Gå til innhold

Xbox One-kaféen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Takk for tips.

Ser at OLED får mye tyn for nits, noe som slår ut i dårligere kvalitet på HDR.

Tenkte at jeg kanskje skulle kjøpe noe når DNB og Power har sin kampanje. men det er kanskje like lurt å vente til Black Friday

Da er det noen som snakker mot bedre vitende. Tradisjonelt har led hatt mer maksimal lysstyrke, men samtidig har "sort" vært grått. Oled derimot er 100% køl sort når det skal være sort, så oled gir likevel et bedre bilde og mer imponerende HDR effekt. Nyeste oled skjermer som den nye 9000 serien til Philips har over 900 nits i maks lysstyrke, som er mer enn de fleste lcd-paneler.

 

Glem tøv fra Samsung som QLED, det er definitivt oled som gjelder nå. Jeg ville ikke anbefalt noen å kjøpe lcd pr idag.

 

 

Tøv er det vel ikke. Hver pixel i en QLED TV kan potensielt være sin egen lyskilde i likhet med OLED, men det er ikke tilfelle per idag. Det er mer "smell" i bilde med QLED TV'ene pga høyere lysstyrke og sterkere farger, men OLED har en mer realistisk og noe "mykere" bilde, smak og behag. Høyere lysstyrke er en fordel med HDR (OLED sliter også noe med å holde fargene skikkelig saturert med høy lysstyrke noe QLED ikke gjør), men det er også graderinger i den andre enden der OLED har en klar fordel. Personlig heller jeg mot OLED per idag, men vi kan kanskje få det beste fra begge verdener med QLED i fremtiden. 

Lenke til kommentar

Ha i bakhode at mest trolig i 2018 så kommer det 4K HDR TV's med HDMI 2.1 + VRR (Variable Refresh Rate). Noe som Xbox One X støtter og som bokstavligt talt blir en gamechanger for konsoll spillere. 

 

Selv ville jeg vært skeptisk til å kjøpe OLED om det skulle 1: Brukes til mye spill bruk. 2: Om du har unger som ser på mye TV kanaler med TV logo og undertekst. Det er en grunn til at OLED har vaske program som plasma. Og det er bare å søke på OLED image retention og burn in på google for å se at dette er et reelt problem for mange den dag idag når det kommer til OLED.

Endret av LarZen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det kan se ut som Xbox One X blir plassen å spille ARK på. Selv har jeg prøvd det på min PC hvor det klikker konstant. Og på PS4 hvor det er helt uspillbart med lav fps.

 

https://segmentnext.com/2017/10/17/ark-survival-evolved-xbox-one-x-offers-hdr-with-1080p-60-fps/

 

Og neste uke begynner Elkjøp å få Xbox One X på lager...ikke lenge til dem begynner å bli behandlet på hovedlager ;)

Lenke til kommentar

 

 

Takk for tips.

Ser at OLED får mye tyn for nits, noe som slår ut i dårligere kvalitet på HDR.

Tenkte at jeg kanskje skulle kjøpe noe når DNB og Power har sin kampanje. men det er kanskje like lurt å vente til Black Friday

Da er det noen som snakker mot bedre vitende. Tradisjonelt har led hatt mer maksimal lysstyrke, men samtidig har "sort" vært grått. Oled derimot er 100% køl sort når det skal være sort, så oled gir likevel et bedre bilde og mer imponerende HDR effekt. Nyeste oled skjermer som den nye 9000 serien til Philips har over 900 nits i maks lysstyrke, som er mer enn de fleste lcd-paneler.

 

Glem tøv fra Samsung som QLED, det er definitivt oled som gjelder nå. Jeg ville ikke anbefalt noen å kjøpe lcd pr idag.

 

 

Tøv er det vel ikke. Hver pixel i en QLED TV kan potensielt være sin egen lyskilde i likhet med OLED, men det er ikke tilfelle per idag. Det er mer "smell" i bilde med QLED TV'ene pga høyere lysstyrke og sterkere farger, men OLED har en mer realistisk og noe "mykere" bilde, smak og behag. Høyere lysstyrke er en fordel med HDR (OLED sliter også noe med å holde fargene skikkelig saturert med høy lysstyrke noe QLED ikke gjør), men det er også graderinger i den andre enden der OLED har en klar fordel. Personlig heller jeg mot OLED per idag, men vi kan kanskje få det beste fra begge verdener med QLED i fremtiden. 

 

Potensielt? Nei, bare.. nei. Dagens QLED er en haug med "kvanteprikker" foran LED-baklyset som gir mer lysstyrke og "renere" farger. Det er samme mumbo-jumbo som Samsung før kalte for SUHD. 

 

EKTE quantum dots vil kunne konkurrere med OLED fordi den ikke har bakgrunnsbelysning som dagens LCD-skjermer. Den teknologien er derimot 5-10 år fram i tid, i følge Samsung selv. Det vi har nå og som Samsung prøver å pushe på forbrukere som er for dumme til å vite forskjellen mellom QLED og OLED er en LCD-skjerm med LED sidebelysning som de har flikket litt på. Nothing to see, move along, kjøp OLED. 

 

Og argumentet om maks lysstyrke er også på tur ut, Philips nye 65" oled f.eks gjør 900 nits. Forsatt ikke like bright som de mest ekstreme LED-skjermene, men så har de et VELDIG mye dårligere sortnivå.

 

 

Forøvrig: http://www.flatpanelshd.com/news.php?subaction=showfull&id=1502442076

Endret av thklinge
Lenke til kommentar

Hører fortsatt folk si det er totalt broken, men bortsett fra ekstremt treg matchmaking og ett problem hvor partyet ble brutt opp helt tilfeldig i starten etter release før første storpatch så har ikke jeg hatt noen store problemer med MCC og har spilt ganske mye MP og rundet 1-3 med to kompiser uten noe problem ganske nylig, og med det så var jeg fornøyd :p Har heller ikke rørt MCC multiplayeren etter at H5 kom.

Lenke til kommentar

 

Lover bra for X. Føler jeg kommer til å tenke på X når jeg kommer til å spille det nye God of War og andre PS4 eksklusive spill på Pro, at de kunne vært enda bedre. Men en "1440p" konsoll er bedre enn en 1080p konsoll, så får vel være glad for det. Blir iallefall spennende å se hvordan disse to selskapene kommer til å gjøre det med PS5 og Xbox Two, blir det en kamp om specs?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...