Gå til innhold

5 gode grunner til å droppe trådløst


Anbefalte innlegg

Tull og tøys. Så lenge du har en god trådløs ruter så holder det i lange baner. Trådløst er i tillegg mye mer praktisk.

 

Dette er vel mer rettet mot folk som er spesielt opptatt av Internett?

Behøver ikke være internett man er opptatt av, men ja, kabel er mest hensiktsmessig for gamere og ikke minst powerusers.

Jeg vil tro at de fleste som leser artikkelen vet fordelene og ulempene allerede(ironisk).

 

Jeg vil si meg veldig uenig i at det er tull og tøys med kabel og for meg er det mye mer praktisk med kabel enn trådløst. Men naturlig nok har man forskjellig brukermønster og krav.

Endret av nortridge
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tull og tøys. Så lenge du har en god trådløs ruter så holder det i lange baner. Trådløst er i tillegg mye mer praktisk.

 

Dette er vel mer rettet mot folk som er spesielt opptatt av Internett?

Behøver ikke være internett man er opptatt av, men ja, kabel er mest hensiktsmessig for gamere og ikke minst powerusers.

Jeg vil tro at de fleste som leser artikkelen vet fordelene og ulempene allerede(ironisk).

 

Jeg vil si meg veldig uenig i at det er tull og tøys med kabel og for meg er det mye mer praktisk med kabel enn trådløst. Men naturlig nok har man forskjellig brukermønster og krav.

 

Enig i at dette har utartet seg til en "fanboy" debatt! Jeg tror nok de fleste som har mer enn en datamaskin og en mobil/nettbrett i huset har både trådløst og kablede oppsett i sitt nettverk, og kjenner til fordeler og ulemper med begge.

 

Personlig har jeg en tv, spillkonsoll, en server og en HTPC koblet med kabel pluss tre bærbare, et par nettbrett og tre mobiler som benytter det trådløse nettverket. Alle enhetene lever godt i dette oppsettet, men måtte jeg velge ville jeg heller kvittet meg med kablene enn det trådløse. Mobilene og nettbrettene er avhengig av trådløs infrastruktur, mens både serveren, tv'en og HTPC'en godt kunne fått trådløse dongler, men gidder ikke å kjøpe slike da routeren står gjemt bak et skap 2m fra tv'en ;-)

 

Jeg streamer ofte trådløst fra de bærbare til HTPC'en (ofte 10m fra routeren, bak to vegger, der den ene er i armert betong), og merker ikke problemer. Opp mot routeren har de trådløse bærbare nær full nedlastingshastighet (har 25/25Mbit fiber inn i huset) når jeg tester. Selvsagt, Gb-nettverk via kabel er nok mer stabilt og leverer mye større hastighet enn N-nettverket, men til mitt bruk virker det krute godt :-)

 

Det fins fordeler og ulempe med begge teknologiene, noe som jeg vil anta de fleste er klar over. Debatten her er ikke unødvendig, men å be oss droppe en teknologi som mange i dag har behov for blir for lite gjennomtenkt imo..

Lenke til kommentar

For min del er trådløs best. Ruteren jeg bruker er stabil(NETGEAR Rangemax), og hvis internett én skjelden gang blir borte, så er det linjen, og ikke routeren sin feil. :pHar i tilegg minimalt hastighetsdropp, så om jeg kunne tjent igjen 2 Kb/s med ledning, så har det ikke noe å si for min del. Får den hastigheten jeg betaler for, og det er raskt nok. Sikkerhetsmessig... :p Tja, har et godt passord, og det får holde.Har i tillegg nok ledninger i huset, så trenger ikke enda en slengende rundt! x)

 

Så fint da! Men denne artikkelen var vel heller myntet på oss som opplever trøbbel og ikke deg ;)

 

Lenke til kommentar

Er egentlig enig i alle grunnene, men for de aller fleste er det nok enklere med en trådløs router. Og så mener jeg at hastihetsgrunnen ikke er relevant for de fleste vanlige hushold. De fleste har ikke raskere internet enn kanskje 20Mb/s, så en trådløs løsning holder i massevis. Det eneste som kan være et problem er ustabilitet og dårlig rekkevidde på grunn av tykke vegger, men det har aldri vært noe problem hos meg, og jeg streamer HD hele tiden.Men der er nok smak og behag som med det meste.

Greit nok at det ikke har så mye å si for 20 Mb/s på linjen ut, men nettverk internt i huset er det en stor hastighetsforbedring ved å kable enheter som driver med store filoverføringer eller HD innhold. Merker du at det blir problemer med streamingen over trådløst er kabling ofte redningen.

 

For gamere vil jeg definitivt anbefale kablet nettverk da dette er et segment som er spesielt sensitivt for pakkedropp.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kablet nettverk er framtiden folkens, hvis dere bygger hus nå, sørg for å legge skjult kablet nettverk i mellom etasjene i det minste, og gjerne til et av soverommene (gutterommet :) )

Check! To til stue, én til potensiell framtidig kontorplass og én til hvert soverom.

Lenke til kommentar

Ehm... Nei? Det er da det er en fordel med kablet.

Kanskje lese det han skrev? Han skrev enklere, ikke bedre.

 

Fatter ikke at dette kan utløse diskusjon på et så barnslig nivå....

Forskjellene mellom trådløst og kablet nett er åpenbare for de aller fleste her på HW. Når diskusjonen blir en salig blanding av egne preferanser/synsing blir den fullstendig verdiløs.

 

Hei og adjø!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Check! To til stue, én til potensiell framtidig kontorplass og én til hvert soverom.

Trenger du strøm til et rom er det ingen grunn til å utelate nettverk. Hvert strømuttak bør også ha ett nettverkspunkt, dette bør eletrikere lære først som sist. Vi trenger et sikringsskap og vi trenger et patcheskap. Et par managed 32 porter's switcher og en skikkelig router/brannvegg er et must i enhver heim. Omtrent som kjøleskap er det.

 

WLAN er kun for mobile dingser. Sånn er det bare.

 

Litt mer seriøst;

Trådløst hadde vært litt enklere dersom det ikke fantes en sånn jæ***ig mengde med drittutstyr til hjemmemarkedet. Jeg kjenner altfor mange som sliter.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar
Kablet nettverk er framtiden folkens, hvis dere bygger hus nå, sørg for å legge skjult kablet nettverk i mellom etasjene i det minste, og gjerne til et av soverommene (gutterommet :) )
Check! To til stue, én til potensiell framtidig kontorplass og én til hvert soverom.
Legg ekstra rør og koblingpunkt til hvert eneste rom i hele huset, selv om du ikke nødvendigvis strekker kabel i det med det første. Det viste seg å være veldig lurt da vi bygget hus for 10 og 15 år siden. Den tomme koblingsboksen kan skjules bak tapet eller noe møbel. Det ble til og med lagt et rør ut i garasjen som skal tas i bruk nå i sommer. ;)

Det koster så vanvittig lite ekstra å legge opp et par ekstra når du først er i gang. Du putter jo fort inn 3-4-5 strømpunkter i hvert rom (med 3*strømkabel i hvert), så ett punkt til eller fra koster omtrent ingenting.

 

Og legg opp store rør (50 mm) til surround og prosjektor i stuen. Du vet aldri når det kan komme til nytte. :)

Lenke til kommentar

Om man ser bort fra sikkerheten har jeg ingenting å utsette på trødløsnettverk så lenge du kjøper kvalitetsutstyr. Har fiberbredbånd og bruker en god trådløsruter. samt D-Link DWA-140 usb mottaker. Har aldri had et problem, spill går aldri over 60ms og perfekt for streaming. Nedlasting er midt på treet. Tror trødløs teknologi blir bedre og mer stabilt ettersom det utvikles.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

... du kjøper kvalitetsutstyr. Har fiberbredbånd og bruker en god trådløsruter. samt D-Link DWA-140 usb mottaker.

Jeg har et D-Link 2553 AP, funker det? Nei. Dvs. web grensesnittet tar kvelden og returnerer "500 Server error" etter forgodtbefinnede.

Jeg har enda tilgode å finne bra utstyr til hjemmemarkedet, alt har mangler på enten den ene eller andre måten.

En Jævla god grunn til trådløst: Trenger ikke en 100M lang kabel slengende rundt deg!

Til opplysning; Det finnes nok kortere kabler å få kjøpt...

 

(og strekk i huset kan legges i vegger etc, de lager til og med sånne søte små bokser med RJ45 utganger en kan bruke)

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

... du kjøper kvalitetsutstyr. Har fiberbredbånd og bruker en god trådløsruter. samt D-Link DWA-140 usb mottaker.

Jeg har et D-Link 2553 AP, funker det? Nei. Dvs. web grensesnittet tar kvelden og returnerer "500 Server error" etter forgodtbefinnede.

Jeg har enda tilgode å finne bra utstyr til hjemmemarkedet, alt har mangler på enten den ene eller andre måten.

En Jævla god grunn til trådløst: Trenger ikke en 100M lang kabel slengende rundt deg!

Til opplysning; Det finnes nok kortere kabler å få kjøpt...

 

(og strekk i huset kan legges i vegger etc, de lager til og med sånne søte små bokser med RJ45 utganger en kan bruke)

 

Skal jeg legge slike kabler i alle veggene da? Har man en bærbar Pc er den til å flytte rundt på... Å ikke ha stående på en plass, med kabel i.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Har man en bærbar Pc er den til å flytte rundt på... Å ikke ha stående på en plass, med kabel i.

Som nevnt flere ganger i tråden;

 

Til mobile enheter som nettbrett og tlf (...og laptop om en gidder å dra rundt på denslags) må en selvfølgelig ha trådløst nett.

 

Det er imidlertid mange som bruker trådløst også til fastmontert utstyr (Servere, PC'er, Konsoller) og dette er bare dumt. Det gir lavere hastigheter (spesielt enhetene imellom) og mye større sjanse for at ting ikke fungerer som ønsket.

Lenke til kommentar
... Det gir lavere hastigheter (spesielt enhetene imellom) og mye større sjanse for at ting ikke fungerer som ønsket.
Og det spiser opp kapasiteten som de mobile dingsene har behov for. ;)

Kapasiteten på et gigabit-nett er vanskelig å bruke opp med mindre du driver rå filoverføring mellom to kjappe maskiner i samme nettverk, mens trådløskapasiteten lett kan bli spist opp av noen maskiner som streamer i god kvalitet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Å bryte seg inn på kablet nett krever vanligvis fysisk tilgang? Hva er alternativet?

 

Kabelen din går ikke 100% plant med strømkabel, og det blir elektrisk induksjon mellom kablene. Jeg, en gjøk med alt for mye fritid, har koblet meg på strømnettet ditt og leser av alt du gjør. Evt. så sitter jeg en 30 meter unna huset ditt med noe dyrt utstyr.

 

Dette funker forresten også med PS/2 tastaturer.

 

Og derfor er det noe som heter gradert strøm. (Ja, du kan ha Top Secret strøm. Er det ikke en fantastisk verden vi bor i?)

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Hva er et bra passord? Er ditt bedre enn "/,infra18postgres"? No pun intended.

 

Passordet er beskrevet som løst i denne artikkelen:

http://arstechnica.com/security/2013/10/how-the-bible-and-youtube-are-fueling-the-next-frontier-of-password-cracking/

 

Ganske "morsom" og skummel lesning. Virker ikke som om vi lenger kan lene oss på "gode passord", men må stole på tilbyderens rutiner mot brute force og at vi klarer å hjemme oss i mengden...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...