Gå til innhold

Halvparten innvandrere i Oslo innen 2040


  

220 stemmer

  1. 1. Ønsker du mer, mindre eller lik innvandring som nå?

    • Mer
      9
    • Lik
      24
    • Mindre
      187


Anbefalte innlegg

Er ikke for mye innvandring i dag... Det som er problemet i dag er vel at man bare plasserer dem i en klase her og der... Det er ikke bra. Hadde dem spredd dem rundt om i hele landet, så ville det vært mye bedre...

Captain uNrealistic. Så du skal begynne å detaljstyre folk?

Hvorfor tror du det finnes eksempelvis et chinatown, polish quarter osv i alle større byer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet er at omtrent alle asyl og innvandring skjer i Oslo området, staten må kunne si nei. Så staten burde si som det her: Vil du bo i Norge og få stønader må du vekk fra f.eks østlandet.

Tullete å si. Hvorfor er det bedre/værre at grupperinger samler seg andre steder? Dessuten er det et bra prinsipp at folk får bo der de vil.

 

Ikke for integreringen, kan man ikke snakke norsk får man heller ikke jobb eller bli en del av det norske samfunn.

Lenke til kommentar

Jeg lurer på hvilken arbeidsstyrke Norge hadde hatt uten all denne invandringen, personlig mener jeg at vi hadde hatt stor mangel på arbeidskraft og lite eller ingen vekst.

Feil. Det er en løgn at Norge trenger flere innbyggere. Uten noen som helst innvandring hadde Norge fortsatt produsert samme verdiskapning og BNP pr innbygger hadde da naturligvis vært større.

I tillegg kan det sies at teknologisk utvikling hele tiden kunne omflyttet arbeidsgrupper.

 

Det som har skjedd nå er 1: Mange kvasi-jobber har blitt skapt (+ endel jobber som følger naturlig av at befolkning vil bli større). 2: Terskelen for å bli uføretrygdet er vesentlig senket.

Begge disse punktene bidrar til at hvis først krisen kommer vil bunnen bli dypere.

 

Og til slutt: Det er bare tull at det ikke ville vært folk til å tatt vaskejobber e.l. uten innvandring. Nordmenn har vasket i tusenvis av år og gjør det fortsatt. Dette er ting som regulerer seg selv.

 

Du har jo ikke peiling på hva du snakker om. Det du beskriver er ren utopi. Norge er 100% avhengig av arbeidsinnvandring for å gå framover

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er ikke for mye innvandring i dag... Det som er problemet i dag er vel at man bare plasserer dem i en klase her og der... Det er ikke bra. Hadde dem spredd dem rundt om i hele landet, så ville det vært mye bedre...

Captain uNrealistic. Så du skal begynne å detaljstyre folk?

Hvorfor tror du det finnes eksempelvis et chinatown, polish quarter osv i alle større byer?

Var bare en idé. Er ikke jeg som styrer og bestemmer i dette landet (heldigvis)... Hadde jeg bestemt, så ville jeg ha redusert innvandringen kraftig, og ev. forsøkt å hjelpe disse der hvor de er.

 

Vi kan ikke redde hele verden... Jeg er enig med Høyre angående innvandringspolitikk, men er en venstremann. Venstre burde, slik jeg ser det, hatt en mer konservativ innvandringspolitikk. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Multikulturelle samfunn som ikke har sosialt rotfeste i et folk må ty til symbolikk som flagg, sanger og slikt for å holde nasjonen samlet. En multikulturell nasjon står ikke like mye samlet, det ser vi fra usa, der er symbolikken det som samler folk, og ikke noe annet.

 

En svart mann i gata har ingen grunn for å stille opp for en gul, og en gul har ingen grunn for å stille opp for en rød, den røde har ingen grunn for å stille opp for en hvit. Det eneste som samler folk der er penger og symbolikk. Nasjoner blir svekket av det vi ser i Oslo.

 

Politikerne tenker nettopp, PENGER/Arbeidskraft. De selger rotfestet til nasjonen for å få mer penger.

 

Det er ikke hudfargen som samler folk i et land, amerikanere er ikke mindre patriotisk eller nasjonalistiske enn homogen Norge. Landet har gjort mye bra og er ganske stolt av det det står for. Det finnes mange soldater som ville risikere sine liv for sitt elskede land og sitt folk. Min bestefar ble født i England men bodde i USA som unggutt og var elsket to land. Han var amerikansk soldat i WWI, og nesten døde for sitt nytt land. Vi vet at vi er et stort land med mange sider og mange som vi blir uenige i. Faktum at vi har mange forskjellige etniske opprinelser er noe som kan feires. Som barn spør vi hverandre- what nationality are you- og vi svarer med stolhet fordi det er intersannt- I am english/norwegian/french osv... Vi leser skolebøker som viser oss at våre forfedre flyttet hit, hadde det vanskelig men greide med svett og glimrende arbeid å skape verdens rikest land .

Lenke til kommentar

Dessuten er det vel søkt å kalle 3-4 generasjons osv. norskfødte barn for "innvandrere"?

SSB kaller ikke 3.gen og videre for innvandrere.

Nei, de omtaler og inkluderer de som "ha innvandrerbakgrunn" i den omtalte statistikken.

 

Derfor er trådstarters overskrift upresis når det skrives "halvparten innvandrere i Oslo innen 2040"

 

Man er faktisk ikke "innvandrer" hvis man er født i Norge.

 

Jeg tror neppe kongefamilen vil se på seg selv som innvandrere lengre, for å si det sånn

  • Liker 1
Lenke til kommentar

http://www.abcnyheter.no/nyheter/2012/03/16/auf-lederen-til-angrep-pa-statistisk-sentralbyra

 

– Jeg går i rette med Statistisk sentralbyrå og det Siv Jensen sa da tallene ble lagt fram. SSB kan sikkert argumentere for at det er praktisk å regne på denne måten, men når folk er født i Norge, kun snakker et språk, kun har et norsk nettverk og er norske statsborgere, ja, da er de norske. Å putte de i en kategori og kalle dem innvandrere skaper en skjev debatt. Når skal vi akseptere at de er norske, når skal de slutte å få merkelappen innvandrere, spør Pedersen.

 

Problemet er jo nettopp det at flere av ikke snakker kun et språk, de prater gjerne sitt morsmål bedre en Norsk, de har heller ikke Norsk nettverk, de holder seg for det meste til sine egne,og de henger hvertfall ikke med etniske Nordmenn.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

Problemet er jo nettopp det at flere av ikke snakker kun et språk, de prater gjerne sitt morsmål bedre en Norsk, de har heller ikke Norsk nettverk, de holder seg for det meste til sine egne,og de henger hvertfall ikke med etniske Nordmenn.

 

Det kommer helt an på hvilke "briller" man benytter - hvis det har seg sånn at du ikke henger med "innvandrere", betyr ikke det at "ingen" henger sammen

Lenke til kommentar

Uansett er det en uensartet gruppe. Noen innvandrere er "integrerte", noen er det ikke. Det blir unøyaktig uansett hvilken side vi plasserer dem på som kollektiv.

 

At noen ikke er så "integrert" er åpenbart. Men om man er det, så er det rimelig at man stiller spørsmålet. At enkelte mener at innvandrere, spesielt fra andre etniske grupper, aldri kan bli norske, får stå for deres mening. Når jeg hører den lille asiatiske jenta som leker med naboens barn, på kav bergensk, er det ingenting som skiller hverken i væremåte, holdninger eller annet. Bare hudfargen. Det er norsk nok for meg.

 

Geir :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Hørte av en felles bekjent her om dagen om fem hijab-kledde skolejenter som hver dag fjernet hodebekledningen, og oppbevarer disse i en ubenyttet postboks i nærheten av skolen - for å gjenta "stuntet" etter skoletid, og så dra hjem. Og om hijabkledde jenter som svermet på akkurat samme måte som vanlige norske jenter.

 

Så, med små babysteps skjer utviklingen i "riktig" retning, men hvis man går rundt med skylapper på, oppfatter man ikke endringen før den hopper opp og biter en i baken.

Lenke til kommentar

Names matter. Nobody calls their adopted children "my adopted child" and Obama never would have been elected if he was called the "immigrant Kenyan"

 

Can you imagine the stupidity and conflicting symbolism if being announced as the " Kenyan president of the united states of America "? Children of immigrants in Norway get the clear signal that they become defined by what they are called. Not being called Norwegian tells them they are different and therefore don't bear the responsibility of being nowegian, nor shouldthey try

 

Hyphenation (palistansk-norsk) honors the past and the present but places the present(norsk) as the most important. This is where immigrant children live, in a blended, hyphenated world and propels them towards integration. Not ever accepting them as your own , however discourages integration

 

To am American this discussion sounds ignorant, citizens are always Americans first not foreigners

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke nasjonalister flest har flere barn enn oss andre. Det de kjemper for er at den norske "rasen" skal få dø ut i fred for fargerik innblanding. De fleste av dem er ellers gutter, og kan dermed gladelig skylde på feminismen, og norske jenter som ikke gidder å få mange nok barn. Eller å være hjemme med dem, som jentene selvsagt må mens gutta er ute på internett og kjemper mot den multikulturelle invasjonen... :innocent:

 

Geir :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet her er at innvandrere og deres kulturer integreres ikke i Norge, de utbredes. Det har for lengst kommet "ghettoer" krydret av innvandrere, skoler der man ikke lenger har etnisk norske elever. At folk synes dette er helt greit skjønner jeg ikke, for det er i den retningen det går framover også og det vil store konsekvenser for hvordan kulturen i Norge vil bli

 

Men i dag er det vel ikke lov å ikke ville at Islam skal utbredes i Norge, for da er man vel bare "rasist".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vil ikke at islam skal utbredes i Norge. Ikke kristendom eller andre religioner heller, for den saks skyld, men jeg innser at det er en litt videre kamp. Jeg vil heller ikke at det skal danne seg ghettoer. Men mye av det jeg ikke vil skal hende er følgeskader som jeg håper og tror kan begrenses uten å anse det bakenforliggende fenomen som et onde som må rykkes opp med roten.

 

Jeg vil ikke at noen skal bli drept i trafikken, men jeg vil ikke avskaffe bilismen for å oppnå det. Og jeg vil ikke at noen skal bli svindlet på internett, men jeg vil ikke forby internett for å hindre det. For det er gjerne positive sider også med ting og tang. Også innvandring, i mine øyne.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...