Gå til innhold

5 gode grunner til å droppe trådløst


Anbefalte innlegg

Det eneste jeg leste var grunner for å gjøre trådløs bedre. Seriøst? Vi burde klare å nesten erstatte kabler (kabler skal bare firmaer trenge, kabler har vell også "bare" 100 m rekkevidde?). Hastigheten på nettet burde vi også gjøre noe med

 

E: Og hva er det for noe med den tv/pc skjermen? Kan noen gi meg informasjon?

Endret av Stalthy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kabel slår trådløst... Alltid, dette har jeg sagt i lengere tider og er ganske tydelig fakta.

Den gamle kabelen vil gi ett pålitelig signal kontra trådløst, årsaken er at det er ikke bare WiFi som konkurrerer over plass på "lufta" og da tenker jeg ikke på andre WiFi nettverk men andre kilder som trådløse telefoner, mikrobølgeovner og annet utstyr med sendrere.

I tillegg er ett trådløst nettverk helt avhengig av å se alle senderne for å forhindre pakkekollisjoner som vil da gi utslag på nettverket, enten i form av latency eller pakketap.

Med ett kablet nettverk er ikke dette ett problem, om du ikke bruker gamle huber.som spydde pakker ut på alle porter.

Lenke til kommentar

Det eneste jeg leste var grunner for å gjøre trådløs bedre. Seriøst? Vi burde klare å nesten erstatte kabler (kabler skal bare firmaer trenge, kabler har vell også "bare" 100 m rekkevidde?). Hastigheten på nettet burde vi også gjøre noe med

 

Du kan bruke en wireless repeater/bridge/ap (eller to) for å forlenge kablingen utover 100m :p

 

Faktisk kan du gå ca 120m på CAT5e/6, da dagens standard har en god margin som er "tilovers" fra gamledager.

 

Det billigste alternativet er en repeater hub eller switch (koblet til strøm) for å kunne gå ytterligere 100-120m.

 

Man har alltids fiber da, men det er "litt" dyrere (ca 1000x). Eller multimode kabling som kan gå opptil rundt 2 km, men begge deler er som sagt muy expensivo..

Endret av Nator
Lenke til kommentar

Jeg bruker kabler til de stasjonære maskinene og trådløs til telefoner, nettbrett og laptops. Noe annet ville jo bare være merkelig med den styrke og svakhet de teknologiene har.

 

Forøvrig finnes det heldigvis endel gode produkter på konsumermarkedet, som tåler mange forbindelser og mye trafikkvolum uten å få hikke. Toppmodellene fra Asus, Linksys og Netgear fungerer stort sett veldig greit.

Lenke til kommentar

Alle halvfornuftige oppsett har vel begge deler? Kablet der man kan og trådløst der det er mest praktisk?AtW

 

Ja, egentlig. Selv har jeg en ruter med innebygd trådløst og kablet switch. Bruker kabel på det som ikke rører på seg, det vil si xboxen og PCen. Den bærbare som jeg i nyog ned har på stua er selvfølgelgig trådløs.

Lenke til kommentar

btw det med 100meter på nettverkskabel er litt pga at det altid skal være

innenfor en viss standard.

 

Jeg la cat6 kabel gjennom skogen (rett på bakken) til naboen. vi sjekket metertall på kabelen, og endte på ca 150 meter. Vi kjørte 1000Mbit på dette, og satt med reell overføringshastighet på ca 95 MB/sec uten errors.

 

Vi brukte to cisco switcher mot hverandre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

btw det med 100meter på nettverkskabel er litt pga at det altid skal være

innenfor en viss standard.

 

Jeg la cat6 kabel gjennom skogen (rett på bakken) til naboen. vi sjekket metertall på kabelen, og endte på ca 150 meter. Vi kjørte 1000Mbit på dette, og satt med reell overføringshastighet på ca 95 MB/sec uten errors.

 

Vi brukte to cisco switcher mot hverandre.

 

steike, jeg hadde lurt hvis jeg gikk gjennom skogen og snubla i en cat6-kabel

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Tull og tøys. Så lenge du har en god trådløs ruter så holder det i lange baner. Trådløst er i tillegg mye mer praktisk.

Ting som ikke funker er lite praktiske.

 

Dette er vel mer rettet mot folk som er spesielt opptatt av Internett?

Eh.. hva ?

 

Med 6 PC'er og 3 servere i heimen er trådløst rimelig uaktelt. Har selvfølgelig et AP til å tjene mobile enheter, en SSID for de boende og en annen for gjester (ulike brannvegg regler).

Lenke til kommentar
Dessverre er den faktiske situasjonen sjelden ideell. Trådløse nettverk bruker vi jo stort sett innendørs, og der blir de påvirket av mange ting. Solide objekter som møbler, mennesker og dyr spiller selvsagt en rolle. I tillegg har vi vegger og gulv av forskjellig masse og i forskjellig vinkel. Og så har vi påvirkningen fra andre trådløse signaler, samt reflekterte signaler fra vårt eget nettverk.
Hvilke dyr gir slik påvirkning?

 

En biesverm?

Frittflyvende undulater?

En drøss kakkerlakker i og rundt den trådløse routeren?

 

:green:

 

Noen bedre forslag? Elefant? Sjiraff?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selv om det er mindre sannsynlig at det påvirker datatrafikken med det første, så kan det å legge kablet nettverkskabel langs med 230 V kabler skape høyere spenning på nettverkskabelen. F.eks. på aluminiumsfolien om du har slikt Foiled FTP kabel.

 

Dette fenomenet kalles induksjon eller var det induktans, og vil man sammenlikne det med noe, så er vel transformatoren en nokså god ting.

 

Du får lite Ampere fra induktans langs kabler, men spenningen kan bli 10-talls ganger høyere enn hva nettverkskabelen din signaliserer med/på.

 

Induktans

 

Elektromagnetisk Induksjon og Elektrostatisk Induksjon

Endret av G
Lenke til kommentar

Jeg har kablet nettverk til flere rom og etasjer i huset. Jeg bruker for det meste trådløst nettverk, og det fungerer stabilt med ett unntak:

Det virker dårlig ned til underetasjen, pga. betong i etasjeskillet.

Da bruker jeg kabel.

En grunn til å slutte med trådløst kan være for å redusere stråling. Det påstås at strålingen fra trådløst nettverk er helseskadelig.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...