Gå til innhold

Luringer/rariteter på bruktmarkedet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

1200 i avslag på en splitter ny pc kaller jeg ett ganske greit avslag =)

Det er allerede her jeg er ganske uenig. Når man kjøpte noe " før i gamle dager" på finn, som var splitter nytt, lå det forseglet i eksa.

 

Så får det heller være opp til gud og hverman om de synes det er greit avslag eller ikke.

 

editt; uenig ja :p

Endret av SKAÐI
Lenke til kommentar

Det er to års reklamasjonsrett på private handler. Dette er dekket av kjøpsloven. Det fins noen punkter som spiller inn på hva du har krav på ved eventuelle mangler / feil, men i bunn og grunn han man tilnærmet lik reklamasjonsrett som ved kjøp fra næring.

 

Det er til en viss grad riktig, men slik jeg tolker det hele ligger det endel skjønn til grunn her. For eksempel kan du ikke forvente at et ti år gammelt skjermkort du kjøper for en hundrelapp, som åpenbart er laaaaaangt utover produsentens garantitid samt vanlig reklamasjonsrett fra butikk, skal fungere perfekt i lang tid etterpå. Prinsippet om at du får det du betaler for synes å gjelde, så for å ta et tilfelle som går i tråden nå: et GTX780ti til 3000kr må forventes å vare en god stund (f.eks. opp mot 2 år), og krav rettes da mot SS dersom det er problemer her (slik jeg tolker det hele). Senkes prisen må man forvente mindre, for eksempel vil et slikt kort til 1500kr være vesentlig rimeligere enn tilsvarende ytelse koster nytt i butikk, og jeg nekter å tro at man i dette tilfellet kan opprette et krav etter nesten to år når det selges med en så stor rabatt, da kvaliteten på produktet må leses ut fra prislappen.

 

Mulig er dette en sak for jusdelen av forumet, men for min del er det vanskelig å tolke dette på annet vis, og det ville vært umulig å selge eldre ting brukt om ikke prisen justerer hva man forventer av kvalitet og varighet ift produktet. De fleste selger jo bruktvarer 20-30% under butikkpris, og den prisdifferansen må være der for en grunn - det blir helt meningsløst om man kjøper brukt med god rabatt og i praksis får butikkrettigheter.

Lenke til kommentar

 

Kanskje på tide å slutte med den overdrevne heksejakten som vanligvis foregår i denne tråden?

 

Å tjene penger på salg er ikke ulovlig, umoralsk eller noe som helst annet negativt. At andre selger under markedspris betyr bare at enten: 1, de driter i pengene eller vil ha hurtig salg. 2, de er dumme og aner ikke hva varen er verdt.

 

Nå burde snart moderatorene ta en mer aktiv rolle i tråden, er jo rene circle jerken her av "rertferdighetdkjempere".

 

Takk for ditt saklige bidrag! Jeg for min del ser ingen problemer i å diskutere mine annonser, prisene/verdiene/troverdigheten på dem. Men å lese folk referere til varene min som "tyvegods", er rett og slett forkastelig, da slike bemerkninger fullstendig ødelegger ryktet ditt som selger, og varene du prøver å selge. Man trenger å bare si det en gang før det har en effekt.

 

 

Det eneste problemet jeg kan se med en slik business er om du legger ut "ønsket kjøpt" på et produkt til en pris, men så selger det for en høyere pris etterpå. Hvis man blander inn etikk og moral her må en ønsket kjøpt-pris være den prisen du selv mener varen er verdt, og dermed også salgsprisen dersom denne selges kort tid etter (går det lengre tid burde heller prisen ligge under ØK-prisen enn over). Jeg ville hvertfall rynket på nesen om jeg solgte deg noe (muligens med litt pruting fra din side) og jeg ikke fikk prutet den ned til samme pris. Da spiller man ikke med åpne kort, slik jeg ser det.

 

Om du tilfeldigvis kommer over et kupp er det en annen sak, og de tilfellene har jeg benyttet til å tjene noen små kroner selv tidligere :) Intet galt i det.

Lenke til kommentar

 

2500kr for 4820k er på den annen side ubegripelig mye.

Er ikke 4820Ken i utgangspunktet bedre enn 4790Ken? Han har i hvert fall lagt ut førstnevnte til en billigere pris. Veldig underlig praksis må jeg si...

 

Til diskusjonen er jeg helt enig det er totalt idioti å kalle andre svindlere og tyver. Slike ting klistrer seg fort i folks hoder, og forsvinner ikke like enkelt. Litt som om ei jente blir kalt tøs offentlig.

 

 

Tror jeg kommenterte det nettopp, men for the record: 4820k tilhører X79-plattformen. Ofte vil man finne 3930k til 2500kr, og det er muligens ikke veldig billig, det, heller, gitt prisen på 5820k. Som ny kostet 4820k typisk rundt 3000kr, men i enkelte (tilbuds?)perioder 2750kr. Jeg hadde lagt meg noe under 2000 på noe slikt, og jeg er vel ikke kjent for å gi bort ting. Den ENESTE grunnen til å vurdere en slik CPU er senere oppgradering til hexa, med mindre du får CPU + HK rimeligere enn bruktprisen på et helt greit Z77-kort + 3770k, for eksempel. Jeg ville ikke anbefalt noen å betale mer enn 1500kr for den CPUen, med mindre de har en fantastisk deal på et godt hovedkort.

Lenke til kommentar

Hvordan gjør man seg til skurk ved å ta markedspris for noe?

 

Tørr minne om at navnet på tittelen er luringer og rariteter, ikke kampen om smått overpriset artikler.

For å gå litt forsiktig rundt grøten så handler vel stort sett denne tråden om at det er et flertall av oss som har sett oss leie på at folk skal prøve og selge brukte ting til nærmest nypris. Finn hvor det tidligere var mulig og gjøre gode handler pga ting var brukt, (spes på datadelen) nå er blitt et rent horemarked av folk som priser ting i hue og ræva. Og ikke har bakkekontakt med hva som er en reel salgspris kontra det varer blir lagt ut for.

 

Det er selvfølgelig uheldig at enkeltpersoner blir hengt ut, men det er vel kanskje en risiko man må tåle når man bidrar til nettop det mange av oss har sett oss lei på, nemmelig overprising.

Endret av SKAÐI
Lenke til kommentar

Om folk overpriser ting, så blir de ikke solgt. Nordmenn er veldig smarte kunder, de gjør research.

 

Ja, det er kanskje færre kupp, men det betyr jo bare at folk har blitt bedre til å prise varene sine.

 

Og nei, denne tråden handlet ikke om å være prispoliti, men å finne artige annonser. Noe man kunne le av.

Lenke til kommentar

 

Hvordan gjør man seg til skurk ved å ta markedspris for noe?

 

Tørr minne om at navnet på tittelen er luringer og rariteter, ikke kampen om smått overpriset artikler.

For å gå litt forsiktig rundt grøten så handler vel stort sett denne tråden om at det er et flertall av oss som har sett oss leie på at folk skal prøve og selge brukte ting til nærmest nypris. Finn hvor det tidligere var mulig og gjøre gode handler pga ting var brukt, (spes på datadelen) nå er blitt et rent horemarked av folk som priser ting i hue og ræva. Og ikke har bakkekontakt med hva som er en reel salgspris kontra det varer blir lagt ut for.

 

Det er selvfølgelig uheldig at enkeltpersoner blir hengt ut, men det er vel kanskje en risiko man må tåle når man bidrar til nettop det mange av oss har sett oss lei på, nemmelig overprising.

 

 

På den annen side har du en haug med folk som skal synse og mene her inne, uten engang å sjekke ebay - hvor en bekreftet salgspris på et gitt produkt nødvendigvis MÅ være en pekepinn på en korrekt bruktverdi i det markedet. Hvorfor noe skal være mindre verdt her hjemme enn i f.eks. Tyskland eller USA må gudene vite...

 

Det er endel her inne på denne delen av forumet som i like stor grad som finn-selgere hadde tålt å bli latterliggjort med fullt navn (30%-fanatikere, dere vet hvem dere er...).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tar man med i bruktlikningen de superbra forbrukerrettighetene vi har i Norge så er det åpenbart at det er dumt å betale oppimot nypris hvis man mister disse rettighetene. I Norge "skal" brukte ting være billigere fordi rettighetene man har når man kjøper nytt er verdt ekstremt mye. På for eksempel en GPU til 2.000,- så er forbrukerrettighetene verdt minimum 500,- i mine øyne, kanskje mer.

 

I utlandet der de har dårligere rettigheter så trenger ikke bruktprisene være mye lavere enn nypris siden man ikke får noe ekstra ved å kjøpe nytt ;)

Lenke til kommentar

Tar man med i bruktlikningen de superbra forbrukerrettighetene vi har i Norge så er det åpenbart at det er dumt å betale oppimot nypris hvis man mister disse rettighetene. I Norge "skal" brukte ting være billigere fordi rettighetene man har når man kjøper nytt er verdt ekstremt mye. På for eksempel en GPU til 2.000,- så er forbrukerrettighetene verdt minimum 500,- i mine øyne, kanskje mer.

 

I utlandet der de har dårligere rettigheter så trenger ikke bruktprisene være mye lavere enn nypris siden man ikke får noe ekstra ved å kjøpe nytt ;)

Bare å selge varen med kvittering da :D

Lenke til kommentar

Kjøpsloven sier at man har to års reklamasjonsrett overfor selger i private handler. Det er noen faktorer som spiller inn som alder, forventet levetid, pris og eventuelle forbehold, men hvis noen selger ett lite brukt to år gammelt 780 kort for 2-3000 kr kan du lett klage ovenfor selger hvis det ryker innen ett år. Man burde kunne forvente 5 års levetid på et grafikkort.

Lenke til kommentar

Tar man med i bruktlikningen de superbra forbrukerrettighetene vi har i Norge så er det åpenbart at det er dumt å betale oppimot nypris hvis man mister disse rettighetene. I Norge "skal" brukte ting være billigere fordi rettighetene man har når man kjøper nytt er verdt ekstremt mye. På for eksempel en GPU til 2.000,- så er forbrukerrettighetene verdt minimum 500,- i mine øyne, kanskje mer.

 

I utlandet der de har dårligere rettigheter så trenger ikke bruktprisene være mye lavere enn nypris siden man ikke får noe ekstra ved å kjøpe nytt ;)

 

...og om du får med kvitteringen er rettigheten i behold. Helt enig i at på en del med en viss RMA-rate vil dette være et poeng. Dog skal det nevnes at CPUer nærmest aldri dør, så de kjøper jeg gjerne uten kvittering uten å be om altfor my ekstra prisavslag.

Lenke til kommentar

Kjøpsloven sier at man har to års reklamasjonsrett overfor selger i private handler. Det er noen faktorer som spiller inn som alder, forventet levetid, pris og eventuelle forbehold, men hvis noen selger ett lite brukt to år gammelt 780 kort for 2-3000 kr kan du lett klage ovenfor selger hvis det ryker innen ett år. Man burde kunne forvente 5 års levetid på et grafikkort.

 

De som roter bort kvitteringen har dermed et problem :p forsåvidt fair enough, det - men med slike rettigheter lurer jeg litt på hvorfor folk skal ha ørtifjørten prosent avslag på relevante komponenter... man kan jo kjøpe dem med 5-10% avslag og i praksis få alle rettigheter.

Lenke til kommentar

 

Joa, men det er det ikke mange som har ;)

 

Edit; Kom brått på en ny side. Er svar til Bjonness innlegg fra forrige side :)

Kvitteringen ligger hos alle nettbutikker og butikker. Skjønner ikkje at folk ikkje har kvittering på hardware?

 

 

En gjøk jeg holdt på å kjøpe et skjermkort fra hadde glemt epostadressen han hadde hos komplett. Alt er mulig, visst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...