har noen interesse av, å lage seg en fantasi venn for å "bevise" sin tro). Bibelen trengs ikke kommenterte han i en tråd uten tanke på at uten bibelen så hadde ingen hørt om jesus i det hele tatt, slike ting kommer ikke seilende på ei fjøl av seg selv og hadde det ikke vært for bibelen så hadde heller ikke lonelyman hatt et grunnlag til å lage seg denne fantasien han kaller gud...

 

For bevis har han definitivt ikke for denne guden han liksom prater med og det er litt rare er at denne guden KUN har kontakt med lonelyman mens han lar millioner av andre mennesker seile inn i helvette hvert eneste minutt, men det skulle ikke forundre meg om vi fikk enda en selvutnevnt "profet" her i landet, som om vi ikke hadde nok av dem, ganske snart... Grunnlaggeren til Smiths venner begynte jo så og si på samme viset, han hadde også besøk av gud... :no: Og dette er da jammen plukk og kast det også, om noe er det...

 

Det finnes vel omtrent like mange versjoner av kristendom som det finnes kristne vil jeg tro.... Det er fælt få, om noen, som faktisk lever etter det bibelen krever at du skal leve etter hvis du følger den, og godt er det...

Lenke til kommentar

Jeg utvnevner herved meg selv til Demigud etter at jeg fant en gammel bok i skuffa der mitt navn var nevnt.

 

Etter rådslåing med Zevs og gode gamle Odin, så har vi kommet frem til at alle ikke troende vil bli sluppet ifra et fly i stor høyde. Alle som da tror vil kunne få vinger og mulighet til å sveve tilbake til jorden.

 

Man trenger ikke lete lenge eller se langt tilbake etter tegn til hvor idiotisk og bloding religion har vært her til lands. Det ligger ikke annet en makt og penger til bunns og en måte på å lage regler som kun er ment til å skremme og styre mennesker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Det ligger ikke annet en makt og penger til bunns og en måte på å lage regler som kun er ment til å skremme og styre mennesker.

 

Hvis vi rent hypotetisk tenkte oss at alle mennesker fra starten av fulgte de ti bud, og levde etter eksemplet som Jesus satte - hvor tror du da menneskeheten hadde vært i dag? Verre eller bedre?

Lenke til kommentar

Det ligger ikke annet en makt og penger til bunns og en måte på å lage regler som kun er ment til å skremme og styre mennesker.

 

Hvis vi rent hypotetisk tenkte oss at alle mennesker fra starten av fulgte de ti bud, og levde etter eksemplet som Jesus satte - hvor tror du da menneskeheten hadde vært i dag? Verre eller bedre?

 

Hypotesen blir helt feil da det finnes flere religoner enn kun kristendommen. Hvor er starten, når boka ble skrevet? Som med all relegion så stiller det som ofte flere spørsmål enn det gir svar, er bare det at vi mennesker er veldig selektive så fort vi har gjort oss opp en mening. Jeg er inget unntak.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Det ligger ikke annet en makt og penger til bunns og en måte på å lage regler som kun er ment til å skremme og styre mennesker.

 

Hvis vi rent hypotetisk tenkte oss at alle mennesker fra starten av fulgte de ti bud, og levde etter eksemplet som Jesus satte - hvor tror du da menneskeheten hadde vært i dag? Verre eller bedre?

 

Hypotesen blir helt feil da det finnes flere religoner enn kun kristendommen. Hvor er starten, når boka ble skrevet? Som med all relegion så stiller det som ofte flere spørsmål enn det gir svar, er bare det at vi mennesker er veldig selektive så fort vi har gjort oss opp en mening. Jeg er inget unntak.

 

La oss nå si at vi starter fra og med i dag, og at vi forholder oss til kristendommen som religion.

Lenke til kommentar

Ok, da er jeg med.

  1. Du skal ikke ha andre guder enn meg.
  2. Du skal ikke misbruke Guds navn.
  3. Du skal holde hviledagen hellig.
  4. Du skal hedre din far og din mor.
  5. Du skal ikke slå i hjel.
  6. Du skal ikke bryte ekteskapet.
  7. Du skal ikke stjele.
  8. Du skal ikke tale usant om din neste.
  9. Du skal ikke begjære din nestes eiendom.
  10. Du skal ikke begjære din nestes ektefelle, eller hans arbeidsfolk eller andre som hører til hos din neste.

1. Hvem er de såkalte andre gudene? Hvem er du? Første bud er allerede veldig forvirrende.

 

2. Igjen, hvem er gud, hva er ditt navn? Bare gud? Hva skjer hvis jeg sier "forbanna gud, reis til helvette"? Gjør det noen forskjell i samfunnet om jeg banner guds navn?

 

3. Hva hadde skjedd med verden om alt hadde stått stille på hviledagen? Folk hadde ikke fått mat, ting hadde ikke rørt på seg eller blitt gjort.

 

4. Et greit bud, noe som jeg har fulgt ganske godt. Men, for de som har blit misshandlet eller missbrukt av sine foreldre, skal de fortsette å hedre sine foreldre?

 

5. Et godt bud, noe vi alle burde følge, dog enkelte terrorister, voldtekstmenn og andre drapsmenn fortjener dødstraff. Det blir dog et helt annet tema.

 

6. Hva om jeg er dypt ulykkelig eller blir misshandlet av min ektefelle? Skal jeg fortsette i et forhold mitt hele liv der jeg er dypt ulykkelig og blir totalt hemmet av min ektefelle?

 

7. I vårt land er det sjelden noen grunn til å stjele. De fleste har mat nok på bordet. Men, i mange land så må folk ty til stjeling for å overleve.

 

8. Så lenge min neste gjør det samme, så ser jeg ingen grunn til det.

 

9. Var sikkert et stort problem når boka ble skrevet. Selv kunne jeg brydd meg mindre om eiendommen til naboene mine. Kan dog ikke snakke for andre. Tror vi hadde vært ganske langt unna teknologien vi har i dag hadde vi ikke hatt "begjær for vår nestes eiendom".

 

10. Liker at folk er trofast, så her så kan jeg også si meg enig.

Endret av HylendeUlf
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Ok, da er jeg med.

  1. Du skal ikke ha andre guder enn meg.
  2. Du skal ikke misbruke Guds navn.
  3. Du skal holde hviledagen hellig.
  4. Du skal hedre din far og din mor.
  5. Du skal ikke slå i hjel.
  6. Du skal ikke bryte ekteskapet.
  7. Du skal ikke stjele.
  8. Du skal ikke tale usant om din neste.
  9. Du skal ikke begjære din nestes eiendom.
  10. Du skal ikke begjære din nestes ektefelle, eller hans arbeidsfolk eller andre som hører til hos din neste.

1. Hvem er de såkalte andre gudene? Hvem er du? Første bud er allerede veldig forvirrende.

 

2. Igjen, hvem er gud, hva er ditt navn? Bare gud? Hva skjer hvis jeg sier "forbanna gud, reis til helvette"? Gjør det noen forskjell i samfunnet om jeg banner guds navn?

 

3. Hva hadde skjedd med verden om alt hadde stått stille på hviledagen? Folk hadde ikke fått mat, ting hadde ikke rørt på seg eller blitt gjort.

 

4. Et greit bud, noe som jeg har fulgt ganske godt. Men, for de som har blit misshandlet eller missbrukt av sine foreldre, skal de fortsette å hedre sine foreldre?

 

5. Et godt bud, noe vi alle burde følge, dog enkelte terrorister, voldtekstmenn og andre drapsmenn fortjener dødstraff. Det blir dog et helt annet tema.

 

6. Hva om jeg er dypt ulykkelig eller blir misshandlet av min ektefelle? Skal jeg fortsette i et forhold mitt hele liv der jeg er dypt ulykkelig og blir totalt hemmet av min ektefelle?

 

7. I vårt land er det sjelden noen grunn til å stjele. De fleste har mat nok på bordet. Men, i mange land så må folk ty til stjeling for å overleve.

 

8. Så lenge min neste gjør det samme, så ser jeg ingen grunn til det.

 

9. Var sikkert et stort problem når boka ble skrevet. Selv kunne jeg brydd meg mindre om eiendommen til naboene mine. Kan dog ikke snakke for andre. Tror vi hadde vært ganske langt unna teknologien vi har i dag hadde vi ikke hatt "begjær for vår nestes eiendom".

 

10. Liker at folk er trofast, så her så kan jeg også si meg enig.

 

Hvorfor i alle dager må du komplisere dette så voldsomt?

 

De ti bud er med unntak av ett par stk. helt vanlige og fornuftige regler for gode sosiale relasjoner. Og hvis budene er rettesnoren, og Jesus handlinger (betingelsesløs kjærlighet) er metoden - blir det da litt enklere for deg å se for deg utviklingen i en sånn "perfekt verden"?

 

:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...