Gå til innhold

- Nordmenn trenger ikke bredbånd på 50 Mbit/s


Anbefalte innlegg

En 4k film antar jeg er film med oppløsning på 4096×2160 piksler. Sleng på HD-surround lyd i tillegg så blir det vel bra størrelse på det?La oss si man skal se en film med over middels kvalitet på kanskje 8 GB. Denne filmen varer i 1,5 timer. 8GB/1,5timer = 5,33GB / time. 5,33GB = 1024*5,33MB = 5461MB1 time = 3600 sekunder5461MB/3600sDa må du kunne laste ned med litt over 1,5 MB i sekundet.Jeg mener nettet må bli raskere uansett. Ting tar for lang tid idag.

 

4K-film på 8 GB? En 2-timers film på BD er rundt 30 GB. Hva skal man med 4 ganger høyere pixeloppløsning hvis man skal ødelegge bildet ved å komprimere så mye at man antageligvis hadde fått en bedre opplevelse ved å se filmen på DVD?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Skal man først bygge ut, så er det jo idioti og ikke "slenge på litt ekstra" for å dekke opp for fremtidige behov.

 

Det er sant at de fleste av oss ikke "trenger" 50 Mbit i dag (men dæven så behagelig det er når noe skal lastes ned eller streames.. husholdningen her (3 personer) sitter på 120 Mbit). Men en eller annen gang i fremtiden (antagelig snarere enn man tror) så vil man trenge det.. alt blir digitalt, og kvaliteten (ergo størrelsen) bare øker.

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Når flere bruker nettet er det greit med 50 mbps og oppover. F.eks. hos oss, når hele familien er samlet, og alle skal holde på med noe, sitter gjerne mor og streamer en ting på nettbrettet sitt, far er oppkoblet mott jobb med VPN, søstrene mine på hver sin macbook og streamer, mens jeg selv sitter og glor film på film på film på Netflix mens jeg gamer. Opplever at jeg må slutte å spille, pga. lag siden nettet tydeligvis blir brukt til streaming på høyt nivå. :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

til der som sier at man trenger 50 Mbit .

Hvor mye megabit bruker dere hever gang dere steamer.

 

Det er jo ingen som sender datastrømmer på nesten 10 Mbit ut til folket

Haster man ned programmer så får man sjeldent 10 Mbit

Hvordan har da 3 familiemedlemmer bruk for 50-60 mbit.

 

At utstyret kan kjøre den hastigheten og mere betyr ikke at man må ha den hastigheten i dag

Lenke til kommentar

Jeg drifter servere som krever mye båndbredde, men jeg må begrense ting på grunn av jeg ikke har nok i upload. Bare oppgrader ivei, ikke stopp, behovene øker stadig. Det blir chill når Altibox begynner å få 1000/1000 Mbit/s tilgjenlig overalt. Håper bare de klarer å få fibernett tilgjenlig alle steder av byer, det er så dumt ikke alle gater har det fordi bare noen ikke vil ha det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

til der som sier at man trenger 50 Mbit .

Hvor mye megabit bruker dere hever gang dere steamer.

 

Det er jo ingen som sender datastrømmer på nesten 10 Mbit ut til folket

Haster man ned programmer så får man sjeldent 10 Mbit

Hvordan har da 3 familiemedlemmer bruk for 50-60 mbit.

Nå har jeg bare ynkelige 20-23 Mbps linje ned (60 Mbps opp), så begrenset hvor mye jeg kan teste. Og siden din påstand om at det ikke er datastrømmer på 10 Mbps, og at man sjeldent får 10 Mbps, virket rimelig ulogisk, så tok jeg på meg gleden av å teste dette.

 

1. Streaming fra Youtube la seg tett opp i mot 20 Mbps, og toppet på ikke sjokkerende 23 Mbps som er maks på linja i praksis på en video i høyere kvalitet i 1440.

2. Testet å laste ned typiske programmer, som skjermkortdriver, benchmarks, måleprogrammer og annen programvare fra populære sider som Guru3D og Techpowerup. Ingen havnet under 10 Mbps eller i nærheten, og i snitt lå de på ca 20 Mbps. Altså tett opp mot maks av linja, og det kunne vært andre brukere på linja som ødela for måleresultatene.

3. Det meste fra mindre populære downloads til de høyst populære holder seg jevnt over 10 Mbps, og som regel på maksgrensa til linja.

4. Ja, selv VG.no ga en hastighet på ca 14 Mbps når jeg laster hovedsiden.

 

Mulig du sist sjekket for 10 år siden? :hmm:

 

Men konklusjonen om at man ikke alltids kan forvente å få hastigheten til hva linja klarer om man kun fokuserer på en ting om gangen, er jeg enig i, men da med langt over 10 Mbps.

Om man er flere medlemmer som bruker linja aktivt på forskjellige sider, så vil nok linjen være flaskehalsen rimelig raskt ved 50 Mbps.

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om du klarer å last ned data med full hastighet ( i forhold til din maks hastighet ) så vil det i hovedsak gjelde for ren nedlasting , ikke streaming

 

jeg har aldri klart å utnytte datalinja etter at jeg fik mere en 10 mbit

nå er den på 35 mbit

 

Riktignok har hastigheten på streamingen fra NRK og TV2 øk noe

Tv2 har gått fra ca 1400 før og det kom opp i ca 20 kbit da jeg test ut gratis videoen

NRK har maks hastighet på 2500 kbit man jeg får bare ca 1400

altibox tv over alt ser ikke ut til gi meg mere en 1400 kbit

og nå forsøker jeg å test ut TV2 sumo

men det er veldig kranglete , og jeg fant ikke ut av hastigheten

 

 

 

Den gamle regelen om at man ikke trenger å betale for raskere linje en det man her behov for gjelder forsatt

i de aller fleste tilfeller så holder minste hastigheten lenge , selv om man har muligheter for høyre hastighet

Lenke til kommentar

Om du klarer å last ned data med full hastighet ( i forhold til din maks hastighet ) så vil det i hovedsak gjelde for ren nedlasting , ikke streaming

 

jeg har aldri klart å utnytte datalinja etter at jeg fik mere en 10 mbit

nå er den på 35 mbit

 

Riktignok har hastigheten på streamingen fra NRK og TV2 øk noe

Tv2 har gått fra ca 1400 før og det kom opp i ca 20 kbit da jeg test ut gratis videoen

NRK har maks hastighet på 2500 kbit man jeg får bare ca 1400

altibox tv over alt ser ikke ut til gi meg mere en 1400 kbit

og nå forsøker jeg å test ut TV2 sumo

men det er veldig kranglete , og jeg fant ikke ut av hastigheten

 

 

 

 

i de aller fleste tilfeller så holder minste hastigheten lenge , selv om man har muligheter for høyre hastighet

Jeg ga deg i forrige innlegg eksempel på at selv youtube fint makser linja mi, så hvordan du fortsatt står på at det ikke skjer overrasker meg. Eksemplene fra elendige norske kanaler, som fortsatt ikke har fortstått seg på streaming enda, og har beholdt samme kvalitet i et tiår er reelle, men langt fra de eneste.

 

 

 

Den gamle regelen om at man ikke trenger å betale for raskere linje en det man her behov for gjelder forsatt

Det er mer en logisk selvfølge, enn en "gammel regel". Som i grunn gjelder det meste her i verden.

 

Definisjonen derimot flytter stadig vekk på seg, for hele tiden øker datatrafikken, noe som betyr en ting, og det er at man trenger raskere linje/tilkobling for å slippe venting. Jeg kommer langt med en 20 Mbps, og klager ikke høylytt, selv om det er tider hvor jeg absolutt skulle ønske den var raskere.

Behovet er svært variert, og familier og husstander er så enormt forskjellige, at jeg tror det blir svært vanskelig å finne en god mal. Noen er knapt intressert i å bruke nettet til annet enn mail, mens noen har ungdommer som laster ned, tenåringer som ser på netflix, youtube etc.. pappa som kjører skylagring i bakgrunnen mens han surfer, og mamma som browser facebook mens hun hører på spotify. Da sitter nok hele den familien fort med skjegget i postkassa med en crappy 10 Mbps linje...

 

Og selv om båndbredden er f.eks 5 Mbps, så vil alltid spilleren prøve å bufre videoen en stund frem, og kan ta mer enn 2-3 ganger mer båndbredde, og vil jobbe kontinuerlig når man f.eks spoler/hopper litt frem og tilbake for å finne hvor du sluttet/hvor du ønsker å se fra, men også generelt sett en stund.

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fint for deg ,

Jeg derimot har aldri klar å få unyttet linje fult ut .

Årsaken kan være i den andre enden.

 

Derfor menr jeg at man normal ikke har bruk for mere en 10 kbtit per person

det er sjelden at server man har kontitakt med klare å få mere ut av hastigheten

 

ved nedlastingen har jeg i ikke fått ut mere en 5-8 kbyte.

mens ved streming så har den så har de stopp på 2 000 kbit

 

men nå ser det ut som NRK klar å matche nettlinjen .

 

men så ser jeg ikke poeng med at bufferen må vente til nedlastet data er spilt før den kan forsatte med nedlastingen .

Da har man rasker linje en det man trenge for å spille av video

det er greit å ha den der hvis man ikke blir forstyrret , eller man kan bruke resten av bandbredden til noe annet

Det er derimot ikke greit å betale ekstra for oppnå den hastigheten hvis man ikke har bruk for det .

 

Nå er det jo også slik at for mange er minste hastighet mer en god nok .

Jeg får ikke brukt hele bandbredden me må likevel betal for den hastigheten som jeg har

 

Man kunne selvsagt ønske å beholde den gamle hastigheten til en billigere penge men de vill ikke tilbyderne.

Selv om det er slik så er jeg ikke noen reel grunn til det

Lenke til kommentar

Fint for deg ,

Jeg derimot har aldri klar å få unyttet linje fult ut .

Årsaken kan være i den andre enden.

 

Derfor menr jeg at man normal ikke har bruk for mere en 10 kbtit per person

det er sjelden at server man har kontitakt med klare å få mere ut av hastigheten

 

ved nedlastingen har jeg i ikke fått ut mere en 5-8 kbyte.

mens ved streming så har den så har de stopp på 2 000 kbit

 

men nå ser det ut som NRK klar å matche nettlinjen .

 

men så ser jeg ikke poeng med at bufferen må vente til nedlastet data er spilt før den kan forsatte med nedlastingen .

Da har man rasker linje en det man trenge for å spille av video

det er greit å ha den der hvis man ikke blir forstyrret , eller man kan bruke resten av bandbredden til noe annet

Det er derimot ikke greit å betale ekstra for oppnå den hastigheten hvis man ikke har bruk for det .

 

Nå er det jo også slik at for mange er minste hastighet mer en god nok .

Jeg får ikke brukt hele bandbredden me må likevel betal for den hastigheten som jeg har

 

Man kunne selvsagt ønske å beholde den gamle hastigheten til en billigere penge men de vill ikke tilbyderne.

Selv om det er slik så er jeg ikke noen reel grunn til det

 

 

Du å den jævla NRK'en din.

 

Hva du mener her er egentlig fullstendig irrelevant.

 

DU har ikke bruk for mer enn 10Mbit, det betyr ikke att hele Norge/Verden skal stoppe der.

Endret av FiveInline
  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Fint for deg ,

Jeg derimot har aldri klar å få unyttet linje fult ut .

Årsaken kan være i den andre enden.

 

Derfor menr jeg at man normal ikke har bruk for mere en 10 kbtit per person

det er sjelden at server man har kontitakt med klare å få mere ut av hastigheten

 

ved nedlastingen har jeg i ikke fått ut mere en 5-8 kbyte.

mens ved streming så har den så har de stopp på 2 000 kbit

 

men nå ser det ut som NRK klar å matche nettlinjen .

 

men så ser jeg ikke poeng med at bufferen må vente til nedlastet data er spilt før den kan forsatte med nedlastingen .

Da har man rasker linje en det man trenge for å spille av video

det er greit å ha den der hvis man ikke blir forstyrret , eller man kan bruke resten av bandbredden til noe annet

Det er derimot ikke greit å betale ekstra for oppnå den hastigheten hvis man ikke har bruk for det .

 

Nå er det jo også slik at for mange er minste hastighet mer en god nok .

Jeg får ikke brukt hele bandbredden me må likevel betal for den hastigheten som jeg har

 

Man kunne selvsagt ønske å beholde den gamle hastigheten til en billigere penge men de vill ikke tilbyderne.

Selv om det er slik så er jeg ikke noen reel grunn til det

 

 

Du å den jævla NRK'en din.

 

Hva du mener her er egentlig fullstendig irrelevant.

 

DU har ikke bruk for mer enn 10Mbit, det betyr ikke att hele Norge/Verden skal stoppe der.

 

Ikke misforstå .

det jeg mente var at de som ikke ønsker mere en 10 Mbi burde få velge det , ikke bli tvunget til 20-30 mbit / eller mere ) til en høyere pris

Det er heller ikke alle som får en fornuftig balanse mellom opp og ned hastighet heller

 

hvis jeg fik det riktig med mag så må man enkelte tilfeller ha 50-60 mbit bare for få 10 bit til opplasting

Da hadde det vert bedre at man fikk høyre opp hastighet

 

alternativet er at man velger altibox eller en annen som tilbyr synkron hastighet begge veier

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Javel? Sitter her med 12mbit. Det er nesten ikke mulig å se på Netflix og streame på Youtube samtidig. Laster man ned noe på Steam så kan man ende med å drepe linja opptil flere timer. Mulig at det er mange der ute som ikke trenger mere enn 10mbit, jeg synes da allikevel at vi burde ha et moderne infrastruktur så vi er forberedt på fremtiden. Dårlig infrastruktur kan gi større konsekvenser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...