Gå til innhold

Parkering forbud - bot ved av / på lessing


MiRaCL

Anbefalte innlegg

Hei

 

Fikk for 20minutter siden en bot da jeg stod på parkering forbudt.

Hadde en del ting jeg måtte levere til mine foreldre og stoppet på parkering forbudt mens jeg drev med dette. Tok max 5minutter. Jeg tok ut det jeg skulle levere av bilen, satt på varselblinker og låste bilen og leverte.

 

Når jeg kom tilbake til bilen etter ca 4 minutter så stod en trafikkbetjent der og skrev ut bot.

Jeg argumenterte med at jeg drev med av / pålessing og at jeg derfor har lov å stå der i en kort periode. Betjenten mente at det hadde jeg ikke lov til. Jeg hadde ikke noe valg og måtte ta imot bot, hun ba meg klage om jeg syns det var feil.

 

Regel for skilt 372 er som følger:

 

372 Parkering forbudt

På strekning skiltet med "Parkering forbudt" tillates kortest mulig stans for av- eller påstigning eller av- eller pålessing. Skiltet angir forbud mot parkering på den side av vegen hvor skiltet er satt opp. Skiltet gjelder i kjøreretningen fra der det er satt opp og fram til nærmeste vegkryss, eller fram til nytt skilt "Parkering forbudt", "Stans forbudt", "Parkeringssone", "Parkering" eller til parkometerplass. På veg med envegskjøring kan skiltet være satt opp på venstre side alene.

 

Jeg har i tillegg fler vitner på dette.

Er dette helt høl i hue? Ifølge trafikketaten så må jeg betale bota selv om jeg klager som jeg er lite interessert i.

 

Spurte faktisk en trafikkbetjent fra europark som var lengre bort i gata om denne boten og han mente jeg hadde lov til å stå der så lenge jeg drev med av / på lessing.

 

What to do?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kommer ikke til å betale denne boten. De er vel pliktige til å sette betaling i ro, så lenge det foreligger en klagesak.

 

Kunne ikke gjort av / på lessinga mer synlig. Hadde på varselblinker. Ifølge boten så brukte betjenten 3 minutter på å gi meg bot. Må huske på at jeg leverte ting, måtte jo bære disse, låse meg inn igjennom 3 dører o.s.v tok totalt 4 min.

 

Hvordan skal det være aktivitet i bilen nå jeg er i bilen alene? Kunne jo seff latt bilen stått å gå, men iom at dette var i oslo sentrum rett ved en trikkeholdeplass, så var ikke det aktuelt.

Endret av MiRaCL
Lenke til kommentar

Du skulle flytta bilen etter avlessingen. Ikke brukt 4 min inne..

 

Og latt alle varene stå ubevoktet ute i regnet mens han lette etter en plass?

 

Så lenge det er parkering forbudt har du lov til å stå noen minutter under av/pålessing. Hvis ikke skal det spesifiseres at det ikke er tillatt.

 

Dersom det er avgiftsbelagte plasser, gjelder ikke regelen om av/pålessing, og avgift skal betales fra første minutt.

Lenke til kommentar

Kommer ikke til å betale denne boten. De er vel pliktige til å sette betaling i ro, så lenge det foreligger en klagesak.

 

Kunne ikke gjort av / på lessinga mer synlig. Hadde på varselblinker. Ifølge boten så brukte betjenten 3 minutter på å gi meg bot. Må huske på at jeg leverte ting, måtte jo bære disse, låse meg inn igjennom 3 dører o.s.v tok totalt 4 min.

 

Hvordan skal det være aktivitet i bilen nå jeg er i bilen alene? Kunne jo seff latt bilen stått å gå, men iom at dette var i oslo sentrum rett ved en trikkeholdeplass, så var ikke det aktuelt.

For det første, er det Trafikketaten som har gitt deg bot, så har du ikke noe valg. Den må betales uansett om du klager. Får du medhold i klagen, så blir pengene returnert til deg. Betaler du ikke innen forfall, så øker boten til kr 750 i ørste omgang etc - og får å være helt ærlig så kommer du ikke til å medhold i en klage på et så tynt grunnlag.

 

Det hjelper ikke uansett hva du sier. Det var parkering forbudt og bilen stod parkert uten at det ble bedrevet noe synlig av- eller pålessing. Jeg vet at det er kjedelig, men det er sånn det fungerer. Du burde fått en av foreldrene dine til å komme ut for å passe på tingene dine, mens du parkerte lovlig. Om du må låse deg gjennom 14 dører og gå 15 etasjer opp så driter trafikketaten i det, så lenge bilen din står ulovlig parkert.

Lenke til kommentar

Kunne ikke sette varene noe sted for så å flytte bilen. Kunne heller ikke gå fra bilen ulåst = må skru av motor.

 

Var ikke spesifisert noe annet der. Mulig betjenten forveksla skiltet med all stans og parkering forbudt.

 

Dette var midt på Grunerløkka i Oslo. Normalt fortau uten noen form for avgiftsparkering.

 

Ser ikke helt hvordan jeg skal klare å få til synlig av / på lessning så fort jeg låser meg inn i bygningen. Kunne jo seff latt bagasjerommet stå åpent, men da hadde vel alt annet oppi der blitt stjålet.

 

Vet man kun skal bruke varsellys i nødsituasjoner, men det er normalt nok å bruke de i andre tilfeller også.

Lenke til kommentar

For det første, er det Trafikketaten som har gitt deg bot, så har du ikke noe valg. Den må betales uansett om du klager. Får du medhold i klagen, så blir pengene returnert til deg. Betaler du ikke innen forfall, så øker boten til kr 750 i ørste omgang etc - og får å være helt ærlig så kommer du ikke til å medhold i en klage på et så tynt grunnlag.

 

Det hjelper ikke uansett hva du sier. Det var parkering forbudt og bilen stod parkert uten at det ble bedrevet noe synlig av- eller pålessing. Jeg vet at det er kjedelig, men det er sånn det fungerer. Du burde fått en av foreldrene dine til å komme ut for å passe på tingene dine, mens du parkerte lovlig. Om du må låse deg gjennom 14 dører og gå 15 etasjer opp så driter trafikketaten i det, så lenge bilen din står ulovlig parkert.

 

Betalingsfrist er 18.03. De kan vel umulig bruke så lang tid på å behandle en klage?

 

Har ikke noe tynt grunnlag her. Jeg forholdt meg jo innenfor reglementet som er satt for skilt 372. Hvordan får du det til å bli tynt?

Lenke til kommentar

Vet man kun skal bruke varsellys i nødsituasjoner, men det er normalt nok å bruke de i andre tilfeller også.

Det har du helt rett i. Fullstendig genialt for å tiltrekke seg parkeringsvakter. Fungerer omtrent like bra som å rope høyt at du har parkert ulovlig - og at du vet det. Og grattis - det funket denne gangen også. Diplom kommer i posten hvis du ikke betaler.

 

 

 

Lenke til kommentar

Kommer ikke til å betale denne boten. De er vel pliktige til å sette betaling i ro, så lenge det foreligger en klagesak.

 

Nei. Du er pliktig til å betale boten. Du får pengene igjen om du får medhold på klage om du velger å sende inn det.

 

Om du skriver en velforumlert klage skal du ikke se bort i fra at du får medhold. Jeg har selv fått medhold ved å si at et nytt Parkering Forbud-skilt i gata der jeg bodde var lite synlig fra hvor jeg parkerte utenfor mitt eget hus. Jævlig tynt, men jeg fikk nå pengene igjen. Så bare skriv en rolig bra formulert søknad.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Foreldrene mine lå og sov, var ikke interessert i å vekke de.

Sender klage nå, men kommer til å skrive ting som det hendte. Parkerte jo der for noen uker siden også da jeg leverte 15 brett med brus. Er jo like lov det.

 

Kan ikke se at jeg har gjort noe galt i dette tilfellet. Forholder meg jo til regelverket for skilt 372.

Lenke til kommentar

Foreldrene mine lå og sov, var ikke interessert i å vekke de.

Sender klage nå, men kommer til å skrive ting som det hendte. Parkerte jo der for noen uker siden også da jeg leverte 15 brett med brus. Er jo like lov det.

 

Kan ikke se at jeg har gjort noe galt i dette tilfellet. Forholder meg jo til regelverket for skilt 372.

 

Bare sørg for at du skriver rolig og behersket. Sarkasme osv funker dårlig i slike situasjoner.

Lenke til kommentar

"372 Parkering forbudt

 

 

Anvendelse

 

Skilt 372 brukes når parkering, etter trafikkreglenes

definisjon av parkering, skal være forbudt:

 

Parkering: Enhver hensetting av kjøretøy, selv om føreren

ikke forlater det. Unntatt er kortest mulig stans for av- eller

påstigning eller av- eller pålessing. (Trafikkreglene § 1 nr. 1

k.)"

 

Ref. Statens vegvesen Håndbok 050, Trafikkskilt

 

 

Det er ingen øvre grense for hvor lenge man kan stå, men når man kun er borte fra bilen i 4-5min er det ikke noe å lure på.

Lenke til kommentar

Jada, skriver det rolig jeg. Jeg er ikke sint, mer oppgitt. Blir spesielt oppgitt når folk her mener jeg ikke har noen sak.. Har ikke gjort noe ulovlig, ref regelverket for skiltet.

 

Forman: Syns nå 4 minutter er kortest mulig stans. Hvordan betjenten engang rak å fotografere bilen og faktisk fylle ut ting på terminalen forundrer meg.

Endret av MiRaCL
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...