Gå til innhold

Parkering forbud - bot ved av / på lessing


MiRaCL

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Europark har heldigvis for deg ikke ansvar for å bøtelegge personer som forbryter seg mot offentlige parkeringsvedtekter. Personlig, som en som har mye arbeid i trafikken i sentrum, så hadde jeg gjerne sett at de hadde satt ut slikt til private som en prøveperiode. Kanskje de hadde vært litt mer aggressive og fått ned feilparkeringene som er i veien for meg?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Djeezes, brukte side en og to til å heie på TS. Bra at du vant! Hater faen meg parkeringsvakter mer enn noe annet.. Derav signaturen min :)

 

Hater parkeringsvakter? Hva med de som feilparkerer?

De fleste som feilparkerer går over tidsforbruket med et minutt eller to, parkerer noen centimeter for nærme et kryss eller blir rævkjørt av en grådig provisjonssadist. Jeg har blitt utsatt for alle tre tilfeller, pluss noen til. Er fattig student, og måtte droppe å kjøpe julegave til min søster i det ene tilfellet, fordi en parkeringsvakt mente jeg hadde parkert for nærme et kryss. Svingen i krysset var svært åpen for tolkning. Hora ødela julen for meg, og var rimelig frekk og jævlig etterpå.

 

Jeg har aldri vært så nær å gi noen juling, mann eller kvinne (parkeringsvakter er forøvrig ikke han/hun, det er en "den").

 

Hele greia provoserer meg bare. Treffer så vanvittig på de "rette" nervene. Jeg har til gode å se at en feilparkering egentlig forårsaker noen fare, men sosialistene har indoktrinert skatte- og avgiftssystemet i Norge såpass effektivt at folk ikke gidder å snakke høyt om det. Folk godtar bare bota, og håper at klagen blir godkjent ETTER man har bøtet. STIKK I STRID MED GRUNNLOVEN. Personlig frihet og fornuft blir satt til side.

 

Men dette er en helt annen diskusjon. Hvis du vil ha et mer velformulert og inngående svar fra meg må du opprette en tråd :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De fleste parkering forbudtskilter og parkeringsvedtekter er der for en grunn. Det er ikke alltid de er åpenbare for alle, men om du prøver å dra en 20 meter lang bil gjennom trange sentrumsgater får du kanskje en liten ahaopplevelse. Hva med å respektere lover og regler til beste for alle i trafikken og ikke bare klage over at du bare bare bare brøt loven i et par minutter eller med noen centimeter?

 

At du er en fattig student er forøvrig utrolig lite relevant. Bør du ha rett på lavere bøter for å bryte loven siden du har mindre penger? Jeg kan gjerne støtte opp om høyere bøter til personer med høy inntekt/formue, men takstene er helt ok som de er nå. Og du er også klar over takster, parkeringsregler og skilting. Dette skal du ha lært mens du tok lappen og deter tilgjengelig på nettet. Om du har dårlig råd burde du kanskje heller tenke ekstra godt over hvor du plasserer bilen din.

 

Jeg jobber i trafikken og opplever daglig mange idiotiske parkeringer som hindrer, forsinker eller irriterer meg i mitt arbeide. Men det er vel ikke så viktig? At jeg får dritt slengt etter meg på telefonen når jeg ringer opp folk og påpeker at deres feilparkerte biler står i veien for meg og ber dem om å fjerne dem når jeg kunne ha ringt direkte til parkeringsvesenet i stedet er vel også på sin plass? Folk må da få lov til å parkere hvor de vil!

 

Jeg liker parkeringsvakter (fra kommunen). De kommer fort på syklene sine når jeg ringer, skriver ut bøter og fjerner biler som er i veien om nødvendig. Takk til dem. De gjør en god og viktig jobb for samfunnet.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Der er vi av forskjellig oppfatning. Du påpeker at parkeringsvakter er et nødvendig onde. Dette er jeg kun litt enig i. Et eksempel: Jeg hørte en historie om et par som var på bilferie i Danmark. De hadde sin norske bil med på turen. De parkerte feil i et område rundt Kjøbehavn, og da de kom tilbake lå det en lapp på ruta. Under norske forhold hadde dette vært en bot på 7- 800 kroner.

 

Lappen de fikk lød noe som dette: "Hei, dette er en melding om at dere har feilparkert. Dere må huske å ikke blablablabla. Ha et ellers flott opphold i Danmark.

 

Mvh

Et dansk parkeringsselskap"

 

Og jo, ei bot er altfor høy når den ligger på 700 kroner for en bitteliten forseelse. Voksne mennesker, som betaler masse skatt, trenger ikke å straffes på denne måten. Man straffer barn og kriminelle, ikke voksne mennesker som gjør en feil her og der.

 

Jeg ser at du har et annet syn på tingene, ettersom du faktisk jobber i trafikken. Du opplever sikkert parkeringer som er en fare for trafikken, og ikke minst til hinder for ditt arbeid. Dette er ikke en problemstilling jeg i det hele tatt tar opp. Disse tilhører sjeldenhetene. De aller fleste bøtene, mine inkludert, blir skrevet grunnet et udemokratisk og grådig system hvor profitt er i fokus, ikke sikkerhet. Skulle man tenke sikkerhet, og ikke profitt, hadde veiene i Norge vært langt bedre.

 

I USA har man ikke engang parkeringsvakter. Der er det politiet som skriver bøter. Ofte på rundt 10 dollar. Det tilsvarer en dårlig timelønn. Skulle det vært tilsvarende i Norge hadde boten ligget på rundt 100- 200 kroner. Korrigerer man dette for lønn, vil høyt lønnede statsborgere fått bot på 7- 800 kroner. Jeg burde fått bøter, om noen, på rundt hundrelappen. Det gir meg en "lærepenge", og burde ha like god korrigerende effekt på meg som en bot på 7- 800. Sistnevnte er bare en kilde til frustrasjon og sinne. Men som sagt; penger er i fokus, ikke selve sikkerheten.

 

Det irriterer meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Der er vi av forskjellig oppfatning.

Da er det ikke bare dwezirads som er uenig med deg men jeg også.

 

Parkeringsvakter er så klart irriterende i mange tilfeller men ville ALDRI bodd i en by uten dem eller i en by der man fikk en hyggelig lapp hvis man feilparkerte.

 

Kan ikke tenke meg hvordan Trondheim by hadde sett ut uten parkeringvakter...

 

Har du ikke råde til å betale en bot uten at det går ut over noe annet så selg bilen. å ha bil er ikke en rett men ett privilegium.

Endret av Nasciboy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Der er vi av forskjellig oppfatning. Du påpeker at parkeringsvakter er et nødvendig onde.

Et nødvendig onde? De er ikke et onde. De gjør en bra og viktig jobb for alle oss i samfunnet som jobber i trafikken og som prøver å følge norske lover og regler. Mener du virkelig at det er bedre at jeg får 2 timer ovetid enn at en gjøk som ikke parkerer skikkelig får en bot på 700kr? Eller i din verden, en bot på en hundrelapp eller en hyggelig lapp på vinduet?

 

 

 

Det irriterer meg.

Det er absolutt ingen som hindrer deg i å flytte til Danmark slik at du kan parkere hvor du vil. Lykke til på reisa.

 

 

 

(PS! Jeg pleier også være hyggelig mot folk utenbysfra. Som jeg nevnte pleier jeg faktisk ringe personlig til de som parkerer i veien for meg for å be dem om å flytte bilene sine før jeg kontakter parkeringsetaten. Jeg operer også med hyggelige lapper jeg kan legge på biler som står feilparkert men som jeg kan f.eks. kjøre en annen vei for å komme forbi/komme til. Newsflash: Hyggelige lapper fungerer ikke. De samme folka feilparkerer om igjen, selv om jeg personlig forklarer at jeg er på sted x tre ganger i uka og de ikke kan parkere der da (eller i det hele tatt siden det er en utkjørsel samt parkering forbudt der)).

Endret av dwezirads
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Der er vi av forskjellig oppfatning. Du påpeker at parkeringsvakter er et nødvendig onde.

... bedre at jeg får 2 timer ovetid enn at en gjøk som ikke parkerer skikkelig får en bot på 700kr? Eller i din verden, en bot på en hundrelapp eller en hyggelig lapp på vinduet?

 

Jeg er ikke en gjøk. Gidder heller ikke bli kalt en gjøk. Det kan du unnskylde deg for..

 

Det irriterer meg.

Det er absolutt ingen som hindrer deg i å flytte til Danmark slik at du kan parkere hvor du vil. Lykke til på reisa.

 

(PS! Jeg pleier også være hyggelig mot folk utenbysfra....

Men du er ikke hyggelig mot folk på forumet ?

 

Jeg har ingen planer om å flytte til Danmark med det første. At jeg flytter fra landet er ingen umulighet, men jeg må da for faen fortelle hva jeg synes er riktig og galt, med henvisning til andre land, uten at jeg skal flytte dit for faen?

 

Helvete, at det går ann å bli så forbanna uhøfflig går meg hus forbi...

Gidder ikke svare mer på denne tråden.

Lenke til kommentar

Har du ikke råde til å betale en bot uten at det går ut over noe annet så selg bilen. å ha bil er ikke en rett men ett privilegium.

Dette var familiens bil som jeg brukte da jeg var hjemme før jul. Jeg var på jobb for å tjene penger (skatt). Jeg har tatt førerkort (koster faen meg skjorta, og betaler masse skatt på det og) så det er absolutt min rett å kjøre den bilen.

 

Parkeringen jeg snakket om var langt ifra farlig. Det var i et helt åpent kryss, men krysset var åpent for tolkning. Hadde parkeringsjævlene vært rettferdige hadde jeg aldri fått bot der.

 

På generelt basis; det er ingen rett i å ha bil. Men det er faen meg ikke privilegiumet til politikerne å gjøre det for dyrt for andre å ha bil når de kjører bil selv.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke kalt deg en gjøk... Men du tok den til deg altså? Jajamen!

 

Jeg føler ikke jeg er uhøfflig. Jeg argumenterer for at de personene du har lagt for hat gjør en viktig innsats i et samfunn hvor alle tenker kun på seg selv og driter i hva deres gjerninger har å si for andre som også skal bruke et veisystem som er laget og vedlikeholdt for alle.

 

Min og trådstarters opplevelser viser at systemet virker. Urettmessige bøter blir kanselert ved klage.

 

Jeg har vært hyggelig og hjelpsom gjennom denne tråden og støttet trådstarter med gode råd om hva han må gjøre for å få boten sin kanselert. Jeg har også selv vist til at jeg selv også har fått boten min kanselert i en situasjon hvor jeg mente jeg var blitt urettferdig behandlet av en parkeringsvakt. Jeg beskriver også hvordan jeg er en hyggelig person som pleier å ringe folk personlig for å be dem om å flytte bilene sine og å prøve å forklare hvorfor de ikke kan parkere der de gjør. Alternativet mitt er ofte å få bilene bøtelagt eller i verste fall tauet bort.

 

Du derimot innrømmer at du har brytt regler og at du deretter har følt for å bruke vold mot personer som gjør jobben sin. Du kaller denne personen en hore i posten din? Og så reagerer du på at jeg kaller personer som feilparkerer for gjøker? Ærlig talt...

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Dette var familiens bil som jeg brukte da jeg var hjemme før jul. Jeg var på jobb for å tjene penger (skatt). Jeg har tatt førerkort (koster faen meg skjorta, og betaler masse skatt på det og) så det er absolutt min rett å kjøre den bilen.

 

Parkeringen jeg snakket om var langt ifra farlig. Det var i et helt åpent kryss, men krysset var åpent for tolkning. Hadde parkeringsjævlene vært rettferdige hadde jeg aldri fått bot der.

 

På generelt basis; det er ingen rett i å ha bil. Men det er faen meg ikke privilegiumet til politikerne å gjøre det for dyrt for andre å ha bil når de kjører bil selv.

Førerkort og lovlig tilgang til bil gir deg din fulle rett til å kjøre bil men ikke rett til å parkere ulovlig, uansett om det er farlig eller ei.

 

Mener du at du har fått boten urettmessig klager du...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan vi ikkje berre utstyre alle biler av klasse C eller større med stålplog og gi dei påkjøringsrett ovanfor bilar som står i vegen?

 

På den måten slepp vi parkeringsvakter og vi slepp å bruke tid og penger på borttauing.

 

Den som feilparkerer vil lære etterkvart som bilane deira blir knust til skrapgods utan at bileigaren får ei krone i kompensasjon. :whistle:

 

 

 

Det er bra at denne saka løyste seg for trådstarter, det einaste som er dummt er at du tydeligvis alltid må gå omvegen rundt klaging på bota for å finne ut kva du har lov til eller ikkje lov til.

 

Har du f.eks lov til å stoppe i ei slik parkeringsforbudt sone og stå der heile natta til butikken du skal levere til åpner og deretter kjøyre frå staden?

Dette vil jo også være den kortaste mulige stans sidan du ikkje kan levere før butikken åpner.

 

 

Lova burde vell våre at du får lov til å stoppe for å gjere nytteoppdrag så lenge du held deg i umiddelbar nærheit av kjøyretøyet?

Dersom du er i nærheita så vil du kunne flytte bilen dersom det kjem ein lastebil som ikkje kan kjøyre forbi, eller ein brannbil som må gjennom, eller til og med om ei parkeringsvakt nærmer seg.

Lenke til kommentar

Kan vi ikkje berre utstyre alle biler av klasse C eller større med stålplog og gi dei påkjøringsrett ovanfor bilar som står i vegen?

 

På den måten slepp vi parkeringsvakter og vi slepp å bruke tid og penger på borttauing.

 

Den som feilparkerer vil lære etterkvart som bilane deira blir knust til skrapgods utan at bileigaren får ei krone i kompensasjon. :whistle:

Vel, det innebærer at du tar det forgitt at alle som kjører klasse C eller høyere vet hundre prosent sikkert i en hver situasjon hva som er rett og galt. Det tviler jeg på at de klarer ^^

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan vi ikkje berre utstyre alle biler av klasse C eller større med stålplog og gi dei påkjøringsrett ovanfor bilar som står i vegen?

 

På den måten slepp vi parkeringsvakter og vi slepp å bruke tid og penger på borttauing.

 

Den som feilparkerer vil lære etterkvart som bilane deira blir knust til skrapgods utan at bileigaren får ei krone i kompensasjon. :whistle:

Vel, det innebærer at du tar det forgitt at alle som kjører klasse C eller høyere vet hundre prosent sikkert i en hver situasjon hva som er rett og galt. Det tviler jeg på at de klarer ^^

 

Hei!

 

Nå må du ikkje øydelegge anarkist tankegangen min med logikk :innocent:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, det skal visst ikke være enkelt dette med parkering i Norge.

Noe som i utgangspunktet er en fillesak som ikke burde representert noe problem for noen, skal alså lage en helvetes saksgang og bruke masse av din energi på å klage og protestere.

Men utrolig nok:DU FIKK MEDHOLD!

 

Kjenner jeg lar meg provosere av den utrolig lite fleskible parkeringslovgivingen i Norge.

Om man står med nødblinken satt på på en losseplass, burde den stuten av en p-betjent iallefall avvente i 10 min før han/hun skriver gebyr.

 

Lurer på hva de anser som "Lossetid", er det 1-2 minutter eller??Merkelig at de som sitter inne på et kontor greier å avgjøre at du ikke gjorde feil, som ikke engang var der fysisk, mens den mindre smarte parkeringsvakta ikke greide dette selv.Sier jo litt om hvilket nivå disse ligger på..

Endret av ArkArk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...