Gå til innhold

Overklokkingscafèen - Generelt om overklokking o.l


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Hey!

 

I morgen mottar jeg:

 

VGA-Card nVidia GF7600GT 256MB PCI-E 2xDVI HDTV Retail

 

Harddisk 250.0GB 7200RPM SATA II 3.5" 16MB

 

1GB (2x512MB) PC6400 DDR2 800Mhz BGA Brushed Aluminum Heat Spreader Retail

 

PSU TR2 550W With PFC ATX 12V 2.0 Version Retail

 

CNPS9500LED Ultra Quiet CPU Cooler

 

CPU Core 2 Duo E6400 2.13GHz S-775 1066MHz 2MB "Conroe" Boxed

 

Mainboard S-775 i975X ATX 2xPCI-E Audio GbLAN 1349 SATA-II Raid Retail

 

 

Det jeg lurer på er hvordan/hvor mye jeg kan overklokke denne E6400'en. Jeg ønsker ikke å opnå max, jeg vil bare ha et stabilt og godt system. Tror hk'et skal være bra, og cpu vifta er god. Jeg er ny når det gjelder OC, så håper noen kan guide meg litt.

Trenger litt info om hvordan forhold mellom FSB, multipliseringen og voltage skal være.

Jeg er selvfølgelig ganske redd for det nye systemet mitt, så ønsker ikke ta noen sjangser.

 

På forhånd takk

Endret av novastaR
Lenke til kommentar

Heisann,

 

Jeg slo sammen med EC sin generelt om overklokking av cpu-tråd med overklokkingscafèen.

 

Grunnet dette vil det nok være litt rot her, men husk folken, her kan vi nå diskutere overklokking av nå enn det måtte være, du vil få hjelp til overklokking, og vil ellers kunne snakke om ulike ting og tang i denne tråden, anse denne som overklokkerenes Sidte ordet tråd.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei gutta boys!

 

Fikk idag etter en ukes venting følgende komponenter i posten:

E6300

Gigabyte GA-964P-DS4

OCZ Gold GX XTC DDR2 PC2-5400 1024MB

Sapphire Radeon X1900XT 256MB

Hiper 530W

 

Så, jeg tenkte jeg skulle prøve å klokke opp systemet mitt. En gledelig nyhet var at med boxed vifte lå load temp på mellom 38-40C

Men jeg prøvde å følge denne guiden som er linket til flere plasser på forumet Core2Duo overclock guide.

Jeg fikk ett problem når jeg kom til "part 3"

 

I min bios heter ting f.eks. FSB Overvoltage Controll og det er oppgitt andre verdier enn det jeg leser i guiden.

 

Er det noen her som har kjennskap til HK jeg bruker og kan gi meg noen pekepinn av hva jeg bør gjøre når jeg kommer hit?

 

Hilsen Arne

Lenke til kommentar

Hei!

 

Mit hoverkort røk i går, fordi jeg klokket på det, men jeg klokket ikke så mye, så det er litt rart at det røk.

 

Jeg hadde Asus A7N8X med en AMD Athlon Xp 2500 på 1866 Mhz stock.

 

Så hadde jeg klokket det til litt over 2100 Mhz og det lå på 45 grader og var stablit.

FSB var 195 og multiplier var 11.

 

Så prøvde jeg og sette ned multiplier til 10.5 og FSB til 210, og da ville ikke maskinen boote.

 

Dette hadde sjedd før, så jeg pirka ut batteriet og flytta jumperen, men til ingen forbedring.

 

Så etter jeg hadde byttel ut hver enkel der i maskinen så fant jeg ut at hk ikke virket.

 

Så ny sitter jeg på et gammlet MSI hk som ikke er så bra.

 

Men! Jeg hadde trod at Asus kortet skulle holde mye lengere, fordi jeg kunne sette FSB helt opp til 250.

 

Så burde hk ha hold? Eller var det jeg som gikk forlangt?

Endret av Hellemyr
Lenke til kommentar
Hei!

 

Mit hoverkort røk i går, fordi jeg klokket på det, men jeg klokket ikke så mye, så det er litt rart at det røk.

 

Jeg hadde Asus A7N8X med en AMD Athlon Xp 2500 på 1866 Mhz stock.

 

Så hadde jeg klokket det til litt over 2100 Mhz og det lå på 45 grader og var stablit.

FSB var 195 og multiplier var 11.

 

Så prøvde jeg og sette ned multiplier til 10.5 og FSB til 210, og da ville ikke maskinen boote.

 

Dette hadde sjedd før, så jeg pirka ut batteriet og flytta jumperen, men til ingen forbedring.

 

Så etter jeg hadde byttel ut hver enkel der i maskinen så fant jeg ut at hk ikke virket.

 

Så ny sitter jeg på et gammlet MSI hk som ikke er så bra.

 

Men! Jeg hadde trod at Asus kortet skulle holde mye lengere, fordi jeg kunne sette FSB helt opp til 250.

 

Så burde hk ha hold? Eller var det jeg som gikk forlangt?

6924538[/snapback]

 

Er/var det pci/agp lås på det hovedkortet ? Isåfall huska du å låse agp og pci då ?

Likevell syntes eg det høres for gale ut at hovedkortet skal ryke etter bare 210 FSB.. Selv mitt gamle dritt msi sokket a hovedkort klarte 230 uten pci/agp lås.

Har du prøvd å la hovedkortet stå litt uten strøm ? Kan av og til hjelpe.

Det er vanligvis ganske lett å sjekke om det er hovedkortet som har røke ved å høre godt under boot om du hører ein feilsøkings biip frå hovedkortet...

Lenke til kommentar

Heisann folkens!

 

Bygde meg en for første gang pc i januar, og har siden da drevet å pjusket meg litt frem her i dataverdenen.

 

Jeg har følgende komponenter; Asus A8N32 Sli hk, AMD X2 4200+, Corsair value select 2048mb, XFX 7800 GT (som jeg faktisk har overklokket til 488/1050), Hiper Type-R 580w++++

 

Okei, så jeg har sakte men sikkert gjort meg kjent med de forskellige komponentene, og modifisert litt etterhvert.

 

Jeg føler nå jeg er moden for å overklokke mer en bare GPU (noe som forøvrig var overraskende enkelt, ikke voltmod :) )

 

Jeg vil ikke overklokke for å havne i Guiness rekordbok, men hvis det er noen mulighet for bedre ytelse, uten å investere i nytt hardware, så er jo det helt topp.

 

Med Asus hk'et så følger jo det med et overklokkingsprogam, det har jeg heller ikke prøvd. Noen som har noen erfaringer med dette?

 

Jeg har lest litt om bushastighet og multiplier, men jeg følte ikke at alt ble helt stjerneklart av det. Det eneste jeg faktisk har lært er å slå på pci "låsen".

 

Så noen som har peiling på det aktuelle hk med cpu, eller vet om en skikkeli guide, eller enda bedre kanskje kan komme med noen vanvittige tips til hva og hvor mye jeg kan gjøre uten at det blir sinnsykt ustabilt?

 

Jeg innbiller meg at dette ikke egentlig er så vanskelig, lurer jeg bare meg selv eller?

 

Tusen takk for all hjelp dere kan komme med til en stakkars wannabe :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nå har jeg sittet på min C2D i noen dager. Begynner å få litt lyst til å småeksperimentere med klokking, men vet ikke så alt for mye om dette temaet. Vet det meste basicgreine som hva det er godt for, at cpu blir varmere når man klokker osv. Men har lite kunnskaper om hvordan man konkret skal klokke selv.

 

Mitt system:

Antec Sonata II Piano sort "quiet" m/PSU

Intel C2D E6600 Boxed

Asus P5W DH Deluxe

OCZ DDR2 2048MB Platinum XTC Dual Ch.PC2-6400 2x1024MB 800MHz. (4.5.4.15)

 

Så det jeg lurer på er egentlig hva jeg skal gjøre for å øke hastigheten på cpu. Vet at man skal øke fsb i bios. Men hva slags settings burde jeg prøve å kjøre RAM'en på? Er det noen ting jeg må "låse" slik som det var med agp/pci buss før? Skal ikke gjøre noen rekordforsøk, vil bare overklokke litt moderat. Trolig ikke mer enn 3 ghz, hvis jeg i det hele tatt gidder å klokke "så høyt".

Endret av geir_er_1337
Lenke til kommentar

Du må sette PCI til 33,33Mhz og så må du sette PCIe til 100Mhz i bios. Så setter du rammen til å kjøre på den laveste settingen, altså det dobbelte av fsben. Står fsben på 266, skal rammen være 533.

 

Deretter må du disable speedstep og litt slikt som ligger under cpu configuration i bios.

 

Og så kan du feks sette timings til minnet litt høyt for å se i begynnelsen. Det finner du under chipsetmenyen. Der kan du feks sette minnet til å kjøre 5-5-5-15

 

Og så kan du sette CPU volten til feks 1,4V

 

Og så er det bare tut og kjør.

 

Du kan jo gjerne bruke clockgen eller setfsb i windows for å se hvor det stopper. Eller du kan stille opp fsben i bios.

Lenke til kommentar

Har fått lekt litt med det nye systemet mitt nå selv om eg ikkje har fått ein strømforsyning som tåler systemet...

Drar glatt 3.5 stabilt og har suicide screen på ca 3.8, gleder meg til mist 500 watten kjem no og ein fornuftig kjøler, bruker stock atm.

I går kveld var det faktisk harddiskene som stoppa meg :p Ble så sykt varme at eg måtte ha ein vifte på dei :p

Ser ut som det blir ein Tuniq Tower 120 på meg som kjøling, har veldig lyst å treffe 4g på luft, trur cpu'en er god for det men hovedkortet klarer ikkje 450FSB :( Får se om eg får tatt ein vmch og se om det hjelper...

 

Nokon andre som har problemer med memset btw ? Sliter virkelig med å få satt timing's i windows... Uansett kor liten endringen er så fryser det seg, selv om eg prøver å sette slappere timings.

 

Systemet atm:

E6600 med stock kjøler

MSI 975X Platinum power up

Corsair 8500 2x512

7800GT

crappy 400w

 

Venter på:

Mist 500w

7900GTO

Tuniq Tower 120

Endret av jon-t
Lenke til kommentar
Har fått lekt litt med det nye systemet mitt nå selv om eg ikkje har fått ein strømforsyning som tåler systemet...

Drar glatt 3.5 stabilt og har suicide screen på ca 3.8, gleder meg til mist 500 watten kjem no og ein fornuftig kjøler, bruker stock atm.

I går kveld var det faktisk harddiskene som stoppa meg :p Ble så sykt varme at eg måtte ha ein vifte på dei :p

Ser ut som det blir ein Tuniq Tower 120 på meg som kjøling, har veldig lyst å treffe 4g på luft, trur cpu'en er god for det men hovedkortet klarer ikkje 450FSB :( Får se om eg får tatt ein vmch og se om det hjelper...

 

Nokon andre som har problemer med memset btw ? Sliter virkelig med å få satt timing's i windows... Uansett kor liten endringen er så fryser det seg, selv om eg prøver å sette slappere timings.

 

Systemet atm:

E6600 med stock kjøler

MSI 975X Platinum power up

Corsair 8500 2x512

7800GT

crappy 400w

 

Venter på:

Mist 500w

7900GTO

Tuniq Tower 120

7060263[/snapback]

 

Høres bra ut jon-t. Jeg hadde problemer med a64 tweaker på den gamle maskinen min, da måtte det reinstal til for å ordne det. Ikke sikkert det er det som er problemet ditt da, men greit å vite uansett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...