Gå til innhold

- Nordmenn trenger ikke bredbånd på 50 Mbit/s


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg kan være enig med 100 mbit nedlasting, at man av og til må vurdere å ha flere harddisker, om man skal ha en del lastet ned, men man trenger ikke å bruke så veldig mye strøm.

 

En asus RT-AC66U kan fint koble til 2 usb harddisker, for nedlasting, har man 2 TB 2,5" harddisker bruker det minimalt med strøm over USB2.

 

Skal man ha cache server, ser jeg ikke noe poeng å ha den på heletiden så dermed brukes ikke så veldig mye strøm, særlig om vinteren siden man kan fint droppe å ha på varmeovnen i like stor grad.

Lenke til kommentar

Kunne vel sikkert tilbud 10 gigabit pon men gjør det ikke fordi det ville vært for dyrt.

Men det er vel bare en del av kundene som får glede av det.

 

De sier ikke noe hva de regner med kan få ut av coax kabelen, vil anta 300 mbit ned og 30 mbit opp er muligens maks, kanskje 300 Mbit ned og 50 Mbit opp hvis man er heldig. Særlig ved fjerning av analoge TV signaler + fm radio.

Lenke til kommentar

Er ikke poenget her , at bare noen vil betale for dette , mens resten må tvinges ?

Dette vil ikke bl.a. Telenor være med på .

De vil at alle skal betale mye før de vil bygge ut samtidig så er det jo ikke alle som føler behovet , som ikke vil betale så mye

 

Samtidig så virker det ikke spesielt rettferdig at noen skal slippe billig med superhastighet , mens andre må betale dyrt for trege linjer.

Man kan skylde på forskjellige kostnader uten at det gjør det mere rettferdig

Lenke til kommentar

Så god som ingen enkelt personer trenger 50 mbit ( ikke på en stund enda ) .

Driver man derimot med et foretak eller firma , da blir det noe annet

eller om man skal ha bredband for hele familien

Så et énmannsforetak trenger bredere bånd enn enn en vanlig enkeltperson (forbruker)? Jeg trodde arbeidsfolk hadde annet å gjøre enn å sitte på Netflix hele dagen... ;)
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Må si jeg blir litt lei av å lese dette,

 

kan være god mulig å si det er urettferdig det jeg syns er ekstra ille at rike folk kan skrive kontrakter med staten om bredbåndtilibud på 10 gigabit til under 1000 kr per måneden, men enkelte andre har ikke mulighet for fiber i det heletatt. Særlig ledere i Canaldigital og Telenor og altibox. Der gjelder ikke nettnøytralitet der gjelder det å gi billigst tjenester og lavest priser og 10 gigabit ethernet fordi de skal prøve ny teknologi.

 

Spør jeg dere, syns dere det er greit enkelt invider skal få særbehandling?

Burde ikke nettnøytralitet gjelde i alle fylker og kommuner? For jeg syns det blir useriøst og lite trivlig at man skal bli tvunget til en internetlevrandør som ikke gjør annet en å øke internettprisene og gir dårligere tjeneste fra år til år. Legger skylden på kundene at man velger canaldigital som internetlevrandør og skylde på kunden ikke kjøper de råeste nettverkkortene på markedet. Men hva er vitsen? Har man canaldigital eller telenor er 100 Mbit nettverkkort tilstrekkelig også Wireless N.

 

Edit:

FIBERKRIGEN Telenor: – Staten ødelegger for sine egne mål om høyhastighets bredbånd

Støtter post og teletilsynet her, telenor er kun opptatt av å tjene penger, så jeg håper januar blir bedre for bredbåndskunder, spørsmålet er om folk som er i bindingstid eller borettsavtaler gjelder dette på, eller om bayonette er blandt de som får komme til.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

kan være god mulig å si det er urettferdig det jeg syns er ekstra ille at rike folk kan skrive kontrakter med staten om bredbåndtilibud på 10 gigabit til under 1000 kr per måneden, men enkelte andre har ikke mulighet for fiber i det heletatt. Særlig ledere i Canaldigital og Telenor og altibox. Der gjelder ikke nettnøytralitet der gjelder det å gi billigst tjenester og lavest priser og 10 gigabit ethernet fordi de skal prøve ny teknologi.

 

Har du en kilde på dette?

Lenke til kommentar

Bruker for det meste Origin og Steam til spill. Da må alle spill lastes ned (inkludert alle oppdateringer og utvidelses pakker). Det må også tas hensyn til at spill bare vokser i størrelse (BF4 ligger vel på mellom 50 og 100 GB med data som må lastes ned). hvor mye er dette om 2-5 år.

 

Greit at det ikke er nødvendig med >50/50 kapasitet, men bruker man fiber så kan man like gjerne klargjøre en kapasitet som kan brukes i de neste 50-100 årene (om ikke mer). Har man en kraftig infrastruktur som man bruker 0,1% av i dag så kan den i hvert fall vare langt inn i fremtiden, hvis ikke noe spesielt skjer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...