Gå til innhold

Xbox One-kaféen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I november kommer Halo Infinite som et eksempel på et nydelig spill som vil rendres i ekte 4K, og kjøre i 60fps på en X1X.

 

 

X1X har sin berømte 6TFLOPS kapable GPU, og en strikkmotor av en CPU.

 

La oss se på hva som vil kreves for å kjøre samme spill i 8K@30Hz: Vel, ved 30Hz får jo GPU dobbelt så lang tid på seg til å lage en frame som den ville fått ved 60Hz. Altså, ved 30Hz ville en X1X faktisk vært i stand til å lage en halv frame innen 33,3ms i Halo Infinite i 8K. Med andre ord trenger vi en dobbelt så rask GPU som i X1X for å klare en hel frame innen 33,3ms. Det vil altså gi 8K@30fps. Og hva er det ryktene sier om hvor kraftig next gen GPU skal være? Jeg har hørt tall som 13 - 15 TFLOPS. Altså minst dobbelt så rask som X1X's GPU. 8K@30fps bør altså være ganske greit oppnåelig på next gen konsollene, og det uten en gang å benytte Checker board rendering.

 

Med CBR er faktisk 60fps innenfor rekkevidde. Man vil med CBR da først rendre en 8K frame, og deretter en (f.eks.) 4K frame som oppskaleres til 8K vha. fargeinformasjonen fra forrige ekte 8K frame, og geometri data som sørger for at oppskaleringen ikke utføres i "blinde". GPU må da altså bare klare tilsvarende 5stk. 4K frames i løpet av 33,3ms. Eller sagt på en annen måte; den trenger i gjennomsnitt over 2stk. 60Hz frames å være 2,5 ganger raskere enn X1X's for å klare 8K@60fps. Oog... 6TFLOPS x 2,5 = 15 TFLOPS. ;)

 

Vi støter riktignok på et problem: Next gen konsollenes GPU må jo nødvendigvis være 4 ganger raskere enn X1X's for å klare den første, og deretter annenhver 8K frame innen 16,7ms. Og det kommer jo ikke til å skje. Så her må det enten "jukses" med triple buffering som vil gi input-lag, og dermed ikke være så godt egnet for FPS. Da man jo vil få input-lag tilsvarende 30 fps, det er "bare" bildeflyten som vil være 60 fps. Eller alternativt, så kan man jo komme til et "kompromiss" for FPS. Next gen GPU'en vil nok ikke klare 1 frame innen 16,7ms for 60 fps, men om man går litt ned i grafikk, og satser på 20ms, eller 22,2ms i stedet. Så er jo 45 - 50fps innen rekkevidde. Og TV'er i 2020 kommer jo til å ha HDMI 2.1 med VRR. Men det er klart, om 60 fps tilsvarende input-lag er et "must", så tenker jeg dynamisk oppløsning nok er mer aktuelt for de aktuelle spillene. Eller ren 4K med "gammeldags" oppskalering om man er på en 8K TV.

 

Men for typiske konsoll spill altså; hverken 8K@30fps eller 8K@60fps er egentlig utenfor rekkevidde om neste generasjon konsoller blir bestykket med GPUer like kraftige som ryktet... :)

 

Edit: Husk også på at jeg ikke en gang har vært inne på nye måter å jobbe på som et blir støtte for i Navi, for eksempel foveated rendering etc. Og heller ikke nevnt hvor mye raskere Zen 2 CPU'en kommer til å være enn dagens "strikkmotor"... :)

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar

6 måneder (3 + 3 av en eller annen grunn) Gampass for 279,- (~270 om man melder seg inn hos kickback.no) Blir fin fine ~45Kr pr. mnd. :)

 

Hm, dette var visst ikke verdens beste tilbud likevel. MS har jo XBox salg nå, så det er halv pris på 3 måneders dersom man starter et abonnement. Det morsomme er at man kan starte 3 måneder for halv pris, si opp abonnementet med en gang, og så starte 3 måneders abonnement til halv pris på nytt. Skulle til å gjøre det, men fikk da beskjed om at jeg ikke fikk lov til å kjøpe mer, fordi jeg allerede har Gamepass frem til januar 2021. :p Max man kan ha er 2 år frem i tid.

 

Uansett: TLDR - Halv pris på 3 måneder abonnement hos MS er 88,50,- Og da er vi nede i 29,50,- per måned. :) (Morsomt nok kan man hvis man vil, heller bestille en måned for 99,- :p )

Lenke til kommentar

I november kommer Halo Infinite som et eksempel på et nydelig spill som vil rendres i ekte 4K, og kjøre i 60fps på en X1X.

 

 

X1X har sin berømte 6TFLOPS kapable GPU, og en strikkmotor av en CPU.

 

La oss se på hva som vil kreves for å kjøre samme spill i 8K@30fps: Vel, i 30fps får jo GPU dobbelt så lang tid på seg til å lage en frame som den ville fått ved 60fps. Så ved 30 fps vil en X1X faktisk være i stand til å lage en halv frame i Halo Infinite i 8K. Med andre ord trenger vi kun en dobbelt så rask GPU som i X1X for å klare 8K@30fps. Og hva er det ryktene sier om hvor kraftig next gen GPU skal være? Jeg har hørt tall som 13 - 15 TFLOPS. Altså minst dobbelt så rask som X1X's GPU. 8K@30fps bør altså være ganske greit oppnåelig på next gen konsollene, og det uten en gang å benytte Checker board rendering.

 

Med CBR er faktisk 60fps innenfor rekkevidde. Man vil med CBR da først rendre en 8K frame, og deretter en (f.eks.) 4K frame som oppskaleres til 8K vha. fargeinformasjonen fra forrige ekte 8K frame, og geometri data som sørger for at oppskaleringen ikke utføres i "blinde". GPU må da altså bare klare tilsvarende 5stk. 4K frames i løpet av 33,3ms. Eller sagt på en annen måte; den trenger i gjennomsnitt over 2stk. 60Hz frames å være 2,5 ganger raskere enn X1X's for å klare 8K@60fps. Oog... 6TFLOPS x 2,5 = 15 TFLOPS. ;)

 

Vi støter riktignok på et problem: Next gen konsollenes GPU må jo nødvendigvis være 4 ganger raskere enn X1X's for å klare den første, og deretter annenhver 8K frame'en innen 16,7ms. Og det kommer jo ikke til å skje. Så her må det enten "jukses" med triple buffering som vil gi input-lag, og dermed ikke være så godt egnet for FPS. Da man jo vil få input-lag tilsvarende 30 fps, det er "bare" bildeflyten som vil være 60 fps. Eller alternativt, så kan man jo komme til et "kompromiss" for FPS. Next gen GPU'en vil nok ikke klare 1 frame innen 16,7ms for 60 fps, men om man går litt ned i grafikk, og satser på 20ms, eller 22,2ms i stedet. Så er jo 45 - 50fps innen rekkevidde. Og TV'er i 2020 kommer jo til å ha HDMI 2.1 med VRR. Men det er klart, om 60 fps tilsvarende input-lag er et "must", så tenker jeg dynamisk oppløsning nok er mer aktuelt for de aktuelle spillene. Eller ren 4K med "gammeldags" oppskalering om man er på en 8K TV.

 

Men for typiske konsoll spill altså; hverken 8K@30fps eller 8K@60fps er egentlig utenfor rekkevidde om neste generasjon konsoller blir bestykket med GPUer like kraftige som ryktet... :)

 

Edit: Husk også på at jeg ikke en gang har vært inne på nye måter å jobbe på som et blir støtte for i Navi, for eksempel foveated rendering etc.

RDR2 er også en tittle med faktisk 4K på X1X.

 

Gleder meg til foveated rendering blir en standard.

Lenke til kommentar

Alltid min favoritt når jeg starter konsollen etter 4-5 måneder uten bruk (Selv om den har stått med lysende logo) å få "Konsollen er klar for oppdatering".

 

Hvordan får jeg slike bokser til å gjøre dette når jeg ikke skal bruke den?

 

EDIT:

Xbox One X kjøpt i fjor høst og den gjorde nå først en oppdatering på 435MB som den fikk feilmelding på. Tok "network check" valgte wired så begynte den å laste ned en 3.6GB oppdatering.

 

Woot?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Noen som vet hva som har skjedd her? jeg har ikke brukt konsollen siden juletider. Jeg har kun brukt en 3mnd live kode som jeg kjøpte på nett og tok en 14d trial gamepass.

 

Men her ser det ut som jeg har blitt fakturert enorme summer i all tiden jeg ikke har brukt konsollen i det hele tatt?
post-38451-0-20717900-1555519566_thumb.jpg

 

Har jeg blitt fakturert 99$ og 159$ alle gangene som står her og de gangene som ikke vises innenfor siste 3 måneder?

 

Prøvde også så slå av gamepass osv. via subscriptions i menyen men fikk da bare "change payment option". 

What?

 

Nesten så man får lyst til å bare levere tilbake hele boksen.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Noen som vet hva som har skjedd her? jeg har ikke brukt konsollen siden juletider. Jeg har kun brukt en 3mnd live kode som jeg kjøpte på nett og tok en 14d trial gamepass.

 

Men her ser det ut som jeg har blitt fakturert enorme summer i all tiden jeg ikke har brukt konsollen i det hele tatt?

20190417_160607.jpg

 

Har jeg blitt fakturert 99$ og 159$ alle gangene som står her og de gangene som ikke vises innenfor siste 3 måneder?

 

Prøvde også så slå av gamepass osv. via subscriptions i menyen men fikk da bare "change payment option".

What?

 

Nesten så man får lyst til å bare levere tilbake hele boksen.

Du kan vel sjekke kontoutskrift for å sjekke om du har blitt trukket disse summene?

At de er i dollar høres usannsynlig ut, men at du har blitt trukket disse beløpene i kroner ser jeg ikke bort i fra.

Det er jo hele poenget med «free trial»; du må legge inn kortinformasjon så startes et abonnement så smart prøveperioden er over. Dette må du logge inn på Microsoft sine sider for å stoppe.

Endret av Mr. ve
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...