Gå til innhold

Henger ut "nettroll" på sosiale medier


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Quote

Jørgen Riis-Gjertsen sier han kalles påtalemyndighet, dommer og bøddel. Han ringer blant andre unge nede i tenåringsalder og henger dem ut for sine over femti tusen følgere.

 

Quote

Handler ut fra magefølelsen

Han forteller at det ikke finnes noen klare rammer eller grenser for prosjektet. Det Riis-Gjertsen vet er at han vil fortsette.

Noen blir anonymisert, mens andre blir hengt ut med fullt navn og bilde. Noen av videoene er slettet, og andre vil ligge åpent for alles øyne

 

  • Liker 1
Skrevet

Det er noe herlig ironisk, eller hyklersk, over at han ringer ungdommer for stygge kommentarer og likes, når han selv drev med liknende da han var yngre. 

 

  • Liker 6
Skrevet
3 minutes ago, Neptun1 said:

Minner mest om en psykopat av utseende og uttalelser.

Du er kjapp med diagnoser. Eg var heller ikkje klar over at psykopat var utsjånad...

4 minutes ago, Neptun1 said:

Han hadde neppe hengt ut Bandidos eller andre kriminelle gjengmedlemmer. Men enslige tenåringer tøffer han seg mot.

Kva prøver du å formidle her, utover reint personangrep?

  • Liker 8
Skrevet
14 minutes ago, BadCat said:

Han bryter både ToS på plattformene og norsk lov. Straffelovens paragraf 266 og 267.

Det skal litt meir til. Du må akseptere kritikk, og ubehagleg kritikk .

Men altrightere er jo forbanna snowflakes, så det er kanskje for mykje å forvente...

  • Liker 8
Skrevet (endret)
barfoo skrev (2 timer siden):

Du er kjapp med diagnoser. Eg var heller ikkje klar over at psykopat var utsjånad...

Kva prøver du å formidle her, utover reint personangrep?

Hva jeg forsøker å formidle..?
Gikk det ikke tydelig frem av min kommentar.
- han er tøff mot svake, men aldri i verden om han hadde vært det med organiserte kriminelle. 

Han uttaler:
"Jeg er nådeløs. Jeg vil ikke ha en diskusjon."
Sett litt for mange filmer kanskje - og drømt seg inn i roller som dette?

 

Endret av Neptun1
  • Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet
6 minutes ago, barfoo said:

Det skal litt meir til. Du må akseptere kritikk, og ubehagleg kritikk .

Men altrightere er jo forbanna snowflakes, så det er kanskje for mykje å forvente...

Riktig, Og vg. Sier ikke mere om det??

Skrevet (endret)

Ikke-offentlige mennesker har en sterk og lovfestet rett til privatliv. Det er ikke til å komme unna. 

Da enkelte av disse er unge er det alvorlig at en voksen, som burde vite bedre, henger ut barn.

Vedkommende har mer en nok med å svare for egne handlinger til å bry seg med andre.

Endret av BadCat
  • Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet
4 minutes ago, BadCat said:

Ikke-offentlige mennesker har en sterk og lovfestet rett til privatliv. Det er ikke til å komme unna. 

Da enkelte av disse er unge er det alvorlig at en voksen, som burde vite bedre, henger ut barn.

Vedkommende har mer en nok med å svare for egne handlinger til å bry seg ned andre.

I tillegg påberoper han seg også å være utdannet jurist.

  • Liker 2
Skrevet (endret)

Dette er et typisk eksempel på en som må ta en titt i speilet for å finne problemet.

En som vil urett til livs, gjør det å utføre urett til sport og yrke. Tro det eller ei, men Batman er en oppdiktet karakter og ikke et forbilde.

En betydelig del av å bo i en nasjon som Norge er at alle skal operere innenfor loven, til et felles beste. Når man begynner å operere utenfor hva loven tillater, gjør man mer skade enn godt, uansett hvor god intensjonen måtte være.

Endret av BadCat
  • Liker 4
Skrevet

Ja det kan være lurt å reflektere litt over hvorfor rettssystemet og politi-arbeidet er noenlunde rigid.

Det er fordi det er utrolig kort vei til misbruk av makt ved å anklage vha vikarierende motiv. 

Uansett hvor omfattende arbeid som gjøres i rettssystemet, forekommer fortsatt feil.

En enkelt "Batman" vil da selvsagt ha en totalt umulig oppgave i form av å opptre rettferdig.

  • Liker 1
Skrevet

Han henger ut mindreårige basert på "magefølelse" og anser seg selv som unikt egne til å være "påtalemyndighet, dommer og bøddel". Han har en broket historie med å selv drive med det han henger ut andre for, uten at VG klarte å avdekke det i researchen til denne heller rare saken. Han skriver at han skal være "jævlig utspekulert og kynisk" og at han skal henge ut foreldrene til de mindreårige han henger ut og "dette blir stygt". Han fremhever seg selv som "empatisk". 

Jeg er skeptisk.

Det mest påfallende med hele saken er at VG artikkelen er så positiv.

 

Fra hans egen instagram:

 
Sitat

 

Synes du jeg går for langt? Synes du jeg misbruker min makt?
 
Dette var en soft start. Nå tar jeg av silkehanskene. Fra nå kommer jeg til å snakke rett fra levra, og jeg kommer til å bruke all min makt til å gi konsekvenser til dere som bruker ytringsfriheten deres til å hetse andre på internett.
 
Hvis du frykter meg, så foreslår jeg at du bruker de neste dagene godt til å gå gjennom alt du har skrevet og likt på internett. Hvis du ikke tar grep nå, så kan det godt hende det blir deg som får kjenne på kroppen hvor jævlig utspekulert og kynisk jeg kan være.
 
Til alle foreldre der ute som ikke har klart å oppdra ungen sin til å respektere andre mennesker: Det er alvor nå. Jeg kommer til å identifisere dere også. Ta grep.
 
Det blir stygt

 

 
  • Liker 4
Skrevet (endret)

Han blander nok sammen makt og innflytelse. Makt er formell myndighet og evnen til å bestemme og sanksjonere.

Innflytelse er ei subtil form for makt, men å påstå at han har makt, er å dra det vel langt.

Han tror at han har makt og kommer maktesløst til å innse at han ikke har det.

Endret av BadCat
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...