Gå til innhold

Overklokkingscafèen - Generelt om overklokking o.l


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-XHLacM

Har stusset litt med det med klokking, selv om jeg har gjort det selv på "hobby-basis". Hva er forskjell på Multiplier og FSB? og er det det samme hvilken av dem man klokker?

 

Før har jeg klokket FSB'n på min Athlon64 3000+ (socket 754) fra 200 til 220. Da har jeg klokket den 200MhZ Altså fra 2,0GhZ til 2,2 GhZ. Blir RAMen også klokket når jeg forandrer FSB? Hvis ja: Er det slik man klokker RAM og finnes det ikke en måte å KUN klokke RAMen uten å måtte røre CPUen?

Endret av Slettet-XHLacM
Lenke til kommentar
Har stusset litt med det med klokking, selv om jeg har gjort det selv på "hobby-basis". Hva er forskjell på Multiplier og FSB? og er det det samme hvilken av dem man klokker?

 

Før har jeg klokket FSB'n på min Athlon64 3000+ (socket 754) fra 200 til 220. Da har jeg klokket den 200MhZ Altså fra 2,0GhZ til 2,2 GhZ. Blir RAMen også klokket når jeg forandrer FSB? Hvis ja: Er det slik man klokker RAM og finnes det ikke en måte å KUN klokke RAMen uten å måtte røre CPUen?

6633663[/snapback]

 

(OBS! Må ta forbehold om feil her, siden jeg selv bare er en hobbyoverklokker og ingen ingeniør)

 

FSB:

Klokker du FSB (Front Side Bus) , klokker du på en måte hele systemet opp, fordi hastigheten på både CPU og RAM baseres på FSB-hastighet.

 

CPU:

CPU'ens multiplier bestemmer hvor mange ganger raskere den skal jobbe enn FSB. Har du en FSB på 250MHz, og en multiplier på 15, betyr det at prosessoren jobber på 3750MHz.

 

RAM:

Når du skrur opp FSB, klokker du samtidig opp RAM. DDR-minne jobber dobbelt så fort som FSB (derav navnet "Dual Data Rate"), så jo raskere FSB, jo raskere minne. FSB på 200 gir en minne-frekvens på 400, FSB på 250 gir en minnne-frekvens på 500. Hvor langt du kan gå avhenger av kvaliteten på minnet.

Du kan også stille timings på minnet. Dette er tall som ser omtrent sånn ut: 3, 5, 5, 8.

Hvert tall beskriver hvor mange klokkesykluser (MHz) minnet skal bruke på en bestemt operasjon. Det første tallet, f.eks., forteller hvor mange sykluser som skal gå fra at minnet mottar en kommando fra CPU, til det svarer. Så jo raskere FSB, jo raskere går de 3 syklusene, og jo raskere jobber minnet. Stiller du ned timingen til f.eks. 2, går det bare 2 sykluser før minnet svarer, og altså går det enda fortere.

I tillegg kan man også justere hvilken ratio minnet skal jobbe på i forhold til FSB, slik at man f.eks. kan få minnet til å jobbe saktere enn det "egentlig" skal. La oss si du har en FSB på 250, men minnet ditt bare klarer 400 MHz. Da finner du ofte en innstilling i BIOS som lar minnet jobbe på en ratio på 5:4, hvilket betyr at FSB kan være 250, mens minnet bare jobber på 400 (eller 2x200 istedetfor 2x250). Å justere med ratio kan være stressende for chipsettet, så jeg anbefaler å bruke 1:1 ratio (sånn er det i allefall med mitt p4-hovedkort).

 

Altså; Du kan klokke opp minnet ved å klokke opp FSB, og da klokker du også opp CPU. Jeg vil anbefale å klokke opp FSB så langt du kan uten å få stabilitetsproblemer, og så litt til. Hvis du tror at det er CPU som ikke henger med på lasset, kan du skru ned multiplier, sånn at CPU kan jobbe litt saktere, og du kan fortsette å presse FSB videre litt til.

Mistenker du derimot at det er minnet som bremser, kan du justere på ratio minnet jobber på i forhold til FSB, som beskrevet over. Eller justere opp multiplier om du kan. Da lar du FSB være på det nivået minnet takler, mens CPU jobber raskere.

 

Håper dette ble noenlunde forståelig. Må ta forbehold om at jeg bare har erfaring med Intel-systemer, så mulig at det er noe annerledes med AMD, men prinsippene skal være de samme. Tror jeg har hørt at lavere timings er viktigere for AMD enn for Intel-prosessorer, mens sistnevnte nyter bedre av raskere frekvens.

En ting til du bør gjøre når du overklokker er å låse AGP/PCI ratio til 66:33 (eller omvendt, husker ikke). Det finner du sikkert i BIOS et sted.

 

For å svare på spørsmålet ditt:

Alternativ 1: Hvis du kun vil klokke RAM, må du finne den ratioen minnet ditt takler, f.eks. 4:5 eller 3:4. Disse innstillingene kan være ganske ramsalte på chipsettet, så du er avhengig at et bra Hk.

Alternativ 2: La ratio være på 1:1, juster opp FSB, og multiplier ned, mens du låser AGP/PCI på 66:33.

Alternativ 3: Skru ned timingsene på minnet ditt. Siden du har AMD, kan dette være det første du bør gjøre.

 

EDIT:

Skulle du klokke så langt at du ikke får bootet, er det en jumper på hovedkortet du kan nullstille BIOS med. Se i manualen :)

Endret av o-haavard
Lenke til kommentar
Hehe, nei det er nok desverre en gammel 2,4Ghz Celeron "Northwood" Men jeg skal ha det gøy fordet.

6627932[/snapback]

 

De derre yter ikke all verden, men du verden så de lar seg klokke! Jeg fikk min gamle av samme slaget opp i 3.6 GHz, dvs 50% overklokking, med standardkjøleren.

Lenke til kommentar

Skal folket her til HW LAN til høstferien?

 

Skal gi dere noen grunner,

 

- Heftige Overklokkingsaktivitetet

- Du kan møte Overklokk og stoolman

- Du treffer felles overklokkings entusiaster

- Hw Lan blir et lan uten like

 

Det vil bli oveklokking og muligheter for å kjenen lukten av nitro over hele hangar 4 og synet av en gjeng overklokkings kåte smågutter som leker med noe av det feteste av hardware :)

Lenke til kommentar
Høres utrolig bra ut Aalton. Skulle veldig, veldig gjerne ha vært der selv, men jeg må nok desverre i militæret. HW-LAN skulle vært gjyldig grunn for å få perm.

Om jeg er så heldig å få perm kan jeg sikkert dra med meg noe gammel hardware og noe kjøling og å håpe på å kunne få dagspass eller likende, det hadde vært knallfett.

6645150[/snapback]

 

Idrettsarrangementer på nasjonalt nivå er permisjonsgrunn, og overklokking er da en folkesport, eller? :-P

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...