Gå til innhold

Overklokkingscafèen - Generelt om overklokking o.l


Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
lokk^ay skrev

 

"Jeg, og ingen andre her tar ansvaret for eventuelle skader ved overklokking av prosessoren din"

 

 

Det kan jo tolkes som man vill, tar du ansvaret eller :mrgreen:

Nja.. om man skal være pirkete så skriver han faktisk at han tar ansvaret.

 

Det kan faktisk ikke tolkes på annen måte pga tegnsettingen :)

Lenke til kommentar

Fikk ikke til å skrive PM til deg |okk ay, så jeg legger inn PM her

 

Du har mottat mye skryt for innlegget/artikkelen om overklokking. Så at du sa til en fyr at du kunne hjelpe han hvis han sendte pm, så jeg tenkte jeg også ville gjøre det.

 

Er veldig n00b, men tenkte jeg skulle skrive litt.

 

Jeg har ett Abit NF7-S V2.0 Socket A SATA hovudkort. Utpå pakken står det ATA 133, veit du hva det står for?. Er det ett greit hovudkort for overklokking?

 

Jeg har også en AMD Athlon XP2700+ 2.17 Ghz 333 Mhz bus prossesor, hvis jeg skal overklokke den en del må jeg vell ha en del kjøling? Holder det med vifter?

 

Så har jeg noen litt heftige RAM brikker (tror jeg); TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 512MB m/WinBond (har to brikker). Er det buss hastigheten man oppgraderer på disse, og i så fall, så er vel ikke det så mye vits når HK kjører 333mhz buss... Har som sagt ikke mye peiling ;)

 

 

Er det noen problemer med å overklokke dett tror du? Og er det vanskelig å stille på den der tingen på prossesoren på denne AMD'en?

 

mvh Pål Berge

 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
(ps trådløse tastatur funker IKKE ;) )

Der må jeg nok arrestere deg, det funker fint med mitt trådløse tatatur.

Funker fint med mitt trådløse også. ..og med både asus, msi og Epox hk'er.

Insert funker ikke på mitt EpoX hovedkort og trådløst tastatur. Derimot så resetter den (watchdog timer) FSB og multiplier av seg selv dersom maskinen stopper før POST :D :D

 

Poenget: Slå på WatchDog Timer dersom du finner en slik i BIOS'en din. Da slipper du å resette CMOS. (Og dermed beholder du de andre instillingene dine i BIOS).

Endret av deviant
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei !

jeg er helt nybegynner på overklokking men prøvde meg litt fram ved å bare øke FSB`en. Da stopper min Intel 2,533 cpu ved 2,9 ghz.

Jeg har fortstått at jeg må øke Vcore og gjøre noe med ram innstillingene (sette ned hastigheten elller noe ?).

 

Kan noen forklare meg hvordan jeg skal få det til ?

 

setter pris på svarene , takk

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

(quote) guide her på overklokking.no(quote) :"Den store forskjellen er at ved bussoverklokking er hele hovedkortet overklokket fem prosent, ikke bare prosessoren. Dermed går også internminnet og andre ting som er styrt av av hovedkorthastigheten fem prosent raskere. Det krever sitt av utstyret, men kan gi en pen ytelsesøkning..."

 

Betyr det at ved bussoverklokking vil både ram,hovedkort og cpu kjøre på høyere hastighet, mens ved å øke multiplikatoren vil kun cpu-en kjøre på høyere hastighet?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

OK

 

Nå prøvde jeg å overklokke...

 

Har

Abit KD7-Raid

XP2400+ (t-bred-B)

Twinmos 768MB PC3200

 

prøvde å sette fsb til 140 og multiplier til 17(er vel ulåst?) vcore til 1,8 og etter 1,85, men jeg får alltid svart skjerm når jeg trykker save&exit :no: klarer 100mhz oc på det meste noe som er latterlig, :thumbdown: hadde vært nice med 2,4ghz eller no.

Noen råd? :(

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei! Bare lurte på noen små ting. Noen av dere har foreks skrevet XP2500+@10x220@ 1.65vCore eller

XP2500+@181x11@ 1.73vCore.

Hva betyr det?

 

Jeg har en Amd Athlon Xp 2500+ (1.83ghz) EPoX KT600 Hovedkort, 512MB DDR.

Har jeg mulighet for å overklokke pc'en? Iallefall Hva må jeg skrive inn for å få dataen til å yte 3200+ Takk for alle svar! :)

Lenke til kommentar
XP2500+@181x11@ 1.73vCore.

XP2500+ er modellnavnet til cpu'en (AMD i dette tilfellet)

181 er fsb (front side bus) i mhz.

11 er multiplier.

 

Fsb og multiplier bestemmer den totale klokkehastigheten til cpu, som man finner ved å gange disse to med hverandre.

 

1.73vCore er spenningen prosessoren får målt i volt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...