Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

TP-Link TL-WR1043ND (dd-wrt) & TL-ANT2415D oppsett


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har en router TL-WR1043ND som kjører dd-wrt og en svær 15dBi omni antenne TL-ANT2415D.

 

post-21209-0-10384600-1340398977_thumb.jpg

post-21209-0-58029100-1340398983_thumb.jpg

post-21209-0-36822700-1340398989_thumb.jpg

 

 

Men hvordan skal jeg sette opp dette så det funker ordentlig? Jeg kopla den store antenna på antenneutgang 1 via en 3 meter pigtail. Antenneutgang 2 og 3 har fortsatt standard antennene som fulgte med.

 

Likevel utvides ikke rekkeviden mer enn ca. 20-30 meter i forhold til hva routeren yter out of the box med org antenner. Hva gjør jeg galt? :p

 

Terrenget er pannekakeflatt. Noen trær spredt rundt om men ikke tett skog. Antenna er festet på vindski (rett over vindu i 2. etg.) på ett 2 etg. hus.

 

Her er printscreen av instillingene når jeg testa rekkevidde på omni antenna:

post-21209-0-07391500-1340398761_thumb.png

Endret av cptCory
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tilleggsopplysninger:

 

Jeg er alene om å bruke channel 11 i område.

Org tx var 20 dBm, men ikke sikker på hvor høyt det er trygt å skru den eller om det hjelper for den saks skyld. Føler det må være noe fundamentalt feil ett sted da antenna på ca. 120 cm og 15 dBi har mer eller mindre samme rekkevidde som org antenne på 10-15 cm og 3 dBi eller no sånt.

 

Finner det heller ikke nevnt noe sted at det skal være nødvendig med en forsterker mellom router og den store antenna.

Lenke til kommentar

Ingen støykilder bortsett fra det vanlige el-nettet i huset. Antenna henger ute og er direkte kobla til router via 3 meter kabel, ikke mulig koble den mer direkte enn det. Har prøvd å kjøre den sammen med 2 originale antenner, men også deaktivert 2 utganger og kjørt kun store antenna. Ingen endring, dårligere dekning rett under antenna når den kjører alene er eneste forskjell.

Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg satt opp noe lignende for å dekke en stor båthavn.

brukte den antenna, og en tp-link range extender boks.

 

det ga veldig bra dekning hos oss iværtfal. jeg kjørte bare den originale tp-link softwaren

da jeg var litt pressa på tid, og måtte bare koble det opp.

 

jeg brukte denne boksen :

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=657188

 

Vet ikke hva som er galt hos deg. jeg hadde -60dBm ca 150 meter unna bygget, og det var bedre

signal på dette nettet en Telenors mobile wlan sone. så jeg var veldig fornøyd.

 

brukte 1x 15dbi rundstråle, og 1x 12dbi sector antenne mot ytterste bryggen.

alt av tp-link sitt som er på komplett/norek.

 

Ang dd-wrt, så har jeg merket med flere rutere, at om du endrer fra "default" sende styrke,

så selv om du skrur på maks, så blir det 3x dårligere signaler.

 

vet ikke hvorfor.. skjedde både på min Linksys wrt54gl , dlink dir-615 , og netgear wndr4000.

Lenke til kommentar

Hvilken type antennekabel har du? Uten lavtapskabel så blir det fort mye svinn på 2,4GHz.

Orginalantennene har 3dBi gain, så du burde få mer rekkevidde med 15dBi-antennen.

Husk også at 15dBi betyr at du har antennediagram som en temmelig flat smultring. Plasserer du antennen for høyt eller litt skjevt, så vil du treffe over bakken i nærområdet. Fra maks til -3dB på antennen er det 9 grader elevasjon opp eller ned.

Lenke til kommentar

Hvis det ikke er for mye styr vil jeg igjen oppfordre deg til å teste uten kabelen. I feilsøking er det greit å sjekke ut en faktor i gangen.

 

Jeg får ikke koblet antenne til router uten kabel/adapter da det er to forskjellige kontakter.

 

Jeg har også prøvd uten de to andre antennene uten att det ble forskjell i rekkevidde. 15 dBi antenna er koblet til utgang 1.

 

Det virker til å være en del pes for å få original firmware inn på TL-WR1043ND. Telnet, linux og diverse jeg ikke har brukt før.

 

Hvilken router anbefaler dere at jeg skaffer? Tenker da å bruke TP link med dd wrt jeg har nå som AP og den nye routeren som repeater og teste 15 dBi antenna på den. WRT54GL kanskje ? Trenger ikke ville hastigheter da jeg bare skal få spredd smalbåndstilkoblinga mi utover tomta.

Endret av cptCory
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...