Gå til innhold

Overklokkingscafèen - Generelt om overklokking o.l


Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Hoppla

 

Jeg er grønn når det gjelder denne klokkingen og er ute etter litt mer ytelse med god stabilitet og lurer litt på noen ting, prøver å skjønne åssen det henger sammen det her. Har lest nybegynnerguiden.

 

Stilte litt på FSBen opp til 185 på min til xp2800+ så fikk jeg 2316MHz ut av prosessoren og ser ut til å være stabilt på 1.648V på vcore og multiplier på 12.5x

 

nå er bussen på ca 370MHz og minnet mitt er pc3200 (twinmos)

 

Har hørt at AMD ikke har noe godt av å kjøre asynkront så regner med at jeg ikke får brukt minnets fulle kapasitet selv om kassa(shuttle sn45g) tåler 400mhz fsb

 

men kan jeg stille på timingen på minnet kanskje?

nå stårn i cpu z på 2.5 3 3 8 fsb:dram er 1:1

 

eller kan jeg øke volten litt?

 

temperatur er 40 grader idle og load har jeg ikke testa men skal kjøre litt pcmark og 3dmark nå så ser jeg...

 

takk :thumbup:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Hoppla

 

Jeg er grønn når det gjelder denne klokkingen og er ute etter litt mer ytelse med god stabilitet og lurer litt på noen ting, prøver å skjønne åssen det henger sammen det her. Har lest nybegynnerguiden.

 

Stilte litt på FSBen opp til 185 på min til xp2800+ så fikk jeg 2316MHz ut av prosessoren og ser ut til å være stabilt på 1.648V på vcore og multiplier på 12.5x

 

nå er bussen på ca 370MHz og minnet mitt er pc3200 (twinmos)

 

Har hørt at AMD ikke har noe godt av å kjøre asynkront så regner med at jeg ikke får brukt minnets fulle kapasitet selv om kassa(shuttle sn45g) tåler 400mhz fsb

 

men kan jeg stille på timingen på minnet kanskje?

nå stårn i cpu z på 2.5 3 3 8 fsb:dram er 1:1

 

eller kan jeg øke volten litt?

 

temperatur er 40 grader idle og load har jeg ikke testa men skal kjøre litt pcmark og 3dmark nå så ser jeg...

 

takk :thumbup:

Det er ikke noe vits å stille voten hvis pcen er prime95 stabil, har du kjørt prime95 foresten? Det er et ganske bra stabiliserings program.

Det er lite vits å tweake ram timingsen, du tjener kanskje 1-2% på det.

Lenke til kommentar
Det er ikke noe vits å stille voten hvis pcen er prime95 stabil, har du kjørt prime95 foresten? Det er et ganske bra stabiliserings program.

Det er lite vits å tweake ram timingsen, du tjener kanskje 1-2% på det.

Liten vits? Vel. En kan jo si det er liten vits å i klokke fra 2 til 2,2 GHz også.

 

Det vil gjerne være raskere med feks. 200 Mhz med stramme timings enn 220-240 MHz med løse (kommer selvsagt an på hvor stramme og løse det er snakk om).

 

Jeg kan jo ta et par tester på hvor mye raskere TwinMOS BH-5-brikkene mine er på 2-2-2-x enn 2,5-3-3-6 (eller 7, husker ikke) som er standard. Jeg kan iallfall love at det er mer enn 1% forskjell...

 

Nå greier de fleste tilsvarende brikker bare 2-3-2, og siden tRCD er den viktigste timingen blir ikke ytelsesøkningen så stor fra 2,5-3-3 da.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Om man har klokka for langt og maskina ikke vil boote:

 

-Slå av maskinen

-Hold "Insert"-knappen inne mens du starter opp igjen.

 

Dette resetter CMOS.

Litt enklere enn å bruke jumper og mindre brutal enn å plukke ut batteriet.

 

Eh, der må jeg nok arrestere deg. Dette medfører ikke riktighet. Skal du resete CMOS, noe som overklokkere enkelte ganger må, så er det en JUMPER på hovedkortet som må flyttes på, for så og flyttes tilbake etter noen sekunder. Hvordan du gjør dette på ditt hovedkort står beskrevet i manualen.

 

Jeg har aldri hørt om CMOS som kan resetes med å holde inn INSERT knappen på tastaturet.

Jeg trykte på insert mange ganger når pcen ikke ville boote...det virker ikke..så fant jeg ut at jeg kunne endre på jumperen (noe som viste seg å være ekstremt lett..) og dermed virka alt som det skulle :w00t:

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

jeg er litt newb jeg så ikke klag :p

jeg har en intel 2.0 ghz prosessor og jeg ønsker å klokke den til en 2.4 eller 2.5..

går det fint det eller er det helt umulig ?

hvor er det jeg klokker da ? bios ? finnes det noen programmer som jeg kan bruke uten å stille inn på en hel heug med forskjellige ting ?

 

på forånd, takk for hjelpen.

mhv Aleksander Larsen :roll:

Lenke til kommentar
Om man har klokka for langt og maskina ikke vil boote:

 

-Slå av maskinen

-Hold "Insert"-knappen inne mens du starter opp igjen.

 

Dette resetter CMOS.

Litt enklere enn å bruke jumper og mindre brutal enn å plukke ut batteriet.

 

Eh, der må jeg nok arrestere deg. Dette medfører ikke riktighet. Skal du resete CMOS, noe som overklokkere enkelte ganger må, så er det en JUMPER på hovedkortet som må flyttes på, for så og flyttes tilbake etter noen sekunder. Hvordan du gjør dette på ditt hovedkort står beskrevet i manualen.

 

Jeg har aldri hørt om CMOS som kan resetes med å holde inn INSERT knappen på tastaturet.

Jeg trykte på insert mange ganger når pcen ikke ville boote...det virker ikke..så fant jeg ut at jeg kunne endre på jumperen (noe som viste seg å være ekstremt lett..) og dermed virka alt som det skulle :w00t:

Rart... funker fint på mitt nf7-s v2 :hmm:

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Har ikke peiling på klokking, hvordan gjør jeg det?

 

er en Pentium 2, 400mhz med Pentium 4 kjøler..

 

bios: Award Modular (03/11/99)

Hoverdkortet: Gigabyte GA-6BXE

Chipset: i440BX

 

hvor mye kan jeg klokke? å hvor finner jeg ett program der jeg kan justere vifta og se temp på prossesor??

 

takker for svar..

Lenke til kommentar

Hvordan skrur man på PCI/AGP lock? Pheanix(drittnavn) - awarde(drittnavn) BIOS, på min ALBATRON k8X800... Har klokka min AMD-A 64 3000+ @ 2.09GH(210 fsb) og den ligger på en idle på 37°C(kan sette opp vifte hasigheten og presse den ned i 30°C...)

 

Så før jeg klokker videre vil jeg gjerne vite hva annet jeg burde endre på, dersom det er noe. Og hvor går den "usynlige grensen" for fsb o.s.v...

 

EDIT: Nå har jeg klokket opp til 2.19GHz(220fsb og 1.525V) Er det dumt at jeg satte opp volten med 0.025? eller?

Endret av Blackslash
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Jeg har tenkt på å overklokke litt, men jeg har ikke peiling... Først og fremst cpu og skjermkort, men kanske hovedkort og minne også....

 

Jeg har:

Intel P4 3.0GHz 800FSB

Radeon X800 Pro 256MB DDR

Intel 865PE chipset

2x512MB DDR PC3200

 

Hva er de enkleste måtene å overklokke? Hva trenger jeg?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei! Jeg har tenkt å klokke opp min pc. Jeg har lest nybegynner guiden og prøvd å lest på postene her, men er litt rotete her, og er enkelte grunnleggende ting jeg ikke føler jeg har fått forklart når det gjelder klokking. Dere snakker om CMOS og x'er og Fp'er og masse rart jeg ikke skjønner NOEN ting av! :blush::p

 

Her kommer saken:

 

Jeg har en AMD Athlon XP2000+ 1.66 GHz 266 MHz bus, men denne er bare på 1.2 GHz nå, derfor ønsker jeg å klokke opp til 1600..........evnt. kanskje opp til 2000......(hvis dette er mulig da??)

Men jeg kan omtrent NULL om klokking, og trenger jo derfor hjelp.

1. Hvor begynner jeg? I bios?

2. Hva gjør jeg? Hva trykker jeg/stiller jeg på osv?

3. Hvor sjekker jeg ditt og datt osv?

 

ALTSÅ, kan noen bare legge ut en grei '"instruksjon/veileder" om hvordan jeg i første omgang kan få min PC opp til 1600, som den egentlig skal yte?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...
  • 3 uker senere...

Skal overklokke min XP2600+

har 512mb med RAM av den blligste typen og et ASUS A7N8 ettellerannet hk.

 

1. Hvor finner jeg PCI-lock og hvor stiller jeg opp fsb manuelt(ikke bare 133-166-200)? Evt om jeg ikke har pci-lock, har jeg noen andre gode muligheter til å overklokke?

 

2. Hva bør RAM-instillinger stå på, når jeg har relativt dårlig RAM(billig PC3200)?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...