Gå til innhold

Overklokkingscafèen - Generelt om overklokking o.l


Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Vis jeg skal overklokke med program og ikke i BIOS. Hvilket program skal jeg bruke og hvordan skal jeg gjøre det?

5030183[/snapback]

Kommer helt an på hva for et chipset du har på hovedkortet.

Men du kan sjekke om www.cpuid.com <-- Clockgen der funker med hovedkortet ditt.

SetFSB eller 3rdavcore funker også.

 

Ellers har både intel og AMD programmer til overklokking som skal finnes på deres hjemmesider.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet+9871234

Ok, jeg har lest i manualen til hovedkortet (hvor det stod ingenting), og jeg har kikka i BIOS'en, men finner ingenting. :(

 

Hvis jeg har et MSI 651M-V hovedkort, og en Intel Celeron D 2,4ghz CPU, hvordan skal jeg da (hvis mulig) klare å overklokke cpu'en?

 

Noen med samme hovedkort/prosessor som muligens har svar?

 

-takker for ALLE svar :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
6. BRUK AGP/PCI lock hvis HK'et ditt støtter dette. De fleste i845PE, i865PE,i875PE og NForce 2 kort støtter dette.

 

958978[/snapback]

 

Sorry for at jeg spør igjen, men finner ikke noe svar på dette her. Siden ingen svarer så er det kansje fordi jeg har rett. Men et svar hadde vært fint folkens..

 

La meg si på de nyeste Asus hovedkortene så øker jeg fsb fra 200 - 250. Vil da AGP/PCI følge med slik at hele hovedkortet blir overklokket og skjermkortet mitt får en kjapp død..

 

Eller er den slik at når du lagrer innstillingene på 250fsb, AGP/PCI 66 så holder AGP/PCi der og ikke vil gå opp. Eller vil den automatisk stille seg oppover for og kunne følge med den nye hastigheten? Vær så snill jeg lurer på dette men får ikke svar..

 

Er viktig at jeg får vite

 

EDIT: Vil ikke AGP/PCI porten få ganske lav ytelse av og stille den ned til 33 fra 66?? Mister litt forståelsen på overklokking da..

 

EDIT2: Ser nå at med litt overklokking har dette ingen innvirkning på hovedkortet når jeg stiller på fsb. Klokke frekvensen på skjermkortet holder seg der det skal, MEN hvis jeg bruker MSI AI overklokking ser jeg at dette påvirker hele hovedkortet. Da stiller mitt 6800LE seg til 717 når stock er 700...

Endret av BanAnus
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hei alle sammen!

 

Jeg er newbie når det gjelder overklokking, for jeg har aldri fått somla meg til å sette meg inn i detaljene. Når det gjelder data generelt er jeg ikke helt grønnskolling, og har funnet ut at tida er inne får å lære meg mer om overklokking, og kanskje prøve det selv. Jeg har lest nybegynnerguiden her, men synes det er såpass gammel at jeg ikke skjønte alt som sto der. Derfor har jeg noen spørsmål. Først, litt om min forholdvis nybygde PC:

 

HK: Asus a8n-sli premium

Cpu: AMD athlon 64 3700+

RAM: Twinmos 2 gb dual

Skjermkort: Club3D geforce 7800gt

Kabinett: Nexux breeze, med 500W PSU, bakvifte og bunnvifte

 

Spørsmålene er da som følger:

1. Trenger/bør jeg overklokke? Gjerne hvorfor/hvorfor ikke.

2. I så fall, hva og hvor mye?

 

På forhånd takk for all hjelp!

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
My 2 cents:

 

 

[*]Kan du sette hastigheten på AGP/PCI, gjør det (33 MHz i de fleste tilfellene)

 

[*]Juster Front Side Bus speed (FSB). Dersom du ganger FSB med multiplier, får du antall MHz maskina vil kjøre på.

 

862297[/snapback]

 

Det der med PCI: Den står normalt på 100 i Bios, skal da øke den med 33 Mhz?

 

Hvor mange ganger er det helt trygt å øke FSB? Jeg har økt den fra 200 til 210, kan jeg trygt fortsette litt til? I Bios står det at CPU er 38 grader..

 

Har AMD Athlon 3500+ Venice.. Noen andre ting det er lurt å forandre på UTEN å måtte skift vifter osv..

Lenke til kommentar

Jeg har laget en tabell man kan bruke til å slå opp i for å finne ut hvilke innstillinger som gjør at man utnytter både minnet og CPU best mulig.

 

Det første man gjør er jo å finne ut hvor høyt man kan overklokke minnet ved å sette lav multiplier på CPU, og teste oppover, og hvor mye man kan overklokke CPU, ved å underklokke minnet og teste oppover. Når man har funnet ut det, slår man opp i tabellen min for å finne ut hva man må sette multiplier, FSB og minnehastighet til for at både CPU og minne skal komme så nær makshastighet som mulig.

 

Tallene er gruppert etter multiplier, og deretter sortert etter CPU-hastighet i MHz. For at ikke listen skulle bli altfor lang har jeg gått i steg på 5 MHz på FSB.

cpu_memory_table.txt

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

jeg orker ikke å lese hele inlegget.. men jeg bare lurer.. hvorr høyt kan jeg klokkke min AMD 3500+ Venice.. ? er ikke så gla i AMD og overklokking.. er første gang jeg har AMD.. noen som kan fortelel meg hva hvordan innstillinger jeg skal settte den på.. FSB er greit.. men jeg tenker på Volt og RAM:.

 

har 4 stk Twinmos PC3200 512MB og et MSI K8N SLI-FI HK..

 

har greid 217FSB, men høgere enn det vil ikke maskina starte.. hvilket volt trenger jeg forå kunne øke FSB?

 

btw.. har lest om folk som skriver at de har en 3200+ @ 4000+ hvordan ser du det? og hvordan kan du eventuelt måle dette?

Lenke til kommentar
Ok, jeg har lest i manualen til hovedkortet (hvor det stod ingenting), og jeg har kikka i BIOS'en, men finner ingenting. :(

 

Hvis jeg har et MSI 651M-V hovedkort, og en Intel Celeron D 2,4ghz CPU, hvordan skal jeg da (hvis mulig) klare å overklokke cpu'en?

 

Noen med samme hovedkort/prosessor som muligens har svar?

 

-takker for ALLE svar  :)

5153829[/snapback]

 

først ville jeg sjekket hvor høy cpu hastighet hk tar

vet noen stopper på 2.4 2.6

 

fortell alt du har, hvis ikke.

last ner gratis everest home edition, eller cpu-z eller noe sånt så forteller deg hva du har. så kan du gå på www.msi.com søke på dit hovedkort. fortell hva ram du har, se hva de tåler. hva kjøler har du? og løsning generelt i kabinett.

det du kan kjøre er å stille f.eks 5-10 mhz mer på fsb uten voltmodding, bare for å se hvordan det funker, si hvis du har 133- skriv in 140, men før du går videre så finn ut av temperaturer, strøm, occt osv.

Lenke til kommentar
Er det bare til å sette vannkjølings kit inn i pcen på cpu'en åsså kan jeg overklokke mye? fra 2,53 til 3,5-6-7? Har intel pentium 4!

2264822[/snapback]

 

nei. er ikke bare det.

er du heldig så klarer cpuen 20% oc, er du veldig heldig så 40%, alt etter det vill jeg ikke gå innpå.

men det holder lenge med heatpipe hvis du skal klokke litt. alt mellom 400-600 kr. så har du en cpu som blir veldig varm fra før. så er de ikke så vennlige til å få veldig høyt.

 

hvis det blir sånn at du må høyne volten mye for å få til 100mhz extra da nermer du deg slutten sånn jeg har forstått. kan du gå en del stabilt uten voltøkning da er du vel heldig. tror 800 gram kobber med kraftig vifte holder. heatpipe til iallefall 20%

Lenke til kommentar
jeg orker ikke å lese hele inlegget.. men jeg bare lurer.. hvorr høyt kan jeg klokkke min AMD 3500+ Venice.. ? er ikke så gla i AMD og overklokking.. er første gang jeg har AMD.. noen som kan fortelel meg hva hvordan innstillinger jeg skal settte den på.. FSB er greit.. men jeg tenker på Volt og RAM:.

 

har 4 stk Twinmos PC3200 512MB og et MSI K8N SLI-FI HK..

 

har greid 217FSB, men høgere enn det vil ikke maskina starte.. hvilket volt trenger jeg forå kunne øke FSB?

 

btw.. har lest om folk som skriver at de har en 3200+ @ 4000+ hvordan ser du det? og hvordan kan du eventuelt måle dette?

5668943[/snapback]

 

 

den som her 1000fsb, står det når du kjører hovedkortet.

er samme som 200fsbx5

den må ned til 800. som blir 200x4

men du kan variere helt opp til 250

som blir 250x4 =1000 så har du disse 1000 fsbene igjen.

 

dette er utgangspunktet for å høyne fsb på amd.

så kan du stille opp htt/fsb 200. til 250

men du må da først sette rammen fra 200mhz til 166

så 166x240 blir vanlig 200mhz igjen. sånn funker det.

så må du ha async eller pci/agp lås på.

ta av cool n quit. last ner OCCT

prøv test 30 min, funker det så gå høyere.

for hver 10 extra ht, kan du sette opp evt. 0.025 volt, men du trenger ikke og bør teste først uten. stopper occt, etter 5 min, så setter du opp 0.025, stopper occt etter 11 sekund så setter du opp 0.050 volt.

 

disable coolnquit

disable clocl spectrum

vent ikke bare 1000 htt skal til 800

men også noe sound bit etc et eller annet i samme meny husker ikke hva heter til 800

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...