Gå til innhold

Xbox One-kaféen


Anbefalte innlegg

Er folk liksom sikre på at de cloud greiene ikke vil fungere? Man skulle tro at et firma som Microsoft har gjort så mye arbeid for å få dette til å fungere? Ellers vil dem kaste penger ut av vinduet, noe jeg tviler dem ønsker.

 

Jeg klarer bare ikke å se at noen forum-folk skal sitte å vite så mye om ting uten at de selv er 100% sikre på at det fungerer.

 

Det vil nok funke, men det betyr ikke at noen av overdrivelsene om hva det vil gjøre er riktige.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er folk liksom sikre på at de cloud greiene ikke vil fungere? Man skulle tro at et firma som Microsoft har gjort så mye arbeid for å få dette til å fungere? Ellers vil dem kaste penger ut av vinduet, noe jeg tviler dem ønsker.

 

Jeg klarer bare ikke å se at noen forum-folk skal sitte å vite så mye om ting uten at de selv er 100% sikre på at det fungerer.

 

det er tydelig du har sittet inne for lenge og innelufta ikke gir nok oksygen til topplokket.... har du tenkt tanken at kanskje ikke alle rundt om kring har tilgang til 24/7 nett og 100mbits linjer?

Lenke til kommentar

Er folk liksom sikre på at de cloud greiene ikke vil fungere? Man skulle tro at et firma som Microsoft har gjort så mye arbeid for å få dette til å fungere? Ellers vil dem kaste penger ut av vinduet, noe jeg tviler dem ønsker.

 

Jeg klarer bare ikke å se at noen forum-folk skal sitte å vite så mye om ting uten at de selv er 100% sikre på at det fungerer.

 

Akkurat dette mener jeg og.. Virker veldig rart - spesielt etter Sim City problemene - at et så etablert firma skal satse på et så gigantisk prosjekt uten å ha sjekket ut noe så enkelt. Tror ikke de som er i dette forumet er de eneste som har tenkt på den utfordringen der. Kanskje det er ting vi ikke har fått vite enda? Som vil oppklare en del? Det virker mer sannsynlig at analysene i dette forumet er basert på at vi ikke har fått all info enda.

 

At MS investerer milliarder i et prosjekt en hvilken som helst person med tekn. interesse kan se ikke funker? Tviler sterkt.. Dette er jo i tillegg mye større enn Sim City. Dersom det går skeis får det jo ENORME konsekvenser. Dette er MS klar over.

Endret av Aniratak
Lenke til kommentar

Det bør kunne være mulig å utføre arbeidsoppgaver på denne måten. På jobben har vi brukt bærbare ute i bilene som via programvare får tilgang til beregningskapasitet de selv ikke har vært i stand til - i mange år uten problemer. Nå er det ikke skytespill vi driver med heller .

 

Jeg har ikke peiling om hva for eksempel 1080p overføring krever av overføringskapasitet, eller hva slags fps de tenker seg. Men ideen er jo spennende.

Lenke til kommentar

Er folk liksom sikre på at de cloud greiene ikke vil fungere? Man skulle tro at et firma som Microsoft har gjort så mye arbeid for å få dette til å fungere? Ellers vil dem kaste penger ut av vinduet, noe jeg tviler dem ønsker.

 

Jeg klarer bare ikke å se at noen forum-folk skal sitte å vite så mye om ting uten at de selv er 100% sikre på at det fungerer.

Jeg kan jo prøve å lett forklare hvorfor det er et problem.

 

Måten dette fungerer nå i multiplayer spill, la oss ta Call of Duty som et eksempel, så får din PC vite hvor andre spillere er gjennom at vi kontinuerlig sender "pockets" av data på en størrelse på noen få kb. Disse filene inneholder kun en rekke med 3.point values. Altså X,Y,Z (f.eks en fil som viser possisjoneringen din, og en fil som viser direksjonen du står i, også må det være en fil som viser i hva slags animasjons-cycle du er i) som må dra fra din PC, til en server og ned til mottagerens PC. Dette handler altså om en direkte rute for de små filene som har to destinasjoner. Dette burde jo være relativt enkelt, men selv med så små filer, så er ikke nettet vårt bra nok den dag idag til at dette foregår uten problemer.

Og dermed har spillmotorene metoder for å "gjette" hva neste "pocket" av informasjon vil inneholde gjennom å kjøre analyser av de dataene din klient allerede har mottatt. Er du f.eks i retning X med animasjons cycle Y, så kan klienten gjennom å utelukke hva som er mulig annslå hva som vil skje nå og allerede da "rendre" ut din motstander basert på hva den vet den animasjons cycle'en vil gjøre.

 

Når vi nå da snakker om systemer som "physics modeling", "fluid dynamics" og "cloth motion" så handler dette om systemer som ikke er forutsigbart. Det må kalkuleres og det kjapt for at det i det hele tatt kan brukes lokalt på en maskin, noe som jo er grunnen til at vi ikke har sett denne teknologien i spill før nå i de senere tid.

Så hvis vi bruker den vanlige "pingen" i spill, altså alt fra 30-300ms på en god dag, så vil man ihvertfall måtte dobble dette ettersom informasjonen ikke lengre kan fly forbi serveren til sin destinasjon, men det må stoppe opp og kalkuleres i skyen før den kan komme ned igjen til din Xbox. Og siden man ikke lengre snakkker om faste skjelletter og animasjoner i en karakter som gjør at vi kun trenger 1 til 3 filer for å fortelle klienten hva som skjer med en karakter, så trenger man naturlig nok mye større filer for å holde på informasjonen som må "byttes ut".

 

Physics modeling f.eks handler om at vertexes må skyves rundt for at man kan få en "mesh" til å se annerledes ut. Og en bil f.eks i Forza 4 inneholder rundt flere 100,000 vertexes. Man må altså ha 100,000 3.point values som må kalkuleres og forflyttes før den kan sendes tilbake om skyen skal kalkulere "physics modeling", eller bulking for å se det litt enklere, og det bare på en bil.

 

"Cloth motion" er egentlig samme ulla. Man forflytter vertexes på en kjole f.eks der den må kollidere med noe som heter "collition mesh" på en karakter. Altså en forenklet versjon av karakteren som ligger i undergrunn og kun er der slik at man "stopper opp" om man løper inntil en vegg f.eks, eller at kjolen beveger seg realistisk. Men her må man isåfall i tillegg legge til filer som kan gi informasjon om vind f.eks som i tillegg måtte taes med i kalkulasjonene.

 

"Fluid dynamics" er for latterlig å ta med her, ettersom det ikke finnes spill der dette gjøres i realtime på en troverdig måte fremdeles. Istedet for så bruker man "physics modelling" for å lage overflaten av vannet, mens man bruker partikler til å lage skum, sprøyt o.l. Med andre ord, informasjonen som måtte flyttes opp og ned, samt tiden det ville tatt å kalkulere noen milliarder med 3.point value tall som må oppføre seg som f.eks vann, altså de må i tillegg kollidere med hverandre vil ikke skje med det første.

 

Da har isåfall MS gjort noe som selv Industrial Light and Magic og pixar ( en av de større VFX husene vi har her i på kloden, og de du kan takke ettersom det er de som har laget de fleste systemene spillene idag bruker) ikke har fått til enda.

 

Så nei, jeg står ved det jeg sier og mener at dette er latterlig å forvente.

Akkurat dette mener jeg og.. Virker veldig rart - spesielt etter Sim City problemene - at et så etablert firma skal satse på et så gigantisk prosjekt uten å ha sjekket ut noe så enkelt. Tror ikke de som er i dette forumet er de eneste som har tenkt på den utfordringen der. Kanskje det er ting vi ikke har fått vite enda? Som vil oppklare en del? Det virker mer sannsynlig at analysene i dette forumet er basert på at vi ikke har fått all info enda.

 

At MS investerer milliarder i et prosjekt en hvilken som helst person med tekn. interesse kan se ikke funker? Tviler sterkt.. Dette er jo i tillegg mye større enn Sim City. Dersom det går skeis får det jo ENORME konsekvenser. Dette er MS klar over.

 

For MS handler det om å få solgt konsollene, og folk flest har ikke peiling og dermed sluker dette som kald pils på en sommersdag.

De så at deres HW ble utkonkurert fra Sony sin side og tar altså dette med kun som et plaster på såret for å "lede" før konsollene faktisk kommer ut. Det høres imponerendes ut, men det fungerer altså ikke i praksis når en tenker på hva som faktisk må til for at det skal fungere.

Endret av oophus_3do
  • Liker 3
Lenke til kommentar

oophus_3do:

 

Det kan jo hende de har tenkt å løse dette på en annen måte en du tenker deg? Men det kan jo godt hende du har rett.

 

Eneste måten til å få dette til å fungere på er å få bits og bytes til å dyttes kjappere enn lyset gjennom kabler. Og DET greier ikke selv Jesus&Co

 

Edit: Om Microsoft plasserer serveren i kjelleren din går det nok greit. Det kan være løsningen...

Endret av gammalerik
Lenke til kommentar

Eneste måten til å få dette til å fungere på er å få bits og bytes til å dyttes kjappere enn lyset gjennom kabler. Og DET greier ikke selv Jesus&Co

 

Edit: Om Microsoft plasserer serveren i kjelleren din går det nok greit. Det kan være løsningen...

 

Jeg har ikke peiling på hvordan MS har tenkt å løse dette - men selv med en 5Mbps linje er det betydelige mengder informasjon man kan sende. Og all bearbeidning av data i forbindelse med spill kan jeg ikke tenke meg er like tidskritisk. Hvis man med en slik teknikk kan avlaste deler av konsollens cpu/gpu så stiger jo kapasiteten? Nesten litt slike "remote desktop" -aktige tanker jeg har.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke peiling på hvordan MS har tenkt å løse dette - men selv med en 5Mbps linje er det betydelige mengder informasjon man kan sende. Og all bearbeidning av data i forbindelse med spill kan jeg ikke tenke meg er like tidskritisk. Hvis man med en slik teknikk kan avlaste deler av konsollens cpu/gpu så stiger jo kapasiteten? Nesten litt slike "remote desktop" -aktige tanker jeg har.

 

Det går nok utmerket for sjakk

Lenke til kommentar

Det som cloud-systemet har ansvar for er definitivt avhengig av en lav ping. Om clouden regner ut skygger, fysikk eller andre ting, kan du tenke deg hva som skjer om de enkeltdelene henger etter resten av spillet. Om skyggene hopper fram og tilbake, eller går fra last-gen til next-gen kvalitet. Om spillet blander mellom realistisk kjøring eller arcade-kjøring.

 

Hele systemet slik ryktene sier virker ganske dumt og tungvindt, og tviler på at det er slik de har tenkt seg det.

Lenke til kommentar

Det som cloud-systemet har ansvar for er definitivt avhengig av en lav ping. Om clouden regner ut skygger, fysikk eller andre ting, kan du tenke deg hva som skjer om de enkeltdelene henger etter resten av spillet. Om skyggene hopper fram og tilbake, eller går fra last-gen til next-gen kvalitet. Om spillet blander mellom realistisk kjøring eller arcade-kjøring.

 

Hele systemet slik ryktene sier virker ganske dumt og tungvindt, og tviler på at det er slik de har tenkt seg det.

 

110% enig.... blir for dumt det her....

Lenke til kommentar

Det som cloud-systemet har ansvar for er definitivt avhengig av en lav ping. Om clouden regner ut skygger, fysikk eller andre ting, kan du tenke deg hva som skjer om de enkeltdelene henger etter resten av spillet. Om skyggene hopper fram og tilbake, eller går fra last-gen til next-gen kvalitet. Om spillet blander mellom realistisk kjøring eller arcade-kjøring.

 

Hele systemet slik ryktene sier virker ganske dumt og tungvindt, og tviler på at det er slik de har tenkt seg det.

 

Jeg så for meg at landskap og slike ting kunne være aktuelt - de er jo til stor det nesten statiske og bevegelser her er ofte sakte og til en viss grad forutsigbare. Og det handler jo om avlastning og ikke alt som skjer på skjermen.

 

Men det kan jo hende det bare er prat - og som dere sier umulig å gjennomføre.

Lenke til kommentar

Om de klarer å få masse ekstra kraft ut av skyen virker det spennende, men jeg må innrømme at jeg ikke tror det kommer til å skje med det første. En ting er at det virker veldig vanskelig rent praktisk, men jeg synes det er rart om Microsoft skulle spandere 3x maskinkraften til en konsoll per solgte maskin. Det må da bli gresselig dyrt for dem?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...