Gå til innhold

- Nordmenn trenger ikke bredbånd på 50 Mbit/s


Anbefalte innlegg

Fint for deg ,

Jeg derimot har aldri klar å få unyttet linje fult ut .

Årsaken kan være i den andre enden.

Nå er ikke det underliggende poenget om hverken meg eller deg. Men at du ikke trenger mye fantasi for å se et utfall i en normal familie hvor du sprenger kapasiteten til selv en "rask" linje.

 

Hadde du i første innlegg skrevet om deg og din situasjon, så hadde verken jeg eller andre reagert. Men når du påstår at det gjelder alle/ingen, ja så tar du kort og greit feil. Bare mitt enkle eksperiment beviste at dette ikke gjelder alle. Og med tanke på hvor lite som skulle til, så er det nok også å forvente at mange andre er i samme båt, og fint utnytter langt over 10 Mbps.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Javel? Sitter her med 12mbit. Det er nesten ikke mulig å se på Netflix og streame på Youtube samtidig. Laster man ned noe på Steam så kan man ende med å drepe linja opptil flere timer. Mulig at det er mange der ute som ikke trenger mere enn 10mbit, jeg synes da allikevel at vi burde ha et moderne infrastruktur så vi er forberedt på fremtiden. Dårlig infrastruktur kan gi større konsekvenser.

 

Hvordan klarte man seg da med 4 mbit for noen år siden ?

Nå ser jeg ikke poenget med at man båse skal se film på nnetflix og streame yortube videoer samtidig

 

om jeg skulle både høre på nettradio og samtidig se tv så er det ikke så mye jeg får med meg

 

Om du menr at du har for svak linje så får du bare bestille en som er kraftigere

 

Sannheten er at mange klarer seg med en langt svakere linje en det man får , og må derfor betal for mye

Andre blir aldri hel fornøyd uansett hvor rask linjen er

 

enten så får man linje rask nok linje eller så klager man over at det koster for mye

Har man virkelig bruk for 1 gbit så betaler man for det uten å klage så mye.

Da har man også råd til å betale de 2-3 tusen i måneden det vil koste

Lenke til kommentar

Du innser ikke at det ofte kan være mer enn en person, og flere enheter i et hus?

 

Ja, hvordan klarte man seg med 4 Mbps før i tiden? Vel, enkelt. Man hadde ikke særlig god kvalitet, ikke like tungt design på nettsider, færre streamingmuligheter, mindre krevende spill, og sist men ikke minst så hadde man høy tålmodighet. Og selv med det så var det vel et mirakel at man overlevde.

 

 

Sannheten er at mange klarer seg med en langt svakere linje en det man får , og må derfor betal for mye

Andre blir aldri hel fornøyd uansett hvor rask linjen er

enten så får man linje rask nok linje eller så klager man over at det koster for mye

Har man virkelig bruk for 1 gbit så betaler man for det uten å klage så mye.

Da har man også råd til å betale de 2-3 tusen i måneden det vil koste

Noen statistikk på denne sannheten din? Kjenner meg selv og andre som har alt for svak linje for bruket. Eller at linjen dikterer bruken. Faktum i dag er og blir alltid at det er langt fra alle som har mulighet til å få så høy båndbredde som de ønsker eller trenger. Det er ekstremt få som har mulighet til å få 1 Gbps, og ikke alle som har mulighet for selv 50 Mbps og 100 Mbps for den saks skyld.

 

Og det er vel det det er snakk om. Hvem bryr seg om akkurat hva slags abonnement naboen har, så lenge man selv og samfunnet har muligheten/infrastrukturen til å øke/følge bruken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

litt statistikk skal du få .

først brukt jeg telefon modem

Da var hastigheten selvfølgelig for lav .

den gangen måtte jeg vente på alt annet en ren tekst.

og man måtte vente lengre på video snutter en det tok å spille dem av

 

da jeg fikk tilbud om fiberlinje valgte jeg nest laveste hastighet som da var 4 mbit

(300 kbit ble for dumt her selv om det var mange ganger kapere en modemet )

 

dette ble senere automatisk oppjustert til 5 mbit ( som da ble laveste hastighet )

så ble det gjort en del endringer som gjorde måtte gå over til 10 mbit for å samkjøre dette med IP tv

men da økte også prisen

og så har det gått slag i salg

Helle denne tiden fra jeg fikk 4 mbit har jeg i grunnen aldri hatt behov for raskere linje en den jeg har hatt

 

Andre kunne sikkert ha bruk for raskere linje men det får være deres valg

 

en ting å tenke på er at det mange klager på er for lav opplagtings hastighet

 

synes man at man har for dårlig linje så kan man gjøre noe selv

enkelt med mye penger er jo villig til å betale for utbygging

 

slik tendenser ser ut så virker det som man stadig ønsker rasere linje ut fra tålmodigheten.

 

noe påstår at de har bruk for 1 gbit om noen få år

om 20 ar er kanskje 5 gbit for lite og da begynner man å snakke om 20-50 gbit

10 år etter det henger ikke elektronikken i infrastruktur med lenger

teraebit linjene som da brukers har ikke mere å gå på samtidig som det ikke finnes raskere elektronikk

da må man roe seg ned angående hastighetmaset

Lenke til kommentar

Du er klar over at du som person er nettopp det, EN person?

Det er en veldig liten populasjon, og kan knapt kalles statistikk...

 

Og når du bruker det som begrunnelse for din samling som omfatter "mange", "alle", "ingen" osv... så blir det vel i beste fall naivt.

 

Begrunnelsen din peker også i motsatt retning av konklusjonen din.

 

 

noe påstår at de har bruk for 1 gbit om noen få år

om 20 ar er kanskje 5 gbit for lite og da begynner man å snakke om 20-50 gbit

10 år etter det henger ikke elektronikken i infrastruktur med lenger

teraebit linjene som da brukers har ikke mere å gå på samtidig som det ikke finnes raskere elektronikk

da må man roe seg ned angående hastighetmaset

Er det meningen at man kan svare på noen slike ville spekulasjoner som går ut av kontroll? Kast en tyggis på bakken, og hele verden vil bli fylt opp av tyggis-mentalitet.

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har nylig fått en 50/50 fiber linje fra Altibox hvor det var flere som fortalte meg at jeg ikke trengte dette. Min mening er i alle fall soleklar, jeg har hatt MYE igjen for denne hastigheten over min eldre ADSL på 13/0,8. Kunne aldri spille å kjøre musikk samtidig uten at man fikk store lag spikes i spill. I tillegg så kan man laste ned et spill på en akseptabel ventetid.

 

Jeg kan ikke akkurat si jeg måtte ha det, men det gjorde i alle fall en stor forskjell som jeg i tillegg er villig til å betale for og det er vel det som teller. Det beste er at denne hastigheten er BILLIGERE enn den jeg hadde før vist man ser bort i fra oppstarts gebyret på 2000kr.

 

450kr mnd for 50/50

mot 399+20+79kr (linje, router leie og linjeleie).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Javel? Sitter her med 12mbit. Det er nesten ikke mulig å se på Netflix og streame på Youtube samtidig. Laster man ned noe på Steam så kan man ende med å drepe linja opptil flere timer. Mulig at det er mange der ute som ikke trenger mere enn 10mbit, jeg synes da allikevel at vi burde ha et moderne infrastruktur så vi er forberedt på fremtiden. Dårlig infrastruktur kan gi større konsekvenser.

 

Hvordan klarte man seg da med 4 mbit for noen år siden ?

Nå ser jeg ikke poenget med at man båse skal se film på nnetflix og streame yortube videoer samtidig

 

4mbit har aldri vært nok for meg, jeg har alltid ønsket å ha minst 30mbit opp/ned. Du ser ikke poenget nei? Jeg bor samme en kamerat og når han ser på netflix så kan det jo hende at jeg sitter på PC'n. Laster jeg ned noe eller streamer på youtube. Så dreper vi linja med en gang. Før hadde jeg 8mbit, problemet da var at spotify drepte linja fullstendig, fordi spotify bruker peer to peer. Som betyr at den tar litt av opplinja. Skulle jeg høre musikk på spotify eller andre satt med spotify oppe og jeg satt å spilte på nett endte det at man ble kastet ut av serveren fordi jeg fikk for høy ping.

Lenke til kommentar

til der som sier at man trenger 50 Mbit .

Hvor mye megabit bruker dere hever gang dere steamer.

 

Det er jo ingen som sender datastrømmer på nesten 10 Mbit ut til folket

Haster man ned programmer så får man sjeldent 10 Mbit

Hvordan har da 3 familiemedlemmer bruk for 50-60 mbit.

 

At utstyret kan kjøre den hastigheten og mere betyr ikke at man må ha den hastigheten i dag

 

Jeg har ikke 50 mbit/s, men ~25. Vi er tre stykker i kollektivet. Ofte står Netflix på, mens de andre sjekker sosiale medier, nettaviser, videosnutter inkl Youtube, Vimeo osv. Det er ikke noe problem å bruke 20 mbit/s. Og jeg er i grunnen den eneste som er storbruker av nettet hjemme.

 

Så hva med følgende scenario:

Person 1 streamer en serie fra Netflix. Denne bruker fint 5-6 mbit/s.

Person 2 sjekker ut videoer videoer på Youtube, musikk fra Spotify og nettaviser.

Person 3 sitter med VPN-tilkobling til jobb, jobber via denne, men bruker Spotify og/eller Youtube for musikk osv. Det er langt ifra noe problem å bruke 30-40 mbit/s på 3 personer.

 

 

Hva da med en familie på 4-5-6 personer hvor det er flere tenåringer i husstanden?

 

Det som er det store problemet er at norske politikere ikke er spesielt flinke til å tenke langsiktig. Se bare på E18 i Vestfold. Der var det mange broer (13 stk?) som ble bygget på 90-tallet, og alle må nå rives for den nye firefeltsmotorveien. Hvorfor kunne man ikke tenkt lengre fram i tid?

 

Dette prinsippet kan kopieres til fiberutbygging.

 

 

Mvh Faller

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du er klar over at du som person er nettopp det, EN person?

Det er en veldig liten populasjon, og kan knapt kalles statistikk...

 

Og når du bruker det som begrunnelse for din samling som omfatter "mange", "alle", "ingen" osv... så blir det vel i beste fall naivt.

 

Begrunnelsen din peker også i motsatt retning av konklusjonen din.

 

 

noe påstår at de har bruk for 1 gbit om noen få år

om 20 ar er kanskje 5 gbit for lite og da begynner man å snakke om 20-50 gbit

10 år etter det henger ikke elektronikken i infrastruktur med lenger

teraebit linjene som da brukers har ikke mere å gå på samtidig som det ikke finnes raskere elektronikk

da må man roe seg ned angående hastighetmaset

Er det meningen at man kan svare på noen slike ville spekulasjoner som går ut av kontroll? Kast en tyggis på bakken, og hele verden vil bli fylt opp av tyggis-mentalitet.

jeg sa at du skulle få lit statistikk , ikke en fullstendig statistikk

 

det er heller ikke slik at alle har det samme behovet ( som det er det jeg argumenterer for )

likevel mener dere at alle har bruk 50 mbit eller mer , de vet det bare ikke selv

man må da selv få bestemme hva man har bruk for

 

utgangspunktet er også 10 mbit per person

Er man 5 stykker så må man ha 50 mbit

det er også noe man må stort sett ordne selv

 

det som irriterer meg er :

  • for få alternativer til hastighet
  • alt for mange tror at alle trenger supper raskt bredband som også øker prisen
  • alt for mange har for lav opp hastighet
  • noen for lavere hastighet en de er lovet
  • for liten konkursen mellom de forskjellige aktørene
  • noen blir aldri fornøyd
  • de bidrar ikke så mye selv til for få skikkelig nettlinje

 

det er derfor at man ofte ikke kan velge selv hvilket selskap som tilbyr Internett

her er det nesten bare altibox som har synkron linje

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Jeg er uenig at de argumenterer for at alle trenger 50 mbit/s, men idag er teknologien så god at alle kan få den hastigheten, og samtidig være fremtidsrettet uten at man må bytte ut utstyr. Dette er da gitt at man bruker fiber.

 

Men ja, folk skal selvfølgelig få lov til å bestemme selv hva de har behov for :)

 

 

Mvh Faller

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Du er klar over at du som person er nettopp det, EN person?

Det er en veldig liten populasjon, og kan knapt kalles statistikk...

 

Og når du bruker det som begrunnelse for din samling som omfatter "mange", "alle", "ingen" osv... så blir det vel i beste fall naivt.

 

Begrunnelsen din peker også i motsatt retning av konklusjonen din.

 

 

noe påstår at de har bruk for 1 gbit om noen få år

om 20 ar er kanskje 5 gbit for lite og da begynner man å snakke om 20-50 gbit

10 år etter det henger ikke elektronikken i infrastruktur med lenger

teraebit linjene som da brukers har ikke mere å gå på samtidig som det ikke finnes raskere elektronikk

da må man roe seg ned angående hastighetmaset

Er det meningen at man kan svare på noen slike ville spekulasjoner som går ut av kontroll? Kast en tyggis på bakken, og hele verden vil bli fylt opp av tyggis-mentalitet.

jeg sa at du skulle få lit statistikk , ikke en fullstendig statistikk

Det er ikke litt statistikk engang når du ikke har noe data å sammenligne med en gang...

Det er kun din mening, som også virker å være basert på tall fra løse luften.

 

 

 

det er heller ikke slik at alle har det samme behovet ( som det er det jeg argumenterer for )

likevel mener dere at alle har bruk 50 mbit eller mer , de vet det bare ikke selv

man må da selv få bestemme hva man har bruk for

Hvem sier at alle har bruk for 50 Mbps eller mer? Kan ikke finne noen som påstår det hittil. At du selv ikke har behov for det overrasker nok få, men når du mener at ingen har bruk for det, da er det du som er på tynn is. Spesielt når du mener at statistikken du har, kun baserer seg på deg selv. :omg:

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Du er klar over at du som person er nettopp det, EN person?

Det er en veldig liten populasjon, og kan knapt kalles statistikk...

 

Og når du bruker det som begrunnelse for din samling som omfatter "mange", "alle", "ingen" osv... så blir det vel i beste fall naivt.

 

Begrunnelsen din peker også i motsatt retning av konklusjonen din.

 

 

noe påstår at de har bruk for 1 gbit om noen få år

om 20 ar er kanskje 5 gbit for lite og da begynner man å snakke om 20-50 gbit

10 år etter det henger ikke elektronikken i infrastruktur med lenger

teraebit linjene som da brukers har ikke mere å gå på samtidig som det ikke finnes raskere elektronikk

da må man roe seg ned angående hastighetmaset

Er det meningen at man kan svare på noen slike ville spekulasjoner som går ut av kontroll? Kast en tyggis på bakken, og hele verden vil bli fylt opp av tyggis-mentalitet.

jeg sa at du skulle få lit statistikk , ikke en fullstendig statistikk

Det er ikke litt statistikk engang når du ikke har noe data å sammenligne med en gang...

Det er kun din mening, som også virker å være basert på tall fra løse luften.

 

 

 

det er heller ikke slik at alle har det samme behovet ( som det er det jeg argumenterer for )

likevel mener dere at alle har bruk 50 mbit eller mer , de vet det bare ikke selv

man må da selv få bestemme hva man har bruk for

Hvem sier at alle har bruk for 50 Mbps eller mer? Kan ikke finne noen som påstår det hittil. At du selv ikke har behov for det overrasker nok få, men når du mener at ingen har bruk for det, da er det du som er på tynn is. Spesielt når du mener at statistikken du har, kun baserer seg på deg selv. :omg:

 

Når du påstår at jeg har sagt at ingen har behov for raske nettlinjer så har du misforstått hva jag vil ha frem for hensikten var å påpeke at ingen burde bli tvunget til betale for raskere linje en de har behov for

 

men selskapene tar ikke hensyn til sånt .

i stedet øker de hastigheten og prisen samtidig

 

jeg holder mag til at de fleste fortsatt klarer seg med 10 mbit per person som bruker linjen

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

 

 

 

Du er klar over at du som person er nettopp det, EN person?

Det er en veldig liten populasjon, og kan knapt kalles statistikk...

 

Og når du bruker det som begrunnelse for din samling som omfatter "mange", "alle", "ingen" osv... så blir det vel i beste fall naivt.

 

Begrunnelsen din peker også i motsatt retning av konklusjonen din.

 

 

noe påstår at de har bruk for 1 gbit om noen få år

om 20 ar er kanskje 5 gbit for lite og da begynner man å snakke om 20-50 gbit

10 år etter det henger ikke elektronikken i infrastruktur med lenger

teraebit linjene som da brukers har ikke mere å gå på samtidig som det ikke finnes raskere elektronikk

da må man roe seg ned angående hastighetmaset

Er det meningen at man kan svare på noen slike ville spekulasjoner som går ut av kontroll? Kast en tyggis på bakken, og hele verden vil bli fylt opp av tyggis-mentalitet.

jeg sa at du skulle få lit statistikk , ikke en fullstendig statistikk

Det er ikke litt statistikk engang når du ikke har noe data å sammenligne med en gang...

Det er kun din mening, som også virker å være basert på tall fra løse luften.

 

 

 

det er heller ikke slik at alle har det samme behovet ( som det er det jeg argumenterer for )

likevel mener dere at alle har bruk 50 mbit eller mer , de vet det bare ikke selv

man må da selv få bestemme hva man har bruk for

Hvem sier at alle har bruk for 50 Mbps eller mer? Kan ikke finne noen som påstår det hittil. At du selv ikke har behov for det overrasker nok få, men når du mener at ingen har bruk for det, da er det du som er på tynn is. Spesielt når du mener at statistikken du har, kun baserer seg på deg selv. :omg:

 

Når du påstår at jeg har sagt at ingen har behov for raske nettlinjer så har du misforstått hva jag vil ha frem for hensikten var å påpeke at ingen burde bli tvunget til betale for raskere linje en de har behov for

 

men selskapene tar ikke hensyn til sånt .

i stedet øker de hastigheten og prisen samtidig

 

jeg holder mag til at de fleste fortsatt klarer seg med 10 mbit per person som bruker linjen

 

 

Det finnes da flust av alternativer i alle ender av skalaen. Hvis du absolutt vil ha noe som er tregt, så kjøp det da vel? 150spenn fra NGT så har du 2Mbit. Hvis din ISP endrer hastighet og pris, så får du skifte leverandør da, det er alltids noen som tilbyr tregt og billig.. så hva er problemet egentlig?

Lenke til kommentar

jeg sa jo at det ikke var så enkelt fordi hver leverandør har sitt område de nærmest har monopol på.

lavere hastighet føre da mest sannsynlig til en høyere eller samme pris

 

poenget her var egentlig ikke hastigheten i seg selv men prisen

og da sier det seg selv at man ikke ønsker å være med på hastightsraset med mindre man fktisk har bruk hastigheten som tilbys.

 

Dette får man jo ikke velge selv for noen har bestemt at alle må ha f.eks minst 35 Mbit

i utgangspunktet bryr jeg meg ikke så mye helt til prisen også øker

 

Her bruker også disse selskapene hastighetsøkningen ( som mange etterlyser ) som et argument for å kunne ta høyere pris for lave hastigheter . de ter det få som synes noe særlig om ?

andre vil da finne ut at nå har de råd til økt hastighet for der er det blitt billigere.

 

Det er uheldig for man må da betale høyre pris enten man ønsker det eller ikke.

å doble hastigheten på en infrastruktur som allerede er det kan umulig koste ekstra , spesielt når man har lav hastighet fra før og de har tilbudt høyere hastighet lenge.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NIoHlfL

Har bredbånd blitt dyrere da? Når mor fikk bredbånd for ti år siden betalte vi 299 i måneden. Du får fortsatt bredbånd til samme pris idag.

Lenke til kommentar

ISPer ønsker å tjene mest penger. Om de mener de går glipp av kunder om de ikke kan tilby noen produkter til de kundene som ønsker å betale så lite som mulig, så vil nok slike produkter komme på bordet.

 

Men om det er bare deg det gjelder (eller svært få), ja så vil det ikke dukke opp noe billigere.

 

Det er fortsatt slik at markedskrefter styrer mye av showet, ikke å behage Elgen som enkeltperson maksimalt.

 

Bla. GET og Telenor tilbyr både 2 Mbps og 5 Mbps, og er to veldig store tilbydere svært mange har mulighet å få fra i Norge. Altibox var den ISPen jeg fant som fokuserte på de høyeste hastighetene, samt hadde den høyeste minste-hastigheten. Mens canal digital hadde bare tre forskjellige pakker, hvor den minste var på 25 Mbps.

 

Uansett, spørs om Altibox sitt 35 Mbps er noe særlig dyrere enn telenor/Get sitt minste abonnement. Hvis ikke så har man ikke noe rett til å klage akkurat.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...