Gå til innhold

Strengere moderering om å holde seg til tema til artikler hardware.no, amobil.no etc


Anbefalte innlegg

Jeg er ganske lei av at folk sporer av eller spammer diskusjoner, spesielt der man diskuterer artiklene som har blitt skrevet hardware.no. Et eksempel er hvis tråden handler om tips til programvare for Mac, er det helt irrelevant om Mac skulle være dyrt eller om Hardware har mange artikler om Mac. Ønsker man å ta opp generelle ting omkring artiklene, tar man dette opp via mail eller oppretter en egen tråd i passende forum.

 

Mitt ønske er at poster helt uten relevans til artiklene enkelt og greit blir slettet. Takk.

Endret av RattleBattle
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det skjer diverre litt for ofte at artiklar sporar av. Det er fint med tilbakemeldingar og at sånt blir rapportert.

 

Det beste er om me kan splitte ut diskusjonen i ein ny tråd sånn at den kan fortsetje der.

Ikke helt enig. Jeg tror etterhvert det blir ganske kjedelig å drive med spamming og "misjonering" om man vet innlegget blir slettet og ikke bare flyttet. Jeg tror sletting vil vil gi en bedre effekt, men utfordringen kan jo så klart blir å holde det konsekvent.

Lenke til kommentar

I riktig gode gamle dager Rattle, så var det praksis på diskusjon.no at vi slettet, stengte, sperret og bannet.

 

Nå om dagen så flytter vi før vi sletter, vi gir advarsler før vi stenger, vi redigerer og hjelper før vi sperrer, og vi gir langt kortere utestengelser enn før.

 

Samtidig virker det som om brukerne har blitt progressivt mer fornøyd med forumet jo mer vi har åpnet opp for å rettlede og veilede, istedenfor å bare være politikonstabler med pisk :).

 

Jeg synes å slette for å gi en advarende pekefinger ikke er veien å gå - flytting med god forklaring på hvordan vil virke mer motiverende på brukeren som sporet tråden av, enn at vi bare fjerner alt som har vært skrevet. Kanskje brukeren ikke tenkte på at dette kunne være en feil ting, og allikevel følte han hadde lagt mye energi ned i innlegget?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Samtidig virker det som om brukerne har blitt progressivt mer fornøyd med forumet jo mer vi har åpnet opp for å rettlede og veilede, istedenfor å bare være politikonstabler med pisk :).

Ja, det må være derfor den ene veteranen etter den andre forlater forumet, mens kvalitet jevnt over synker. At drittunger og troll er fornøyde fordi de ikke blir bannet lenger er ikke positivt.

Lenke til kommentar

Jeg snakker om en tidsperiode som løper fra ca 2003-2004 og oppmot den tiden du registrerte deg på forumet, så mistenker du kanskje har en litt kortere tidshorisont på dette enn jeg :). Og var da ikke snakk om banning av troll (de som rapporteres tar vi oss av, nå som da..), men mer utestengelse for dårlige emnefelt, gjentatte brudd på "fjorten tegns regelen", sterke meninger, meninger ledelsen ikke likte og så videre.

Lenke til kommentar

Jeg tror forumet kunne nytt godt av strengere håndhevelse av retningslinjene og en jevnt over hardere linje. Det forutsetter selvsagt at alle hendelser behandles så nøkternt som mulig. Kanskje kunne man i tillegg innført et system som lar brukere få re-evaluert en moderering anonymt hos en annen moderator dersom man føler seg urettferdig behandlet, dermed reduserer man de subjektive variablene noe. Aller helst skulle jeg likt å sett en total overhaling av retningslinjene med dertil streng oppfølging, sammen med endringer i forumstrukturen som lettere fremhevet det beste forumet har å by på av innhold. Disiplin og ros i skjønn forening, underlagt strenge krav om profesjonalitet i utførelsen.

Endret av fargoth
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Samtidig virker det som om brukerne har blitt progressivt mer fornøyd med forumet jo mer vi har åpnet opp for å rettlede og veilede, istedenfor å bare være politikonstabler med pisk :).

Ja, det må være derfor den ene veteranen etter den andre forlater forumet, mens kvalitet jevnt over synker. At drittunger og troll er fornøyde fordi de ikke blir bannet lenger er ikke positivt.

 

- Forlater den ene veteranen etter den andre forumet?

 

- Hva er en veteran? Registrert i 2008? 2005? 2000?

 

- Om vi skal ta utgangspunktet i at det er rett at "den ene veteranen etter den andre" forlater forumet (ikke at vi har noen undersøkelser som hverken bekrefter eller avkrefter dette), hvorfor skal man da anta at det er fordi endringer i behandling av brukerne våre (som oppsummert er å inkludere dem mer, la dem delta i moderering og vise dem mer respekt) er årsaken?

 

 

Jeg husker godt tiden Alastor snakker om. Den er ikke savnet av denne veteranen i hvert fall. Jeg skyr som regel forum med "hard linje" som pesten, for det er slikt man behandler folk i en barnehage. Ikke et sted for voksne. Men det er kanskje bare meg (når det er sagt, vi mangler ikke på klager over at vi "fører en for hard linje", så her er det mye opp til øyet som ser) :)

Lenke til kommentar

Min mening - som er kjent for de fleste her - er at det er ikke fartstiden på forumet som får "veteranene" til å forlate det, men rett og slett alder. For mange kategorier har for lite å by de som er voksne. Man får andre prioriteringer og behov. For damer på 30+ er ikke det rette svaret på en post om graviditet "Fail!", det er råd fra andre gravide. Da er det naturlig at man finner seg forum som passer med livssituasjonen.

 

Ikke vet jeg om jeg kvalifiserer som veteran heller. Men det er lett å se på hvilke kategorier jeg fortsatt er litt aktiv i. Det er de som ikke premierer ung alder, og de hvor jeg føler trang til å være en motvekt mot nymoralismen. Nå er jeg litt anderledes enn mange andre brukere, fordi jeg allerede var godt voksen når jeg ble medlem her.

 

Men: Jeg ble det på tross av og ikke på grunn av datidens moderering. (Som jeg allikevel var lojal mot i mitt eget virke som moderator.) Ideen om (slik den sånn ca. var formulert i datidens retningslinjer) at "dersom dine meninger er kontroversielle bør du kanskje holde dem for deg selv", ga en stakkars liberaler samvittighetskvaler. Derfor gjorde jeg det etterhvert til min ambisjon å endre dette. Heldigvis var Dotten og andre premissgivere av samme mening.

 

Nå er jeg dermed en av de medskyldige for dagens modereringsmodell, og dermed ikke helt uhildet.

 

Jeg skal være den første til å innrømme at vi mistet en del brukere på dette. De som mente at noen meninger ikke hadde livets rett, og var misfornøyd over at folk som ytret dem ikke ble hevet ut. Spesielt selvrettferdige sosialdemokrater som irriterte seg over at rasister og liberalister fikk lov å mene noe. Men de var ikke mange, og jeg angrer ikke, selv om jeg savner et par av dem og deres bidrag til debatten.

 

I et innlegg i min forrige pause fra regimet skrev jeg om min drøm om moderatoren som klassestyrer. Kjørelærer først og fremst, trafikkpoliti bare sekundært.

 

Hvorvidt kvaliteten på forumet er synkende skal jeg ikke si noe sikkert om. Jeg er nok blant dem som skulle ønske en mer aktiv "klassestyring" i kategorier som seksualitet og samliv. Men det kan jo være meg som er gammeldags. Og forumet har det åpenbare problemet at et håndfull "ekstremister" med fritidsproblemer kan dominere en kategori, og "slite ut" mindre dogmatiske meningsmotstandere. Som igjen kan føre til at noen av dem trekker seg fra debatten, fordi de har bedre ting å kaste bort livet sitt på enn å prøve å rikke på nettdebattens svar på den kinensiske mur.

 

Det er vanskelig å unngå den slags uten at det får karakter av meningssensur.

 

Og ja, det lever en del troll og tullebukker på grensen og utfordrer skjebnen og andre brukeres tålmodighet. Det er demokratiets paradoks. Det er ikke vanskelig å hindre, det er bare å innføre diktatur. Kjekt for diktatorens meningsfeller, men man har jo ingen garanti for at man er en av dem i morgen...

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg er fullstendig uenig i trådstarter

 

Det må være lov å spore av noen ganger ,vist ikke blir forumet og diskusjonen i trådene utrolig tørre

 

får dere rulle inn med restriksjoner og reguleringer

 

Om dere skal begynne å regjere med jernhånd, så ringer jeg KGB i Hviterussland , de vil sikkert komme med en hjelpende hånd. For det er nettopp den retningen forumet nå beveger seg

Lenke til kommentar

Glemte å svare på topic: Jeg er enig med trådstarter: Jeg savner strengere håndhevelse av topic. Det er kjedelig når hver eneste tråd om smartmobiler skal utvikle seg til å dreie seg om tre emner:

 

1. Hvem som var ondeste av Bill Gates og Steve Jobs.

2. Hvorfor alle andre enn en selv er fanboys.

3. Hva er en smartphone.

 

Nummer 3 er forsåvidt en relevant diskusjon, men vi trenger kanskje ikke ta den hver gang amobil publiserer en artikkel. Det kunne ha sin egen tråd, slik standardspørsmål har i en del andre kategorier.

 

Geir :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

 

Om dere skal begynne å regjere med jernhånd, så ringer jeg KGB i Hviterussland , de vil sikkert komme med en hjelpende hånd. For det er nettopp den retningen forumet nå beveger seg

 

Hei, kulan! Jeg kan garantere deg at dagens regime når ikke opp til midt på ballongbuksene som "gårsdagens regime" bekledde seg med.

 

Og er enig i at den største forandringen er at moderatorene/veilederne forsøker i langt større grad å "coache" brukerne nå.

Lenke til kommentar

Det må være lov å spore av noen ganger ,vist ikke blir forumet og diskusjonen i trådene utrolig tørre

Selvsagt, men noen emner sporer tilsynelatende alltid av.

 

får dere rulle inn med restriksjoner og reguleringer

Hvilke restriksjoner? Jeg synes ikke de har så mange jeg?

 

Om dere skal begynne å regjere med jernhånd, så ringer jeg KGB i Hviterussland , de vil sikkert komme med en hjelpende hånd. For det er nettopp den retningen forumet nå beveger seg

Kan du gi eksempler på den bevegelsen? Jeg har i grunnen motsatt inntrykk, på godt og vondt.

 

Geir :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikkje snakk om å forby enkelte diskusjonar, kun at dei blir tatt i ein anna tråd. Som Geir er inne på blir trådar om enkelte emner veldig ofte spora av. Mobilkategorien er veldig utsett på det området. Det er sjølvsagt naturleg å samanlikne telefonar med andre produsentar, men alt for ofte går diskusjonen over i same spor som utallige andre i den kategorien.

 

Artikkeltrådar utviklar seg ofte til lange og gode diskusjonar. I så måte er dette ein veldig aktuell problemstilling. Når det gjeld å slette eller flytte så synest eg det er dårleg gjort ovanfor brukarane å slette nokre titals innlegg som dei har lagt mykje arbeid ned i å formulere. Det blir alltid vurdert frå tråd til tråd om det er hensiktsmessig å flytte eller slette.

 

Eg trur den beste måten å takle problemet på er å gå inn og splitte opp diskusjonen så tidleg som mogleg og passe på at det ikkje sklir ut igjen. Det er vanskeleg for oss å passe på kvar einaste tråd der dette er ein problemstilling, så me er veldig avhengig av at brukarane sjølve tar tak og rapporterer. Eg ser diverre ofte at ein brukar rapporterer ein diskusjon utanfor emnet og samtidig tar del i del.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

1. Hvem som var ondeste av Bill Gates og Steve Jobs.

2. Hvorfor alle andre enn en selv er fanboys.

3. Hva er en smartphone.

1. De er ganske onde begge to, men Jobs er definitivt ondest!

2. Fordi de er hellig overbevist om at de har rett, selv om de tar feil. Selv har jeg naturligvis helt rett.

3. Alt annet enn Apple sine telefoner

:p

 

Men fra spøk til revolver. Jeg er personlig veldig splittet. I artikkeltråder mener jeg det er særs viktig at alle får slippe til, på lik linje, også de som ønsker å måtte argumenter for overnevnte. Samtidig kvier jeg for å lese artikkeltråder, nettopp fordi de drukner i det over.

 

Personlig skulle jeg veldig gjerne sett en teknisk løsning på dette. Man kunne innført et tag-system som veilederne fikk tilgang til hvor man kunne tagge poster som «on topic», «hard diskusjon», «morsomt», «forklarende», etc. Så kunne vi fått inn en mye større gjeng moderatorer som kunne fått ansvar for slik tagging i de mer populære kategoriene, og gitt brukerne mulighet for å filtrere på tagger. En annen mulighet hadde vært funksjoner for å splitte ut diskusjoner, og samtidig legge igjen en mer synlig lenke til diskusjonen mellom innleggene i originaldiskusjonen.

 

Dog er jeg redd for at dette er en «pipe dream».

Lenke til kommentar

Ja. Jeg har til tider drømt om å lage en forumprogramvare som tillot forgreininger, der en diskusjon kunne ta forskjellige retninger slik de alltid gjør, og hvor retningene ville bli egne subtråder. Det vil si at man alltid måtte svare på et spesifikt innlegg, ikke på tråden som helhet, og posten du svarte på ble en node for en ny grein. Greinene kunne vektes ut fra hvor mange og hvor nye noder de hadde, slik at man på en eller annet måte kunne identifisere hovedtrådene og skille døde kvister fra friske skudd.

 

Man vill fortsatt trenge aktive gartnere, dog...

 

Geir :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja. Jeg har til tider drømt om å lage en forumprogramvare som tillot forgreininger, der en diskusjon kunne ta forskjellige retninger slik de alltid gjør, og hvor retningene ville bli egne subtråder. Det vil si at man alltid måtte svare på et spesifikt innlegg, ikke på tråden som helhet, og posten du svarte på ble en node for en ny grein. Greinene kunne vektes ut fra hvor mange og hvor nye noder de hadde, slik at man på en eller annet måte kunne identifisere hovedtrådene og skille døde kvister fra friske skudd.

 

Man vill fortsatt trenge aktive gartnere, dog...

 

Geir :)

Oi... Det var faktisk en veldig spennende tanke. Jeg ble inspirert. Skulle bare ønske jeg hadde tid å kode noe slikt.

Lenke til kommentar

Artikkeltråder har på mange måter vært "fredet" i lengre tid. Som cyclo sier har vi vært spesielt oppmerksomme på at alle meninger skal få komme frem og få spillerom da dette er direkte redaksjonell kritikk. Artikkeltrådene har altså gjerne hatt litt høyere terskel for off topic enn det resten av forumet har hatt. Vi hadde f.eks en periode der noen individer var veldig flinke til å vri samtlige amobil-artikkeltråder til at amobil favoriserte et mobilmerke. Det måtte vi til slutte sette en strek for og tvinge diskusjonen inn i egnet tråd.

 

Selv om argumentene for å la terskelen være høy, så er jeg enig i at vi godt kan bli flinkere til å oppdage tendensene og kanalisere gjentagende diskusjoner i egne tråder. Man blir kanskje mer oppmerksom på at man går i ring når man oppholder seg i samme tråd fremfor å starte på nytt for hver artikkel. Ulempen er at lesere som bare leser forumet gjennom artikkeltrådene vil falle utenfor. Her må vi være flinke til å signalisere hva som har skjedd og hvorfor. Kanskje lempe litt på prinsippene våre om å holde moderering minst mulig synlig i tråder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...