Gå til innhold

Mass Effect 3 slutt [STORE SPOILERE]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Utspilte ikke spillets slutt i Shepards hode?

Nope, det er "indoctrination"-teorien, Mac Walters (Lead Writer) har avkreftet denne som rent oppspinn. Hvordan det går an å være så utrolig dum er helt utrolig, hadde han ikke sagt noe om indoktrineringsteorien eller bekreftet den hadde det løst så mange problemer.

 

En ting er sikkert, Mac Walters er på ingen måte en god forfatter.

 

Men da lurer jeg fremdeles på hvordan Shepard kan puste uten maske i verdensrommet, samt kan skyte ut uendelig med ammunisjon uten å måte bytte magasin på våpenet. Det virker jo som en "drøm".

 

Skal jeg være pirkete, så har håndvåpen i mass effect-universet evig ammo. Eller rettere sagt, de bruker ikke ammo i det hele tatt. Men har thermal clips som kjøler ned våpenet, og som må byttes i ny og ne.

Lenke til kommentar

Utspilte ikke spillets slutt i Shepards hode?

Nope, det er "indoctrination"-teorien, Mac Walters (Lead Writer) har avkreftet denne som rent oppspinn. Hvordan det går an å være så utrolig dum er helt utrolig, hadde han ikke sagt noe om indoktrineringsteorien eller bekreftet den hadde det løst så mange problemer.

 

En ting er sikkert, Mac Walters er på ingen måte en god forfatter.

 

Men da lurer jeg fremdeles på hvordan Shepard kan puste uten maske i verdensrommet, samt kan skyte ut uendelig med ammunisjon uten å måte bytte magasin på våpenet. Det virker jo som en "drøm".

 

Skal jeg være pirkete, så har håndvåpen i mass effect-universet evig ammo. Eller rettere sagt, de bruker ikke ammo i det hele tatt. Men har thermal clips som kjøler ned våpenet, og som må byttes i ny og ne.

 

Ikke i ny og ne, men etter spesifikke antall skudd. Det virker litt spesielt at enkelte våpen, som skyter små bomber, også bare trenger thermal clips for å skyte igjen. Dessuten kaller de det ammo i spillet når du er tom for clips ("Out of ammo"). Det forandrer ikke det at Shepard plutselig kan skyte i det uendelige uten å trenge nye thermal clips. Hvordan er det mulig? Hva med alle andre logiske brister indoctrination theory bygger på?

 

Og det er jo ingen tvil om at Mass Relay'en eksploderer (hopp til 3:21):

 

http://www.youtube.com/watch?v=1H24tfiMNtc

Endret av Orwandel
Lenke til kommentar

Laaang film med mye håp, drømmer og gjetting, men det han sier på starten ang. "dark energy" og hvorfor reapersene faktisk høster alle avanserte raser hver syklus? at dette er for å samle opp kunnskap nok til å kunne reparere skaden som har oppstått..

 

Er dette faktisk fakta fra ME1 og 2 eller er dette en tolkning?

 

http://www.youtube.com/watch?v=HUqAhKW7498

Endret av weebl
Lenke til kommentar

Laaang film med mye håp, drømmer og gjetting, men det han sier på starten ang. "dark energy" og hvorfor reapersene faktisk høster alle avanserte raser hver syklus? at dette er for å samle opp kunnskap nok til å kunne reparere skaden som har oppstått..

 

Er dette faktisk fakta fra ME1 og 2 eller er dette en tolkning?

Mass Effect Fields skaper Dark Energy som ødelegger galaksen var Drew Karpyshyns opprinnelige idé, det han skrev i de foregående spillene var ment å hinte til dette. Det var flere som la merke til dette.

 

Visstnok måtte dette endres når skriptet ble lekket (ikke spør meg om hvorfor, for jeg skjønner det ikke.) Mac Walters syntes kanskje ideen var for dårlig og det var bedre med en Deus Ex Machina som var totalt uforståelig.

Lenke til kommentar

Syns dei to valgene hadde samme problemene derimot, ala at alt du har gjort opp til det punktet vil virke komplett formålsløst.

 

Om det er ein bedre avslutning? Forsåvidt. I det minste ville det gitt oss to veldig forskjellige avslutninger.

Ikke glem at Reapers eksistens ikke hadde vært basert på sirkellogikk, da hadde man i det minste ikke skapt flere spørsmål i løpet av de siste 10 minuttene.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Et fantastisk spill med en småkjip slutt. Men hvis denne indoctrination-teorien stemmer, så er det en helt interstellar kanonslutt. Joda, kanskje litt dårlig fortellerteknikk å gjøre noe sånt i et spill, men det kan jo også hende BW tenkte at de slo to fluer i en smekk med den; en blaut og simpel slutt for blockbusterfans, og en dyp og fantastisk slutt for folk som liker å tolke og reflektere over kunst istedet for å bare oppleve den og gå videre med en gang. Det eneste som slo feil var bare at det ble litt for vagt, og det måtte nysgjerrige og desperate fans til for å få teorien fram i lyset.

 

Det er jo egentlig ganske genialt hvis det stemmer; hele trilogien koker ned til indoktrinering og kunstig intelligens. Problemet med denne slutten er at Reaperne forblir mystiske, men det åpner bare for mer materiale. Vi får se.

 

Noen minuser:

 

Løse tråder - jeg ville vite hva som var greia med Haestrom sin stjerne og hva slags våpen Derelict Reaper ble kvestet av. Reaperne kom seg altfor fort til Melkeveien. Litt av poenget med Arrival forsvant jo når fienden bare kunne booste bort til oss på ett år (?) uten problemer.

Samlet alle Reaperne seg rundt Jorden mot finalen, eller er det fortsatt horder av dem på Thessia, Sur'Kesh osv? Isåfall, hvorfor i det hele tatt orke å gjøre motstand når det tar en interstellar armada å bare ta én planet tilbake?

Harbinger. Den var oppi trynet vårt gjennom hele ME2, men var knapt på skjermen i ME3. Sugent.

 

Citadel - noe jeg savner fra ME er at Citadel, hovedhuben, føles mye større og åpnere. Man kan bokstavelig talt gå rundt i hele dritten uten noen form for konvensjonell avbrytelse i form av loading.

 

Post-credits - samlebåndslutt eller ikke, den mangler noe jeg gjerne skulle hatt etter å ha tilbringet hundre timer med en haug flotte personer. Den lille søppelscenen hvor Joker crashlander på et utopisk paradis av planet hjelper ingenting, særlig siden Garrus plutselig var på skipet. Jeg vil se en lang liste som viser skjebnene til alle folkene jeg jobbet med (noen som har spilt Red Faction 2?), forutsatt at jeg faktisk beseiret fienden.

 

Trøtt.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

sikkert blitt vist flere ganger, men uansett her er linken til den siste bossen i spillet :) har kost meg gjennom den tråden de har laget for marauder shields på bioware forumet, han er rett og slett en helt! :)

utrolig, uansett om det er indotrination eller ei på slutten så har dem iallefall skapt utrolig debatt på forumet, vet ikke hvor mange andre slutter som har greid å gjøre det, men igjen utrolig tåpelig, alt det arbeidet jeg faktisk la ned i å få perfekte slutter i både 1,2 og 3 og så får jeg dette på slutten er smått utrolig. håper den dlcen med slutten gjør opp for alt, selv om jeg har fått mine tvil, men imens kan man kose seg med marauder shields videoen! :)

 

Lenke til kommentar

Post-credits - samlebåndslutt eller ikke, den mangler noe jeg gjerne skulle hatt etter å ha tilbringet hundre timer med en haug flotte personer. Den lille søppelscenen hvor Joker crashlander på et utopisk paradis av planet hjelper ingenting, særlig siden Garrus plutselig var på skipet. Jeg vil se en lang liste som viser skjebnene til alle folkene jeg jobbet med (noen som har spilt Red Faction 2?), forutsatt at jeg faktisk beseiret fienden.

 

Noe slikt du kunne tenke deg?

Lenke til kommentar

Orwandel: Noe i den duren, ja. Bare kanskje litt mer omfattende, ikke bare om personer men også om de ulike artene og hvordan de påvirkes av valgene til Shepard (that is, ikke valget mellom grønn, rød og blå) - f eks en grei sekvens som viser hvor Wrex leder arten sin, med en Tuchanka som gjenoppbygges og forvandles til en flott sivilisasjon, eller horder av krogans ledet av Wreav som går til krig mot de gamle Council-artene.

Lenke til kommentar

Endelig ferdig med Mass Effect 3. Har tatt lang tid, da jeg ble så jævlig frustrert og forbannet av alle bugsene. I tillegg leste jeg over alt at slutten var så INN FOR JÆVLIG dårlig.... Vel, nå har jeg altså sett slutten selv, og var den virkelig så dårlig som folk skal ha det til?

 

Spoiler: (vet ikke hvordan jeg lager skikkelig)

Jeg valgte å gjøre slutt på reaperne (altså ikke kontrollere de). Normandy prøvde å flykte (?) igjennom et relay men ble tatt igjen av "eksplosjonen". De krasjlandet på en planet, og Joker kommer ut, etterfulgt av Liara &--#60;3 og Garrus. Credits. Bestefar har akkurat fortalt historien om Shepard til barnebarnet. Slik jeg forstod det er Shepard død, men har fått en heltestatus. The end.

 

Nå har jeg brukt veldig lang tid på å runde spillet, og noe av historien har nok falt ut av min hukommelse, derfor er det mulig at det er noe jeg ikke husker eller har fått med meg som gjør denne slutten så jævlig dårlig. Skulle gjerne visst hva som skjedde med jorden og hva som skjedde med de andre planetene og rasene som ikke kom seg tilbake til sine hjem. Håper noen kan fortelle meg hvorfor de synes slutten er så dårlig. :)

 

Tar faktisk å ramser opp de tingene jeg ville visst mer om:

- Hvordan kommer de andre rasene seg hjem til sine planeter

- Hvem var i Normandy når det krasjlandet? Hvorfor kom kun Joker, Liara og Garrus ut?

- Sikkert mer også, men jeg er så trøtt at jeg ikke kommer på noe mer. Føler altså ikke at slutten var sååååå sykt dårlig. De fleste spill og filmer har noe mystisk med slutten, hvor man ikke får vite alt. Sånn er det bare.

 

Shepard dør obviously, og relayene blir ødelagt, mens menneskene på jorden dør ikke av eksplosjonen noe man kan se. Dette nevner jeg fordi jeg så på andre forum at mange ikke hadde fått det med seg en gang.

 

Denne slutten er veldig lik min slutt:

http://www.youtube.com/watch?v=QjWlb-99ZHs

Endret av G27
Lenke til kommentar

Njoda EC ga litt mer mening og mye av den ekstra informasjonen jeg i alle fall syntes manglet.

 

MEN: for å si det sånn; hadde denne utvidelsen kosta penger har jeg følt meg ripped off.

 

Både Destroy og Control ga mye mer mening nå og jeg liker "twisten" de hadde gjort med refuse, som jeg synes er valget som er mest "shepard" men såvidt jeg vet så ender det bare med at alle dør uansett, right?

 

Kan ikke si det igjen hvor mye jeg setter pris på at de har skrevet noen epiloger til slutten og at de har rydda opp i noen av de styggeste feilene i historien og svart på de største spørsmålene fansene hadde (slik som hvordan garrus/liara havna ombord på normandy) evt. ødeleggelse av relays osv..

 

men igjen som jeg sa: hadde det ikke vært for at EC var gratis så har jeg følt meg ripped off, de "animerte" bildene som brukes under monologene i slutten er MEGAHARRY!, bilder/tegninger med bittelitt animasjon evt sprites, det ser enkelt og greit harry ut altså! hadde virkelig satt pris på om bioware kunne lagd noe CGI eller bare brukt ingame animasjon til dette.

 

selv synes jeg at destroy nå er det "rette" valget mtp at det gir en åpen slutt og at det er mulighet for å se den samme scenen som var med orginalen hvor man ser (det jeg velger å tro er shepard) våkne til live igjen i noen ruiner.

 

hadde det ikke vært for at refuse etterfølges av det som egentlig bare kan sees på som en glorifisert game over sekvens, men i stedet ga en mulighet for at alle de samlede rasene kunne vinne kampen mot reaperne så hadde dette valget vært mest shepard for min del da jeg har spilt kompromissløst.

 

menmen, spillet har i mine øyne framdeles en åpen slutt, kanskje det kommer mer mass effect senere .selv om bioware i alle fall ikke har gjenoppretta troen min i de. men jeg skal gi de sjansen å i det minste spille neste spill i serien om det kommer.

Lenke til kommentar

  1. Sekvensen der Shepard sender dine squadmates opp på Normandy er virkelig ubeskrivelig dum, nytt lavmål fra Biowares forfattere der. Ingen med vettet i behold hadde stoppet mot målet i en slik situasjon, og at Shepard stopper og skal være supermann for så å bli skutt ned av Harbinger er ekstremt dust.
  2. The Catalyst selv sier at de skapte vil kjempe mot sine skapere, han bekrefter at han gjorde akkurat det samme selv. Hvordan kan man vite at Catalysts premiss er korrekt når jeg løst konflikten på Rannoch så Geth og Quarians lever sammen? (og hvorfor kan ikke Shepard påpeke akkurat dette?)
  3. Det er nå helt klart at Bioware prøvde å kopiere en "Deus Ex"-slutt, men hvordan kan de da presentere synthethis som klart overlegent alle andre?
  4. Hvorfor vil alle godta Synthethis nå, og ikke tidligere? Hva er det som er anderledes med denne syklusen som gjør Synthethis mulig?
  5. Hvorfor er alle på minneveggen i Normandy listet opp med fornavn utenom Shepard?

Jeg skal ikke si EC ikke hjalp litt, men det redder fortsatt ikke Mass Effect 3 fra å være i beste fall middelmådig.

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...