Gå til innhold

Overklokkingscafèen - Generelt om overklokking o.l


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette passer kanskje ikke inn her men:

 

jeg har opplevd no rart når jeg har klokka min p4 2,66 til over 3 ghz,da står minnehastigheten på 310mhz under oppstart(feil i bios eller fakta??)

 

uansett hvor høy fsb jeg stiller,fortsatt 310mhz!! instillinger jeg kan velge når jeg klokker er:

333mhz,266mhz og auto(seff +fsb klokking) men når jeg kommer over 3ghz(150fsb=375mhz på minnet)alt over så står minnet på 310mhz!

 

hvordan får jeg unngått dette?kan det hende at kortet mitt ikke takler mer? det er forresten et msi 845PE max2 hovedkort(støtter p4 3,06-4ghz) så det burde jo takle det?

 

ingen sånn multiplier eller no jeg kan stille på?

 

jeg trenger svar,skal kjøpe meg vannkjøling,men ser ikke vitsen om minnet mitt ikke vil gå lenger :grumpy:

 

håper noen kan hjelpe meg :roll:

Lenke til kommentar
Hvis maskinen ikke vil starte etter at du overklokka

Den enkle måten: Se litt rundt omkring på hovedkortet ditt og se om du kan finne et batteri. (Den runde typen som ofte sitter i klokker.)

Ta det ut og vent ca ti minnutter før du setter det inn igjen. Nå skulle alle instillinger i BIOS være nullstilt, og du kan prøve igjen.

 

Eneste jeg har å si er at det på noen nyere hovedkort (2002+) så vil det være en jumper ved siden av batteriet (se manual) som du istedet for å dra ut batteriet bare kan flytte bort 1 hakk. Så hvis man starter pecn igjen etter det, så skal det funke. Hvis ikke, gjør som meg. Ta ut alle jumperene derfra, skru på. *Vente på Windows* *Skru av* Så bare setter du jumperen tilbake på pinen sin. That´s it!

Lenke til kommentar
Hvis maskinen ikke vil starte etter at du overklokka

Den enkle måten: Se litt rundt omkring på hovedkortet ditt og se om du kan finne et batteri. (Den runde typen som ofte sitter i klokker.)

Ta det ut og vent ca ti minnutter før du setter det inn igjen. Nå skulle alle instillinger i BIOS være nullstilt, og du kan prøve igjen.

 

Eneste jeg har å si er at det på noen nyere hovedkort (2002+) så vil det være en jumper ved siden av batteriet (se manual) som du istedet for å dra ut batteriet bare kan flytte bort 1 hakk. Så hvis man starter pecn igjen etter det, så skal det funke. Hvis ikke, gjør som meg. Ta ut alle jumperene derfra, skru på. *Vente på Windows* *Skru av* Så bare setter du jumperen tilbake på pinen sin. That´s it!

 

Jo, men dette er skrevet for enkelhetens skyld. Å rote etter en jumper er litt vanskeligere enn å ta ut batteriet. :)

Lenke til kommentar
Hvis maskinen ikke vil starte etter at du overklokka

Den enkle måten: Se litt rundt omkring på hovedkortet ditt og se om du kan finne et batteri. (Den runde typen som ofte sitter i klokker.)

Ta det ut og vent ca ti minnutter før du setter det inn igjen. Nå skulle alle instillinger i BIOS være nullstilt, og du kan prøve igjen.

 

Eneste jeg har å si er at det på noen nyere hovedkort (2002+) så vil det være en jumper ved siden av batteriet (se manual) som du istedet for å dra ut batteriet bare kan flytte bort 1 hakk. Så hvis man starter pecn igjen etter det, så skal det funke. Hvis ikke, gjør som meg. Ta ut alle jumperene derfra, skru på. *Vente på Windows* *Skru av* Så bare setter du jumperen tilbake på pinen sin. That´s it!

 

Jo, men dette er skrevet for enkelhetens skyld. Å rote etter en jumper er litt vanskeligere enn å ta ut batteriet. :)

 

Hehe.. enig :yes: Men jeg bruker ihvertfall den. Så får alle andre finne ut hva de "liker" best å gjøre på egenhånd.. Men nå går jeg å legger meg :) *natta* :woot:

Lenke til kommentar
Hvis maskinen ikke vil starte etter at du overklokka

Den enkle måten: Se litt rundt omkring på hovedkortet ditt og se om du kan finne et batteri. (Den runde typen som ofte sitter i klokker.)

Ta det ut og vent ca ti minnutter før du setter det inn igjen. Nå skulle alle instillinger i BIOS være nullstilt, og du kan prøve igjen.

 

Eneste jeg har å si er at det på noen nyere hovedkort (2002+) så vil det være en jumper ved siden av batteriet (se manual) som du istedet for å dra ut batteriet bare kan flytte bort 1 hakk. Så hvis man starter pecn igjen etter det, så skal det funke. Hvis ikke, gjør som meg. Ta ut alle jumperene derfra, skru på. *Vente på Windows* *Skru av* Så bare setter du jumperen tilbake på pinen sin. That´s it!

 

Jo, men dette er skrevet for enkelhetens skyld. Å rote etter en jumper er litt vanskeligere enn å ta ut batteriet. :)

 

Hehe.. enig :yes: Men jeg bruker ihvertfall den. Så får alle andre finne ut hva de "liker" best å gjøre på egenhånd.. Men nå går jeg å legger meg :) *natta* :woot:

Bruker den jeg og. Du får ha god natt da =)
Lenke til kommentar

Lettere å ta ut knappebatteriet enn å trekke en jumper ut, vente 5 sekund (ikke 10 minutter), og plugge den inn igjen?? Hvordan får dere til det?

Min pc står rett ned-opp under pulten min, slik pcer gjerne stort sett står. Skal det da være enklere å finne batteriet, pirke borti festemekanismen med et skrujern eller en penn i mørket og risikere skade på hovedkortet?

Det er da unektelig mye enklere å finne jumperen og bytte plass på den to ganger? :o

 

(Hvis dere ikke har kjipe hovedkort der pci/agp/hdd/annet sperrer for lett tilgang til jumperen da...men slike kort har jeg faktisk ikke vært borti.)

 

Eneste jeg har å si er at det på noen nyere hovedkort (2002+) så vil det være en jumper ved siden av batteriet

På mitt gamle EPoX EP-MVP3G2 har denne jumperen vært der siden 1999.

Lenke til kommentar
Lettere å ta ut knappebatteriet enn å trekke en jumper ut, vente 5 sekund (ikke 10 minutter), og plugge den inn igjen?? Hvordan får dere til det?

Min pc står rett ned-opp under pulten min, slik pcer gjerne stort sett står. Skal det da være enklere å finne batteriet, pirke borti festemekanismen med et skrujern eller en penn i mørket og risikere skade på hovedkortet?

Det er da unektelig mye enklere å finne jumperen og bytte plass på den to ganger? :o

 

(Hvis dere ikke har kjipe hovedkort der pci/agp/hdd/annet sperrer for lett tilgang til jumperen da...men slike kort har jeg faktisk ikke vært borti.)

 

Eneste jeg har å si er at det på noen nyere hovedkort (2002+) så vil det være en jumper ved siden av batteriet

På mitt gamle EPoX EP-MVP3G2 har denne jumperen vært der siden 1999.

Poenget er at jumperen kan være hvor som helst og at det ikke nytter å gjette seg frem til hva jumperen heter. Selv venter jeg 30sek. hvis jeg bruker batteri-måten. Og den jumperen har vært på alle HK jeg har hatt fra 92-2003.
Lenke til kommentar
Lettere å ta ut knappebatteriet enn å trekke en jumper ut, vente 5 sekund (ikke 10 minutter), og plugge den inn igjen?? Hvordan får dere til det?

Min pc står rett ned-opp under pulten min, slik pcer gjerne stort sett står. Skal det da være enklere å finne batteriet, pirke borti festemekanismen med et skrujern eller en penn i mørket og risikere skade på hovedkortet?

Det er da unektelig mye enklere å finne jumperen og bytte plass på den to ganger? :o

 

(Hvis dere ikke har kjipe hovedkort der pci/agp/hdd/annet sperrer for lett tilgang til jumperen da...men slike kort har jeg faktisk ikke vært borti.)

 

Eneste jeg har å si er at det på noen nyere hovedkort (2002+) så vil det være en jumper ved siden av batteriet

På mitt gamle EPoX EP-MVP3G2 har denne jumperen vært der siden 1999.

Poenget er at jumperen kan være hvor som helst og at det ikke nytter å gjette seg frem til hva jumperen heter. Selv venter jeg 30sek. hvis jeg bruker batteri-måten. Og den jumperen har vært på alle HK jeg har hatt fra 92-2003.

 

Jeg pleier alltid å klundre med å få ut batteriet inni kassa mi siden jeg har 5 harddisker, så det er jæv*** trangt. Lettere med jumper syntes jeg.

 

atrax : Var det veldig nøye for deg når du fikk et sånt hovedkort med jumper? Jeg bare sa et årstall.. :shrug::grumpy:

Lenke til kommentar
atrax : Var det veldig nøye for deg når du fikk et sånt hovedkort med jumper? Jeg bare sa et årstall..  :shrug:  :grumpy:

Hey...ikke noen grunn til å ta seg nær av at jeg korrigerte deg! Jeg sa bare at Clear CMOS-jumpere fantes før 2002, og |okk^ay korrigerte i sin tur meg igjen! Jeg tar iallefall ikke på vei og furter av den grunn..

 

Men jeg glemte visst å gi |okk^ay creds for guiden, for den var virkelig bra. Keep up the good work! :)

Lenke til kommentar
Veldig bra guide, men bare en ting! Det gjelder bare for AMD cpu'er, ALT over 1,7 i VCore med en INTEL CPU er ikke anbefalt!

Jepp, leste flere plasser at alt over 1.7 kunne være dødlig for Intel cpu'er :( Men jeg trossa advarslene og har kjørt min Intel P4 (Northwood) 1.6 @ 2.4 ghz, og det med maks volt på hovedkortet, 1.7V ;)

 

Har ikke merket noe enda, og jeg har hatt den på slikt i over 1 år nå...

 

Men jeg har lest mange skrekk eksempler på folk som har mista cpu'en pga. for høy volt, gjenre rundt 1.7 ja...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...