Gå til innhold

Luringer/rariteter på bruktmarkedet


Anbefalte innlegg

 

 

Igjen vil jeg bemerke at ingenting jeg har er tyvegods. Og all handel med meg foregår profesjonelt og rettferdig, og i henhold til Forbrukerkjøpsloven. Det samme kan ikke sies om for eks. Christian Thorkildsen (som også driver med kjøp/salg), da han ikke er myndig. Han kan dermed både svindle og bryte avtaler uten reell konsekvens fra loven -- med mindre han representerer seg ved en fullmakt i salget.

 

Om kjøper får en vare som viser seg å ikke fungere optimalt eller etter hans/hennes forventninger, eller om det slutter å fungere, garanterer jeg alltid pengene tilbake (det har vært en rekke tilfeller, senest 2 uker siden, der dette skjedde). Som jeg bestandig også repeterer til potensielle kjøpere som føler seg usikre, så har han/hun Forbrukerkjøpsloven på sine side (sammen med mitt fulle navn, adresse og telefonnummer) om videre problemer skulle oppstå -- noe det såklart aldri vil gjøre.

 

Du har rett i at det ikke er ulovlig å kjøpe billig og selge dyrt. Jeg tenkte imidlertid jeg skulle rette på noen misoppfatninger du har til lovverket.

 

1: Det er kjøpsloven, ikke forbrukerkjøpsloven, som gjelder ved kjøpsavtaler mellom to forbrukere.

2: Mindreårige kan lovlig binde seg til alminnelige kjøpsavtaler. Det skjer tusenvis av ganger hvert minutt, for eksempel på din lokale Rema-butikk. Det er ikke noe prinsipielt skille mellom å kjøpe varer på Rema og å selge varer på Finn. Se vergemålsloven § 12.

 

(En mindreårig som har solgt noe som han ikke hadde lov til, for eksempel pappas TV, kan ikke bryte avtalen med mindre kjøper forstod eller burde forstått at den mindreårige manglet råderett)

Endret av Donkey Kong
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-jQUdcq
 

 

 

 

1: Det er kjøpsloven, ikke forbrukerkjøpsloven, som gjelder ved kjøpsavtaler mellom to forbrukere.

 

Riktig det. Typisk feil fra mine side.

 

 

2: Mindreårige kan lovlig binde seg til alminnelige kjøpsavtaler. Det skjer tusenvis av ganger hvert minutt, for eksempel på din lokale Rema-butikk. Det er ikke noe prinsipielt skille mellom å kjøpe varer på Rema og å selge varer på Finn. Se vergemålsloven § 12.

 

 

Ikke riktig. Jeg gikk inn i en bindende avtale med en mindreårig for noen uker siden. Han valgte å bryte denne avtalen, og jeg sendte klagemelding til Forbrukerrådet om det. Der ble jeg informert om at siden innklagede var mindreårig, og siden han ikke valgte å representere seg selv gjennom noen myndige (som foreldre), var det ingenting jeg kunne gjøre.

Endret av Slettet-jQUdcq
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

1: Det er kjøpsloven, ikke forbrukerkjøpsloven, som gjelder ved kjøpsavtaler mellom to forbrukere.

 

Riktig det. Typisk feil fra mine side.

 

 

2: Mindreårige kan lovlig binde seg til alminnelige kjøpsavtaler. Det skjer tusenvis av ganger hvert minutt, for eksempel på din lokale Rema-butikk. Det er ikke noe prinsipielt skille mellom å kjøpe varer på Rema og å selge varer på Finn. Se vergemålsloven § 12.

 

 

Ikke riktig. Jeg gikk inn i en bindende avtale med en mindreårig for noen uker siden. Han valgte å bryte denne avtalen, og jeg sendte klagemelding til Forbrukerrådet om det. Der ble jeg informert om at siden innklagede var mindreårig, og siden han ikke valgte å representere seg selv gjennom noen myndige (som foreldre), var det ingenting jeg kunne gjøre.

 

Mindreårige kan inngå avtaler med kontanter, så dette høres rart ut. Jeg antar du solgte en gjenstand? Forbrukerrådet har kanskje ment at du burde forstå at vedkommende ikke rådet over kontantene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-jQUdcq

 

 

 

 

 

 

1: Det er kjøpsloven, ikke forbrukerkjøpsloven, som gjelder ved kjøpsavtaler mellom to forbrukere.

 

Riktig det. Typisk feil fra mine side.

 

 

2: Mindreårige kan lovlig binde seg til alminnelige kjøpsavtaler. Det skjer tusenvis av ganger hvert minutt, for eksempel på din lokale Rema-butikk. Det er ikke noe prinsipielt skille mellom å kjøpe varer på Rema og å selge varer på Finn. Se vergemålsloven § 12.

 

 

Ikke riktig. Jeg gikk inn i en bindende avtale med en mindreårig for noen uker siden. Han valgte å bryte denne avtalen, og jeg sendte klagemelding til Forbrukerrådet om det. Der ble jeg informert om at siden innklagede var mindreårig, og siden han ikke valgte å representere seg selv gjennom noen myndige (som foreldre), var det ingenting jeg kunne gjøre.

 

Mindreårige kan inngå avtaler med kontanter, så dette høres rart ut. Jeg antar du solgte en gjenstand? Forbrukerrådet har kanskje ment at du burde forstå at vedkommende ikke rådet over kontantene.

 

 

Det var ikke kontanter, og jeg var ikke selger; jeg var kjøper. Jeg gikk inn i en avtale om å kjøpe varer av han, som han senere gikk ut av.

Lenke til kommentar

Om folk overpriser ting, så blir de ikke solgt. Nordmenn er veldig smarte kunder, de gjør research.

 

Ja, det er kanskje færre kupp, men det betyr jo bare at folk har blitt bedre til å prise varene sine.

 

Og nei, denne tråden handlet ikke om å være prispoliti, men å finne artige annonser. Noe man kunne le av.

Beklager, men nei.

Jeg vil påstå at de fleste i norge faktisk gir ganske beng i hva ting koster og kjøper det de liker best...

 

Bare se hvor mange iPhones som finnes og hvor mange som har telenor abonnement....

 

 

Om du ser på formuleringen av tyvegods delen, så ville jeg påstå at det ikke er noen anklage, mens det faktisk ble brukt litt grovt språk...

Det at noen spekulerer i dette kan jeg faktisk nesten skjønne om man faktisk så over "andre annonser" delen.

Det hadde vært noe helt annet om han kom med påstanden "det er tyvegods".

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

1: Det er kjøpsloven, ikke forbrukerkjøpsloven, som gjelder ved kjøpsavtaler mellom to forbrukere.

 

Riktig det. Typisk feil fra mine side.

 

 

2: Mindreårige kan lovlig binde seg til alminnelige kjøpsavtaler. Det skjer tusenvis av ganger hvert minutt, for eksempel på din lokale Rema-butikk. Det er ikke noe prinsipielt skille mellom å kjøpe varer på Rema og å selge varer på Finn. Se vergemålsloven § 12.

 

 

Ikke riktig. Jeg gikk inn i en bindende avtale med en mindreårig for noen uker siden. Han valgte å bryte denne avtalen, og jeg sendte klagemelding til Forbrukerrådet om det. Der ble jeg informert om at siden innklagede var mindreårig, og siden han ikke valgte å representere seg selv gjennom noen myndige (som foreldre), var det ingenting jeg kunne gjøre.

 

 

Siden du er her i tråden: jeg tror ikke det er OK å lage nye annonser på finn fordi du senker prisen (slik du gjorde før i dag). Da skal du senke prisen på den opprinnelige, intet mer enn det.

 

http://www.finn.no/finn/gohlp/daily/info/torget_regler.jsp

 

Punkt tre fra toppen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Om folk overpriser ting, så blir de ikke solgt. Nordmenn er veldig smarte kunder, de gjør research.

 

Ja, det er kanskje færre kupp, men det betyr jo bare at folk har blitt bedre til å prise varene sine.

 

Og nei, denne tråden handlet ikke om å være prispoliti, men å finne artige annonser. Noe man kunne le av.

Beklager, men nei.

Jeg vil påstå at de fleste i norge faktisk gir ganske beng i hva ting koster og kjøper det de liker best...

 

Bare se hvor mange iPhones som finnes og hvor mange som har telenor abonnement....

 

 

Om du ser på formuleringen av tyvegods delen, så ville jeg påstå at det ikke er noen anklage, mens det faktisk ble brukt litt grovt språk...

Det at noen spekulerer i dette kan jeg faktisk nesten skjønne om man faktisk så over "andre annonser" delen.

Det hadde vært noe helt annet om han kom med påstanden "det er tyvegods".

 

La oss heller diskutere poenget her, ikke hvorvidt du er enig i om iPhone er verdt pengene. Det blir like dumt som at jeg skal poengtere at ingen AMD-CPU er verdt pengene.

 

Nordmenn er flinke til å finne ønsket produkt til en god pris. Vil de ha en iPhone så finner de den til så god pris som de klarer.

Lenke til kommentar

 

 

Om folk overpriser ting, så blir de ikke solgt. Nordmenn er veldig smarte kunder, de gjør research.

 

Ja, det er kanskje færre kupp, men det betyr jo bare at folk har blitt bedre til å prise varene sine.

 

Og nei, denne tråden handlet ikke om å være prispoliti, men å finne artige annonser. Noe man kunne le av.

Beklager, men nei.

Jeg vil påstå at de fleste i norge faktisk gir ganske beng i hva ting koster og kjøper det de liker best...

 

Bare se hvor mange iPhones som finnes og hvor mange som har telenor abonnement....

 

 

Om du ser på formuleringen av tyvegods delen, så ville jeg påstå at det ikke er noen anklage, mens det faktisk ble brukt litt grovt språk...

Det at noen spekulerer i dette kan jeg faktisk nesten skjønne om man faktisk så over "andre annonser" delen.

Det hadde vært noe helt annet om han kom med påstanden "det er tyvegods".

 

La oss heller diskutere poenget her, ikke hvorvidt du er enig i om iPhone er verdt pengene. Det blir like dumt som at jeg skal poengtere at ingen AMD-CPU er verdt pengene.

 

Nordmenn er flinke til å finne ønsket produkt til en god pris. Vil de ha en iPhone så finner de den til så god pris som de klarer.

 

Det er jo også feil, vil jeg påstå :p

 

Hvordan bortforklarer du telenor abonnement da?

Telenor selv har jo datterselskaper som selger det billigere...

 

Selv om prisguide og prisjakt finnes så drar de fleste nordmenn gjerne til den lokale elkjøpen og handler produkter som koster langt mer enn hva de ville gjort på nett.

Dette gjelder kanskje ikke like mye de yngre, men de har gjerne ikke like mye å rutte med heller.

Lenke til kommentar

 

X2 Dual X Radeon hd 7970 3gb.

For meg skulle jeg tro det var 2x HD 7970 Crossfire X.

Hvis det var det er prisen ikke så ille men fremdeles veldig stiv.

 

Men å ha Corsair CX 850M psu i lengden på et slik oppsett tror jeg verken er bra for cpu\skjermkort i så fall særlig hvis de blir overklokket, ville sagt 8000 kr eller lavere her er mere fornuftig nivå.

Lenke til kommentar

Det er veldig mange antagelser i svaret ditt.

 

Du antar at produktene er like, noe som ikke er tilfelle. Forskjellig kundesenter osv.

 

Du antar at eksisterende kunder tenker likt som de som søker etter nytt abonnement, noe som ikke er tilfelle.

 

Du mener også at den store andelen eldre som antageligvis har vært kunde hos Telenor siden tidenes morgen har noe som helst med poenget her å gjøre. Da må du ekskludere de som ikke deltar i økonomien.

 

Jeg føler ikke at du har vist at det finnes en gruppe som kjøper ting på finn som er overpriset, bare at du ikke er enig i markedsprisen.

Lenke til kommentar

 

X2 Dual X Radeon hd 7970 3gb.

For meg skulle jeg tro det var 2x HD 7970 Crossfire X.

Hvis det var det er prisen ikke så ille men fremdeles veldig stiv.

 

Men å ha Corsair CX 850M psu i lengden på et slik oppsett tror jeg verken er bra for cpu\skjermkort i så fall særlig hvis de blir overklokket, ville sagt 8000 kr eller lavere her er mere fornuftig nivå.

 

Denne lå ute til 150 000 med en gang. Ligger ute til 15000 nå da.

 

Ville gitt toppen 7000 for dette. 6000 er en veldig grei pris. Spesielt med tanke på at det er så nært meg at jeg kan komme og hente den. Har dettopp kjøpt 2600k, 8gb ddr3, msi hovedkort, og samme sapphire dualx 7970 som denne personen har, for 3500 (eks. frakt). Et kabinett, en i5 3770k (?!) i stedet for 2600k, z77 chipset, en PSU og to billig-harddisker, og en bedriten 120mm-AIO burde ikke legge til mer enn 2000kr.

 

Edit:  

X2 Dual X Radeon hd 7970 3gb.

Ser bildene nå at det var snakk om 2 stk. 1000kr til, da.

Endret av sevs
Lenke til kommentar

Det er veldig mange antagelser i svaret ditt.

 

Du antar at produktene er like, noe som ikke er tilfelle. Forskjellig kundesenter osv.

 

Du antar at eksisterende kunder tenker likt som de som søker etter nytt abonnement, noe som ikke er tilfelle.

 

Du mener også at den store andelen eldre som antageligvis har vært kunde hos Telenor siden tidenes morgen har noe som helst med poenget her å gjøre. Da må du ekskludere de som ikke deltar i økonomien.

 

Jeg føler ikke at du har vist at det finnes en gruppe som kjøper ting på finn som er overpriset, bare at du ikke er enig i markedsprisen.

Har sett flere av tingene jeg syntes var grovt overpriset bli markert som "solgt" men det er jo mulig at endelig pris ble en helt annen, eller at han bare markerte den som solgt istedet for å slette annonsen...

 

Det med eldre hadde ingenting med telenor å gjøre... Nevnte til og med elkjøp som ett eksempel på en butikk som gjerne tar mer enn nettbutikkene men fortsatt er i live, hvordan kan det ha seg dersom alle velger det billigste?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-jQUdcq

 

 

 

 

 

 

1: Det er kjøpsloven, ikke forbrukerkjøpsloven, som gjelder ved kjøpsavtaler mellom to forbrukere.

 

Riktig det. Typisk feil fra mine side.

 

 

2: Mindreårige kan lovlig binde seg til alminnelige kjøpsavtaler. Det skjer tusenvis av ganger hvert minutt, for eksempel på din lokale Rema-butikk. Det er ikke noe prinsipielt skille mellom å kjøpe varer på Rema og å selge varer på Finn. Se vergemålsloven § 12.

 

 

Ikke riktig. Jeg gikk inn i en bindende avtale med en mindreårig for noen uker siden. Han valgte å bryte denne avtalen, og jeg sendte klagemelding til Forbrukerrådet om det. Der ble jeg informert om at siden innklagede var mindreårig, og siden han ikke valgte å representere seg selv gjennom noen myndige (som foreldre), var det ingenting jeg kunne gjøre.

 

 

Siden du er her i tråden: jeg tror ikke det er OK å lage nye annonser på finn fordi du senker prisen (slik du gjorde før i dag). Da skal du senke prisen på den opprinnelige, intet mer enn det.

 

http://www.finn.no/finn/gohlp/daily/info/torget_regler.jsp

 

Punkt tre fra toppen.

 

 

OK, den er grei.

Lenke til kommentar

Nei, er absolutt ingen gullalder!

 

Men de fleste holder seg nå i live som betyr at en god del folk må handle der...

 

Ser også at mange binder seg til feks. komplett.no istedetfor å handle hos noen av de andre reputable som kan være billigere (altså de velger komplett selv om de gjerne er dyrere).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

150 kr for å lese annonse? Jeg kan forstå betaling for å lese avisa, men annonser.. ;)

 

Jeg kan ikke bare stjele hele teksten så jeg skal gjenfortelle det kjapt. En 22-åring er dømt for å selge en hel rekke ting på finn.no som ikke ble levert. Seks billetter til the gathering, en telefon, en PC, en drone og han har også stjålet drivstoff fra en bensinstasjon i Alta. Dommen ble 13 000 kr i erstatninger til ofrene, 4000 kr i bot og 21 dagers betinget fengsel.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...