Gå til innhold

Overklokkingscafèen - Generelt om overklokking o.l


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Når man overklokker øker man klokkefrekvensen på prosessoren. Det er også herfra utrykket overklokking kommer fra, altså å stille klokkefrekvensen til prosessoren høyere enn det den var når du kjøpte prosessoren.

__________________________

|okk^ay

 

Dette er jeg både enig i og uenig i. Men den mest effektive overklokkingen får du ved å minske gapet mellom FSB og CPU-hastighet. Det vil si å øke FSB slik at minnet kjører raskere.

 

Sveinl.

Lenke til kommentar
Når man overklokker øker man klokkefrekvensen på prosessoren. Det er også herfra utrykket overklokking kommer fra, altså å stille klokkefrekvensen til prosessoren høyere enn det den var når du kjøpte prosessoren.

__________________________

|okk^ay

 

Dette er jeg både enig i og uenig i. Men den mest effektive overklokkingen får du ved å minske gapet mellom FSB og CPU-hastighet. Det vil si å øke FSB slik at minnet kjører raskere.

 

Sveinl.

Da øker klokkefrekvensen også da vettu =)

Lenke til kommentar
er omtrent så n00b som d går an å bli.. :oops: (dette for å forsvare spørsmålene mitt)

når man skal overklokke... da MÅ man inn på bios og ikke noe annet??

eller finnes det programmer??

evt. hvilke??

 

For overklokking av prosessor og HK bruker du bios. Men for å overklokket f.eks skjermkort må du bruke powerstrip eller andre software programmer. Dette gjøres fra windows.

Lenke til kommentar

åhh... :( da tror ikke jeg at jeg kan overklokke hverken cpu eller HK...

prøvde å stille litt der i går... men alt jeg gjorde, var å nesten få et mentalt sammenbrudd...... :oops:

fikke tilslutt fiksa det.... men jeg følte meg ikke særlig høy i hatten etter det... :(

har bare denne ene pc'en.. selv om den ikke er så bra... så er den veldig verdifull for meg... :roll:

Lenke til kommentar
åhh... :( da tror ikke jeg at jeg kan overklokke hverken cpu eller HK...

prøvde å stille litt der i går... men alt jeg gjorde, var å nesten få et mentalt sammenbrudd...... :oops:

fikke tilslutt fiksa det.... men jeg følte meg ikke særlig høy i hatten etter det... :(

har bare denne ene pc'en.. selv om den ikke er så bra... så er den veldig verdifull for meg... :roll:

Hva har du av maskinvare da? Send en PM og jeg hjelper deg jeg vettu =)

Lenke til kommentar
Når man overklokker øker man klokkefrekvensen på prosessoren. Det er også herfra utrykket overklokking kommer fra, altså å stille klokkefrekvensen til prosessoren høyere enn det den var når du kjøpte prosessoren.

__________________________

|okk^ay

 

Dette er jeg både enig i og uenig i. Men den mest effektive overklokkingen får du ved å minske gapet mellom FSB og CPU-hastighet. Det vil si å øke FSB slik at minnet kjører raskere.

 

Sveinl.

Da øker klokkefrekvensen også da vettu =)

 

Med mindre man senker multiplieren... Tror det var det han mente.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg kom hjem fra skolen idag. Da hadde pc'n stått på siden jeg gikk om morgenen. Jeg måtte restarte og gjorde d i windows, men problemet er at pc skrudde seg av istedet. Det er forsåvidt greit, men så funker ikke pwsw. altså: når jeg trykker på pwsw er det ingen reaksjon! Jeg har et ASUS P4C800-E hk, det er et led som viser om det er strøm, og det er det. Cpu (P4) var klokka fra 2.8 til 3.4, men kjørte stabilt på 38 grader. Hva er feilen?

 

MVH: Erlend

 

Er glad for alle svar!!

Lenke til kommentar
Spread Spectrum er noe som brukes for å redusere elektromagnetisk stråling (EMI) fra prosessor. Ganske unødvendig, og vil ved overklokking nesten garantert forårsake ustabilitet.

Hos meg står det både fsb spread spectrum og agp spread spectrum, kan velge mellom disabled, 0,5%, 1%. Skal jeg slå av begge?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...