Gå til innhold

Halvparten innvandrere i Oslo innen 2040


  

220 stemmer

  1. 1. Ønsker du mer, mindre eller lik innvandring som nå?

    • Mer
      9
    • Lik
      24
    • Mindre
      187


Anbefalte innlegg

 

 

Mange turister reiser til storbyer for å se på de forskjellige etniske deler i nyc, Toronto, LA, San Diegi, London og mange andre fargerik byer tidliger Oslo ca 1970 ble kjedelig i forhold til byer med mindre homogene intersannte neighborhoods

 

Kan da vel ikke sammenligne gigantbyer med oslo?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Folk reiser vel til Norge for å se Norge, og tillegg ser jeg ikke argumentet. Jeg vil mye heller ha en samlet by med få turister, enn en splittet by med mange. Den norske og vestlige kulturen er fin, og det finns mye enklere måter importere kultur på. Jeg har store problemer med å forståd hvordan vi skal klare å adoptere kun de positive sidene av fremmede kulturer.

Endret av LommeruskOp
Lenke til kommentar

Folk reiser vel til Norge for å se Norge, og tillegg ser jeg ikke argumentet. Jeg vil mye heller ha en samlet by med få turister, enn en splittet by med mange. Den norske og vestlige kulturen

er fin, og det finns mye enklere måter importere kultur på. Jeg har store problemer med å forståd hvordan vi skal klare å adoptere kun de positive

sidene av fremmede kulturer.

Jeg reiser til Oslo som amerikansk turist til sommeren og er meget intersannt i grønland og lignende multikulturelle steder. Norsk kultur er meget intersannt men kulturblanding er mer inntersannt og statistikkene viser mer produktive og kreative

Lenke til kommentar

Jeg reiser til Oslo som amerikansk turist til sommeren og er meget intersannt i grønland og lignende multikulturelle steder. Norsk kultur er meget intersannt men kulturblanding er mer inntersannt og statistikkene viser mer produktive og kreative

 

Hyggelig svar, men jeg syns at argumentet med en forbedret kultur er alt for svak med tanke på at vi har vår egen kultur og at det er mange negative sider av innvandring som f.eks øking i kriminalitet, de fattigste nordmennene blir endå fattigere, nordmenn føler seg ikke hjemmet i Grønnland og Grorudale og i tillegg forteller SSB at rundt 50% (!) mener at innvandrere flest (!) er en kilde til utrygghet. Dani46 fortalte nettopp at han hørte mer enn 5 forskjellige språk på en dag i Oslo. Det er mange solskinn historier på at forskjellige kultur kan lære av hver andre, men jeg finner ingen tilfeller hvor en haugevis av forskjellige religioner, folk, etnisiter og kulturer har flyttet inn i en by på kort tid å har forandret byen til det bedre. Gjør du?

 

 

Lenke til kommentar

Jeg reiser til Oslo som amerikansk turist til sommeren og er meget intersannt i grønland og lignende multikulturelle steder. Norsk kultur er meget intersannt men kulturblanding er mer inntersannt og statistikkene viser mer produktive og kreative

 

Hyggelig svar, men jeg syns at argumentet med en forbedret kultur er alt for svak med tanke på at vi har vår egen kultur og at det er mange negative sider av innvandring som f.eks øking i kriminalitet, de fattigste nordmennene blir endå fattigere, nordmenn føler seg ikke hjemmet i Grønnland og Grorudale og i tillegg forteller SSB at rundt 50% (!) mener at innvandrere flest (!) er en kilde til utrygghet. Dani46 fortalte nettopp at han hørte mer enn 5 forskjellige språk på en dag i Oslo. Det er mange solskinn historier på at forskjellige kultur kan lære av hver andre, men jeg finner ingen tilfeller hvor en haugevis av forskjellige religioner, folk, etnisiter og kulturer har flyttet inn i en by på kort tid å har forandret byen til det bedre. Gjør du?

 

I USA så går kriminalitet ned pga innvandring, iføge disse undersøkelser.

 

The cities that experience the greatest growth in immigration were the same one that were experiencing the greatest declines in violent crime,” he said. “While I don’t think I or anyone else will argue that immigration can explain the bulk of the crime drop, it seems like this is an important piece

of the puzzle

 

http://blogs.wsj.com/metropolis/2010/05/27/are-immigrants-responsible-for-new-yorks-crime-drop/

 

Videre så er det stor økonomisk fremgang med noe innvandring\

 

Immigrants created 28% of all new firms last year. They were also twice as likely to start a new business when compared to those born in the United States.

 

http://money.cnn.com/2012/05/07/smallbusiness/immigration-entrepreneurs/index.htm

 

De bidrar til vitenskapen og

 

In the 20th century, between 20 percent and 50 percent of the Nobel Prize winners, depending on the discipline involved, have been immigrants to the United States

 

http://findarticles.com/p/articles/mi_m1571/is_n47_v9/ai_14667644/

 

 

Selskap som blander kulturer gjør bedre enn de som ikke gjør det-

 

Organizations which excel at leveraging diversity (including the hiring and advancement of women and nonwhite men into senior management jobs, and providing a climate conducive to contributions from people of diverse backgrounds) will experience better financial performance in the long run than organizations which are not effective in managing diversity."

 

http://www.villagelife.org/news/archives/diversity.html

 

Innvandring fortsetter å ha mange fordeler i USA og kulturblandinger fungerer relativt bra med noe få unntagelser. Det som Norge gjør galt er å ta inn for mange resurss svake innvandrer og ikke tvinger dem til å integrere seg pga velferdstaten blant annet.

 

I allefall de som mener det blir ingen fordeler og bare problemer til innvandring har ikke lest noe om USA, Canada og Australia.

Lenke til kommentar

Jeg reiser til Oslo som amerikansk turist til sommeren og er meget intersannt i grønland og lignende multikulturelle steder. Norsk kultur er meget intersannt men kulturblanding er mer inntersannt og statistikkene viser mer produktive og kreative

Grønland er et interesant sted, men det er ikke Stovner, Holmlia eller Grorud. De fleste nordmenn gir blaffen i hvor spennende Oslo er. Det de virkelig bryr seg om er lokalmiljøet, sikkerhet og gode offentlige tilbud.

 

Det er heller ikke korrekt at statistikkene viser at at multikulturelle steder er mer produktive. På statsnivå finner vi egentlig ingen korrelasjon. Legg merke til at California og New York havner langt nede under inntekt justert for kostnader. Det er også en stat som har budsjettproblemer, noe som betyr lavere inntekter i fremtiden. Går vi ned på lokalnivå, så vil du se at hvite homogene områder gjør det best. Det er ingen tvil om at innvandre har bidrat mye til USA, men det betyr ikke at alle innvandre bidrar http://voices.yahoo....tml?com=2&cat=3

 

Går vi utenfor USA, så finner vi mange fattige multikulturelle land. F.eks. India er ganske multikulturelt, spesielt sammenlignet med Kina. Det er ikke tvil om hvem som gjør det bedre. Brasil er ganske multikulturelt og deres økonomi er ikke spesielt sterk. Noen ganger fører kulturforskjeller til forferdelige konsekvenser, sånn som i Rwanda. Ser vi på suksesshistorier, så har Skandinavia gjordt det veldig godt, og har vært veldig homogent.

 

Poenget mitt er ikke at multikulturistiske samfunn fører til fattigdom. Det kan føre til begge deler avhengig av hvem man slipper inn og hvordan de integrerer seg. Poenget mitt er at du tar feil, når du sier at kulturblanding er utelukkende positivt. Det er det ikke!

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Stovner og Holmlia er kjedelige steder fordi de ble bygget av sosialdemokrater for gode nordmenn som meg og mine kompiser og våre foreldre. Med terasseblokker med garasje i kjelleren og bilvei til Rema inviterer de ikke til fellesskap. Skjønt det skal bemerkes at i vår blokk og nabohusene på Holmlia var det et godt miljø, antagelig fordi vi var så mange som hadde små barn og møttes daglig på lekeplassen.

 

Det er forskjellen fra Grønland og Løkka der folk bor tett og trangt i leiligheter med parker og kafeer og små butikker der man slår av en prat.

 

Drabantbyene er svaret på den norske sosialdemokratiske drømmen: 4 rom med terasse og Volvo i garasjen. Noe gikk litt tapt i prosessen, og det har ikke forandret seg så mye selv om vi har flyttet ut og innvandrerne har flyttet inn.

 

Geir :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Folk reiser vel til Norge for å se Norge, og tillegg ser jeg ikke argumentet. Jeg vil mye heller ha en samlet by med få turister, enn en splittet by med mange. Den norske og vestlige kulturen

er fin, og det finns mye enklere måter importere kultur på. Jeg har store problemer med å forståd hvordan vi skal klare å adoptere kun de positive

sidene av fremmede kulturer.

Jeg reiser til Oslo som amerikansk turist til sommeren og er meget intersannt i grønland og lignende multikulturelle steder. Norsk kultur er meget intersannt men kulturblanding er mer inntersannt og statistikkene viser mer produktive og kreative

Reis til Malmø i stedet, der er det nesten ingen hvite djevler og som resultat er det heller ingen kriminalitet og befolkningen er veldig produktiv.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Det er mange solskinn historier på at forskjellige kultur kan lære av hver andre, men jeg finner ingen tilfeller hvor en haugevis av forskjellige religioner, folk, etnisiter og kulturer har flyttet inn i en by på kort tid å har forandret byen til det bedre. Gjør du?

 

Integrering er evolusjon, ikke revolusjon. Så det handler om å ha troen på at det går seg til, etter hvert, og at hvermansen får med seg at nye impulser kan være til nytte for forbedringer av felles fremtidig kultur, og gradvis implementerer det nye.

Lenke til kommentar

Aye, og det har kanskje vært problemet enkelte steder: Politikerne har satset på revolusjon, uten å gi ting tid til nettopp å gå seg til.

 

Det er fristende å minne de som trekker fram Rosengård at nesten alle nye drabantbyer her i landet også har hatt store ungdomsproblemer, selv der det bare var etnisk norske beboere. Sånn blir det når man lager en demografisk ensartet bydel. I en drabantby er det barnefamiliene som flytter inn, det betyr at det blir store kull med tenåringer ti-femten år senere, og bare unntaksvis har kommunene gjort noe som helst for å hindre ungdommene å henge på gatekjøkkenet og drive faenskap.

 

På Rosengård har man i tillegg problemet med ulike kulturer og manglende forståelse for det svenske samfunnssystemet som gjør ting verre. Men i utgangspunktet er det en typisk drabantby, hvor 33% av innbyggerne er under 20 år og føler seg uten fremtidsutsikter.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Integrering er evolusjon, ikke revolusjon. Så det handler om å ha troen på at det går seg til, etter hvert, og at hvermansen får med seg at nye impulser kan være til nytte for forbedringer av felles fremtidig kultur, og gradvis implementerer det nye.

Noen ganger så går evolusjon feil vei.

 

Vokser du opp i en muslimsk ghetto, har ingen muligheter for jobb, gikk på en elendig skole, er elendig i norsk og treffer bare muslimer, og tror alle nordmenn hater deg. Da er det liten sjanse for at du vil bidra positivt til det norske samfunnet.

 

 

Aye, og det har kanskje vært problemet enkelte steder: Politikerne har satset på revolusjon, uten å gi ting tid til nettopp å gå seg til.

 

Det er fristende å minne de som trekker fram Rosengård at nesten alle nye drabantbyer her i landet også har hatt store ungdomsproblemer, selv der det bare var etnisk norske beboere. Sånn blir det når man lager en demografisk ensartet bydel. I en drabantby er det barnefamiliene som flytter inn, det betyr at det blir store kull med tenåringer ti-femten år senere, og bare unntaksvis har kommunene gjort noe som helst for å hindre ungdommene å henge på gatekjøkkenet og drive faenskap.

 

På Rosengård har man i tillegg problemet med ulike kulturer og manglende forståelse for det svenske samfunnssystemet som gjør ting verre. Men i utgangspunktet er det en typisk drabantby, hvor 33% av innbyggerne er under 20 år og føler seg uten fremtidsutsikter.

 

Geir :)

Etniske norske drabantbyer og Rosengård kan ikke sammenlignes. Ingen etnisk norske drabantbyer har i moderne historie vært sammenlignbart med Rosengård. Det vi opplever i Sverige er hva de beskrev som amerkanske tilstander. Hvis vi ønsker å se hva som ville ha skjedd uten innvandring, så er det bare å se på Island. Det finnes mange triste boliger i Island, men de sosiale og inntektforskjellene du ser i Malmø. finner du ikke i Reykjavik.

 

Kunne du tenke deg på 70-tallet at brannvesnet og posten tør ikke å gå inn i en bydel, fordi de er redd for å bli angrepet av aggressive ungdom?

Lenke til kommentar

Poenget ditt er? Jeg sa ikke at de var like ille, jeg sa at problemene er gjenkjennelige. I Oslo har vi for eksempel Tveitagjengen som var etnisk norsk. De angrep riktig nok ikke postbud, men det hadde mye med forholdet til Kvalen og gjengens interne kodeks å gjøre.Før det var det både våpen og narkotika i fritt omløp på Tveitasenteret. Les gjerne "Politi & Røver" for en beskrivelse.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Integrering er evolusjon, ikke revolusjon.

 

Integrering er og blir et mislykket prosjekt.

 

Neida, tvert i mot. Norge har klart å assimilere norlenninger, samer, vestlenninger og trøndere. Så da er det for "barnemat" å regne de vi i dag holder på å integrere. Det nytter ikke å stikke hodet i sanden, ei heller melde oss ut av verden. Og den beste til å integrere våre nye landsmenn, er deg og meg. Start med deg selv, gjør ditt beste, og du vil merke at det virker. Det kommer hele tiden an på hvor flinke vi er til å se verdiene, og ikke grave oss ned i det som fortoner seg som vanskeligst.

 

:)

Lenke til kommentar

 

Det er heller ikke korrekt at statistikkene viser at at multikulturelle steder er mer produktive. [/Quote]

Statistikker viser at selskap som Promoterer multikulturelle samfunn innom selskap er mer produktive enn de som ikke gjør det. Det er andre faktorer selvsagt både i et selskap og stat som spiller en rolle. I allefall kan denne faktor bli en stor fordel, noe som har bidratt til stor økonomiske fremgang l

Går vi ned på lokalnivå, så vil du se at hvite homogene områder gjør det best.

Områder som blander asiatiske, muslime og hvite amerikaner ofte gjør bedre enn hvite.

 

, men det betyr ikke at alle innvandre bidrar

 

Nesten alle bidrar fordi de fattige innvandrere skaper billig arbeid som hjelper rikere amerikaner, ofte arbeid som andre amerikaner ikke vill gjøre

 

du sier at kulturblanding er utelukkende positivt. Det er det ikke!

 

Det mente jeg ikke å si og er enig med deg her

 

Hovedpoenget var at det KAN og ER i flere tilfeller veldig positivt, noe som jeg hører aldri i disse fora, selv de som støtter innvandring. Det kan og er en fordel til flere land hvis det gjøres riktig. Det kan også gå veldig galt, og det jeg ser i Norge med sin innvandring og integrering poltikk ligner mer som hendte med afrikanske

amerikaner enn våre asiatiske og. Muslime amerikaner

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...